rabbitPuk Geplaatst: woensdag om 09:31 Geplaatst: woensdag om 09:31 Ik lees op facebook in bepaalde konijnengroepen steeds vaker dat mensen reageren met dat konijnen alleen hooi, groente en kruiden nodig hebben dat brokjes slecht voor ze zouden zijn. Er is zelfs een speciale fb pagina (natuurlijk voeden van je konijn). Sommigen zijn er echt heel fel op. Mijn konijnen krijgen elke dag brokjes naast onbeperkt hooi en groente s avonds. Ik heb ook wel eens gehoord dat ze juist ook die brokjes als aanvulling nodig hebben. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Quote
Evee Geplaatst: woensdag om 13:34 Geplaatst: woensdag om 13:34 Het is niet zo simpel als brokjes weglaten en een beetje meer groente geven. Je moet weten waar je mee bezig bent, en wel echt een goede gevarieerde gebalanceerde verse voeding jaarrond kunnen aanbieden. En dat is behoorlijk veel werk en kost een stuk meer dan brokjes, hooi en een paar soorten vers groenvoer (wat wij nu aanraden) geven. Heeft het voordelen? Zeker, als je het goed aanpakt geloof ik dat het echt wel gezonder is. Maar je moet dus vers 20-30 verschillende soorten grassen, bladeren, kruiden aan kunnen bieden, ook in de winter. En er gaan dan ook weer verhalen dat de supermarktgroenten niet zo veel voedingsstoffen bevatten als zou moeten, dus het kan best een uitdaging zijn als je zelf geen grote tuin hebt. Om die reden is het standaard advies hier om de brokken niet helemaal weg te laten, maar om weinig brokjes te geven, dus niet brokken als echte maaltijd of hoofdvoer zien, maar als aanvulling, een soort vitaminepilletjes, die de dagelijkse voeding compleet maken. Binnenkort zal ik eens aan een artikel over het onderwerp beginnen, er komen steeds vaker vragen over en de info op de website hier is tot nu toe best beperkt. 1 Quote
happy211 Geplaatst: woensdag om 13:36 Geplaatst: woensdag om 13:36 In de natuur krijgen konijnen natuurlijk geen brokjes, dus dat kan een reden zijn om geen brokken te geven. En er zijn zeker konijnen waarbij het flink puzzelen kan zijn om de juiste brok te vinden. Het nadeel, en dat is ook echt een erg groot nadeel, is hoe moeilijk het is om zonder brok toch aan de juiste voedingswaarden te komen. Je moet een grote moestuin hebben met veel variatie en echt weten waar je mee bezig bent. Voor de meeste mensen is dat niet haalbaar en is beperkt brokken voeren als aanvulling op het hooi en de groente de beste oplossing. Laatst is hier ook een topic over geweest, daar zijn al veel reacties op gekomen. https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/101923-ervaringen-met-konijnen-voeren-zonder-brokken/#comment-2219636 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.