Thincla Geplaatst: maandag om 09:26 Geplaatst: maandag om 09:26 Hoihoi, Vorige week ben ik met mijn konijn naar de Dierenarts geweest. Ze had last van diaree/urine waardoor haar achterste de hele tijd nattig is. Hierdoor was het ook wat rood en ontstoken. De DA denkt dat dit komt door een bacteriële infectie in de darmen. Ik heb nu pijnstilling (metacam) meegekregen en iets voor de infectie (Trimethoprim). Ook heeft ze deze plek geschoren. Ik zie nog geen verschil, maar het is ook nog geen 5 dagen dat ik de medicijnen geef. Ze is gelukkig wel zoals normaal en lekker actief. Maar de plek ziet er nog niet fijn uit. Toch twijfel ik een beetje of het niet iets anders kan zijn en of ik misschien iets kan doen om het sneller te verhelpen. Of zou het misschien ook een blaasonsteking kunnen zijn? Als ik na paar dagen nog geen verschil merk ga ik natuurlijk weer met haar naar de DA! Maar ik was erg benieuwd of iemand hier ervaring of tips voor heeft. Quote
Evee Geplaatst: maandag om 10:21 Geplaatst: maandag om 10:21 Ik denk dat we iets meer informatie nodig hebben om hierin advies te kunnen geven. Wat geef je per dag aan eten aan jouw konijn? Zijn er ook normale keutels? Wat heeft de dierenarts voor onderzoek gedaan om tot deze diagnose te komen? Het kan andere dingen zijn dan een bacteriële infectie. Maar in jouw bericht mis ik nog wat extra informatie om daar echt iets over te kunnen zeggen. Quote
Thincla Geplaatst: maandag om 10:29 Auteur Geplaatst: maandag om 10:29 Bedankt voor je berichtje! Ik heb 3 konijnen die elke ochtend + avond wat science selective brok krijgen. In de middag krijgen ze vaak andijvie, bleekselderij en soms nog een ander soort groente. Natuurlijk hebben ze verder ook altijd hooi ter beschikking. Ze heeft ook wel normale keutels, maar vaak zijn deze niet heel stevig (geen plakpoep) De dierenarts heeft haar voornamelijk goed bekeken en de plek dus geschoren. Quote
Evee Geplaatst: maandag om 10:43 Geplaatst: maandag om 10:43 En de andere konijnen hebben wel gewoon goede keutels en nergens last van? Quote
Kolino Geplaatst: maandag om 12:01 Geplaatst: maandag om 12:01 Weet je welke kleur het vocht heeft toevallig? Ik vraag me ook af, hoe oud zijn de konijnen? Er zijn inderdaad meerdere diagnoses mogelijk. Er is er eentje die er voor mij vol uitspringt, maar daar zou een dierenarts op aan moeten slaan met deze klachten. Dat vind ik raar. Je hebt geen dingen veranderd, als ze buiten wonen, er is niks in de ren terecht gekomen waar ze ziek van kunnen worden? Denk aan bladeren, maar eventueel ook aan paddenstoelen. Dit is waarschijnlijk wel een dikke darmprobleem, dan heb je maar een paar opties, waarvan bacteriën er eentje is, coccidiose is een andere optie, maar ik ga er vanuit dat je de informatie die je nu met ons deelt ook met de dierenarts hebt gedeeld. Blaasontsteking kan ook hoor, misschien eerder bijkomend, in geval dat bacteriën uit de darm in de blaas/urinewegen terecht zijn gekomen. Dan zou je op dat vlak wel klachten zien hoor. De dierenarts heeft ongetwijfeld de blaas gevoeld tijdens het onderzoek. Zeker met een natte kont. De antibiotica die je hebt gekregen werkt tegen meer dingen, maar niet tegen coccidiose helaas. Ik zou omdat het nu al 5 dagen is, de dierenarts bellen en je verhaal doen. Normaal slaan antibiotica met een dag of 3 wel aan (gemiddeld dan), soms duurt het Ietje langer. Quote
Thincla Geplaatst: dinsdag om 18:40 Auteur Geplaatst: dinsdag om 18:40 De andere konijnen hebben nergens last van en hebben normale keutels en zijn schoon. Ik weet niet welke kleur haar urine is doordat ze met zn 3en veel buiten lopen. Ik heb haar samen met een andere voedster uit een opvang gehaald paar maanden geleden. Verder is er voor ze niks veranderd. Coccidiose is wel besmettelijk dacht ik wat ik las? De andere hebben gelukkig nergens last van en ze oogt verder totaal niet ziek of futloos. Heel erg bedankt voor het meedenken! Ik hoop dat het snel minder wordt en anders ga ik deze week inderdaad informeren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.