Fluffy_ Geplaatst: 11 december Geplaatst: 11 december Sinds een maand zit ik met mijn konijn Fluffy met de handen in het haar. Even een korte achtergrond: het is een mannetje (niet gecastreerd), 12 jaar oud en heeft nooit gezondheidsproblemen gehad tot een maand geleden. Toen startte het dat hij veel traanvocht had bij zijn ogen en dat droogde op op de haren rond zijn ogen. Ik hield het in de gaten maar leek me nog geen reden om naar de dierenarts te gaan. Een week later hield hij zijn hoofdje ineens scheef. Meteen een afspraak bij de dierenarts gemaakt en daar bleek zijn oor ontstoken te zijn, dus medicijnen meegekregen voor 7 dagen. Ik had daar ook meteen over zijn ogen verteld maar ze zag niks alarmerends, ik moest oogzalf geven als het na een tijd nog niet weg was. Ongeveer een week later hield hij zijn hoofd weer scheef dus weer een afspraak gemaakt bij de dierenarts en ondertussen op internet opgezocht of het erg is,… daar gekomen op een artikel dat het misschien de bacterie pasteurella kan zijn. De dokter bevestigde dit toen ik het vertelde dus antibiotica meegekregen. Tijdens dat bezoek liet ik haar ook even naar zijn geurklieren kijken. Ik kon zelf niks vies zien maar zag wel dat de haren er rond steeds geel, vochtig werden en de geur was anders dan normaal. De dierenarts zag niks geks. 3 dagen later merkte ik dat hij bij zijn klieren een zwelling kreeg waardoor zijn klieren ook bijna dichtgeduwd werden. Weer meteen een afspraak gemaakt voor die dag. Nu weet de dierenarts niet zeker of het een gezwel is als gevolg van de bacterie waar hij al even mee liep of dat het toch een tumor zou zijn. Een biopsie wou ze liever niet doen omdat het duur is en hij waarschijnlijk geen ingreep aankan op die leeftijd. Ze vertelde me dat als het een zwelling is, het zal verkleinen door de antibiotica en ik heb het gevoel dat dat ook langzaam gebeurde maar misschien is dat maar wishful thinking. Als hij ergens zit, laat hij steeds kleine natte vlekjes achter ter hoogte van zijn klieren en het is geen plas. Ik heb net opgemerkt dat zijn huid wat open begint te trekken en ik weet niet goed wat te doen. Ben nog altijd niet zeker of het een abces,… of een tumor is. Ik heb geprobeerd wat foto’s toe te voegen, ik hoop dat dat gelukt is en dat ze te bekijken zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? (Het witte op de foto is trouwens zinkzalf voor de huid, op aanraden van de arts) Quote
Fluffy_ Geplaatst: 11 december Auteur Geplaatst: 11 december https://drive.google.com/file/d/1OXBDCWPkdsloheiSI1vcXsGf6W5QQ0A-/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1wISKCxPOPl7lOX6_49vtp5oi_6d0iJIq/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1fscgRjdsH3owolRkHKo7SpEJRXYCqdz5/view?usp=sharing Ik heb het gevoel dat de foto’s niet gelukt zijn dus ik probeer het via deze manier. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me advies kan geven, alvast bedankt 🙂 Quote
Suus1978 Geplaatst: 11 december Geplaatst: 11 december Ik kan de foto's in elk geval zien. Scheef hoofdje en problemen met plassen/urinewegen doet me denken aan ec. Is dat ook besproken met de dierenarts? Quote
Fluffy_ Geplaatst: 11 december Auteur Geplaatst: 11 december Dankje voor je reactie! Snap ik, hebben we ook bekeken maar dat bleek het dan toch niet te zijn. Het scheef hoofdje leek echt van de oorontsteking te komen. Van zodra die behandeld werd, hield hij zijn hoofd recht. Het is pas toen de oorontsteking terug kwam dat hij zijn hoofd voor even weer schuin hield, dan zijn we weer gestart met de medicijnen en hij hield zijn hoofd de dag zelf al weer recht. Het bleek een flinke oorontsteking te zijn door de bacterie pasteurella, maar de antibiotica daarvoor leek aan te slaan. Het is nu het abces waar ik absoluut niet weet wat doen of wat het precies is. Op internet kan ik ook niet echt een verschil vinden tussen een abces,… of een tumor. Quote
Suus1978 Geplaatst: 11 december Geplaatst: 11 december Met aanprikken zou dat toch enigzins duidelijk moeten worden? In een abces zit pus, in een tumor niet. Volgens mij is er ook verschil in hardheid en flexibiliteit, maar dat ligt misschien aan de plek. Ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt hoor. Hoe doet hij het verder met eten, drinken, poepen, gedrag etc.? Quote
Fluffy_ Geplaatst: 11 december Auteur Geplaatst: 11 december Dat prikken durf ik zelf niet zo goed, ben nogal bang dat ik hem te veel pijn zal doen, maar misschien moet ik dat toch maar eens overwegen. De dierenarts was zelf ook niet zeker wat het was omdat ene abces blijkbaar ook hard wordt bij konijnen en de pus is vrij stevig waardoor het ook niet zomaar eruit zou komen. Maar dat is ook maar wat ik van de dierenarts zelf hoorde en lees op het internet. Verder doet hij het wel goed ja! Hij eet en drinkt prima, poepen gaat goed (er blijft ook niks plakken beneden) en voor de rest is hij nog even nieuwsgierig en actief als altijd. Ik heb niet het gevoel dat hij echt pijn ervaart, ik mag er ook aankomen enzo. Alleen bij konijnen weet je het natuurlijk nooit. Quote
bunnyempress Geplaatst: 11 december Geplaatst: 11 december Ik had inderdaad ook gehoord dat in tegenstelling tot bij mensen, absces bij een konijn dus hard is en dat er dus niet direct iets vloeibaars uit komt. Dat maakt het lastig om te zien wat het is, dus ik kan me voorstellen dat de dierenarts zegt dat je goed moet nadenken wat je wil. Ik vraag me af of het mogelijk is om te bekijken via een echo of foto ipv een biopt, want dan zou je moeten zien wat er ongeveer in zit. De dierenarts kan misschien overleggen met Wilhelminapark, die kunnen misschien wel advies geven? Een abces bij kin/kaak/wang komt vaak vanwege iets met de tanden en daar past een traanoog helaas ook bij. Quote
Fluffy_ Geplaatst: 11 december Auteur Geplaatst: 11 december Goede tip! Mijn dierenarts had het daar zelf niet over maar ik kan wel eens navragen of ze die mogelijkheid hebben. Misschien is het wat moeilijker om een echo of foto te maken als het bij de geurklieren zit en heeft ze het daarom niet aangeboden, maar ik zal het checken. De dierenarts dacht verder zelf dat het traanoog te maken zou hebben met de bacterie Pasteurella, maar ik kan dat altijd nog eens navragen, dankje. Quote
Fluffy_ Geplaatst: donderdag om 20:16 Auteur Geplaatst: donderdag om 20:16 Even een update: ik ben vandaag naar de dierenarts geweest, deze keer bij een andere arts want onze gewoonlijke arts was niet beschikbaar. Ze heeft er naar gekeken en is ook niet zeker wat het nu precies is, maar neigt ook meer naar een tumor omdat de zwelling wel redelijk hard is. Ik heb nagevraagd blijkbaar kunnen ze niet zomaar een echo of foto nemen, het zou ook best prijzig zijn werd me verteld. Dus in de plaats daarvan stelde ze voor om 4/5 dagen cortisonen pillen te nemen en dan binnen een week te kijken of het aanslaat en de zwelling is verkleind. Ik ben wel benieuwd hoe ik hem die medicijnen moet geven, hij is erg kieskeurig 😅. Dus ik hoop dat het aanslaat of dat er anders duidelijkheid komt naar wat dan precies wel is. Quote
Suus1978 Geplaatst: donderdag om 20:34 Geplaatst: donderdag om 20:34 Nou, dit klinkt in elk geval als iets wat het proberen waard is. Je kunt de pillen misschien vergruizen (bv. tussen twee lepels) en prakken met banaan? De meeste konijnen lusten dat graag. Ik heb ook wel eens gehoord dat dierenartsen een vloeistof kunnen maken van pillen. Dat is makkelijker te geven. Dat zou je nog eens kunnen navragen. Want een pil geven lijkt me ook wel een uitdaging. Quote
MarieElsa Geplaatst: donderdag om 20:46 Geplaatst: donderdag om 20:46 11 minuten geleden, Suus1978 zei: Nou, dit klinkt in elk geval als iets wat het proberen waard is. Je kunt de pillen misschien vergruizen (bv. tussen twee lepels) en prakken met banaan? De meeste konijnen lusten dat graag. Ik heb ook wel eens gehoord dat dierenartsen een vloeistof kunnen maken van pillen. Dat is makkelijker te geven. Dat zou je nog eens kunnen navragen. Want een pil geven lijkt me ook wel een uitdaging. Doen ze door de pil te vijzelen en dan suikerdrank toe te voegen, je bereikt hetzelfde effect thuis als je een klein beetje lactulose (kan je die van de Kruidvat voor gebruiken) toevoegt aan het pillengruis. Quote
MarieElsa Geplaatst: donderdag om 20:46 Geplaatst: donderdag om 20:46 (aangepast) Niet te veel natuurlijk, dat is ook weer niet goed 😉 ik deed voor Elsa ongeveer 50 ul (een grote druppel) bij 1 pilletje. donderdag om 20:47 aangepast door MarieElsa Quote
Fluffy_ Geplaatst: donderdag om 21:27 Auteur Geplaatst: donderdag om 21:27 52 minuten geleden, Suus1978 zei: Nou, dit klinkt in elk geval als iets wat het proberen waard is. Je kunt de pillen misschien vergruizen (bv. tussen twee lepels) en prakken met banaan? De meeste konijnen lusten dat graag. Ik heb ook wel eens gehoord dat dierenartsen een vloeistof kunnen maken van pillen. Dat is makkelijker te geven. Dat zou je nog eens kunnen navragen. Want een pil geven lijkt me ook wel een uitdaging. Ja zoiets had ik ook nagevraagd maar helaas was de vloeibare versie al op. Ik moet morgen beginnen met het te geven dus zal dat meteen proberen met een banaan 🙂 ik hoop dat hij het wilt want hij heeft het nog nooit willen eten. Maar dankje voor de tip! Ik hoop echt dat die pilletjes bij hem aanslaan en wat van het ongemak weghalen bij hem. Quote
Fluffy_ Geplaatst: donderdag om 21:29 Auteur Geplaatst: donderdag om 21:29 41 minuten geleden, MarieElsa zei: Doen ze door de pil te vijzelen en dan suikerdrank toe te voegen, je bereikt hetzelfde effect thuis als je een klein beetje lactulose (kan je die van de Kruidvat voor gebruiken) toevoegt aan het pillengruis. Goede tip, bedankt! Als de banaan niet lukt kan ik inderdaad snel even naar de kruidvat gaan en dit halen en dan de hoeveelheden toepassen die je hebt gezegd. Goede tip want dit wist ik niet. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: donderdag om 21:41 Geplaatst: donderdag om 21:41 Vergruizen en tussen 2 basilicum blaadjes was bij ons een grote hit bij 1. De ander deed ik het vergruizen in wat water en met spuitje in de bek en direct een basilicum blaadjes erachteraan. Want hij spuugde het blaadje gewoon uit 🙄 (Was een ab kuur) Succes... Het blijft altijd een gedoe 😅 Quote
bunnyempress Geplaatst: donderdag om 21:55 Geplaatst: donderdag om 21:55 (aangepast) 1 uur geleden, Fluffy_ zei: Ik ben wel benieuwd hoe ik hem die medicijnen moet geven, hij is erg kieskeurig Pillen geven is idd een uitdaging. Onze dierenarts die echt jaren ervaring heeft met konijnen zei dat ze het nauwelijks deed, maar goed, ze wilde die Panacur er wel even in doen. Lodewijk pil d'r in duwen met wat eten, ja hoor, goed. Scarlett heeft hem tot 3x toe uit haar bek laten vallen, terwijl ze het groenvoer wel opat. Ik hoorde haar aan de andere kant van de telefoon: Jij uitgekookt konijn uitroepen. Wij hebben ze ook vergruisd, mijn man zei dat hij zich een pillendraaier voelde. Over het algemeen helpt: - Zoet, wat ze graag willen en wat het weer stevig maakt of juist vloeibaar, dus banaan, lactulose - Erg geurend of sterk van smaak, zodat de pil niet opvalt, zoals Basilicum of Venkel - In een papje van hun brokjes en/of met dwangvoer, bij zelf eten of in nood via een spuit Ik duim dat het wat oplost voor Fluffy! donderdag om 21:56 aangepast door bunnyempress 1 Quote
Fluffy_ Geplaatst: zaterdag om 17:41 Auteur Geplaatst: zaterdag om 17:41 Dankje voor alle goede tips! Uiteindelijk hielp het om de pillen vergruisd te mengen met banaan in een spuitje. Hij vindt het nu zo lekker dat ik hem helemaal niet hoef te pushen, hij eet het vanzelf! Nu maar hopen dat het iets uithaalt. 2 Quote
Suus1978 Geplaatst: zaterdag om 17:55 Geplaatst: zaterdag om 17:55 Kijk, dat is goed nieuws! Scheelt stress voor jullie allebei. Ik ga duimen dat het effect heeft! 1 Quote
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden (aangepast) Een van mijn vorige konijnen had een abces (wel op een andere plek, het zat bij de ooghoek voor onder zijn oog). Daarmee ben ik destijds (in 2016) naar Wilhelminapark geweest; foto gemaakt alles en de diagnose was een tumor. Het voelde ook behoorlijk hard. Uiteindelijk groeide het en moest ik (antibiotica)injecties gaan geven om de ontsteking bij de 'tumor' rustig te krijgen zodat hij hopelijk nog een tijdje zou mee kunnen. Op een gegeven moment tijdens die kuur met injecties is die 'tumor' opengegaan en bleek het wél een abces te zijn. Mijn konijn is er toen helemaal van genezen. Het was daarna helemaal rustig geworden en hij heeft nooit meer iets gehad op die plek. Ik weet niet hoe het zit met de geurklieren, want dat is natuurlijk wel echt een andere plek. Maar ik denk dat abces vs tumor misschien wel lastig te diagnosticeren is, als zelfs Wilhelminapark een verkeerde diagnose heeft gesteld. Hopelijk slaat de medicatie bij jouw konijn aan en geneest het ook weer gewoon! Wij gaan voor je duimen! 17 uren geleden aangepast door Bunnie.and.Clyde Quote
Kolino Geplaatst: 14 uren geleden Geplaatst: 14 uren geleden Ik heb wel van testikel kanker gehoord bij rammen, maar aangezien de meeste rammen gecastreerd worden, hoor je daar niet zo vaak over. Alle klieren kunnen ontstoken raken, ik zou zweren dat de stof die uit geurklieren pas aan de lucht hard wordt en daarvoor een andere textuur heeft. Het wordt donkerbruin, bijna zwart, maar is vers echt anders van kleur. De kleur die je omschrijft kan daar wel bij passen. Mij zou het dan ook weer niks verbazen als er vocht door de huid gedrukt wordt door een ontstekingsreactie. Is er nog nagedacht over andere oorzaken? Ik lees hoe oud hij is, dat maakt behandelen wel heel complex. Ik neig meer naar ontstekingsreactie. Laat ik daar wel bij zeggen, het een sluit het andere niet uit. Dus die medicatie zal bewijzen dat het minder wordt al het een ontstekingsreactie is, want dan moet het minder worden. De huid op die plek is heel dun, kan er iets misgegaan zijn met schoonmaken van de geurklieren? Niet verwijtend bedoeld, het zou alleen verklaren dat er bacteriën de huid zijn binnen gedrongen. Dus voel je alsjeblieft niet schuldig! Wat ik er mee wil zeggen, het zou de theorie van een ontstekingsreactie juist kracht bij zetten. Het idee van kanker is eng, maar abcessen bij konijnen zijn ook zeker niet onschuldig, dus trek vooral aan de bel, als je het idee hebt, het wordt niet beter. Misschien helpt een ander antibioticum dan wel? Heeft hij zijn hele leven altijd alleen geleefd? (geen verwijt) Wat ik probeer te achterhalen is, zou hij ergens in zijn leven besmet geraakt kunnen zijn? In theorie zou hij ook al bij z'n geboorte besmet geraakt kunnen zijn, maar dan heb ik vooral de vraag, waarom is zijn weerstand dan ineens zo laag? Behalve leeftijd dan 😉 Ik weet niet of het nou een helpende reactie is, of dat je hierdoor juist meer vragen krijgt. Wees vrij om ze te stellen! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.