Ga naar inhoud

Wat geven jullie van fruit/ groente aan hamstertjes? En welke bodembedekking?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De vraag staat al bij de titel 🤪

Maar wat en hoeveel? Hoeveel meelwormen mogen ze bijvoorbeeld eten per dag?  Mr Jingles is echt verzot op die dingen en stukje komkommer en gedroogde kruiden mix met insecten. 

En is bijvoorbeeld back to nature gemixt met zaagsel een idee? Hij heeft nu alleen zaagsel en houtsnippers en in zijn huisjes cotton bedding en wc/keuken papier. 

Hij heeft eindelijk het graven ontdekt en hij gaat diep maar ik ben steeds wat bang dat hij kleine stukjes zaagsel in zijn oogjes krijgt. 

En de volgende vraag...hoe vaak maken jullie het hok schoon? Zelf haal ik om de 2 weken de bovenste laag waar het wat vies is weg. Dat deed ik ook met de huisjes...maar met dat laatste is hij absoluut niet blij ...

Hoe lang mag ik zijn huisjes onaangeroerd laten?

Het is een hele grote bak en stinkt totaal niet. Zandbad maak ik ook elke 2 weken leeg en zeef het en doe het dan weer terug met wat extra zand. 

Zo dat waren mijn vragen hihi.

Geplaatst:

Het is voor mij al wel lang geleden hoor, dat ik hamsters had 😉 Maar ik kan wel een poging wagen je vragen te beantwoorden. 

Ik gaf denk ik 2 a 3 meelwormen per week. 

Ik gaf dagelijks iets van groente. Meestal kleine beetjes van wat de konijnen kregen of wat we zelf aten. Soms ook een klein stukje gekookte pasta als verwennerij. Fruit gaf ik niet zo veel. 

Ik maakte wekelijks de plashoek schoon en het nestmateriaal. Ik had bakjes met chinchillazand, met het idee dat ze in bad zouden gaan. Maar vervolgens gebruikten ze dat als toilet. 😂 Niet zoals ik het bedacht had, maar wel heel makkelijk met schoonmaken.
Wekelijks haalde ik het voedsel weg bij het nestje en gaf ik schoon nestmateriaal. Als je vers voert, is 1x per week wel aan te raden omdat je niet wil dat er schimmel komt op het voedsel. 
Helemaal verschonen deed ik niet zo vaak, ik denk eens per maand ongeveer. 

Geplaatst:
1 uur geleden, Evee zei:

Het is voor mij al wel lang geleden hoor, dat ik hamsters had 😉 Maar ik kan wel een poging wagen je vragen te beantwoorden. 

Ik gaf denk ik 2 a 3 meelwormen per week. 

Ik gaf dagelijks iets van groente. Meestal kleine beetjes van wat de konijnen kregen of wat we zelf aten. Soms ook een klein stukje gekookte pasta als verwennerij. Fruit gaf ik niet zo veel. 

Ik maakte wekelijks de plashoek schoon en het nestmateriaal. Ik had bakjes met chinchillazand, met het idee dat ze in bad zouden gaan. Maar vervolgens gebruikten ze dat als toilet. 😂 Niet zoals ik het bedacht had, maar wel heel makkelijk met schoonmaken.
Wekelijks haalde ik het voedsel weg bij het nestje en gaf ik schoon nestmateriaal. Als je vers voert, is 1x per week wel aan te raden omdat je niet wil dat er schimmel komt op het voedsel. 
Helemaal verschonen deed ik niet zo vaak, ik denk eens per maand ongeveer. 

Oei dan moet hij stuk minderen met wormen hihi. Ik geef hem smorgens 1 en savonds 1

En iedere keer buig ik voorover om het hem te geven en hou ik het open bakje onder mijn neus 🤢 Hoef gelijk geen ontbijt meer 😂

Hij poept precies op het plateautje boven zijn zandbad waar het wiel op staat. Erg handig.

Plasjes gooit hij zelf na een week uit zijn huisje. Heel duidelijk kleur verschil in zaagsel. Ook erg handig.

1 huis gebruikt hij voor zijn voedsel verzameling en sinds ik dat begon leeg te halen is hij heeeel territoriaal(is dat een woord?🤔) geworden met dat huis. Echt brullen als we er ook maar iets in de buurt komen of hij schiet uit zijn andere huis of ergens uit een gegraven tunnel en begint gelijk zaagsel voor de opening te trappelen en handen weg te duwen. 🙈 

Vers voedsel krijgt hij alleen als hij uit de bak is. 

Dankjewel 🤗

• Haha 1
Geplaatst:
48 minuten geleden, mammafelina zei:

Hahaha een hamster met pit 😂

Wij verschoonde het verblijf van Saar 1x in de 4 weken.

Tussendoor verschoonde ik de plas plekken als het nodig was.

Pittig dingetje hihi.

Okey dus zo vaak hoef ik het niet meer te verschonen dus. Ben natuurlijk gewend aan die keutelkezen boven waar elke 2 dagen toiletbakken en 2 tot 3  keer in de week de hele boel schoongemaakt moet worden. Kip zelfde verhaal..schijtlijster (letterlijk maar zonder angst)😂

Dankjewel 🤗

Haha @Evee Zo klein maar zo.n grooooootsss karakter 😜 

Noemen hem niet voor niks de reïncarnatie van Lap 😂😂 Pittig en een echte kroelkont 🥰

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hoi! 

Ik geef Olaf ongeveer 3 keer per week groenten, maar hele kleine beetjes. Het is aan te raden om het heel klein te snijden, dan gaat het niet schimmelen, maar droogt het uit als hij het niet opeet. Maar ik zou eigenlijk proberen om heb ongeveer te geven wat hij op kan. Fruit zou ik niet geven aan een dwerghamster, die zijn heel gevoelig voor overgewicht en diabetes, dus is het beter om fruit en bijvoorbeeld wortel te vermijden. 

Back to nature zou ik niet door de hele bak mengen, dat graaft heel zwaar denk ik.

Hamsters zijn gemaakt om te graven en in het wild graven ze hele tunnel stelsels in het zand, ik zou me dus ook geen zorgen maken om wat houtvezel. Ook is het zo dat hamsters hun ogen dichtdoen als ze in hun tunnels zijn 🙂

Ik heb mijn verblijf nog nooit helemaal schoongemaakt! Ongeveer 1 keer in de week/ 1 keer in de 2 weken maak ik het verblijf netjes en kijk in de huisjes of er wat urine is om weg te halen en 1 keer in de paar maanden haal ik alles uit het verblijf behalve de bodembedekking en zoek naar alle vieze plekjes. Dan kan ik het daarna weer leuk inrichten! Ik haal nooit alle bodembedekking eruit omdat het 1: zonde is en 2: stressvol is voor de hamster om in een geheel “nieuwe” omgeving te zitten. 

Het zou kunnen dat jij het wel iets vaker schoon moet maken omdat je een wat kleiner verblijf hebt dan ik. 

Als het niet echt nodig is zou ik zijn voedselvoorraad niet weghalen, dat is best stressvol. Met de “grote schoonmaak” ontkom je er soms niet aan, maar ik doe het zo min mogelijk omdat het erg stressvol kan zijn als hun voorraad opeens verdwenen is.

Geplaatst:
11 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Hoi! 

Ik geef Olaf ongeveer 3 keer per week groenten, maar hele kleine beetjes. Het is aan te raden om het heel klein te snijden, dan gaat het niet schimmelen, maar droogt het uit als hij het niet opeet. Maar ik zou eigenlijk proberen om heb ongeveer te geven wat hij op kan. Fruit zou ik niet geven aan een dwerghamster, die zijn heel gevoelig voor overgewicht en diabetes, dus is het beter om fruit en bijvoorbeeld wortel te vermijden. 

Back to nature zou ik niet door de hele bak mengen, dat graaft heel zwaar denk ik.

Hamsters zijn gemaakt om te graven en in het wild graven ze hele tunnel stelsels in het zand, ik zou me dus ook geen zorgen maken om wat houtvezel. Ook is het zo dat hamsters hun ogen dichtdoen als ze in hun tunnels zijn 🙂

Ik heb mijn verblijf nog nooit helemaal schoongemaakt! Ongeveer 1 keer in de week/ 1 keer in de 2 weken maak ik het verblijf netjes en kijk in de huisjes of er wat urine is om weg te halen en 1 keer in de paar maanden haal ik alles uit het verblijf behalve de bodembedekking en zoek naar alle vieze plekjes. Dan kan ik het daarna weer leuk inrichten! Ik haal nooit alle bodembedekking eruit omdat het 1: zonde is en 2: stressvol is voor de hamster om in een geheel “nieuwe” omgeving te zitten. 

Het zou kunnen dat jij het wel iets vaker schoon moet maken omdat je een wat kleiner verblijf hebt dan ik. 

Als het niet echt nodig is zou ik zijn voedselvoorraad niet weghalen, dat is best stressvol. Met de “grote schoonmaak” ontkom je er soms niet aan, maar ik doe het zo min mogelijk omdat het erg stressvol kan zijn als hun voorraad opeens verdwenen is.

Ja precies dat merk ik ook aan hem dat hij echt pisnijdig is en zich daarna dagen niet of nauwelijks laat zien 🙈 Als ik alles met rust laat komt hij steeds even aandacht vragen.

We hebben hem alleen een paar keer mini stukjes komkommer gegeven. Heerlijk vind hij dat en zit er lekker op de bank op te smakken.

En de wormen? Hoeveel geef jij?

Ik dacht aan 1 deel back to nature en 2 of 3 delen zaagsel en houtvezel.

Maar als jij zegt dat zaagsel voldoende is dan hou ik het zo..met wat houtsnippers/vezel.

Hoe groot is jouw verblijf?

Dankjewellll 🤗

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik geef Olaf eens in de paar dagen een paar wormpjes, ik heb niet echt een systeem. Er zitten ook meelwormen in zijn voer, dus hij krijgt er denk ik wel vaak 1 per dag. Het dieet van een dwerghamster bestaat volgens het internet voor ongeveer 15% uit eiwitten.

Ik zou niet weten waarom je het zou mengen? Werkt houtvezel niet goed? Het is wel verrijkend voor de pootjes van een hamster om verschillende ondergronden te hebben, dus je zou een stukje back to nature kunnen doen in het kader van verrijking 🙂 Ik heb bijvoorbeeld kokos en beuken snippers als extra bodembedekking, maar zand is ook weer anders aan de pootjes, heel leuk.

Mijn verblijf is 1 meter 20 bij 50 centimeter. 🙂

Geplaatst: (aangepast)
25 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Ik geef Olaf eens in de paar dagen een paar wormpjes, ik heb niet echt een systeem. Er zitten ook meelwormen in zijn voer, dus hij krijgt er denk ik wel vaak 1 per dag. Het dieet van een dwerghamster bestaat volgens het internet voor ongeveer 15% uit eiwitten.

Ik zou niet weten waarom je het zou mengen? Werkt houtvezel niet goed? Het is wel verrijkend voor de pootjes van een hamster om verschillende ondergronden te hebben, dus je zou een stukje back to nature kunnen doen in het kader van verrijking 🙂 Ik heb bijvoorbeeld kokos en beuken snippers als extra bodembedekking, maar zand is ook weer anders aan de pootjes, heel leuk.

Mijn verblijf is 1 meter 20 bij 50 centimeter. 🙂

Super gaaf zo groot😃 

Deze is 70x50. Ik ben nog zoekende naar iets groter. 90 x 50 past onder de salon tafel 😇 of ik moet een grotere tafel maken 😂

Ja precies als verrijking. Of de delen waar ik de bruggen heb als afscheiding ..iets anders dan zaagsel. 

Bad is hij dol op en graaft daar ook best diep in.

Hij geniet enorm van alles en wij genieten van hem.

Zit nu weer in zijn wieltje een dutje te doen. En dan mag ik hem in slaap aaien 🥰 Zit hij echt te duwen met zijn koppie tegen mijn vinger..oogjes half dicht❤️

Ik heb welgeteld misschien 2 wormen in zijn voerzak zien zitten, maar wel een boel grote kevers en andere insecten in zijn zak met gedroogde kruiden/planten/bloemen. 

Welk merk voer gebruik jij?

aangepast door Lappie2
Geplaatst:

Jij hebt de 130 liter samla bak van de IKEA toch? Die heb ik ook voor Olaf, voor het geval dat, als reserve kooi en als we lang op vakantie gaan gaat hij daarmee logeren. 

Ahhh zo lief 💙

Ik gebruik bunny nature expert voeding, dat is een natuurvoeding, zonder geperste brokjes. Er zitten niet superveel meelwormen in, maar wel zo dat hij er af en toe 1 in het voer krijgt. 

Geplaatst:
49 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Jij hebt de 130 liter samla bak van de IKEA toch? Die heb ik ook voor Olaf, voor het geval dat, als reserve kooi en als we lang op vakantie gaan gaat hij daarmee logeren. 

Ahhh zo lief 💙

Ik gebruik bunny nature expert voeding, dat is een natuurvoeding, zonder geperste brokjes. Er zitten niet superveel meelwormen in, maar wel zo dat hij er af en toe 1 in het voer krijgt. 

Klopt ja die bak. Zag voetallig een bak van 140L in de action vorige week. Zat er aan te denken...maar dacht ach het beestje heeft al 3 keer moeten verhuizen van kleine kooi naar 60L bak naar 130Lbak...is wel even goed zo. Genoeg verhuisd voor het kleine ding 

Nog steeds zoekende naar groter wiel. Niks is 20...alles wat ik gevonden heb is of kleiner of 30 a 40cm.🥴 Of die stomme houten/karton dingen.

De kleinere bak gebruiken we als speelbak. Zo kunnen we wat interactieve spelletjes doen zonder dat hij wegglipt🙈 want ooooowwww wat is hij soms ineens aan het sprinten. Ziet totaal geen gevaar of hoogte 😱

Geplaatst:

Een 80x40 is het minimum voor een hamster, dus een 70x50 is groot genoeg. Natuurlijk is groter beter, maar als de hamster gewoon gelukkig en tevreden is zie ik ook geen reden om hem te verhuizen 🤷🏼‍♀️😁

Het is niet heel erg als het wat groter is hoor! Zolang hij het maar rond krijgt. Maar een kleiner wiel is wel praktischer als je veel bodembedekking hebt. Ik wist niet eens dat er kartonnen loopwielen bestonden! 🤨 Lijkt me niet erg praktisch.

Gezellig dat hij het leuk vind om uit zijn verblijf te komen, ik heb zo’n leuke ren voor Olaf, maar hij zit liever in zijn verblijf 🙈

Ja, eng hè? Hamsters zien geen diepte, dus ze zouden zo van een grote hoogte springen… 

Geplaatst:
1 minuut geleden, Annasbeestenbende zei:

Een 80x40 is het minimum voor een hamster, dus een 70x50 is groot genoeg. Natuurlijk is groter beter, maar als de hamster gewoon gelukkig en tevreden is zie ik ook geen reden om hem te verhuizen 🤷🏼‍♀️😁

Het is niet heel erg als het wat groter is hoor! Zolang hij het maar rond krijgt. Maar een kleiner wiel is wel praktischer als je veel bodembedekking hebt. Ik wist niet eens dat er kartonnen loopwielen bestonden! 🤨 Lijkt me niet erg praktisch.

Gezellig dat hij het leuk vind om uit zijn verblijf te komen, ik heb zo’n leuke ren voor Olaf, maar hij zit liever in zijn verblijf 🙈

Ja, eng hè? Hamsters zien geen diepte, dus ze zouden zo van een grote hoogte springen… 

Haha ik noem het karton. Dat hele dunne laagje hout aan de binnenkant. Denk 1 plasje en het is al doorweekt en kapot.

Mijn eerste hamster..denk dat ik een jaar of 13 was. Ontsnapte heel vaak .was echt een Houdini. En mijn kamer was een zolder kamer. Maar zo.n hooi zolder idee. Dus helemaal open aan 1 kant. Stond beneden en hopppp ineens een hamster in mijn handen 😱 Daarna heb ik haar maar beneden gezet. Had heel slecht af kunnen lopen....Pffff

Deze is ook zo onnozel. Staat ie op zijn huis en plop kop in het zaagsel, kontje eruit met dat kleine staartje onhandig te spartelen 😂😂

• Haha 1
Geplaatst:
4 uren geleden, Evee zei:

Ik had op het laatst platte loopschijven voor de hamsters, dus geen wiel. 

Dit idee:

image.jpeg

Ja die heb ik gezien. Maar ik zie al helemaal voor me hoe hij door de bak geslingerd wordt 😜🙈

En het neemt veel meer ruimte in beslag dan een staande.

7 uren geleden, Lollie zei:

Misschien is het een idee om zelf een wiel te maken? Ik dacht aan iets van een ronde metalen bakvorm, zoiets als dit ⬇️

Screenshot-20241221-005848.jpg

en daar dan zelf een standaard bij maken. Op het internet staan wel handleidingen om dat dan goed rond te laten draaien. Als ik even zoek vind ik bijv. deze, of die goed werkt weet ik niet:

https://www.instructables.com/DIY-Silent-Hamster-Wheel-Using-Skateboard-Bearings/

Dankje 😊 het is een leuk idee 😄

Halve nacht hield hij me wakker met zijn wiel. En er komt wat zand in dus dat ding piept enorm. Ik om 4 uur eruit om hem wat aandacht te geven.

Even rustig en om 6 uur weer eruit gegaan. En stond hij daar op zijn achterpootjes. Ik aaien, hij in mijn mouw. Uurtje op de bank samen. Nu druk bezig met hamsteren. Heb hem nog nooit zoooo druk gezien. 

• Mee eens! 1
Geplaatst:
8 uren geleden, Evee zei:

Ik had op het laatst platte loopschijven voor de hamsters, dus geen wiel. 

Dit idee:

image.jpeg

Ik lees soms wel dat hamsters minder graag in zo'n ding rennen, dan in een wiel. Als Mr Jingles het prima vindt, is het natuurlijk wel een idee.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Die van mij vonden het wel prima. Uit een traditioneel wiel vliegen ze net zo hard, was mijn ervaring 😂

Later heb ik hem ook bij mijn muizen gebruikt, die gebruikten hem ook goed. 

Maar een wat groter gewoon wiel kan inderdaad ook gewoon 🙂

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .