Jamieh Geplaatst: zondag om 20:27 Geplaatst: zondag om 20:27 (aangepast) Goedenavond, Het is mij niet ontgaan dat er een uitbraak betreft myxomatose momenteel in Nederland speelt. Nu zit ik al lange tijd te twijfelen over inentingen voor mijn konijntje. Al mijn vorige konijntjes altijd ingeënt maar het ligt nu even anders. Mijn konijntje mankeert namelijk best veel waaronder ook ec en is al meerdere keren geopereerd. (Het is een binnen konijntje). Al wordt hij na de inenting dood ziek zou ik het mezelf niet kunnen vergeven maar al zou hij de ziekte krijgen ook niet, ik weet daarom niet waar ik goed aan doe. Morgen bel ik sowieso meerdere dierenklinieken hierover om advies te vragen maar was dus benieuwd of mensen in een gelijke situatie hebben gezeten. zondag om 20:30 aangepast door Jamieh Quote
happy211 Geplaatst: zondag om 20:44 Geplaatst: zondag om 20:44 In jouw situatie zou ik het bespreken met de arts die het konijn eerder behandelt heeft voor de EC en de operatie, als dat mogelijk is. Sowieso zal elke dierenarts een konijn eerst goed controleren voor ze het vaccineren als je voor een gewoon consult+vaccinatie gaat. Ik zou wel kiezen voor vaccinatie als de dierenarts tenzij de dierenarts het niet verstandig vindt. Dan denk ik toch, beter voorkomen dan het risico lopen. Wat ik in ieder geval niet zou doen, is naar een vaccinatiedag van bijvoorbeeld een konijnenopvang gaan. In veel gevallen kan dat prima en is het absoluut geen probleem, maar vaak gaat het dan toch wat sneller en wordt er iets minder uitgebreid nagekeken, alleen op de standaard dingen. Dat kan dus prima als je konijn hartstikke fit is verder, maar als er al een medische geschiedenis is, dan zou ik toch kiezen voor een echt consult waarbij ze alle tijd nemen, ookal kost dat wat meer. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: maandag om 22:38 Geplaatst: maandag om 22:38 Persoonlijk zou ik me bij een binnenkonijn niet echt heel erg druk maken. Wel zou ik me zorgen maken als de ziekte in de buurt is. Je moet uit twee kwaden kiezen. En wonen er veel wilde konijnen in de buurt? Loop je door grasland heen? Muggen zijn er op dit ogenblik niet echt. Quote
Evee Geplaatst: gisteren om 08:39 Geplaatst: gisteren om 08:39 Dit is niet een vraag die wij via een forum kunnen beantwoorden. Ook binnen konijnen kunnen het krijgen, ik zou mij daar dus wel zorgen over maken. Op dit moment vliegen er nog steeds muggen rond hier, maar straks in voorjaar en zomer zeker te weten weer! En ook vlooien en mijten kunnen het overbrengen, die komen ook in huis. Je vaccineert ze toch voor een jaar. VHS / RHD kun je ook gewoon aan je schoenen en kleding meenemen het huis in. Ik zou het voorleggen aan de dierenarts. Die kan helpen de risico's in te schatten. Als jouw konijn gewoon hersteld is van EC en operaties, dan zou ik gewoon vaccineren. Je zou eventueel nog wel kunnen wachten tot februari / maart, als een paar maanden extra herstel verschil zou kunnen maken. Maar aan de andere kant, inmiddels komen myxomatose en VHS / RHD gewoon jaarrond voor in Nederland. Ook in stedelijk gebied. 1 Quote
Kolino Geplaatst: 21 uren geleden Geplaatst: 21 uren geleden Je kunt ook een aantal dagen voor de vaccinatie een onderhoudsdosering fenbendazol beginnen te geven. Het idee is dat als de E.C. actief wordt door de verminderde weerstand, je de cyclus direct onderbreekt. Die kuur is een week of 2. Natuurlijk is het spannend, maar de laatste myxomatose berichten zijn nog geen maand oud. De winters zijn te zacht om alles tot stilstand te brengen. Ik heb pas nog muggen gezien. De uitbraak van de nieuwe rhd, jaren geleden, werd overigens in december bekend gemaakt. Ik snap wel dat je bij kwetsbare konijnen vragen hebt over of het verantwoord is. Logisch. In de meeste gevallen worden konijnen gewoon gevaccineerd. Het is maar zelden dat het niet kan, of uitgesteld moet worden. Als je konijn hersteld is, dan denk ik dat het gewoon kan, waarbij je dus bovenstaande kuur kunt overwegen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.