rabbitPuk Geplaatst: 18 december Geplaatst: 18 december Ik lees op facebook in bepaalde konijnengroepen steeds vaker dat mensen reageren met dat konijnen alleen hooi, groente en kruiden nodig hebben dat brokjes slecht voor ze zouden zijn. Er is zelfs een speciale fb pagina (natuurlijk voeden van je konijn). Sommigen zijn er echt heel fel op. Mijn konijnen krijgen elke dag brokjes naast onbeperkt hooi en groente s avonds. Ik heb ook wel eens gehoord dat ze juist ook die brokjes als aanvulling nodig hebben. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Quote
Evee Geplaatst: 18 december Geplaatst: 18 december Het is niet zo simpel als brokjes weglaten en een beetje meer groente geven. Je moet weten waar je mee bezig bent, en wel echt een goede gevarieerde gebalanceerde verse voeding jaarrond kunnen aanbieden. En dat is behoorlijk veel werk en kost een stuk meer dan brokjes, hooi en een paar soorten vers groenvoer (wat wij nu aanraden) geven. Heeft het voordelen? Zeker, als je het goed aanpakt geloof ik dat het echt wel gezonder is. Maar je moet dus vers 20-30 verschillende soorten grassen, bladeren, kruiden aan kunnen bieden, ook in de winter. En er gaan dan ook weer verhalen dat de supermarktgroenten niet zo veel voedingsstoffen bevatten als zou moeten, dus het kan best een uitdaging zijn als je zelf geen grote tuin hebt. Om die reden is het standaard advies hier om de brokken niet helemaal weg te laten, maar om weinig brokjes te geven, dus niet brokken als echte maaltijd of hoofdvoer zien, maar als aanvulling, een soort vitaminepilletjes, die de dagelijkse voeding compleet maken. Binnenkort zal ik eens aan een artikel over het onderwerp beginnen, er komen steeds vaker vragen over en de info op de website hier is tot nu toe best beperkt. 1 Quote
happy211 Geplaatst: 18 december Geplaatst: 18 december In de natuur krijgen konijnen natuurlijk geen brokjes, dus dat kan een reden zijn om geen brokken te geven. En er zijn zeker konijnen waarbij het flink puzzelen kan zijn om de juiste brok te vinden. Het nadeel, en dat is ook echt een erg groot nadeel, is hoe moeilijk het is om zonder brok toch aan de juiste voedingswaarden te komen. Je moet een grote moestuin hebben met veel variatie en echt weten waar je mee bezig bent. Voor de meeste mensen is dat niet haalbaar en is beperkt brokken voeren als aanvulling op het hooi en de groente de beste oplossing. Laatst is hier ook een topic over geweest, daar zijn al veel reacties op gekomen. https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/101923-ervaringen-met-konijnen-voeren-zonder-brokken/#comment-2219636 1 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: zondag om 08:31 Geplaatst: zondag om 08:31 Op 18-12-2024 om 14:34, Evee zei: Het is niet zo simpel als brokjes weglaten en een beetje meer groente geven. Je moet weten waar je mee bezig bent, en wel echt een goede gevarieerde gebalanceerde verse voeding jaarrond kunnen aanbieden. En dat is behoorlijk veel werk en kost een stuk meer dan brokjes, hooi en een paar soorten vers groenvoer (wat wij nu aanraden) geven. Ik sluit me hier bij aan. Na heel lang echt een soort onderzoek te doen over konijnenvoeding, ben ik nu brokloos aan het voeren. Ik kan je vertellen: het is echt heel veel werk. Uberhaupt al het uitzoeken, wat mogen ze, in de winter, in de zomer, bla bla bla. Maar dan ook nog hoe kom je daar aan. Ik heb het geluk dat wij een moestuin hebben en daar kan ik zelf nu nog heel veel uithalen. Anders lukte het mij denk ik ook niet. Ik denk dat ik per dag zeker wel een uur bezig ben met voeren nu, maar ik geloof dat het wel beter is. Zelf vinden ze het overigens ook lekker.😉 Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: gisteren om 06:47 Geplaatst: gisteren om 06:47 22 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei: ben ik nu brokloos aan het voeren Ik realiseer me dat ik loops in jouw pakket heb gedaan😁🙈 ik weet niet of je die dan nog wel geeft. Anders doe je er maar iemand anders een plezier mee mocht je iemand kennen met konijnen. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: gisteren om 09:55 Geplaatst: gisteren om 09:55 3 uren geleden, bobbyonthefloor zei: Ik realiseer me dat ik loops in jouw pakket heb gedaan😁🙈 i Ja klopt!! Die geef ik gewoon hoor, vinden ze harstikke lekker😋. Zou ik anders ook zonde vinden. 2 Quote
Kolino Geplaatst: gisteren om 14:36 Geplaatst: gisteren om 14:36 Er in de winter mee beginnen, wel gedurfd! Het is inderdaad heel veel leeswerk. Een uur bezig met voeren is nog netjes hoor. Fijn dat er een moestuin is. Konijnen zitten er niet mee, maar als baas een hele verantwoordelijkheid. Je doet het uit en met veel liefde, maar ik vond het voor mezelf niet altijd even haalbaar. Ik heb natuurlijk wel een mening, zeker over brokken. Wel mee eens dat het goed is als er middels een artikel aandacht voor komt. Met voor en nadelen. Ik weet eigenlijk niet eens meer waar ik alles gelezen heb, jaaaren geleden. Want eigenlijk zijn we hier best conservatief, denk ik. Het ding is, wat je vertelt moet of je eigen ervaring zijn en ook zo geformuleerd worden, of je moet het kunnen onderbouwen en dat laatste is niet zo heel makkelijk. Daarvoor moet je eigenlijk weten hoe de spijsvertering van een konijn werkt en daar weten ze eigenlijk in vergelijking tot andere huisdieren bar weinig van! Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: gisteren om 16:13 Geplaatst: gisteren om 16:13 1 uur geleden, Kolino zei: Er in de winter mee beginnen, wel gedurfd! Haha ja idd, tot nu toe gaat het gelukkig allemaal goed. Ze kregen al lang maar heel weinig brok meer, dus de overstap was niet heel groot gelukkig. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.