Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ergens volgende week gaat mijn voedster Lotharinger Muffel gekoppeld worden! Dit laat ik doen door het asiel. Ik heb een leuk dwerg konijntje op het oog (en dat terwijl Muffel 6,2 kilo weegt 😬), maar het belangrijkste is dat Muffel er blij mee is! Elk konijntje vind ik dus goed. ☺️

Nu vraag ik me af of jullie tips hebben voor het volgende: Muffel is een free roaming konijn. Ze loopt dus 24/7 los in de woonkamer en keuken. Mijn woonkamer is ongeveer 40m2, best een ruimte dus wat ze heeft. Ze heeft wel een soort van kooi, maar die heeft geen deuren en staat dus open. Daar staat ook haar wc in en haar etensbakje etc voor haar kooi op een kleedje. Dat is dus echt haar hoekje waar ze altijd even tot rust kan komen. 

Maar ze heeft uiteraard meer plekjes in huis waar ze graag even terug trekt of slaapt. Ze komt ook heel graag op de bank zitten en knuffelen!

Nu weet ik dat ik haar kooi kan schoonmaken met azijn zodat ze zichzelf niet meer ruikt, maar hoe kan ik dit het beste met de woonkamer, meubels etc doen? Ik ben heel bang dat ze terug komen en ze dus ruzie gaan krijgen omdat ze zichzelf alsnog ruikt! Of is dat zeer onwaarschijnlijk als ze eenmaal gekoppeld zijn en gaat het vooral om de "kooi"?  

Hebben jullie tips hoe ik mij zo goed mogelijk kan voorbereiden op hun terugkomst? En wat zijn jullie ervaringen met koppel vakanties met free roaming bij terugkomst?

aangepast door Arielle
Geplaatst:

Wat fijn dat Muffel een maatje krijgt!

In dit artikel staat uitleg over schoonmaken, ook een kopje "Konijnenhok schoonmaken voor koppeling". Daar staan veel tips in. 

https://www.bunnybunch.nl/tips-voor-het-schoonmaken-van-het-konijnenhok/

Houd er rekening mee dat het kan zijn dat jouw woonkamer en keuken te groot zijn en dat ze elkaar gaan ontwijken, of erger, elk een eigen hoek claimen en dat gaan verdedigen. Het kan dus zijn dat je ze het best de eerste maanden niet gelijk de hele kamer geeft, maar een gedeelte (bijv. 10 vierkante meter) afzet.  Het verschilt wel per konijn/koppel of dat nodig is of niet. Maar dat kan dus wel. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
37 minuten geleden, Evee zei:

Wat fijn dat Muffel een maatje krijgt!

In dit artikel staat uitleg over schoonmaken, ook een kopje "Konijnenhok schoonmaken voor koppeling". Daar staan veel tips in. 

https://www.bunnybunch.nl/tips-voor-het-schoonmaken-van-het-konijnenhok/

Houd er rekening mee dat het kan zijn dat jouw woonkamer en keuken te groot zijn en dat ze elkaar gaan ontwijken, of erger, elk een eigen hoek claimen en dat gaan verdedigen. Het kan dus zijn dat je ze het best de eerste maanden niet gelijk de hele kamer geeft, maar een gedeelte (bijv. 10 vierkante meter) afzet.  Het verschilt wel per konijn/koppel of dat nodig is of niet. Maar dat kan dus wel. 

Dankjewel voor je reactie! Ik had dat artikel inderdaad voorbij zien komen, maar ik vond daar niet veel informatie in over woonkamer etc schoonmaken na koppeling. Is grondig schoonmaken voldoende?

Goede tip ja om het af te zetten, daar had ik nog niet over nagedacht. Dat ga ik zeker wel doen in het begin! Dankjewel.

Geplaatst:

Wat zal dat een leuk geheel worden mocht Muffel voor het dwergkonijntje vallen. Groot verschil zeg. Ik vond Bobby 1.6 en Meike 2.7 al een groot verschil😄

Er wordt hier inderdaad vaak gesproken om de ruimte voorlopig kleiner te houden zoals Evee ook benoemt.

Het koppelen is ook niet altijd in een week klaar. Bobby en Floor waren vanaf het eerste uur niet meer bijelkaar weg te slaan en na 2 uur heb ik ze beide in 1 één reiskoffer mee naar huis genomen, 20 minuten in de auto. Thuis zijn ze samen voor het eerst in het nieuwe verblijf gekomen. Bobby (was aan komen lopen🤔) hadden we een paar weken in huis gehouden (zomer) helaas is Floor, de grote liefde van Bobby overleden.

Bobby en Meike zijn een week op koppelvakantie geweest en toen terug in het verblijf eerst 4m² na 4/5 weken hebben ze ± 25m² erbij gekregen. 

Succes, spannend. Hopelijk horen we tzt van jou hoe het gaat.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Geplaatst:

Hahah ja het zal vast een leuk gezicht zijn! Ik hoop zo dat het een match gaat zijn.

Ik zal inderdaad de ruimte klein houden in het begin. Verder hoef ik dus de woonkamer niet onwijs te 'ontsmetten' behalve goed en grondig schoonmaken?

Ik ben super benieuwd en heb er onwijs zin in. Natuurlijk zal ik updates plaatsen! Ik vind het namelijk wel spannend en wil het graag goed doen voor ze. Het dwerg konijntje is een albino en ik las al dat die konijnen vaak overblijven om die reden in het asiel. Dat breekt toch wel mijn hart dus hopelijk kan ik hem een goed huisje geven!

Geplaatst:

Goed schoonmaken, waar mogelijk anders inrichten, zodat het ook voor het konijn dat er bekend is, wat onbekend is.

Producten waar geur in zit zo veel mogelijk er uit halen (houten huisjes, houten en stoffen speelgoed, kussens en kleden). Dat kan eventueel later terug. 

Bodembedekking verversen. 

Wassen wat wasbaar is, poetsen wat gepoetst kan.

En als je poetst, kijk of je geurtjes kunt neutraliseren. Daar zijn sprays voor te koop.

Ontsmetten hoeft niet, tenzij er ziekte was. Een woonkamer ontsmetten is ook niet zo simpel. Dan kom je snel uit bij een stoomreiniger. De chemische onsmettingsmiddelen zijn over het algemeen niet zo lekker voor meubels. En ook giftig voor konijnen, dus ik zou die alleen inzetten op plekken waar je heel goed na kan spoelen. 

• Bedankt 1
Geplaatst:
22 uren geleden, Arielle zei:

Het dwerg konijntje is een albino en ik las al dat die konijnen vaak overblijven om die reden in het asiel. Dat breekt toch wel mijn hart dus hopelijk kan ik hem een goed huisje geven!

Oja dat zou mij net zo gaan. Wij hebben destijds voor Floor gekozen om als eerste te koppelen met Bobby. Floor had 3 pootjes. Haar beide zussen waren allang weg en zij bleef maar in de opvang. Vonden wij zo zielig. En Bobby waarschijnlijk ook want die heeft zo ontzettend goed voor haar gezorgd en haar beschermd. 

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
23 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Oja dat zou mij net zo gaan. Wij hebben destijds voor Floor gekozen om als eerste te koppelen met Bobby. Floor had 3 pootjes. Haar beide zussen waren allang weg en zij bleef maar in de opvang. Vonden wij zo zielig. En Bobby waarschijnlijk ook want die heeft zo ontzettend goed voor haar gezorgd en haar beschermd. 

Awwww ja dat vind ik echt zo sneu! Goed dat jullie Floor hebben meegenomen! Ik hoop dat Muffel net zo goed voor hem gaat zijn. Ik heb nog niks gehoord helaas dus heb ondertussen even een mail gestuurd. Ik kan echt niet wachten!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Aanstaande vrijdag mag ik mijn voedster Muffel brengen voor de koppeling!

Is het een beetje gek dat ik bang ben dat Muffel het mij niet gaat vergeven dat ik haar weg breng, als ze terug komt? Ik ben echt heel erg dol op haar.

Geplaatst:
2 uren geleden, Arielle zei:

Is het een beetje gek dat ik bang ben dat Muffel het mij niet gaat vergeven dat ik haar weg breng, als ze terug komt? Ik ben echt heel erg dol op haar.

Nee hoor. Ik was ook bang dat mij de dierenarts en castratie niet vergeven zou worden. En toen het wegbrengen naar de vakantieopvang.

Maar al gauw bleek dat Scarlett net zo dol is op mij als ik op haar. Dus tja, ze zoekt me echt op en ze wacht echt op me en dat is nooit veranderd.

En ze maakt altijd binkies als ze weer terug is op haar plek. En verder nauwelijks, want daar is ze te diva voor.

Dus als ze weer terugkomt bij je, is Muffel vast, na een beledigde konijn-kont laten zien, wel weer tevreden met je. Zeker als ze snoep krijgt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)
Op 11-12-2024 om 22:28, bunnyempress zei:

Nee hoor. Ik was ook bang dat mij de dierenarts en castratie niet vergeven zou worden. En toen het wegbrengen naar de vakantieopvang.

Maar al gauw bleek dat Scarlett net zo dol is op mij als ik op haar. Dus tja, ze zoekt me echt op en ze wacht echt op me en dat is nooit veranderd.

En ze maakt altijd binkies als ze weer terug is op haar plek. En verder nauwelijks, want daar is ze te diva voor.

Dus als ze weer terugkomt bij je, is Muffel vast, na een beledigde konijn-kont laten zien, wel weer tevreden met je. Zeker als ze snoep krijgt.

Aaww wat een lieve reactie, dankjewel! Ik ga haar vanmiddag brengen, dus ik ben benieuwd. Ik voel me een moeder die haar kind voor het eerst naar de kinderopvang brengt haha. Voor de meeste vriendinnen van mij is dat realiteit, maar voor mij gaat het om een konijn 😀

aangepast door Arielle
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:
15 minuten geleden, Arielle zei:

Aaww wat een lieve reactie, dankjewel! Ik ga haar vanmiddag brengen, dus ik ben benieuwd. Ik voel me een moeder die haar kind voor het eerst naar de kinderopvang brengt haha. Voor de meeste vriendinnen van mij is dat realiteit, maar voor mij gaat het om een konijn 😀

Graag gedaan hoor. Vraag gerust bij het wegbrengen wat er mogelijk is voor contact momenten. Ik hoorde dat sommige mensen elke dag bellen om te vragen hoe het met hun konijnen-schat is. Maar vrijwilligers hebben het ook druk, dus soms is mail of appen handiger.

Kind is hier 4 maanden en nog niet naar de kdv, dus hoe dat voelt weet ik gelukkig nog niet. Wel vast gestaan in de file na een ziekenhuisbezoek en mijn man he-le-maal dol gemaakt door elke 5 minuten te zeggen dat ik terug wilde naar mijn dochter. Dat schijnt ook normaal te zijn, hoorde ik van een andere moeder. 🤣😅. Tot overmaat van ramp moest hij ook nog ergens stoppen om naar het toilet te gaan. 🤬

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
6 uren geleden, bunnyempress zei:

Graag gedaan hoor. Vraag gerust bij het wegbrengen wat er mogelijk is voor contact momenten. Ik hoorde dat sommige mensen elke dag bellen om te vragen hoe het met hun konijnen-schat is. Maar vrijwilligers hebben het ook druk, dus soms is mail of appen handiger.

Kind is hier 4 maanden en nog niet naar de kdv, dus hoe dat voelt weet ik gelukkig nog niet. Wel vast gestaan in de file na een ziekenhuisbezoek en mijn man he-le-maal dol gemaakt door elke 5 minuten te zeggen dat ik terug wilde naar mijn dochter. Dat schijnt ook normaal te zijn, hoorde ik van een andere moeder. 🤣😅. Tot overmaat van ramp moest hij ook nog ergens stoppen om naar het toilet te gaan. 🤬

Aawww ja ik snap het!  Ik heb haar zojuist weggebracht en moest bij de opvang al slikken. Ze was echt enorm gestresst natuurlijk en de deur achter me dichtdoen in de prikkelarme ruimte voor haar deed echt pijn. Onderweg naar huis enorme tranen haha 🐰.

Ik heb je tip nog onthouden en naar contact momenten gevraagd. Ze zeiden dat ze regelmatig filmpjes gaan sturen via whatsapp. Dat is een enorme opluchting 🥰. Wat ze helaas ook zei is dat het ook weken kan duren. Oei dan moet ik haar wel lang missen. Het is voor een goed doel.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Het is voor de goede zaak. De koppeling duurde bij ons 3+ weken, maar dat kwam ook omdat Lodewijk zijn wintervacht  moest aanmaken in de koude ruimte.

Voordeel is wel dat ze uitermate klef waren toen ze bij ons kwamen en dat was heel fijn.

Super dat ze filmpjes sturen ❤️

Geplaatst:

Nou de eerste update is al binnen!

Muffel vind het konijntje (Alwin) al interessant. Alwin is vooral nog met de omgeving bezig. Ik heb ook een foto, maar ik weet helaas niet hoe ik dat hier moet invoegen. 

Spoiler
Spoiler

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 15-12-2024 om 08:04, bobbyonthefloor zei:

Oh kijk eens aan. Klinkt goed. Alwin is de dwerg? @Arielle

Klopt Alwin is een albino dwerg konijntje. Muffel is een lotharinger konijn wit met bruin van 6,2 kilo. 

Hopelijk worden ze vriendjes  ondanks het verschil in grootte en kilo's! Dit weekend niks meer gehoord helaas, maar ik ga ervanuit dat geen bericht goed bericht is.

Geplaatst:

Ik ga vandaag maar eens beginnen aan de grote schoonmaak van het huis en haar kooi.

Is natuur azijn ook goed of moet het echt schoonmaakazijn zijn? 

En hebben jullie aanbevelingen voor sprays die geurtjes neutraliseren? 

Geplaatst:
6 minuten geleden, Arielle zei:

Is natuur azijn ook goed of moet het echt schoonmaakazijn zijn? 

Schoonmaak azijn heeft meer azijnzuur erin. Maar je moet flink verdunnen en goed naspoelen, dus ik zou gewoon natuurazijn gebruiken.

Als mijn man onvoldoende verdunt/naspoelt, dan ruiken de konijnen de azijn. Dat vinden ze niet lekker. Dus Lodewijk plast dan overal (ruikt het weer naar hem) en Scarlett is dominant en plast dan over zijn plas heen (want het is haar ren), dus ik zou het niet te gek maken. Heb ook van andere baasjes gehoord dat er na azijn soms wat onzindelijkheid optreedt. Sowieso ga je dat mogelijk krijgen met een nieuw koppel, als Alwin ook geurspoor wil neerleggen... dus maak het niet te gek.

• Bedankt 1
Geplaatst:
2 uren geleden, bunnyempress zei:

Schoonmaak azijn heeft meer azijnzuur erin. Maar je moet flink verdunnen en goed naspoelen, dus ik zou gewoon natuurazijn gebruiken.

Als mijn man onvoldoende verdunt/naspoelt, dan ruiken de konijnen de azijn. Dat vinden ze niet lekker. Dus Lodewijk plast dan overal (ruikt het weer naar hem) en Scarlett is dominant en plast dan over zijn plas heen (want het is haar ren), dus ik zou het niet te gek maken. Heb ook van andere baasjes gehoord dat er na azijn soms wat onzindelijkheid optreedt. Sowieso ga je dat mogelijk krijgen met een nieuw koppel, als Alwin ook geurspoor wil neerleggen... dus maak het niet te gek.

Fijne tip dankjewel! 😊

Geplaatst:

Nou er is weer een update binnen gekomen gisteravond! 🐰

Ze snuffelen en lopen langs elkaar. Beide nieuwsgierig naar elkaar toe. Muffel (mijn konijn) is hem 1 keer achterop gegaan, maar dat valt dus allemaal enorm mee. Het is geen vechten tot nu toe en dat was bij een eerdere koppeling die ik thuis probeerde wel het geval! Alwin (de ram dwerg) geeft haar ruimte en vind haar een beetje spannend, maar is ook nieuwsgierig en gaat naar haar toe! Wat een moedig mannetje want ze is natuurlijk een stuk groter 😂.

Muffel heeft ook al lekker een aantal keer een flop gedaan en languit gaan liggen dus ze lijkt ontspannen!

Ik ben erg blij en word heel fijn op de hoogte gehouden! Ik zou jullie graag de filmpjes willen laten zien maar ik weet niet goed hoe ik dat hier moet doen, excuses. Het lijkt in ieder geval de goede kant op te gaan de koppeling 🌞

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Wat fijn dat het zo goed gaat. Beide klinken ontspannen en dat is echt een van de beste tekenen dat het goed gaat.

Dan kunnen ze namelijk in alle rust naar elkaar toe groeien. Al is echte liefde op het eerste gezicht natuurlijk ook heel leuk ❤️.

Ook heel fijn dat het allemaal best meevalt aan jouw kant en dat je goed op de hoogte wordt gehouden.

Geplaatst:

Wat fijn dat het goed gaat! 

Filmpjes kun je delen als ze op youtube staan, via de link. Direct plaatsen gaat helaas niet (dat maakt de kosten te hoog voor deze website 😉 )

• Bedankt 1
Geplaatst:

Vannacht hebben ze samen in een ruimte doorgebracht en niet gevochten. Tot nu toe is het vooral bericht dat ze vooral hun eigen ding doen, maar ook niet vechten. Is dat een goed voorteken? 🐰  

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
58 minuten geleden, Arielle zei:

Vannacht hebben ze samen in een ruimte doorgebracht en niet gevochten. Tot nu toe is het vooral bericht dat ze vooral hun eigen ding doen, maar ook niet vechten. Is dat een goed voorteken? 🐰  

Ja. Ze zeggen dat naast het totale kleffe beeld (gelijk elkaar wassen/samen eten), desinteresse het beste is.

Dan zijn beide namelijk ontspannen, beide kunnen blijven eten/keutelen en er is geen spanning qua dominantie.
Vaak groeit de liefde dan en is het daarna goed.

• Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .