Cindy1988 Geplaatst: 21 uren geleden Geplaatst: 21 uren geleden Hoi! ik zou graag wat advies willen van konijnen-kenners;) Wij hebben sinds 1,5 week een rammetje in huis van ongeveer 4 maanden. ‘s nachts zit hij in een kooi (don’t worry, er komt zsm een beter verblijf voor hem) en overdag staat de kooi open, en kan hij buiten zijn kooi in een ren spelen. Nu probeer ik hem zindelijk te krijgen, maar weet niet zo goed hoe dit aan te pakken. Hij plas alleen in zijn kooi, maar precies in het midden.. in de hoek staat een toiletje waar ik steeds keutels en ondergeplast zaagsel in doe om het zijn luchtje te geven; en er ligt hooi in, maar hij blijft stoïcijns in het midden van zijn hok plassen.. Wat gaat hier mis? En hoe kan ik dit aanpakken? Quote
happy211 Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Welkom op het forum en veel plezier met je nieuwe huisgenoot 🙂 Dit klinkt eigenlijk al heel erg goed voor de situatie, alles gaat al netjes op 1 plek. Het is alleen niet de plek die jij zou kiezen. Je zou kunnen kijken of je kunt vinden waarom hij zijn behoefte op die plaats doet. Ligt daar zijn hooi bijvoorbeeld? Veel konijnen keutelen terwijl ze hooi eten. Heeft die plek andere bodembedekking? Zit hij wel eens in zijn toilet of vind hij het niet prettig, omdat het te klein is bijvoorbeeld? Wat je nog zou kunnen proberen is alle bodembedekking weghalen behalve in het toilet om hem te sturen om daar zijn behoefte te doen. Omdat hij binnen zit heeft hij de bodembedekking niet per se nodig in het hele hok. Ik denk dat je echt wel tevreden mag zijn dat hij zover zindelijk is dat hij zij behoefte op 1 plek doet. Hij is pas net bij jou, dus hij zou ook heel goed zijn territorium kunnen markeren met urine of keutels. Dat hij soms wel in de ren kan en soms niet kan dat gevoel ook bij hem versterken. En waarschijnlijk is nog niet gecastreerd, omdat hij nog jong is en je het niet in je post erbij hebt gezet? Dan is het extra bijzonder dat hij netjes alles op 1 plek doet. Dus het kan ook zijn, als bovenstaande tips niet werken, dat je moet accepteren dat die plek zijn toilet is, en het hok zo inrichten dat dat voor jou ook praktisch wordt. Bunnybunch heeft ook informatieve artikelen over konijnen. Misschien zijn deze drie wel interessant voor je: https://www.bunnybunch.nl/konijnen-zindelijk-maken/ https://www.bunnybunch.nl/10-veel-gemaakte-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/ https://www.bunnybunch.nl/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/ Quote
Cindy1988 Geplaatst: 9 uren geleden Auteur Geplaatst: 9 uren geleden Dankjewel voor je reactie! Hij is inderdaad nog niet gecastreerd. In februari wordt hij geholpen. Hij zit graag in zijn toiletje, maar zit daar vooral te chillen😅 ik heb nu van die fleecematjes besteld als ondergrond in de hoop dat dit wat helpt.. het hooi ligt bij zijn toiletje en niet waar hij nu plast, vandaar dat ik het een gekke plek vind.. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.