Stillecavia Geplaatst: 2 december Geplaatst: 2 december Ik heb een vraag over een cavia. Ik hoop dat ik deze hier ook kan stellen. Ik heb sindskort 2 cavia's. Een van de twee maakt geen geluid. Wanneer ik hier informatie over opzoek op Google, kom ik niet op passende websites. Want verder is ze actief en eet gewoon. Wel gaat het niet goed samen met haar zus, veel ruzie en machtsstrijd. Ik vroeg me af of het geen geluid maken hierin meespeelt. Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Quote
pakyakker Geplaatst: 8 december Geplaatst: 8 december Als een cavia geen geluid maakt is het niet erg. Ik heb een 6 jarig beertje die ook geen geluid maakt. Als ze veel ruzie hebben dat is vaak ook geen goed teken. Het beste had je een beertje en zeugje kunnen nemen. Of 2 gecasteerde beertjes. Een zeugje castreren is vaak ingrijpend daarom wordt het vaker bij beertjes gedaan. Quote
Suus1978 Geplaatst: 8 december Geplaatst: 8 december Eens met Pakyakker. Ik heb drie cavia's en twee daarvan maken helemaal geen geluid, de derde alleen heel zachtjes. Ook in de opvang zie ik stille cavia's maar ook cavia's die bij elk ritselend zakje loeihard gaan wheeken. Niks om je zorgen over te maken. Twee zeugjes is meestal inderdaad geen ideale combinatie. Een beertje erbij is misschien een oplossing, maar dat moet wel kunnen. Ik zou eens overleggen met een opvang, zij kunnen je goed adviseren. Misschien kun je één van de dames "omruilen" voor een beertje. Dat is natuurlijk een moeilijke beslissing, maar op deze manier zijn ze ook niet blij. Dat gedrag zal ook niet minder worden verwacht ik. Quote
Gast Geplaatst: 8 december Geplaatst: 8 december Op 2-12-2024 om 08:15, Stillecavia zei: Ik heb een vraag over een cavia. Ik hoop dat ik deze hier ook kan stellen. Ik heb sindskort 2 cavia's. Een van de twee maakt geen geluid. Wanneer ik hier informatie over opzoek op Google, kom ik niet op passende websites. Want verder is ze actief en eet gewoon. Wel gaat het niet goed samen met haar zus, veel ruzie en machtsstrijd. Ik vroeg me af of het geen geluid maken hierin meespeelt. Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Wat versta je precies onder ruzie? Zeugen zijn gemiddeld elke 14 dagen bronstig, dus dan zitten ze inderdaad veel op elkaar. Maar om je goed verder te helpen, heb ik wel enkele vragen. Hoe groot is het verblijf? Hoe ziet het verblijf eruit? Ik heb er hier 42 rondlopen, maar eigenlijk nooit echt problemen, ook niet onder de zeugen ( groep van 32, 30 dames en 2 castraten. Quote
Evee Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december Ik heb de offtopic vragen en onderwerpen even losgemaakt van dit topic. Dan kan dit weer over het geluid dat een cavia maakt gaan 🙂 Quote
Stillecavia Geplaatst: 9 december Auteur Geplaatst: 9 december Op 8-12-2024 om 14:19, Caviagekkie zei: Wat versta je precies onder ruzie? Zeugen zijn gemiddeld elke 14 dagen bronstig, dus dan zitten ze inderdaad veel op elkaar. Maar om je goed verder te helpen, heb ik wel enkele vragen. Hoe groot is het verblijf? Hoe ziet het verblijf eruit? Ik heb er hier 42 rondlopen, maar eigenlijk nooit echt problemen, ook niet onder de zeugen ( groep van 32, 30 dames en 2 castraten. Onder ruzie versta ik bijten, rijden, happen, over de andere cavia heen sproeien, brommen. Dit meerdere dagen achter elkaar, wat zichtbaar veel stress veroorzaakt. Ze zitten in een hok van 160x40cm, met meerdere huisjes en een wilgenboog. Ik vroeg me af of het geen geluid maken van de ene cavia (niet de meest dominante) erin meespeelt. Want ze piept niet, er komt geen geluid uit haar. Althans ik hoor haar niet. Quote
Suus1978 Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december Dat lijkt me niet, ik heb het ook echt nog nooit gehoord. Ik denk dat het probleem zit in het feit dat het twee zeugjes zijn. Dit is echt geen fijne situatie, voor de cavia's niet en voor jou niet. Ik zou serieus overwegen om er een gecastreerd beertje bij te zetten of afstand te doen van een zeugje en er dan een gecastreerd beertje bij te zetten. Dit is echt sneu voor ze. Quote
Stillecavia Geplaatst: 14 december Auteur Geplaatst: 14 december Allemaal bedankt voor de reacties. Inmiddels hebben we een gecastreerde beer aangeschaft. Hij mag bijna bij de dames (zonder dat er nestjes komen) Quote
Suus1978 Geplaatst: 14 december Geplaatst: 14 december Spannend, hopelijk houdt hij de dames een beetje onder de duim! 🙂 Heb je het beertje bij een opvang gehaald? Het is nu nog even de vraag of het klikt. Bij een opvang kun je altijd terug, vandaar de vraag. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.