FlappieNijn Geplaatst: 23 november Geplaatst: 23 november Hoi! Onze 2 konijntjes hebben een groot buitenhok daarin staat een nachthok waar ze warm kunnen schuilen. alleen nu met extreme regenval wordt het “ren” gedeelte helemaal nat. Plassen blijven er in staan! Iemand een idee wat we daar kunnen leggen/doen? Ik had er boomschors liggen nu veel eruit geschept want er lag heel veel poep, moest nog nieuwe halen en dus nog niet genoeg terug gelegd (had nog een klein beetje dat er in gelegd) maar nu door de regen val en hagel etc van gister staat de tuin een beetje blank en dus ook het hok. ze kunnen droog en warm in het binnenhok zitten maar nu niet meer in het ren gedeelte rondrennen want het is zeiknat. Iemand een idee wat te doen of wat daar te leggen? Staat op tegels maar water loopt niet meer weg zoveel is er gevallen. ook poepen ze heel veel en overal, ook in het nachthok waar ze warm droog en schoon zouden moeten zitten. Ene konijn was een binnen konijn en zindelijk, andere konijntje is gehaald uit het asiel (zat altijd buiten vrij in de tuin). heb wel een bak neer gezet maar daar doen ze nagenoeg niks op. En ze lijken ook niet echt een vast plekje te hebben waar je dan iets neer kan zetten zodat ze het daar voortaan doen. iemand tips of ideeen? Moet dus elke week hele ren leeg scheppen aan boomschors en nieuwe strooien.. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 23 november Geplaatst: 23 november 1 uur terug, FlappieNijn zei: Hoi! Onze 2 konijntjes hebben een groot buitenhok daarin staat een nachthok waar ze warm kunnen schuilen. alleen nu met extreme regenval wordt het “ren” gedeelte helemaal nat. Plassen blijven er in staan! Iemand een idee wat we daar kunnen leggen/doen? Ik had er boomschors liggen nu veel eruit geschept want er lag heel veel poep, moest nog nieuwe halen en dus nog niet genoeg terug gelegd (had nog een klein beetje dat er in gelegd) maar nu door de regen val en hagel etc van gister staat de tuin een beetje blank en dus ook het hok. ze kunnen droog en warm in het binnenhok zitten maar nu niet meer in het ren gedeelte rondrennen want het is zeiknat. Iemand een idee wat te doen of wat daar te leggen? Staat op tegels maar water loopt niet meer weg zoveel is er gevallen. ook poepen ze heel veel en overal, ook in het nachthok waar ze warm droog en schoon zouden moeten zitten. Ene konijn was een binnen konijn en zindelijk, andere konijntje is gehaald uit het asiel (zat altijd buiten vrij in de tuin). heb wel een bak neer gezet maar daar doen ze nagenoeg niks op. En ze lijken ook niet echt een vast plekje te hebben waar je dan iets neer kan zetten zodat ze het daar voortaan doen. iemand tips of ideeen? Moet dus elke week hele ren leeg scheppen aan boomschors en nieuwe strooien.. !00% zindelijk zijn ze bij mij ook niet echt. Veel komt in de bak terecht maar ook veel ernaast. In de zandbak vind ik nooit iets en op de grond (hok staat hoog) ook niet echt of het zijn verdwaalde keutels die van de trap afvallen. Heb jij je ruif met hooi boven de toiletbak hangen? Als ze eten, doen ze vaak ook hun behoeften. Dus dan vang je al veel in die bak op. Dat kan een afwasteil zijn, een kattenbak of een Pee-wee bak. Dus die bak moet bij het hooi staan. Quote
happy211 Geplaatst: 24 november Geplaatst: 24 november Wat is de reden dat je boomschors in de hele ren wil leggen? Voor wat betreft de regen, het is inderdaad gewoon een drama als het zo lang en hard regent. Je kunt de ren overdekken en aan de zijkanten bijvoorbeeld plexiglas plaatsen tegen het inregenen. En zorgen dat het water goed weg kan lopen. Maar het is mij ook nog niet gelukt om het goed droog te krijgen helaas. Quote
FlappieNijn Geplaatst: 24 november Auteur Geplaatst: 24 november 3 uren geleden, happy211 zei: Wat is de reden dat je boomschors in de hele ren wil leggen? Voor wat betreft de regen, het is inderdaad gewoon een drama als het zo lang en hard regent. Je kunt de ren overdekken en aan de zijkanten bijvoorbeeld plexiglas plaatsen tegen het inregenen. En zorgen dat het water goed weg kan lopen. Maar het is mij ook nog niet gelukt om het goed droog te krijgen helaas. ja we dachten dat dan wat zachter zou zijn voor de konijnen als tegels. En neemt misschien wat meer water op? Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 25 november Geplaatst: 25 november 17 uren geleden, happy211 zei: en aan de zijkanten bijvoorbeeld plexiglas plaatsen tegen het inregenen. Dan lukt het bij mij ook nog niet om helemaal droog te houden. Er zitten altijd wat kieren en daar komt de regen nog door. En die konijnen gaat nu net in die catcube zitten waar regen bij kan komen. Helaas zijn die catcubes vanboven niet dicht. Ik ga ze nu maar eens elders in de ren zetten op een plek waar het altijd droog is. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 25 november Geplaatst: 25 november Hier nieten we plastic tegen het hok aan op delen waar het inregent. Werkt heel goed! Wel altijd opletten dat je het goed doet, zodat ze van binnen geen plastic op kunnen eten😬. Quote
Evee Geplaatst: 25 november Geplaatst: 25 november Ik heb tegels in de ren. Die drogen vrij snel op na een bui, en in de huidige ren (=overdekt) regenen alleen de randen wat in. Ik zou wel zorgen dat ze wat hoger zitten dan de rest van de tuin, dat de ren niet het laagste punt is. Ook is het verstandig droge schuilplekjes te maken. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 26 november Geplaatst: 26 november Ik heb meerdere catcubes waar ze weinig inzitten. Maar ik heb er ook drie tegen elkaar aanstaan langs de lange kant van de ren. In één ervan zitten ze veel. Maar er komt wat regen tussen de kieren van de plexiglasramen door. Ik heb er nu even twee weggehaald en die ene opgeschoven naar de hoek waar minder kieren zijn. Ik wil ze dwingen in die ene catcube te gaan. Ik heb er een hennepvezelmat in gedaan met goed stro erop. Ze slapen veel in de catcube maar hoop na het verplaatsen dat het nog zo is. Quote
FlappieNijn Geplaatst: 2 december Auteur Geplaatst: 2 december Op 25-11-2024 om 12:40, Evee zei: Ik heb tegels in de ren. Die drogen vrij snel op na een bui, en in de huidige ren (=overdekt) regenen alleen de randen wat in. Ik zou wel zorgen dat ze wat hoger zitten dan de rest van de tuin, dat de ren niet het laagste punt is. Ook is het verstandig droge schuilplekjes te maken. Ja dan zouden we volledig opnieuw moeten straten… Het is ook echt alleen bij extreme regen val. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 2 december Geplaatst: 2 december (aangepast) Op 25-11-2024 om 12:15, knaagjeknabbelsuddenly zei: Hier nieten we plastic tegen het hok aan op delen waar het inregent. Ik heb een aluminiumren dus valt er niet veel te nieten. Maar de catcube wat doorschuiven naar het gedeelte dat echt helemaal dicht is, gaat ook goed. Ze zitten daar wel in want het stro was plat en er lag wat naast. Dus dan slapen ze in ieder geval droog. 2 december aangepast door To van de Veluwe Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 3 december Geplaatst: 3 december 12 uren geleden, To van de Veluwe zei: Ik heb een aluminiumren dus valt er niet veel te nieten. Tja, dan is het wel lastig ja🤔. Hier is de ren van hout met gaas, dus echt ideaal. Maar wel fijn dat je de catcube nog kan verplaatsen naar een droog plekje😀. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 7 december Geplaatst: 7 december Gistermorgen kwam ik in de ren en Flo die altijd achter de deur gaat zitten wachten dook in een catcube. Huh? Ik pakte een hand brokjes maar Flo kwam niet. Ik heb de helft gestrooid en ben met een brokje naar Flo gegaan. Nam het niet aan. Ik heb hem uit de catcube gehaald en hij liet dat toe. en op mijn schoot even zijn buik gemasseerd. In het hok gezet en de deurtjes ervoor en opgesloten. Toiletbak geleegd en 10 brokjes in zijn bak gedaan. Ik kom een poos later kijken en de brokjes waren op maar de basilicum en de weegbree lagen er nog. Dochterlief was ondertussen thuis en zei: geef maar gras. Dat gegeven en dat at hij. De hele dag opgesloten en 's avonds at hij het groenvoer weer op. Vanmorgen vrij gelaten en lijkt alles weer goed. Onze dochter denkt dat het toch met de wind te maken heeft. Ze gaan niet echt uit de wind zitten. En die wind kwam van alle kanten. Nu aan een kant zeil ervoor gedaan en verzwaard met stenen. Wat dat nu weer geweest is? 3 Quote
Kolino Geplaatst: 7 december Geplaatst: 7 december Stress kan wel zulke klachten geven. Als jij zegt, de wind kwam overal vandaan en hij schoot weg, dan is dat het eerste waar ik aan denk. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december Ahhh , wat sneu voor Flo😢. Gelukkig gaat het nu weer beter😊. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december 2 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei: Gelukkig gaat het nu weer beter😊. Op dit monetn lijkt er niets meer aan de hand maar de schrik zit er weer in. Had ook even kleine keutels maar al gauw weer goed. 1 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december Ja tuurlijk schrik je daar enorm van! Ze kunnen ons ook zo laten schrikken🥴🤔. Quote
buzzylizzie Geplaatst: 10 december Geplaatst: 10 december Ik heb in mijn nachthok een opvangbak voor de wasmachine geplaatst. Een optie als je nachthok groot genoegis? Is 70cmx70. Het hok is nog iets groter, dus daarrond nog wel wat plas en poep, maar wel handelbaar. Nu het kouder is, heb ik rond de bak bodembedekking en stro gelegd. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 10 december Geplaatst: 10 december De ren is drie meter breed en zes meter lang. Een kant is de muur van de garage. Een korte kant is dicht en van de andere zijde zijn twee panelen helemaal dicht. Die sluiten aan op die dichte korte kant. Bij de rest van de panelen aan de lange kant heb ik onder plexiglas en bij twee panelen ook boven. Ze moeten makkelijke uit de wind kunnen zitten maar ik zie ze vaak midden in de ren of in de catcube. Quote
YatesH Geplaatst: dinsdag om 21:53 Geplaatst: dinsdag om 21:53 Heb je geprobeerd houtpellets of zaagsel te gebruiken in de ren? Ze absorberen goed vocht en kunnen het aantal plassen verminderen. Quote
Evee Geplaatst: woensdag om 13:26 Geplaatst: woensdag om 13:26 Zaagsel is te stoffig voor konijnen. Het absorbeert misschien wel goed, maar ze kunnen er luchtwegproblemen van krijgen. Houtpellets vallen uit elkaar als het nat regent en wordt kruimelig en niet makkelijk op te ruimen. 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: gisteren om 11:46 Geplaatst: gisteren om 11:46 Op 23-11-2024 om 21:57, FlappieNijn zei: Hoi! Onze 2 konijntjes hebben een groot buitenhok daarin staat een nachthok waar ze warm kunnen schuilen. alleen nu met extreme regenval wordt het “ren” gedeelte helemaal nat. Plassen blijven er in staan! Iemand een idee wat we daar kunnen leggen/doen? Ik had er boomschors liggen nu veel eruit geschept want er lag heel veel poep, moest nog nieuwe halen en dus nog niet genoeg terug gelegd (had nog een klein beetje dat er in gelegd) maar nu door de regen val en hagel etc van gister staat de tuin een beetje blank en dus ook het hok. ze kunnen droog en warm in het binnenhok zitten maar nu niet meer in het ren gedeelte rondrennen want het is zeiknat. Iemand een idee wat te doen of wat daar te leggen? Staat op tegels maar water loopt niet meer weg zoveel is er gevallen. ook poepen ze heel veel en overal, ook in het nachthok waar ze warm droog en schoon zouden moeten zitten. Ene konijn was een binnen konijn en zindelijk, andere konijntje is gehaald uit het asiel (zat altijd buiten vrij in de tuin). heb wel een bak neer gezet maar daar doen ze nagenoeg niks op. En ze lijken ook niet echt een vast plekje te hebben waar je dan iets neer kan zetten zodat ze het daar voortaan doen. iemand tips of ideeen? Moet dus elke week hele ren leeg scheppen aan boomschors en nieuwe strooien.. Ik had ook een ren in een deel van de tuin waar het regenwater langs afgevoerd werd waardoor daar veel plassen bleven staan. Ik heb daar toen een laag losse stoeptegels weggelegd waardoor er een verhoging ter plekke was waar geen plassen op konden blijven staan. Dit loste het probleem op. Verder heb ik in mijn rennen ook verhoginkjes gemaakt waar ze met redelijk droge voetjes en buikjes op kunnen zitten. Gewoon twee rijen bakstenen met daarop een houten vlonder. Ze kunnen er ook onder gaan zitten als ze willen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.