Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal. 
Ik heb drie pluizige konijnen, twee jongens en een meisje. Ik heb ze 6-7 maanden. Alles ging goed, maar onlangs begonnen ze te vechten. De jongens zijn constant in conflict, en ik vermoed dat ze volwassen worden en beginnen te vechten om het vrouwtje. Maar ik wil ze echt niet weggeven, misschien zijn er druppels die het effect van hormonen verminderen of kalmerend werken. Hoewel het idee om ze te vergiftigen met deze chemische stof niet het beste is. 
Ik heb advies nodig. Alvast bedankt.

Geplaatst:

Zijn alle konijnen gecastreerd en hoe oud zijn de konijnen nu?

Hoe heftig gaat het gevecht eraan toe?

Het is niet wat je wil horen, maar waarschijnlijk klopt je vermoeden en kan de groep niet meer samen nu ze volwassen zijn geworden. 

Geplaatst:

Helaas moet ik je teleurstellen. Veel fokkers geven jonge konijnen mee, vaak broertje/zusjes, met de woorden dat ze 'goed samen kunnen'.
Dat is niet waar. Als ze baby zijn, dan kunnen ze met heel veel samen, maar als ze dan dus in de puberteit komen, dan is het vaak vechten geblazen.

Zelfs als je ze gecastreerd hebt (en ik hoop van wel, want anders heb je straks dus een nestje).

Konijnen kunnen elkaar ernstig verwonden en zelfs doodbijten, als ze een dominatie gevecht hebben. Dat is niet 'om het vrouwtje', maar om hun territorium en plek.

Konijnen kiezen het liefst hun eigen partner en zijn het meest stabiels in een koppel van 2 konijnen -> man/vrouw, waarbij het mannetje gecastreerd moet zijn (anders blijft hij rijden op het vrouwtje) en het vrouwtje het liefst ook (vanwege gezondheidsredenen, veel vrouwelijke konijnen krijgen baarmoederkanker, wel tot 90% van de ongecastreerde vrouwtjes van een jaar of 5).

Je hebt nu dus 2 grote problemen:

1. Je hebt een drietal, en die zijn heel vaak niet stabiel te krijgen
  2. Je hebt konijnen die elkaar niet hebben uitgekozen als (jong) volwassenen en dus mogelijk niet samen kunnen.

Wat is het advies:

1. Konijnen uit elkaar halen als ze elkaar ernstig hebben verwond (bijtwonden, bloed, rollend over de grond), want dat komt echt niet goed
  2. Konijnen laten koppelen door een expert in de hoop dat je het drietal kan behouden (kans is klein)
  3. Konijnen uit elkaar halen en proberen een tweetal te behouden.

Meer informatie vindt je hier: https://www.bunnybunch.nl/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .