Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb vandaag meiraap geschild en ik vroeg me af of ze veilig zijn om aan konijnen te voeren. Ik zag ze nergens in de lijst staan van goedgekeurde en afgekeurde groenten.

Groetjes!

Geplaatst:

Wordt dat ook wel koolraap of raapstelen genoemd?

Want dat mogen ze wel, echter met mate.

"Ik weet niet of ze de schil mogen"

Het is een koolsoorten dus is jou konijn daar gevoelig voor dan uiteraard niet geven.

Maar ja zoals jij zegt smikkel jij de rest zelf op. En terecht😉

Hopelijk krijg je een verlossend antwoord.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Als ik zoek op meiraap, dan vind ik dat het ook wel knolraap of meiknol heet. Die staat inderdaad niet op de lijsten. Dat kan betekenen dat het niet giftig voor ze is, maar ook niet als voeding gegeven zou moeten worden. Vaak is dat omdat  de verhoudingen van voedingswaarden te erg uit balans zijn om dagelijks te geven. Daarom staan zonnebloempitten e.d. er ook niet op. 

Maar misschien kunnen anderen je nog iets specifieker over de meiraap vertellen, dit is vooral hoe de lijsten in het algemeen werken.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Meiraap is toch die knol? Soort van grote radijs qua uiterlijk. Knol kan, wel beperkt voeren,  het groen van de knol is beter om te geven dan de knol zelf, vergelijk het met knolselderij en het groen daarvan. Als dat daadwerkelijk raapstelen zijn, is het wel iets om in combinatie met andere groen te geven. Verhouding is in mijn herinnering dan niet helemaal top (zurig). Maar ook dat mag je dus voeren. Maar ik denk dat dit iets anders is 😅

Wat ik mij afvraag is het wel meiraap, want dat is een voorjaars groente, je hebt nog andere varianten die op een ander moment geteeld worden. Kan het een herfst of winter variant zijn? Herfst is hetzelfde verhaal als de meivariant, voor de wintervariant weet ik het niet zeker.

Om verwarring te voorkomen, koolraap en knolraap zijn ook niet hetzelfde. Verwarrend allemaal. Maar koolraap is ook beperkt voerbaar.

Weet je wat het is met al die knollen, je moet het maar zien als een wortel, komt uit de grond, dus minder van voeren. Bovenstaande opties mogen wel. Hopelijk vind je zo het juiste antwoord, want het is niet makkelijk alles uit elkaar te houden.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Ik heb maar even opgezocht welke ik gehaald heb en ik heb een gele versie, dus volgens het internet is dat inderdaad een koolraap en dat is een kruising van andere rapen. Ik zal wel voorzichtig een paar schilletjes voeren en kijken hoe ze erop reageren :) Maar dan weet ik in ieder geval dat het niet giftig is en zo vaak haal ik het nou ook weer niet haha. Maar ik vind het altijd jammer om de schillen weg te doen als het een kleine aanvulling of snackje kan zijn voor de nijnen. Bedankt voor jullie reacties!

Geplaatst:

En mijn konijnen kunnen koolsoorten best goed verdragen (ze eten ook graag spruitjes), maar wel altijd in combinatie met veel andere groenten zodat alles nog door blijft bewegen in hun maagje :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .