Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heey allemaal! 

Ik heb sinds kort een syrische hamster. Deze heb ik overgenomen van mensen die haar in een klein kooitje hadden. Bij mij heeft ze eindelijk een grote kooi en een loopwiel en een dikke laag bodembedekking 🙂

Ik heb haar nu een weekje ongeveer ze zou 1 jaar zijn volgens de mensen. Het is een langharige hamster dus je kan niet goed zien hoe dun ze is maar als ik haar aai voel ik haar ruggengraat wel dus ze lijkt me best wel dun. Ook heeft ze staar in beide oogjes maar heb het idee dat ze nog wel wat ziet. Is dit ouderdom ook dat ze wat dunner worden? Als ze echt 1 is lijkt me dat toch nog niet zo heel oud?

Ook slaapt ze heel veel ook snachts. Af en toe komt ze even 10 minuten eruit. Nu ben ik vaak snachts wakker en heb de lampen dan aan staan. Kan dat hiermee te maken hebben en verstoor ik dan haar natuurlijke ritme hierdoor? 

Ik hoop dat iemand met meer ervaring hier antwoord op weet, internet word ik verder niet veel wijzer van 😅

Geplaatst:
14 uren geleden, m00ntje zei:

Heey allemaal! 

Ik heb sinds kort een syrische hamster. Deze heb ik overgenomen van mensen die haar in een klein kooitje hadden. Bij mij heeft ze eindelijk een grote kooi en een loopwiel en een dikke laag bodembedekking 🙂

Ik heb haar nu een weekje ongeveer ze zou 1 jaar zijn volgens de mensen. Het is een langharige hamster dus je kan niet goed zien hoe dun ze is maar als ik haar aai voel ik haar ruggengraat wel dus ze lijkt me best wel dun. Ook heeft ze staar in beide oogjes maar heb het idee dat ze nog wel wat ziet. Is dit ouderdom ook dat ze wat dunner worden? Als ze echt 1 is lijkt me dat toch nog niet zo heel oud?

Ook slaapt ze heel veel ook snachts. Af en toe komt ze even 10 minuten eruit. Nu ben ik vaak snachts wakker en heb de lampen dan aan staan. Kan dat hiermee te maken hebben en verstoor ik dan haar natuurlijke ritme hierdoor? 

Ik hoop dat iemand met meer ervaring hier antwoord op weet, internet word ik verder niet veel wijzer van 😅

Hoe waren de eerste dagen in de nieuwe ruimte?  Jingles (Russische) was de eerste dag/dagen heeel druk in de weer met voedselvoorraad en daarna heel rustig. Veel slapen 24uur voor zo.n 3 dagen. En daarna weer aantal dagen flink in de weer en weer rustig. Ik heb de bak onder de salon tafel dus is altijd wel wat donker. Heb er wel zachte lichtjes omheen. Maar die gaan uit als ik naar bed ga.

De ene keer is hij snachts echt uuuuren aan 1 stuk in zijn wiel en andere dagen weer heel rustig..

Ik merk wel dat de plek onder salon tafel voor hem het beste is. Probeer misschien een ander plekje te vinden of kijk het even aan. Je hebt haar nog kort.

Jingles wist de eerste 2 weken niet eens hoe hij moest graven maar dat doet hij nu continu.

Het zandbad is hij niet uit te slaan. Toen we hem net hadden zat hij steeds vreselijk te krabben..heb hem toen zelf in het bad gezet en sindsdien steeds rollen...en jeuk vrij.

Hij is hier nu iets langer dan een maand en leer nu echt zijn routines een beetje kennen. Zijn wakker en slaap momenten en welk moment van de dag hij in welk huisje zit. 

Geplaatst:
21 uren geleden, Lappie2 zei:

Hoe waren de eerste dagen in de nieuwe ruimte?  Jingles (Russische) was de eerste dag/dagen heeel druk in de weer met voedselvoorraad en daarna heel rustig. Veel slapen 24uur voor zo.n 3 dagen. En daarna weer aantal dagen flink in de weer en weer rustig. Ik heb de bak onder de salon tafel dus is altijd wel wat donker. Heb er wel zachte lichtjes omheen. Maar die gaan uit als ik naar bed ga.

De ene keer is hij snachts echt uuuuren aan 1 stuk in zijn wiel en andere dagen weer heel rustig..

Ik merk wel dat de plek onder salon tafel voor hem het beste is. Probeer misschien een ander plekje te vinden of kijk het even aan. Je hebt haar nog kort.

Jingles wist de eerste 2 weken niet eens hoe hij moest graven maar dat doet hij nu continu.

Het zandbad is hij niet uit te slaan. Toen we hem net hadden zat hij steeds vreselijk te krabben..heb hem toen zelf in het bad gezet en sindsdien steeds rollen...en jeuk vrij.

Hij is hier nu iets langer dan een maand en leer nu echt zijn routines een beetje kennen. Zijn wakker en slaap momenten en welk moment van de dag hij in welk huisje zit. 

Ik heb vannacht de lichten uit gedaan dat het donker was maar ze is maar een paar keer heel even eruitgekomen  10 minuutjes. Ze is echt inmiddels gewend ze is ook niet bang ofzo. Ze gaat dan even op haar loopwiel rennen, wat drinken en eten of ze neemt wat mee naar haar nestje en gaat dan weer verder slapen. Ze heeft een zandbakje die gebruikt ze niet echt af en toe zit ze er even in maar ze gaat niet rollen ofzo. Toen ze voor het eerst in de kooi kwam ging ze druk graven en was ze helemaal happy en ook actief even. Maar haar tunnels bleven niet staan en daarna is ze gestopt met graven helaas 😔 had lagen hooi en zaagsel maar toch niet goed gemixt denk ik.

Ze heeft haar hele leven in een erg klein kooitje gezeten waar niks te doen was. Misschien dat ze daardoor alleen maar is gaan slapen of misschien depressief is? 

Ik weet het niet ga nu wel proberen steeds om dezelfde tijd de lichten uit te doen kijken of ze dan actiever word. 

Ik heb wel gelezen dat hamsters ongeveer 12 uur per dag zouden slapen maar heb het idee dat de mijne wel 23 uur per dag slaapt als het niet meer is. Schijnt als ze senior zijn dat ze 'iets' meer en dieper zouden slapen maar dan lijkt 23 uur mij nog steeds best veel 😅

Bovendien zou die nog maar een jaar moeten zijn (al kan dat natuurlijk ook verkeerd geschat zijn)

Geplaatst: (aangepast)

Had het hooi ook wat beter gemixt met het zaagsel nu en zelf maar een beginnende van een tunnel voor haar gaan graven maar ze deed er niks mee. Deze bleef wel redelijk staan maar storte uiteindelijk ook in omdat ze er dan overheen  loopt 🤔🙄😂

Misschien maar eens andere bodembedekking uitproberen

aangepast door m00ntje
Geplaatst:

Jingles heeft ook zijn hele leven zo.n 4 maanden🤪 in een mini kooitje van niks gezeten. 

Hij was al heel tam en vreselijk actief aan het klimmen in de tralies en zodra het deurtje omhoog ging vloog hij op onze handen. 

Volgende dag een 60liter bak, groot pak zaagsel en huisje, tunnel, bad, groter wiel etc gekocht. Eerste dag of eigenlijk halve dag vreselijk druk in de weer en toen ineens heel stil dat ik zelfs in paniek raakte. Maar na een week wat weer actiever. Toen een 130L bak gekocht..nog extra huis erbij...nog meer zaagsel en weer gigantisch druk en daarna weer muisstil voor een periode. 

Het zal wel gewoon acclimatiseren zijn in zijn geval. 

Bij jou kan het ook gewoon acclimatiseren zijn of ze is idd ouder dan gedacht...of gewoon een stille muis ... 

Hoe is ze met eten? Ik hoef maar een worm voor zijn neus of opening van het huis te houden en hij schiet er gelijk uit. Hij hoort het bakje zelfs al 😄

Hier stort het ook wel in hoor maar hij graaft gewoon weer door de volgende dag. Het graven is leuker dan echt onder het zaagsel zitten. 

Het nieuwe wiel is nog geen hit.. Hij lijkt het eng te vinden... Is ook wel ineens heel groot vergeleken met zijn eerste en 2e wiel. 

Ze zal ook best wel wat stress hebben gehad met verhuizen en ineens grote ruimte. Komt vast wel goed allemaal 🤗

Geplaatst: (aangepast)

Ahh wat lief! Die van mij is niet zo tam die werd gewoon opgepakt door die kinderen daar maar ik merk als ik hem op wil pakken doet ie niks maar deinst wel zo terug van angst. Dus werd gewoon opgepakt terwijl dat ie het eng vond denk ik🥺 maar ze bijt dan dus niet. Ze komt ook niet uit haarzelf over mij heen lopen. 

Ik probeer haar af en toe even op te scheppen van onderen en dan gelijk weer neer te zetten en wat lekkers te geven dat ze ziet dat het niet eng is.

Hier slaapt ze dus bijna de hele tijd in haar holletje onder de bodembedekking waar ik niet bij kan. Had een plateautje onder de bodembedekking tegen het glas aan gezet en dan met een buis ernaartoe dat ze daar haar nestje kon maken. Probeer haar wel te lokken en wakker te maken soms voor wat lekkers maar ze wil er dan niet uitkomen. 

Af en toe pakt ze wat lekkers aan als ik wat geef als ze wakker is maar vaak is ze er niet zo in geïnteresseerd😅

Ik weet wel zeker dat het geen stress is in ieder geval, ze is hier toch inmiddels ook al wel een tijde (misschien ook al wel 2 weken dat ze sinds een week in de nieuwe kooi zit)

aangepast door m00ntje
Geplaatst:

Wat een geluk dat ze nu bij jou is!  Wie weet heeft ze nooit rust gehad en haalt ze dat nu in. Het kan ook zijn dat ze zo weinig beweging heeft gehad dat alles een beetje stijf is geworden of weinig spierkracht heeft. Hopelijk wordt dat nog beter. En zo niet, dan is ze blijkbaar het gelukkigst in haar holletje. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat dan nog zal veranderen.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Geplaatst:
14 uren geleden, m00ntje zei:

Had het hooi ook wat beter gemixt met het zaagsel nu en zelf maar een beginnende van een tunnel voor haar gaan graven maar ze deed er niks mee. Deze bleef wel redelijk staan maar storte uiteindelijk ook in omdat ze er dan overheen  loopt 🤔🙄😂

Misschien maar eens andere bodembedekking uitproberen

Druk je het zaagsel ook aan? Ik druk het zaagsel van mijn hamster altijd in laagjes aan en de tunnels blijven daardoor beter staan, misschien helpt dat? 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Annasbeestenbende zei:

Druk je het zaagsel ook aan? Ik druk het zaagsel van mijn hamster altijd in laagjes aan en de tunnels blijven daardoor beter staan, misschien helpt dat? 

Goede tip 😊 Zal het eens proberen als ik de bak wat opruim. Duurt nog een tijd hihi.

Ik gebruik behalve zaagsel ook houtsnippers. Helpt ook wel wat voor de stevigheid. Maar Jingles is geen hol slaper. Die slaapt altijd in de huisjes waar cotton bedding in ligt en soms in zijn bad.

Graven doet hij heel graag en heel diep maar blijft er niet in liggen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
7 uren geleden, Annasbeestenbende zei:

Ik had het wel goed aangedrukt indd. De zaagsel die ik heb was ook wel heel fijn, nu ik het beter vermengd heb met het hooi blijven de tunnels beter staan alleen is ze gestopt met graven 😅 misschien begint ze over een poosje weer

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 uren geleden, Lappie2 zei:

Goede tip 😊 Zal het eens proberen als ik de bak wat opruim. Duurt nog een tijd hihi.

Ik gebruik behalve zaagsel ook houtsnippers. Helpt ook wel wat voor de stevigheid. Maar Jingles is geen hol slaper. Die slaapt altijd in de huisjes waar cotton bedding in ligt en soms in zijn bad.

Graven doet hij heel graag en heel diep maar blijft er niet in liggen.

Het zou best kunnen dat ie geen holletje onder de grond maakt omdat hij dus niet blijft staan. Je kunt ook plateautjes of huisjes ingraven en een buisje ernaartoe. Of als je bodembedekking beter blijft staan zonder een buisje. Het leuke van een plateautje tegen het glas is dat je hem zelf ook nog kan zien als die slaapt. 

Het is wel heel natuurlijk gedrag voot hamsters om onder de grond te slapen namelijk, dus het zou best kunnen dat ie dat ie dat nu niet doet omdat het snel weer instort.

Al is een huisje natuurlijk ook prima als die daar gelukkig in is 😊

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .