rabbitPuk Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Ik lees op facebook in bepaalde konijnengroepen steeds vaker dat mensen reageren met dat konijnen alleen hooi, groente en kruiden nodig hebben dat brokjes slecht voor ze zouden zijn. Er is zelfs een speciale fb pagina (natuurlijk voeden van je konijn). Sommigen zijn er echt heel fel op. Mijn konijnen krijgen elke dag brokjes naast onbeperkt hooi en groente s avonds. Ik heb ook wel eens gehoord dat ze juist ook die brokjes als aanvulling nodig hebben. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Quote
Evee Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Het is niet zo simpel als brokjes weglaten en een beetje meer groente geven. Je moet weten waar je mee bezig bent, en wel echt een goede gevarieerde gebalanceerde verse voeding jaarrond kunnen aanbieden. En dat is behoorlijk veel werk en kost een stuk meer dan brokjes, hooi en een paar soorten vers groenvoer (wat wij nu aanraden) geven. Heeft het voordelen? Zeker, als je het goed aanpakt geloof ik dat het echt wel gezonder is. Maar je moet dus vers 20-30 verschillende soorten grassen, bladeren, kruiden aan kunnen bieden, ook in de winter. En er gaan dan ook weer verhalen dat de supermarktgroenten niet zo veel voedingsstoffen bevatten als zou moeten, dus het kan best een uitdaging zijn als je zelf geen grote tuin hebt. Om die reden is het standaard advies hier om de brokken niet helemaal weg te laten, maar om weinig brokjes te geven, dus niet brokken als echte maaltijd of hoofdvoer zien, maar als aanvulling, een soort vitaminepilletjes, die de dagelijkse voeding compleet maken. Binnenkort zal ik eens aan een artikel over het onderwerp beginnen, er komen steeds vaker vragen over en de info op de website hier is tot nu toe best beperkt. 1 Quote
happy211 Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 In de natuur krijgen konijnen natuurlijk geen brokjes, dus dat kan een reden zijn om geen brokken te geven. En er zijn zeker konijnen waarbij het flink puzzelen kan zijn om de juiste brok te vinden. Het nadeel, en dat is ook echt een erg groot nadeel, is hoe moeilijk het is om zonder brok toch aan de juiste voedingswaarden te komen. Je moet een grote moestuin hebben met veel variatie en echt weten waar je mee bezig bent. Voor de meeste mensen is dat niet haalbaar en is beperkt brokken voeren als aanvulling op het hooi en de groente de beste oplossing. Laatst is hier ook een topic over geweest, daar zijn al veel reacties op gekomen. https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/101923-ervaringen-met-konijnen-voeren-zonder-brokken/#comment-2219636 1 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 22 december 2024 Geplaatst: 22 december 2024 Op 18-12-2024 om 14:34, Evee zei: Het is niet zo simpel als brokjes weglaten en een beetje meer groente geven. Je moet weten waar je mee bezig bent, en wel echt een goede gevarieerde gebalanceerde verse voeding jaarrond kunnen aanbieden. En dat is behoorlijk veel werk en kost een stuk meer dan brokjes, hooi en een paar soorten vers groenvoer (wat wij nu aanraden) geven. Ik sluit me hier bij aan. Na heel lang echt een soort onderzoek te doen over konijnenvoeding, ben ik nu brokloos aan het voeren. Ik kan je vertellen: het is echt heel veel werk. Uberhaupt al het uitzoeken, wat mogen ze, in de winter, in de zomer, bla bla bla. Maar dan ook nog hoe kom je daar aan. Ik heb het geluk dat wij een moestuin hebben en daar kan ik zelf nu nog heel veel uithalen. Anders lukte het mij denk ik ook niet. Ik denk dat ik per dag zeker wel een uur bezig ben met voeren nu, maar ik geloof dat het wel beter is. Zelf vinden ze het overigens ook lekker.😉 1 Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 22 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei: ben ik nu brokloos aan het voeren Ik realiseer me dat ik loops in jouw pakket heb gedaan😁🙈 ik weet niet of je die dan nog wel geeft. Anders doe je er maar iemand anders een plezier mee mocht je iemand kennen met konijnen. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 3 uren geleden, bobbyonthefloor zei: Ik realiseer me dat ik loops in jouw pakket heb gedaan😁🙈 i Ja klopt!! Die geef ik gewoon hoor, vinden ze harstikke lekker😋. Zou ik anders ook zonde vinden. 2 Quote
Kolino Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 Er in de winter mee beginnen, wel gedurfd! Het is inderdaad heel veel leeswerk. Een uur bezig met voeren is nog netjes hoor. Fijn dat er een moestuin is. Konijnen zitten er niet mee, maar als baas een hele verantwoordelijkheid. Je doet het uit en met veel liefde, maar ik vond het voor mezelf niet altijd even haalbaar. Ik heb natuurlijk wel een mening, zeker over brokken. Wel mee eens dat het goed is als er middels een artikel aandacht voor komt. Met voor en nadelen. Ik weet eigenlijk niet eens meer waar ik alles gelezen heb, jaaaren geleden. Want eigenlijk zijn we hier best conservatief, denk ik. Het ding is, wat je vertelt moet of je eigen ervaring zijn en ook zo geformuleerd worden, of je moet het kunnen onderbouwen en dat laatste is niet zo heel makkelijk. Daarvoor moet je eigenlijk weten hoe de spijsvertering van een konijn werkt en daar weten ze eigenlijk in vergelijking tot andere huisdieren bar weinig van! 1 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 1 uur geleden, Kolino zei: Er in de winter mee beginnen, wel gedurfd! Haha ja idd, tot nu toe gaat het gelukkig allemaal goed. Ze kregen al lang maar heel weinig brok meer, dus de overstap was niet heel groot gelukkig. Quote
bunnyempress Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 (aangepast) Ik vind het altijd wel moeizaam, dat er gewezen wordt naar wilde konijnen. Want tamme konijnen zijn veel instinct kwijt geraakt. Daarom vreten mijn vraathazen alles, maar dan echt alles, dus moet je alle giftige planten niet neerzetten en/of buiten de ren hebben. Wild konijn heeft nog wel een instinct wat wel en niet kan. Ik vraag me dus altijd af wat er dan, naast instinct, veranderd is, tussen tamme/wilde konijnen. Ook in het darmstelsel, maar ook in tanden, neus, oren. Natuurlijk wil ik het beste voor onze konijnen, maar wat dat precies is, dat vind ik nog best lastig. Voorlopig doen ze het gewoon goed, qua gezondheid en qua vacht, dus dan ben ik niet zo geneigd om nog meer te gaan veranderen. Ze krijgen al heel gevarieerd te eten, vanwege onze tuin. En ze krijgen al flink hoogwaardig voer vergeleken met wat ze in het asiel kregen. Scarlett is volgens mij ook echt zo'n konijn dat met brood eten nog 10+ zou worden, net zoals zo'n stokoud omatje dat een hele pak sjag op een dag rookt. Lodewijk is veel gevoeliger op zijn darmen dan zij. Ze heeft een veel dikkere vacht. Maar als ze ouder worden en ik zou merken dat het e.e.a. minder wordt, dan zou ik zeker wel verder gaan met anders voeren dan ik nu doe. Ze krijgen nu onbeperkt kruidenhooi, 350 gram verse groentenmix, zelf gedroogde kruiden/planten, 50 gram brok, vitamine D, wilgenhout uit het natuurgebied en af en toe snoep wat ik verantwoord vindt (meerendeels graanvrij). Zoveel brok krijgen ze dus niet als 4,5kg en 3,8kg konijn. Al verdenk ik er Scarlett van dat ze dus wel meer eet van die brokken dan Lodewijk, aangezien we strooien. 24 december 2024 aangepast door bunnyempress 1 Quote
Lollie Geplaatst: 26 december 2024 Geplaatst: 26 december 2024 Op 24-12-2024 om 21:41, bunnyempress zei: Ik vind het altijd wel moeizaam, dat er gewezen wordt naar wilde konijnen. Want tamme konijnen zijn veel instinct kwijt geraakt. Daarom vreten mijn vraathazen alles, maar dan echt alles, dus moet je alle giftige planten niet neerzetten en/of buiten de ren hebben. Wild konijn heeft nog wel een instinct wat wel en niet kan. Ik vraag me dus altijd af wat er dan, naast instinct, veranderd is, tussen tamme/wilde konijnen. Ook in het darmstelsel, maar ook in tanden, neus, oren. Ik geloof dat cavia's van hun moeder leren wat ze kunnen eten en niet. Een tijd terug heb ik een artikel in een krant gelezen over iemand met een hele grote groep cavia's in de tuin, die allemaal netjes van de hortensia afbleven. Die cavia's waren daar ook geboren (weet niet of dat voor allemaal gold) en opgegroeid. Misschien werkt dit ook zo bij tamme konijnen, die worden vrij gauw bij de moeder weggehaald en zijn ook niet gewend het onderscheid te moeten maken, echt giftige dingen komen ze doorgaans niet mee in aanraking. 1 Quote
Evee Geplaatst: 26 december 2024 Geplaatst: 26 december 2024 Klopt, wat ze wel en niet eten is aangeleerd, niet aangeboren. Ook bij konijnen. 3 Quote
rabbitPuk Geplaatst: 27 december 2024 Auteur Geplaatst: 27 december 2024 Leuk om zo te lezen hoe jullie het doen. Ik vind het nog wel ingewikkeld. Startte het topic ook vooral omdat sommigen zo heftig reageren op fb. Quote
bunnyempress Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 8 uren geleden, rabbitPuk zei: Startte het topic ook vooral omdat sommigen zo heftig reageren op fb. Ben net moeder geworden... ik blijf ver van fb. Staat ook vol met wat mensen wel/niet vinden van echt alles, maar dan ook alles, van de opvoeding. En allemaal 100% overtuigd van hun eigen gelijk. En als je het anders doet, dan traumatiseer je je kind, wil je het niet het beste voor hem/haar of ben je ontaard als moeder. OK dan. Net als bij kinderen, ben ik er van overtuigd dat er globaal wel dingen zijn die bij veel konijnen werken, maar dat het toch altijd maatwerk is. Het ene konijn kan veel hebben, het andere konijn is gevoeliger. De ene is een makkelijkere hooieter dan de andere. De ene eet graag zoet, de ander heeft weer andere voorkeuren. Als het konijn goed gezond is, mooie vacht heeft, lekker de ruimte etc., dan denk ik dat het ze een goed leven hebben. Misschien komt het ook omdat ons oude konijn, Pluis, echt niet de beste voeding heeft gehad, maar wel heel veel aandacht, liefde en een complete tuin om in te rennen en ruim 8 jaar is geworden. We wisten allemaal niet meer precies wanneer hij nu was gekomen bij ons (vanaf baby-konijn hebben we hem geadopteerd), dus we hebben 8+ besloten met z'n allen. Maar volgens mij was hij wel al 10. 1 Quote
Evee Geplaatst: 28 december 2024 Geplaatst: 28 december 2024 Over het algemeen is sociale media echt een harde, oordelende plek. Weinig respect voor elkaar. In de echte wereld lijkt dat helaas ook steeds vaker het geval te zijn. Hopelijk is bunnybunch toch nog net dat hoekje sociale media waar je wel nog respect kan vinden. Ook als je een andere mening hebt. Het enige dat we hier wel fijn vinden is dat het wel duidelijk is in berichten wat feit is en wat mening en/of eigen ervaring is. En altijd op onderwerp, niet op persoon. Ik zal binnenkort eens starten met het informatieve artikel over brokloos voeren. 4 Quote
Lappie2 Geplaatst: 28 december 2024 Geplaatst: 28 december 2024 Bunnybunch is echt de enige plek waar al die onzin niet gebeurt. Iedereen heeft respect voor elkaar en durft te vragen zonder direct naar beneden te worden gehaald. En zoveel hulp voor en van iedereen. Op fb zit ik op groepen bijvoorbeeld..speciaal voor Nederlanders in Polen. Iemand die dan een vraag steld en van die rotopmerkingen krijgt...dat ik echt denk...waarom moet dat nou zo? En daarna klagen waarom iedereen ineens anoniem vraagt. Ja duuuh niemand durft meer een "domme" vraag te stellen. Maar dat gebeurt net zo hard met Poolse groepen hoor. Het is zo makkelijk om te oordelen via een schermpje. Respect is ver te zoeken helaas 🙄 Alleen hier voel ik me op mijn gemak en vrij om te posten. Maar goed het gaat om brokjes hihi. Ik had ze graag groente willen geven en minder brokjes maar met Leeuw gaat dat helaas niet... Met Kleine had dat nog wel gekund maar dat is te veel gedoe. Ene wel andere niet.. Dus brok en hoooooooi. Wel een reuze interessant onderwerp. Op fb zie ik ook vaak konijnen groepen maar daar komt zoveel onzin voorbij. Zoals geen hooi geven, alleen maar pellets en konijnen zijn geen sociale dieren dus niet koppelen... Kooi met als bodem tralies is beter voor de pootjes. .. en nog veel meer... En opmerkingen als... Alleen vrouwtjes hebben last van hun darmen.. 1 fb groep is wel beetje grappig. Bunnies are arseholes. Waar ze alles posten over de vreselijke dingen die hun konijnen doen. En dat zijn er veel 🙈😂 1 Quote
rabbitPuk Geplaatst: 29 december 2024 Auteur Geplaatst: 29 december 2024 Op 28-12-2024 om 00:42, bunnyempress zei: Ben net moeder geworden... ik blijf ver van fb. Staat ook vol met wat mensen wel/niet vinden van echt alles, maar dan ook alles, van de opvoeding. En allemaal 100% overtuigd van hun eigen gelijk. En als je het anders doet, dan traumatiseer je je kind, wil je het niet het beste voor hem/haar of ben je ontaard als moeder. OK dan. Gefeliciteerd! Groot gelijk. Qua opvoeding weet ook iedereen het beter. Zit in een groepje voor ouders van pubers, ik verbaas me daar ook regelmatig over wat er gezegd wordt. Quote
rabbitPuk Geplaatst: 29 december 2024 Auteur Geplaatst: 29 december 2024 Op 28-12-2024 om 07:34, Evee zei: Hopelijk is bunnybunch toch nog net dat hoekje sociale media waar je wel nog respect kan vinden. Ook als je een andere mening hebt. Zeker! Hier nog geen rare dingen voorbij zien komen, alleen maar lieve meedenk reacties. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.