Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi Allemaal,

Ik had een vraagje.

Net zag ik opeens dat mijn konijn een soort witte/blauwe waas over een van zijn ogen heeft.

Weten jullie wat dit kan zijn? Ik ga morgen ochtend als eerste de dierenarts bellen.

helaas is 3 weken geleden mijn andere konijn overleden (zij had ook E. Cuniculi) maar daar had dit konijn nooit iets van symptomen van. Nu heeft ze opeens dit oogje en ben ik heel bang dat het E. Cuniculi is. Ik ben wel meteen gestart met meranox geven (had ik nog van mijn vorige konijn staan).

misschien een beetje apart, maar ik heb twee foto’s op Pinterest gezet zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet (het lukte me niet op een andere manier om hier een foto te plaatsen)

https://pin.it/4GZlPMInn

https://pin.it/20wHqKaFt

alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst:

Dit zou inderdaad EC kunnen zijn, goed dat je ermee naar de dierenarts gaat. Als het konijn wat ouder is zou het ook staar kunnen zijn, maar dat verloopt meestal wat trager.

Mijn konijn heeft dit dit jaar 2 keer gehad. Eerst in zijn linker oog in het voorjaar en in september in het rechteroog. Het begon zoals het op jouw foto's eruit ziet en we hebben hem behandeld voor EC. Er werd al van tevoren gezegd dat het oog waarschijnlijk niet zou herstellen maar om te voorkomen dat parasiet meer zou aantasten. Als enig ander symptoom was hij afgevallen, verder niets bijzonders aan hem gemerkt. De waas in het oog werd met de tijd steeds witter, na ongeveer een maand was het oog bijna volledig wit. Ik kan niet goed zeggen hoe snel hij blind werd en hoeveel hij nu nog waarneemt (misschien wel nog verschil in licht en donker bijvoorbeeld). 

Het is sneu, maar ik ben erg blij dat het alleen bij zijn ogen is gebleven en hij geen andere klachten heeft gekregen. Hij lijkt ook niet veel last te hebben van de blindheid, behalve dat hij soms wat schrikt van zijn vriendin en dat hij een stuk voorzichtiger is (durfde bijvoorbeeld de trap van het hok niet meer op).

Mijn konijn is 7 jaar, dus het zou staar kunnen zijn maar EC is waarschijnlijker, daarom hebben we het zodanig behandeld.

Geplaatst:

Beste @happy211

bedankt voor uw snelle antwoord.

We weten niet precies hoe oud Cedric is omdat we hem uit een asiel hebben geadopteerd. We gokken dat hij nu ongeveer 3 of 4 jaar is. Dus staar zal het niet zijn.

ik ben bang dat het dan EC is….. al zoveel ellende gehad met die rot ziekte…

hopelijk is er morgen na de dierenarts meer duidelijk. 

wat vervelend voor uw konijntje zeg. Maar wat u zegt, gelukkig blijft het bij het oogje. Hopelijk is dat bij ons ook zo!

Geplaatst:

Ik lees uit je verhaal dat het aan 1 oog is. Je kunt aan de kleur en hoe het is opgebouwd wel het een en ander ontlenen, maar nooit 100% conclusies trekken.

Aan 1 oog is het helaas heel vaak E.C. Ik vind het echt rot om dat antwoord te moeten geven, net nadat je je andere konijn aan E.C. hebt verloren. Als ik de foto's zie, dan zie ik een wolkige waas, maar omdat het een foto is, dan is dat natuurlijk lastiger te zien.

Tip van mij, laat bij controle de dierenarts de lampen uit doen en dan kijken! Dan kun je beter zien wat het is en hoe het oog zich gedraagt.

Geplaatst:

https://pin.it/26ghnFzZt

Mijn konijn heeft EC in zijn oog gehad toen hij nog geen jaar oud was. We hebben Fluffy behandeld met panacur en uiteindelijk ook dexamethason oogdruppels. Mijn dierenarts deed alles in overleg met de konijnen expert van dierenkliniek Wilhelmina park in Utrecht, echt super fijn.

Helaas was de ec bij Fluffy zo ver gevorderd dat we zijn oog moesten laten verwijderen. 
In het begin was dit natuurlijk wel even lastig, maar nu zou je niet zeggen dat hij 1 oog mist. 
Gelukkig zat de ec bij Fluffy alleen in zijn oog en is het tot nu toe nog niet teruggekomen.

Ik duim voor jullie dat jullie er vroeg genoeg bij zijn om erger te voorkomen.

Geplaatst: (aangepast)

Hi @mammafelina

bedankt voor je antwoord. 
helaas is het bij ons konijn ook EC….

de oogjes zien er wel heel anders uit.

ook wij geven pancura en prednison oogdruppels op het moment. Volgende week woensdag moeten we terug komen om te kijken hoe het zich ontwikkeld.

Heel hard duimen dus!

wel super fijn om te horen dat jou konijn nergens meer last van heeft!

aangepast door Nickymanita
Geplaatst:
4 uren geleden, Nickymanita zei:

Hi @mammafelina

bedankt voor je antwoord. 
helaas is het bij ons konijn ook EC….

de oogjes zien er wel heel anders uit.

ook wij geven pancura en prednison oogdruppels op het moment. Volgende week woensdag moeten we terug komen om te kijken hoe het zich ontwikkeld.

Heel hard duimen dus!

wel super fijn om te horen dat jou konijn nergens meer last van heeft!

Ik duim heel hard voor jullie ❤️

• Bedankt 1
Geplaatst:

Wat rot voor je, dat de diagnose bevestigd is. Het is afwachten hoe dit zich ontwikkelt, helemaal omdat je net een konijn hebt verloren, acht ik de kans op een konijn dat in de baarmoeder besmet is geraakt klein. Dat maakt de kans dat de parasiet zich beperkt tot het oog, dus helaas ook wat kleiner. Ik hoop het echt voor je, maar gevoelsmatig weet ik beter.

Wat ik hoopvol vind is dat hij verder geen klachten heeft en dat je er op tijd bij lijkt te zijn. Aan de andere kant, als je net een konijn hebt verloren aan E.C., dan ga ik twijfelen, hoelang geleden is hij besmet geraakt? Ik zat je topics terug te lezen, het konijn met epileptische aanvallen, is dat het konijn dat je verloren hebt? Hoe heeft hij (je ram) zich gevoeld na het verlies van zijn maatje? 3 weken is nog zo vers, het kan de trigger zijn geweest hoor, of het weer of beiden. Eigenlijk heb je er niet zoveel aan, omdat je alleen maar kunt behandelen met fenbendazol/panacur en de rest behandel je symptomatisch, zoals je nu doet met de oogdruppels.

Mocht je nog pijn zien, bijvoorbeeld aan het oog, of het verandert van vorm of wat dan ook, schroom niet om de dierenarts te bellen. Ook als hij ineens toch meer klachten laat zien, kan het zijn dat er andere middelen nodig zijn.

Bereid je er op voor dat hij zijn kop regelmatig zal draaien om dingen te kunnen bekijken, dit gaat hem ongetwijfeld later nog parten spelen in de zoektocht naar een nieuw maatje. Ik neig er naar, misschien is alvast voelsprieten uitzetten, "ik zoek een voedster die hiermee om kan gaan", handig. Er is vaak een tekort aan voedsters in de opvang en met een handicap als deze, is matchen net even lastiger.

Nogmaals ik vind het echt heel erg rot voor je, volgens mij had ik je nog niet eens sterkte met het verlies van je voedster gewenst, dus bij deze alsnog, sterkte en ook sterkte met het zorgen voor je ram, ik hoop echt dat je hem nog een mooi leventje kan en mag bieden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .