Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een groot konijn van ongeveer 1,5 jaar oud, gekocht bij een fokker als een Blauwe Wener toen ze 10 weken oud was maar ze lijkt mij nog groter, forser dan de Wener. Ze loopt samen los in huis met haar gecastreerde vriendje (klein middenslagje van 1,8kg). Maar ze is echt veel te zwaar, dat is ze eigenlijk wel al van kleins af aan.. haar buik is ondertussen echt dik en ze begint ook moeite te krijgen om zich te wassen. Ik heb haar kunnen wegen en ze zit nu op 8,2kg 😬 . Ik begin mij ernstig zorgen te maken want ik weet niet goed wat te doen... Ze hebben nog nooit snoep gekregen, ze krijgen alleen biks, wat groenvoer en onbeperkt hooi. Nu ben ik al een tijdje aan het minderen met de biks en meer hooi aan het geven maar ze blijft maar aankomen.. Beweging hebben ze genoeg: ze rennen achter elkaar en vliegen door de tunnels, ze springt moeiteloos op de zetel en weer eraf. Als ze al opgesloten zitten wegens mijn werk dan heeft ze een grote hondenbench met daaraan nog een ren van 3 op 2 meter. Dus ze zit nooit echt klein en beperkt zeg maar. Loslooptijd per dag zit tussen de 8 en 16u.

Nu zit ik dus met de handen in het haar... het wortelloof uit de supermarkt wordt sinds kort al bij de fabrikant gekortwiekt dus die bron ben ik kwijt. En ik lees dat ze geen groen uit de natuur mogen als er honden, katten of ratten op kunnen plassen. Helaas lopen die hier allemaal met hopen rond (ik woon op de buiten). Ik heb geen tuin maar tegels en daar groeit een beetje gras tussen dus dat pluk ik maar dat is niet genoeg..

Iemand tips aub? Want op deze manier ben ik bang dat ze niet heel oud zal worden.. Moet ik toch maar gewoon de natuur in gaan en maar hopen dat ze niet ziek zullen worden van eventueel beplast groenvoer? Biks weglaten? 

Wat het nog een beetje moeilijker maakt is dat haar vriendje eigenlijk te mager is en wat meer zou moeten eten. Hij heeft ook al eens een gasbuikje gehad dus het is niet zo simpel om alles weg te halen 🥺

HELP 😭

Geplaatst:

Wat denk je dat een gezond gewicht voor haar zou zijn? Als je het lastig vind om daar zelf een inschatting van te maken, dan kan ik aanraden om een afspraak te maken bij de dierenarts zodat die mee kan kijken wat voor haar een goed streefgewicht zou zijn. En ook voor de ram, omdat je aangeeft dat die iets te mager is.

En dat is het een kwestie van de voeding goed afmeten en uitproberen tot je een goede balans vindt. Een goede richtlijn is bijvoorbeeld 15 gram brok per kilo lichaamsgewicht (en dan uitgaan van het streefgewicht). Stel dat ze dus terug zou moeten gaan naar 6 kilo, dan zou haar portie brokken 90 gram per dag zijn. Als je daarnaast ook nog veel groente geeft, dan zou je bijvoorbeeld ook naar 12 of 10 gram kunnen gaan. Belangrijk is dat ze genoeg hooi blijft eten en langzaam afvalt (dus ook geen crashdieet, minder dan 10gr brok zou ik niet snel aanraden).

Hoeveel krijgen ze nu samen op een dag (qua groente, kruiden, snoepjes, brok)?

Ik denk dat een verklaring zou kunnen zijn dat zij ook een deel van de brokken van de ram opeet. Zij komt aan terwijl hij mager is, dan eet ze dus sneller of hij stopt eerder met eten en zij eet de rest van zijn portie op. Een oplossing daarvoor zou zijn om hem apart wat bij te voeren en haar brokken flink in te perken.

Wat betreft jouw vraag over groente: Er zijn meer groente uit de supermarkt die je goed aan konijnen kunt voeren dan enkel wortelloof. Daarvoor hoef je niet het risico te lopen op besmetting in de natuur. Voorbeelden hiervan zijn witlof, andijvie, spinazie, rucola.

Ga in ieder geval niet teveel tegelijk veranderen. Het spijsverteringsstelsel van konijnen is best gevoelig voor plotselinge veranderingen. Ga bijvoorbeeld eerst in brok minderen, en daarna pas langzaam meer/andere groente introduceren.

Je kunt ook meer informatie vinden in deze artikelen:

https://www.bunnybunch.nl/veilige-groenten-fruit-en-kruiden-voor-konijnen/

https://www.bunnybunch.nl/konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen/

Geplaatst:

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Het klopt dat ze een deel van zijn brok opeet.. hij is inderdaad een trage eter en heeft helemaal niet zoveel zin om te eten. Zelfs met wortelloof of appel moet je hem met enige 'dwang' motiveren. 

Zij eet daarentegen alles (lees plint, behangpapier, zetel,... 🙄 ). Snoep krijgen ze niet en zoete dingen zoals een stukje appel max 1 keer per maand. Hooi onbeperkt. Bijna dagelijks wat groenvoer. Dit is dan vooral wortelloof, stukje witlof en wat gras uit de tuin. 

Ze zijn dag en nacht qua karakter. Hij is super braaf en beheersd op elk gebied maar moet niets van ons mensen hebben. Hij is wel hanteerbaar qua oppakken, verzorging en medicatie geven. Zij is ontzettend stout, durft alles, sloopt alles en komt naar ons toe om een aaitje te eisen en volgt ons door het huis, maar is niet hanteerbaar. De laatste keer bij de dierenarts hebben ze hulp van 3 collega's moeten inroepen om gewoon naar haar buik te kunnen luisteren..

Ik weet niet goed welk gewicht ideaal voor haar zou zijn. Online vind ik rond de 6kg. Maar het gaat mij vooral om die buik en het feit dat ze haar achterwerk niet meer kan proper houden. Dus daar beginnen keuteltjes vast te kleven en dan komen we weer bij het punt dat ze niet hanteerbaar is en ik haar dus niet kan helpen. Ze vecht en gooit zich zo hard naar alle kanten, dat ik bang ben dat ze zichzelf de rug gaat breken. Ik wil dus vooral dat ze slanker is en zichzelf weer kan verzorgen. 

Ik ben nu een week bezig met ook zijn brok weg te zetten en het hare flink te minderen en er zou bij haar 200gr af zijn gegaan als ik de weegschaal moet geloven. Is dit teveel? Te snel? Te traag? Of mag het op dit tempo doorgaan? 

Geplaatst:

Het is te snel, 50 gram per week (max 100 met haar omvang), is genoeg. Je moet haar niet uithongeren. Wortelloof is nog best rijk aan voedingsstoffen, heb je de mogelijkheid om witlof en/of andijvie te geven? Uiteraard moet je dit wel voorzichtig opbouwen. Haar darmen zijn een bepaald voedingspatroon gewend, natuurlijk moet je dit aanpassen, maar rustig aan. Venkel vind ik zelf een fijne groente om te geven.

Ondertussen zit ik het verhaal van het maatje te lezen en vraag ik me af, is er goed naar hem gekeken of er niet iets speelt? Het kan een rangorde ding zijn, maar ook iets medisch, zoals gebitsproblemen. Hoe dan ook, ik zou, als je daar de tijd voor hebt, hem juist met de hand wat brok bijvoeren. Als dat niet kan, zou het een optie kunnen zijn om haar af te leiden, terwijl hij eet, hem een rustige plek te geven, waar zij niet of tijdelijk niet kan komen. Hij heeft z'n fair share wel nodig.

Aangezien zij van aandacht houdt, is spelend met haar bewegen misschien een optie. Daar mag best een brokje uit de dag voorraad tegenover staan hoor, 15 gram is gemiddeld genomen altijd goed. Sommige konijnen hebben door ziekte wat meer nodig en sommige verdragen minder. 15 gram x 6 lijkt mij een goed uitgangspunt. Mocht ze daar echt ver boven hebben gezeten kun je het in stapjes verminderen, per 3 dagen 15 gram minder op het totaal tot je bij 90 gram zit voor haar. Hem mag je wel 30-35 gram geven, tot hij weer goed op gewicht is, dan 25-30 gram.

Als je 120 gram voor hun samen zou geven met de tijd, dan zou zij nooit te dik mogen worden, mits hij echt de kans krijgt om te eten. Dan heb je een idee van hoe of wat.

Geplaatst:

Hij is raar maar waar de dominante in huis 🤪 Dus hoe braaf hij ook is, hij bepaalt. Ze daagt hem wel eens uit maar zal altijd wegrennen als hij er genoeg van heeft. De combi tussen hun 2 is goed maar niet perfect helaas. In de nacht zitten ze apart voor meerdere redenen maar door de dag zijn ze altijd samen als ze los zijn. Mocht ik ze samen in 1 hok opsluiten ben ik bang dat er ongelukken gaan gebeuren want zij is nogal een spook en hij gaat dan in de aanval maar zij is net niet onderdanig genoeg om het te blijven pikken dus met haar omvang en gewicht kan ze hem gewoon een kopje kleiner maken. Gelukkig heeft ze dat zelf nog niet door. Ook wordt zij vaker schijnzwanger en gaat dan een paar dagen nesten. Blijkbaar lokt hij een eisprong bij haar uit door toch wel eens op haar te rijden en hij blijft dit doen volgens de dierenarts omdat hij pas op 2j leeftijd is gecastreerd (op haar hoofd rijden is al genoeg om eentje uit te lokken, hij zit nooit op de juiste plaats 🫣) Die dagen zit ze echt opgesloten in haar ren want ze krijgt dan een blik in haar ogen alsof ze van de wereld af is en valt hem (en ons) dan wel echt menens aan. Ze nest dan een dag of 4, plukt haar haren uit en dan is het ook opeens klaar en doet ze weer normaal. Die dagen eet ze nauwelijks tot niets, zelfs het lekkerste bekijkt ze niet, ze is compleet weg uit de realiteit. Sterilisatie staat op het programma maar mijn konijnkundige dierenarts is ermee gestopt dus ik moet een andere zoeken plus we komen weer op dat punt van onhandelbaar uit dus ik kan haar geen medicatie toedienen of controle van de wonde uitvoeren... Ze staat er dan ergens 'alleen' voor en dat vind ik erg eng. 

Ze lijken er geen problemen mee te hebben dat ze in de nacht apart zitten en weten eigenlijk ook niet beter. 

Wat extra info over hem: hij is wel een zorgennijntje. Hij heeft het eerste jaar in een glazen bakje in een dierenwinkel gezeten en heeft er 12 weken over gedaan om uit zijn kooi te durven komen. Tot de dag van vandaag komt hij niet verder dan de grote matten en haar ren die vlakbij staat. Hij zal nooit richting de keuken of waar dan ook lopen. Hij heeft vaak haakjes aan zijn tanden en moet regelmatig onder narcose om deze bij te werken. Hij heeft ook al een gasbuikje gehad en een heel zeldzame infectie in de luchtwegen (de dierenarts was deze nog niet tegengekomen in zijn carrière). Maar toch heeft hij een sterk en koppig karakter en weet haar voorlopig wel de baas te houden terwijl zij als een simpele ziel het hele huis afbreekt 😆.

Buiten dit alles lijken ze het wel leuk te hebben. Ze spelen, verzorgen elkaar, liggen lekker samen, rennen uren aan een stuk achter elkaar met binkies,... 

Ik zal sowieso weer wat meer eten gaan geven dan als dit te snel gaat. De weging is misschien ook niet zo nauwkeurig daar ik met haar in haar grote transportbox op een personenweegschaal moet gaan staan. Want ook daar: niet handelbaar of op te pakken 😬

(ik heb soms wel eens spijt dat ik 'geluisterd' heb naar de adviezen van een konijn nooit op te pakken want dat is eng enz. Maar ik had het beter wel gedaan, ze was maar 10 weken oud dus was er waarschijnlijk wel gewoon aan kunnen worden. Nu zit ik met een groot konijn waarvan ik niet eens haar kontje kan schoonmaken of haar nagels kan knippen en die compleet in een dwangbuis gehouden moet worden als ik naar de dierenarts moet. Maar ok.. het is wat het is, ik kan de klok niet terug draaien) 

Geplaatst:

Oh nog even extra: in de nacht heeft hij dus zijn eigen eten royaal ter beschikking in zijn eigen kooi en eet dan ook wel tot hij genoeg heeft. Door de dag zet ik haar een paar keer vast zodat hij wat kan eten. En met groenvoer hou ik haar sowieso uit de buurt want dat zou ze recht uit zijn mond wegtrekken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .