Dee_Dee Geplaatst: 12 december Geplaatst: 12 december Murphy is sinds een paar maanden gekoppeld met een lieve voedster, Zwiep. Zwiep is, net als Murphy, gedumpt. Alleen was ze toen drachtig. Nadat haar kleintjes op eigen pootjes konden staan, werd ze gekoppeld. Toen ik haar adopteerde had ze heel erg honger en elke keer als ik brokken of iets anders had werd dat enthousiast opgegeten. Niet raar: ze had immers gezoogd. Dat is eigenlijk in de maanden niet veranderd. Gelukkig gebeurt het nu wat minder dat ze in mijn duim bijt omdat ze denkt dat dat een snoepje is (is best pijnlijk). Alleen heeft ze een rare eetlust. Van DikkieDik was ik gewend dat zij een papier/karton verslaving had, maar Zwiep vindt dingen zoals rubber en plastic lekker (vraag maar aan mijn afstandsbediening die op de grond lag en ik dat niet door had en Zwiep dus de knopjes eraf heeft geknabbeld). Zo heeft ze ook eens gegeten van een dropje en nu net was ze op een bijzettafel gesprongen waar ik een kartonnen doos op had gezet met van die packages peanuts. En ja die package peanuts heeft ze dus gegeten. Ergo: ik heb elke keer een halve hartverzakking. Aangezien konijnen niet kunnen braken, kan ik voor nu alleen maar haar in de gaten houden (en duimen). Ik dacht dat ik ergens ooit gelezen had dat als een konijn na 12 uur van het eten geen last heeft en ze blijven poepen, ze geen last ervan hebben (?). Gelukkig poept Zwiep ook naast de kattenbak dus dat kan ik in de gaten houden. Maar nu ben ik nieuwsgierig: hebben jullie ook een konijn die rare eetneigingen heeft? Murphy is zo niet. Is het een voedster iets? Quote
Lappie2 Geplaatst: 12 december Geplaatst: 12 december Onze Lap was ook zo.n verhaal. Gecastreerde ram die bij elke ritsel al van verre aan kwam rennen. Iedere keer had hij wel wat weggepakt en moesten we snel zijn om het uit zijn bek te pakken. En echt op de gekste plekken. Zo is hij op het aanrecht gesprongen en nam een plak kaas mee... Boterham met pindakaas uit mijn dochters handen en uit haar rugzak die dicht aan haar kapstok hing.... Crackers met kruidenkaas van de tafel🤦 en nog veel meer.... Steeds weer aan de foon met dierenarts.... Euhmmm hij heeft kaas gegeten.... "Kijk het een paar uur aan en als je het echt niet vertrouwd kom je maar" Het enige waar hij problemen mee had was sla en kool😒daar moesten we mee naar spoed😜 Verder vrat hij alles wat los en vast zat zijn eerste 2 jaar... Daarna gelukkig geen rare dingen meer gegeten. Konijntje nooit genoeg was er klaar mee 🤪 Ik heb 1 keer echt gigantische geschreeuwd tegen hem toen hij met een chocolade kerstbal ervandoor ging en ik het echt uit zijn bek moest trekken... hij kreeg zijn eerste en laatste tik op zijn neus en daarna was het ineens een stuk minder.. Hij kwam wel als we met chips zak zaten of iets anders maar pakte het vaak niet meer weg en sprong ook niet meer op hoge dingen... Korte tijd later als wij gingen snacken of eten , kreeg hij een bordje met groen en fruit en snackten we samen. Het ene konijn moet al naar spoed na een ietsje pietsje koek en de ander gaat gewoon door. Lappie is 8 jaar -een maand geworden en had nooit spoed na zijn foute vreet feestjes. Hou haar goed in de gaten.. check de keutels haar eetgedrag. En als dat morgen middag allemaal nog gewoon normaal is... Mag je adem halen 😇. Ik zal nu wel proberen om alles ver ver weg te houden van haar als ik jou was. En toch ook streng gaan toespreken. Bij ons werkt dat. Niet schreeuwen maar duidelijk en luider praten. Vooral de rrrrrrr en tttttt doen het erg goed hier. Leeuw en Kleine zie ik soms iets stiekems doen of slopen op de cam als ik werk... En dan kan ik naar ze praten. Leeeeeuwwwww Denk errrrrrrom Neeeej Niettttttt!! 3 stampen van meneer, paniek sprong van Kleine en direct braaf ...na nog 2 keer zeggen hihi😜 Sterkte met je hart 🤗 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 december Geplaatst: 13 december Ik kan niets in de ren laten staan want het wordt een project voor onze ram. Stoffer en blik ging hij te lijf en een heel rubberen rand eraf geknaagd. Dat stoffer en blik hing aan de zijkant van het hok. Maar doordat er een catcube in de buurt stond kon hij er net bij. Hij is een keer op de voerton gesprongen en zakte hij met deksel en al in de voerton. Een paar keer eruit moeten vissen. Later zag ik dat hij ook aan de harde kunststofrand van de voerton had zitten knagen. Ik kan geen plastic zak laten vallen of karton. Karton gaat er ook helemaal aan. Tja het zijn knaagdieren. Ik ben blij dat ik een aluminiumren heb want anders was hij allang een wild konijn geworden. Gewoon geen dingen laten slingeren en altijd goed kijken als je bij ze weggaat of er niets iets is wat gevaarlijk is. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 13 december Geplaatst: 13 december 5 uren geleden, To van de Veluwe zei: Ik kan niets in de ren laten staan want het wordt een project voor onze ram. Stoffer en blik ging hij te lijf en een heel rubberen rand eraf geknaagd. Dat stoffer en blik hing aan de zijkant van het hok. Maar doordat er een catcube in de buurt stond kon hij er net bij. Hij is een keer op de voerton gesprongen en zakte hij met deksel en al in de voerton. Een paar keer eruit moeten vissen. Later zag ik dat hij ook aan de harde kunststofrand van de voerton had zitten knagen. Ik kan geen plastic zak laten vallen of karton. Karton gaat er ook helemaal aan. Tja het zijn knaagdieren. Ik ben blij dat ik een aluminiumren heb want anders was hij allang een wild konijn geworden. Gewoon geen dingen laten slingeren en altijd goed kijken als je bij ze weggaat of er niets iets is wat gevaarlijk is. Ik was laatst de zolder wat aan het opruimen en zag in de bak aangevreten Barbie benen en stuk uit een plastic huisje... Boeken met harde kaft waar de helft van weg is...en nog meer aangevreten spul wat Lappie allemaal nog had gedaan. 😅 Allemaal "stukjes" herinneringen 😜 3 Quote
Evee Geplaatst: 13 december Geplaatst: 13 december 10 uren geleden, Dee_Dee zei: Ik dacht dat ik ergens ooit gelezen had dat als een konijn na 12 uur van het eten geen last heeft en ze blijven poepen, ze geen last ervan hebben (?) 24 uur. En het gaat niet helemaal op, de spijsvertering, dus van het moment dat een konijn iets eet tot het moment dat het er als keutel uit komt is ongeveer 24 uur. Als iets giftig is, kan dat ook op langere termijn effect hebben. En het eten van plastic doen helaas meer konijnen. Wel mee oppassen, als ze in kabels knagen waar stroom op staat, kunnen ze brandwonden in de bek krijgen. Alles goed wegwerken en zo veel mogelijk buiten bereik houden dus! 1 Quote
Dee_Dee Geplaatst: 13 december Auteur Geplaatst: 13 december 13 uren geleden, Lappie2 zei: Hoe is de nacht verlopen? @Dee_Dee Gelukkig goed! Had natuurlijk weer schrik (mijn arme hart 🫣) want ze had ineens een bobbel in haar maag. Dus ik de spoeddierenarts gebeld die eigenlijk zei wat ik al wilde doen: in de gaten houden dat ze blijft eten en keutelen. Beide is ze gelukkig blijven doen. Ik had zo’n package peanut nat gemaakt en ik zag dat het inkromp tot een soort gelei en daarna uitelkaar viel. Ik heb ze vandaag geen pellets gegeven (daar waren ze beide redelijk chagrijnig van), maar witlof, beetje andijvie en mini romaine om het vocht een beetje op peil te houden en zo hopelijk dat ding op te laten lossen. En natuurlijk veel hooi. Ik heb vandaag ook gezien hoe ze waarschijnlijk op die tafel is gekomen. (Via de kast.) Toen ik tegen het asiel zei dat ik wel een voedster wilde die niet snel bang is had ik me niet helemaal voorgesteld dat dat betekende een konijn die over de bank springt, in de kast etc. In de toekomst dingen nog hoger neerzetten 😉 2 Quote
Dee_Dee Geplaatst: 13 december Auteur Geplaatst: 13 december Leuk om te lezen dat meerdere konijnen het plastic erg lekker vinden. Ik zei nu tegen Murphy dat hij “raar” is omdat hij de “normale” dingen knaagt 😂 1 Quote
Dee_Dee Geplaatst: 13 december Auteur Geplaatst: 13 december 22 uren geleden, Lappie2 zei: Onze Lap was ook zo.n verhaal. Gecastreerde ram die bij elke ritsel al van verre aan kwam rennen. Iedere keer had hij wel wat weggepakt en moesten we snel zijn om het uit zijn bek te pakken…[et al] 😂 Dat klinkt een beetje als Zwiep. Het zijn soms echte deugnieten en eigenwijze beestjes! Ze zijn erg nieuwsgierig dus mogen ze van mij aan etenswaar ruiken. Murphy vindt alles vies ruiken en reageert altijd een beetje gepikeerd als in “hoe durf je dit mij te laten ruiken 😡”. Als ik het de volgende keer eet dan komt ie niet. Zwiep is het tegenovergestelde en stopt echt alles in haar mond en lijkt het lekker te vinden. Ik moet eerlijk bekennen dat ze beide niet echt onder de indruk lijken als ik ze streng toespreek. Ik keer me rug en hop ze doen het weer. 😓 Quote
bunnyempress Geplaatst: 13 december Geplaatst: 13 december 6 minuten geleden, Dee_Dee zei: Toen ik tegen het asiel zei dat ik wel een voedster wilde die niet snel bang is had ik me niet helemaal voorgesteld dat dat betekende een konijn die over de bank springt, in de kast etc. Over de bank 😓😂. Misschien moet ik me gelukkig prijzen dat Lodewijk op mijn rug springt… dit klinkt allemaal nog enger. Wij grappen altijd dat Scarlett vast een boerderij konijn is geweest. Ze gaat op alles wat eetbaar is af en heeft nooit darmproblemen. Tot nu toe is het me gelukt om alles te redden zonder dat ze er in beet, behalve dus dingen die mijn man laat slingeren. Dus schoenen, broeken, pastic bakjes, handdoeken… stuk bijt ze ze als ze in de weg liggen. Lodewijk eet ook echt. Meneer dus het groent stukje van een chili peper die op de woonkamer tafel lag te drogen. Maar ook een hap uit het rubber van de deur stopper. Wilde haar en hij denkt: is dit eetbaar ? 😬 2 Quote
Kolino Geplaatst: 14 december Geplaatst: 14 december Op 13-12-2024 om 02:00, To van de Veluwe zei: Tja het zijn knaagdieren Sorry ik moet lachen, want dat is incorrect, het zijn wel dieren die van knagen houden 🤭 Plastic is algemeen bekend, sommige konijnen ruiken het en dan wordt het een project. Helaas is de enige optie buiten bereik houden. Je kunt het niet echt afleren. Dat steng toespreken en dan toch weer... Soms doen ze het dan dus expres, omdat je dan reageert 😶 De tip van, als je zelf eet en wordt lastig gevallen is konijnenvoedsel wel de ideale afleidingsmanoeuvre. Konijnen lijken dom, maar onderschat ze niet 🤣😅 Helaas kunnen konijnen dus niet braken, alles moet er aan de onderkant weer uit. Hopelijk komt het goed, de spijsvertering van een konijn (verversing van de maaginhoud) duurt een dag of 3. Dus volledig safe zijn duurt ook zo lang. Ik zou juist geen (grote) wijzigingen in de voeding doorvoeren, prima dat je ze meer groente geeft (vanwege vocht), maar helemaal geen brok is onnodig. Minder snap ik, als je meer groente geeft. Veranderingen geven juist problemen, dus laat die chagrijnige konijnen maar een (halve) portie brok eten. Pas het aan, aan de hoeveelheid groenten die je extra geeft. Maar wees niet te radicaal. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 14 december Geplaatst: 14 december 25 minuten geleden, Kolino zei: Sorry ik moet lachen, want dat is incorrect, het zijn wel dieren die van knagen houden 🤭 Plastic is algemeen bekend, sommige konijnen ruiken het en dan wordt het een project. Helaas is de enige optie buiten bereik houden. Je kunt het niet echt afleren. Dat steng toespreken en dan toch weer... Soms doen ze het dan dus expres, omdat je dan reageert 😶 De tip van, als je zelf eet en wordt lastig gevallen is konijnenvoedsel wel de ideale afleidingsmanoeuvre. Konijnen lijken dom, maar onderschat ze niet 🤣😅 Helaas kunnen konijnen dus niet braken, alles moet er aan de onderkant weer uit. Hopelijk komt het goed, de spijsvertering van een konijn (verversing van de maaginhoud) duurt een dag of 3. Dus volledig safe zijn duurt ook zo lang. Ik zou juist geen (grote) wijzigingen in de voeding doorvoeren, prima dat je ze meer groente geeft (vanwege vocht), maar helemaal geen brok is onnodig. Minder snap ik, als je meer groente geeft. Veranderingen geven juist problemen, dus laat die chagrijnige konijnen maar een (halve) portie brok eten. Pas het aan, aan de hoeveelheid groenten die je extra geeft. Maar wees niet te radicaal. Lappie zat zelfs op de rugleuning van de bank met ons mee te eten aan tafel. Had toen de tafel tegen de bank staan. Was heel gezellig. Hij zijn hapje en wij de onze. Met deze 2 kan dat helaas niet... Maar die pakken ook geen eten af en kunnen behalve het slopen van de muur niet echt veel fout doen. De schuine muur is nog echt een dingetje wat ze vooral snachts slopen. Had vanalles gedaan...placemats geplakt met giga sterke lijm waar je hele zware dingen mee aan de muur kunt plakken en never nooit los laat....maar na zo.n 6 maanden kregen ze dat hele ding er in 1 ruk af🤦. Extra tunnel ertegen aan met kussen eraan vast... Maar ook dat trokken ze weg en doordat ze niet meer konden gooien met hooi in de kamer, door nieuwe hooiruif, heeft Leeuw dat hele kussen inclusief rits binnen een week gesloopt. Heb vorige week een honden mand/ kussen gekocht...best zwaar en dat gister aan de tunnel genaaid en nu is het te zwaar om weg te trekken....nog niet aan de muur gezeten🤞🤞🤞🤞 Als dit niet lukt schroef ik de tunnel maar aan de muur vast🤪 3 Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 15 december Geplaatst: 15 december Op 12-12-2024 om 22:30, Lappie2 zei: En dan kan ik naar ze praten. Leeeeeuwwwww Denk errrrrrrom Neeeej Niettttttt!! Wat is iedereen blij dat jij zelfstandige bent😅😅 Zie het helemaal voor me achter je bureau met 20 anderen in een kantoor. 🤣🤣 3 Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 15 december Geplaatst: 15 december Op 12-12-2024 om 20:57, Dee_Dee zei: Zwiep zelfstandignaamwoord 1. zwaai, draai ♢ Hij gaf een zwiep aan de volumeknop van de radio. (in dit geval aan de afstandsbediening) heeft gezwiept (volt. deelw.) [inerg] veerkrachtig doorbuigen en weer terugspringen. [ov] iets snel verplaatsen. (bronnen van internet gejat) Tja Zwiep maakt haar naam wel waar. Of is haar naam geboren nav de gebeurtenissen die jij omschrijft? 2 Quote
Lappie2 Geplaatst: 15 december Geplaatst: 15 december 5 uren geleden, bobbyonthefloor zei: Wat is iedereen blij dat jij zelfstandige bent😅😅 Zie het helemaal voor me achter je bureau met 20 anderen in een kantoor. 🤣🤣 Zie al die geïrriteerde koppen ook al voor me 😜😂 En na een week ontslagen 🙈 1 Quote
Dee_Dee Geplaatst: 15 december Auteur Geplaatst: 15 december 5 uren geleden, bobbyonthefloor zei: zelfstandignaamwoord 1. zwaai, draai ♢ Hij gaf een zwiep aan de volumeknop van de radio. (in dit geval aan de afstandsbediening) heeft gezwiept (volt. deelw.) [inerg] veerkrachtig doorbuigen en weer terugspringen. [ov] iets snel verplaatsen. (bronnen van internet gejat) Tja Zwiep maakt haar naam wel waar. Of is haar naam geboren nav de gebeurtenissen die jij omschrijft? Nee helaas. Het asiel had haar zo genoemd. Waarschijnlijk wisten ze meer dan dat ze een lief konijn was 😉😂 1 Quote
rabbitPuk Geplaatst: zondag om 19:55 Geplaatst: zondag om 19:55 Hier is Tilly de allesvreter als we niet oppassen, maar dan wel de dingen die voor ons eetbaar zijn. Pas sprong ze op de bank, trok snel de kaas van mijn brood en weg was ze weer. Gelukkig zo weer af kunnen pakken. Een patatje heeft ze ook al eens opgegeten en ik moet ook geen leeg bakje yoghurt onbemand laten want dan likt ze die schoon. Of ze zit met d'r koppie in mijn lege theeglas🙈. Gelukkig kennen we haar onderhand en weten we dat we op moeten letten😅 5 Quote
Arielle Geplaatst: maandag om 13:35 Geplaatst: maandag om 13:35 (aangepast) Muffel heeft 1 gekke gewoonte: sabbelen aan schoenveters en er ook aan trekken. Ze trekt net zolang tot je schoenveters los zijn en gaat er vervolgens een uur lang op sabbelen. Ze eet het gelukkig dus niet op! 🐰 Verder is ze karton fan, dus dat geef ik haar niet. Als ik toch met iets lekkers op de bank zit komt ze wel altijd even kijken en snuffelen 😊. Maar ze schrikt vaak van de geur en rent ze echt heel snel weg (maar dan ook echt RENNEN). Handig toch wel hihi. Verder vind ze vruchtensap en heel specifiek banaan echt HEEL lekker, maar dat is toch net iets te veel suiker naar mijn smaak voor haar. Een stukje banaan krijgt ze dus ook maar af en toe hihi. maandag om 13:36 aangepast door Arielle 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.