Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik ben nieuw op deze site en mocht mijn vraag hier al een keer gesteld zijn, dan hoor ik graag waar ik reacties terug kan lezen 😊. Maar kon het via zoeken zo gauw niet gevonden krijgen. We hebben 2 konijntjes. Het mannetje hebben we al 2 jaar en hij is onlangs gekoppeld aan een heel lief meisje (ons andere konijntje is helaas overleden). Ze zijn heel lief voor elkaar, alleen haalt zij iedere keer de hooiruif leeg. Zodra we er nieuw hooi in doen, is het er binnen no time weer uitgehaald. Het ligt dan door het hele hok heen, met name in de poepbak. Na het koppelen hebben we ze op advies van degene die ze gekoppeld heeft 2 weken samen in de ren gehouden, maar inmiddels laten we ze iedere dag wel een aantal uur uit de ren. We hadden gehoopt dat ze het daardoor niet meer zou doen, maar helaas. Ik heb degene die ze gekoppeld heeft om advies gevraagd, maar zij loopt in haar konijnenopvang tegen hetzelfde probleem aan met een aantal konijntjes. Misschien hebben ze dit daar onderling stiekem afgesproken 😉. Ze tipte me in ieder geval om onze vraag hier voor te leggen. 

Ik hoor graag of iemand hier iets op weet! 

Groetjes,

Melanie

Geplaatst:

Allereerst welkom! Leuk dat je mee komt schrijven op dit forum.

Heel herkenbaar, het graven in de hooiruif. Hier doen ze dat ook altijd, en mijn ervaring is dat ze het alsnog wel opeten. Zelfs uit de poepbak 😛 Ik heb Elsa zelfs weleens plukjes hooi onder de bips van Christoffel weg zien trekken, zullen wel net lekkere sprietjes zijn denk ik dan maar.

De meeste konijnen eten het liefst terwijl ze aan het poepen zijn, dus een pluk in/bij de poepbak leggen helpt vaak. Je zou nog kunnen proberen om ze een zandbak of iets anders te geven waar ze in kunnen graven, maar grote kans dat ze het alsnog blijven doen (er zal waarschijnlijk een lekker sprietje net helemaal in het midden zitten). Wat ik hier vaak doe, toch voor het idee om het wat schoon te houden, is meerdere keren per dag een kleinere pluk te geven. Dan hebben ze in ieder geval steeds een droog/schoon plukje wat ze kunnen eten.

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Hoi hoi welkom😊

Hier doen of deden ze het ook en vaak in en om het toilet. Ik gooi nu altijd hooi in de toilet bakken en in de ruif tussen de toilet bakken. Het zijn binnen konijnen en eerst gebruikte ik papieren zakken als ruif maar daar werd gigantisch mee geschoven en het lag overal. Nu zelf een ruif gehangen van zo.n plastic Ikea ding (als konijnen kleine koppies hebben, absoluut niet doen want er zijn een paar konijnen klem komen te zitten). Deze hebben grote koppen dus die passen niet in de gaten. En wonder boven wonder heel weinig hooi op de grond😇

Er zijn vast meer en betere tips van de bbers hier😜

Maar zo heb ik het gedaan. 

Geplaatst:

Ik vul 's morgens en 's avonds het hooi bij. Hier ligt 's avonds ook al het overgebleven hooi in de toiletbak. Ik stop het schone hooi gewoon terug in de ruif als ik ze groente geef om 7 uur. Dat hooi meng ik dan met nieuw hooi rond 9 uur. Maar juist omdat ze het eruit halen stop ik maar een klein beetje in de ruif. De rest gaat in hun kleine toiletbak die op een andere plek in de ren staat. Daar doen ze heel af en toe een keutel in dus het blijft schoon

Geplaatst:

Hier haalt mijn konijn Verdi heel de hooiruif leeg en ligt ook hier alles in de toiletbak. Ik doe ook s'morgens en s'avonds de hooiruif bijvullen. Mijn konijntje Aya heeft dat minder, dat ze de hooiruif leeg haalt en lijkt het allemaal maar best te vinden wat Verdi met de hooiruif doet. Voorheen kon ik er nooit zo tegen dat de hooiruif bijna meteen leeg was, maar nu heb ik zoiets van, ik laat het los. Ik vind het eigenlijk wel leuk hoe mijn 2 nijntjes zo bezig zijn.

Geplaatst:

Ik heb geen ruiven meer in gebruik, leg het hooi op een aantal verschillende plekken in het verblijf, in de schuilhokjes en in de toiletbakken. De reden dat ik geen ruiven meer heb is dat één van mijn konijnen zo acrobatisch is dat ik het niet veilig meer vond om ruiven te gebruiken😂 

• Haha 1
Geplaatst:

Ik vind ruiven ook best eng. Als ze onhandig springen of klem komen te zitten, breken ze zo een pootje. In de opvang worden ze daarom ook niet meer gebruikt. Ze vinden een schoon toilet en een verse berg hooi geweldig. Eindeloos zoeken naar de lekkerste sprietjes. Heerlijk. Gewoon het goedkoopste kooi kopen en lekker laten snuffelen, zoeken en poepen 😃

Geplaatst:
4 uren geleden, Cheeta26 zei:

De ruif die ik gebruik is dicht van boven, dat scheelt. Ze kunnen er zelfs bovenop zitten

20241209-094842.jpg

Ik heb er ook zo een voor binnen, die halen ze in no-time leeg. Maar binnen gebruiken ze bij mij helemaal geen wc, dus het is nu een soort hooibak 🙈 weggegooid geld, duur ding.

Ook buiten graven ze hem leeg om de lekkerste sprietjes uit te kunnen vissen, maar in de wc wordt het daar vies, dus dat vul ik wel geregeld aan.

Maar als je kijkt hoeveel hooi erin de kliko belandt. Stelletje sukkels, want straks is er weer geen eerste snede meer te koop en gaan ze weer in hooistaking. In plaats dat ze hier een beetje zuinig mee zijn 😉

Geplaatst:
Op 8-12-2024 om 07:23, bobbyonthefloor zei:

Ik gebruikte op een gegeven moment geen ruif meer. Ik had 1 kattenbak en er naast 1 plastic bak en daar zat hennepvezel met 3 soorten hooi erin. Zo aten ze het beste hooi en bleef alles zo goed als in de bakken.

Ook een idee

Geplaatst:

Mijn caafjes trekken de hooiruif ook steeds leeg, maar bij het bijvullen doe ik het afgekeurde hooi weer gewoon terug in de ruif. De dunne groene sprietjes zijn het lekkerst en eten ze direct op, de rest smijten ze weg. Om er goed bij te kunnen hebben ze een wilgenbrug als opstapje, het oude hooi valt meestal net achter de wilgenbrug en de keuteltjes erbovenop, dus het hooi is nog wel relatief schoon, maar gewoon afgekeurd. Ik maak gewoon de zak hooi helemaal leeg, dus uiteindelijk eten ze het toch wel, vooral als ik er dan wat extra kruiden bij doe. Als ze een keer hooi hebben dat ze echt niet lekker vinden, hou ik het vast in mijn hand, daar trekken ze het dan uit en eten het alsnog op, dat vinden ze een geweldig spel.

Geplaatst:
43 minuten geleden, Lollie zei:

Mijn caafjes trekken de hooiruif ook steeds leeg, maar bij het bijvullen doe ik het afgekeurde hooi weer gewoon terug in de ruif. De dunne groene sprietjes zijn het lekkerst en eten ze direct op, de rest smijten ze weg. Om er goed bij te kunnen hebben ze een wilgenbrug als opstapje, het oude hooi valt meestal net achter de wilgenbrug en de keuteltjes erbovenop, dus het hooi is nog wel relatief schoon, maar gewoon afgekeurd. Ik maak gewoon de zak hooi helemaal leeg, dus uiteindelijk eten ze het toch wel, vooral als ik er dan wat extra kruiden bij doe. Als ze een keer hooi hebben dat ze echt niet lekker vinden, hou ik het vast in mijn hand, daar trekken ze het dan uit en eten het alsnog op, dat vinden ze een geweldig spel.

Dat terugstoppen doe ik dus ook. Anders verdwijnt de helft als figuurlijk wc-papier in de container als ik de bak verschoon. Hooi gaat zoiezo snel op maar dat is ook nog eens afhankelijk per baal. Haal altijd hetzelfde, Pets own choice 4 kilo.

Laatst had ik een baal met van dat kluwachtige hooi, dat vinden ze niet zo lekker dus daar heb ik het een maand mee uitgehouden. 

Als het een baal is met hele grove sprieten, 10 dagen want door de grofheid van de sprieten past er minder in.

Nu net een paar dagen bezig met een nieuwe, de vorige was een gemiddelde baal. Daar heb ik 3 weken mee gedaan.

Ze krijgen ook nog een handje kruidenhooi 's avonds die schud ik uit in het hok. Momenteel met brandnetel en gedroogde pastinaak. Als ik die pak dan heb ik meteen 1 of 2 paar voorpootjes op de geopende zak staan. 

• Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .