Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onze Doortje (8 jaar, gecastreerd) heeft sinds 2 jaar chronische ec en krijgt sindsdien 2x daags onderhoudsdosering Fenbendazol.

We zien vooral verslapte achterhand, vermagering en iets scheve kop. Als het weer de kop opsteekt, gaat ze slepen met een achterpoot en dan hogen we de dosering weer tijdelijk op (gem. 1 à 2 keer per jaar). Helaas is ze bij iedere terugval wel incontinenter geworden en nu zelfs helemaal. 

De laatste tijd spoel ik haar kontje daarom elke dag.  

Ze is levendig en eet goed (en is superlief), dus ik doe ik het graag, maar zou graag tips krijgen hoe het leven voor haar (en mij) prettiger te maken met incontinentie.

Ik heb puppy matjes in het hok en vinyl in de ren dat makkelijk schoon te maken is. Toch is alles elke ochtend drijfnat en lopen Doortje en Toby daar doorheen.

Hebben jullie nog tips? Mijn dank is groot!

Doortje en haar partner wonen trouwens buiten

Geplaatst:

Binnen halen kan een goede optie zijn, zeker in de winterkou voor een zwak konijn verstandig.

Ook in de zomer (i.v.m. myiasis). Maar ik weet niet of dat voor jou een optie is.

Hoe ziet haar huid er uit? 

Vetbedden laten urine door en zorgen voor een droge bovenkant om op te zitten. Mogelijk is dat een idee, eventueel over de puppymatjes heen. Ze moeten er alleen niet aan gaan knagen (maar dat is ook met puppymatjes). 

Misschien niet wat je wil horen, maar ik denk dat je veel van de zorg al wel geeft die ze nodig heeft,  en dat er een punt komt dat je ook niet heel veel meer kan doen.
Als ze niet verder zal herstellen en de incontinentie aanhoud, zal de huid beschadigd raken. Dan zou ik toch aan inslapen gaan denken. 

Ik heb via het forum natuurlijk geen idee of het zo ernstig is, of wel mee valt, maar hoe je het omschrijft maakt wel dat ik het toch wil noemen.

Geplaatst:
Op 9-12-2024 om 12:32, Evee zei:

Binnen halen kan een goede optie zijn, zeker in de winterkou voor een zwak konijn verstandig.

Ook in de zomer (i.v.m. myiasis). Maar ik weet niet of dat voor jou een optie is.

Hoe ziet haar huid er uit? 

Vetbedden laten urine door en zorgen voor een droge bovenkant om op te zitten. Mogelijk is dat een idee, eventueel over de puppymatjes heen. Ze moeten er alleen niet aan gaan knagen (maar dat is ook met puppymatjes). 

Misschien niet wat je wil horen, maar ik denk dat je veel van de zorg al wel geeft die ze nodig heeft,  en dat er een punt komt dat je ook niet heel veel meer kan doen.
Als ze niet verder zal herstellen en de incontinentie aanhoud, zal de huid beschadigd raken. Dan zou ik toch aan inslapen gaan denken. 

Ik heb via het forum natuurlijk geen idee of het zo ernstig is, of wel mee valt, maar hoe je het omschrijft maakt wel dat ik het toch wil noemen.

Bedankt Evee en Bobbyonthefloor!

Ik heb inderdaad ook vetbedden liggen. Die heb ik dankzij jullie (dank! - soms heb je andermans oog nodig) op de puppymatjes in het hok gelegd en dat werkt prettig. Voor de ren is dat niet haalbaar maar die dweil ik elke ochtend en avond.

Ik ben er ook nog eens ingedoken en nu begonnen met Urologist en Rhemannia voor blaas en nieren. Ik hoop dat dat nog (snel) verschil gaat maken en verder laat ik me door Doortje leiden. Ik was haar kontje met lauw water en droog haar heel goed. Ik zie haar dan weer met veel plezier in de tuin rondhuppelen en knuffelen met haar vriendje, maar besef ook dat dit best wel eens op haar laatste sokjes kan zijn met alles wat ze al heeft meegemaakt.

Binnenhalen heb ik ook overwogen, maar ik weet dat ze dat allebei vreselijk vinden, zeker nu we ook een kat in huis hebben, dus dat bewaar ik voor medische noodsituaties/oudjaar.

Goed dat je ook inslapen benoemt, Evee. Ik zie dan scherper dat dat nu nog niet aan de hand is, maar dat ik het wel in de gaten moet houden.

Nogmaals dank, dames! Ervaringen uitwisselen is goud waard!

Geplaatst:

20 uren geleden, Hopper en Doortje zei:

Ervaringen uitwisselen is goud waard!

Dat is ook echt heel fijn. Soms zie je het zelf even niet en is dit forum echt heel prettig. Ik leer steeds meer over de complexiteit van konijnen. 

• Mee eens! 1
Geplaatst:
Op 9-12-2024 om 12:17, Hopper en Doortje zei:

Onze Doortje (8 jaar, gecastreerd) heeft sinds 2 jaar chronische ec en krijgt sindsdien 2x daags onderhoudsdosering Fenbendazol.

We zien vooral verslapte achterhand, vermagering en iets scheve kop. Als het weer de kop opsteekt, gaat ze slepen met een achterpoot en dan hogen we de dosering weer tijdelijk op (gem. 1 à 2 keer per jaar). Helaas is ze bij iedere terugval wel incontinenter geworden en nu zelfs helemaal. 

De laatste tijd spoel ik haar kontje daarom elke dag.  

Ze is levendig en eet goed (en is superlief), dus ik doe ik het graag, maar zou graag tips krijgen hoe het leven voor haar (en mij) prettiger te maken met incontinentie.

Ik heb puppy matjes in het hok en vinyl in de ren dat makkelijk schoon te maken is. Toch is alles elke ochtend drijfnat en lopen Doortje en Toby daar doorheen.

Hebben jullie nog tips? Mijn dank is groot!

Doortje en haar partner wonen trouwens buiten

Wij hadden tot een tijd geleden een konijn thuis die dezelfde klachten had. We hadden de optie om hem binnen te halen dus dat hebben we gedaan. Hij had ook moeite met plassen dus we legden oude handdoeken op zijn mat en hebben een kattenbak gekocht als plasbak door de lage instap, dan probeerde hij vaak ook daar in te plassen tenzij dat niet lukte natuurlijk. We hadden het gevoel dat de handdoeken wat sneller opdroogde dan andere matten die we probeerde, die wisselde we dan geregeld om en waste ze weer. Verder waste we hem ongeveer 1 keer per week, daar kan ik zeggen dat als je rustig te werk gaat daar beneden de haren vaak toch mooi blijven. Hij heeft zo toch nog 5 jaar geleefd met de ziekte. Ik hoop dat je een manier kan vinden om het voor jezelf ook een beetje draaglijk te maken en veel succes natuurlijk!

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .