knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden Heeft iemand hier toevallig ook ervaring met brok vrij voeren? Ik zit daar over na te denken, wel veel werk maar ook dicht bij de natuur... Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 18 uren geleden Auteur Geplaatst: 18 uren geleden Ohh, ik zie dat het is verplaatst, zat ook al te twijfelen 🤪. Bedankt 🤗. Quote
Kolino Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Ik geef je vraag even een eigen topic, gezien deze vraag wel vaker wordt gesteld. Dat heb je snel gezien 😉 Ik dacht, tijdens het antwoorden, ik ga veel te ver offtopic.  Als je konijnen goed tegen groente kunnen en het zomer is, dan is dat best nog te doen, zeker als je een tuin hebt en zelf kunt kweken. In de winter is het wel een uitdaging, zeker ook financieel. Mijn tip zou dan ook zijn, bespaar qua geld in de zomer, zodat je in de winter meer bestedingsruimte hebt.  Het kan zeker en ik heb wel ervaring. Wat ik al zei, financieel is het ook even schakelen. Want het is behoorlijk duur. Je moet kwantitatief veel meer voeren om tot dezelfde voedingswaarde te komen.  Wat is de reden dat je hier over nadenkt?   Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 18 uren geleden Auteur Geplaatst: 18 uren geleden @Kolino, bedankt! De reden dat ik er ver nadenk, dat zijn er een paar. Onder andere het volgende: echt helemaal aan het begin, toen ik net konijnen had en bb nog niet had ontdekt, gaf ik de Nijntjes weinig groenvoer, en veel brok. In de loop van de tijd ben ik ze steeds meer groente, en minder brok gaan geven. Ze doen het er allemaal heel goed op, maar voor Knabbel heeft het ook echt wel geholpen, hij verhaart steeds en heeft ook minder plakpoep. Ook vindt ik het wel een mooi idee, in de natuur staan de brokjes ook niet voor ze klaar natuurlijk.  Maar het nadeel is natuurlijk wat jij al zegt Kolino, financieel, en het kost veel tijd. Ik denk dat ik het wel zou kunnen, maar ik dacht ik zal eens naar ervaring rondvragen op het forum🤗. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 uren geleden Geplaatst: 15 uren geleden Wat zou je dan allemaal vers kunnen voeren behalve andijvie en witlof? Verse kruiden zijn er niet veel in de winter. Mijn druivenbladeren zijn ook nagenoeg op. Quote
Kolino Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Het kan zeker, maar als het financieel lastig is, dan zou ik het niet aanraden. Dan kun je beter op heel weinig brok gaan zitten, ipv helemaal geen brok. Â Iets wat je altijd in je achterhoofd moet houden, dwangvoer lijkt heel erg op standaard brok. Ik heb ooit maar 1 merk gezien dat dwangvoer verkoopt dat meer lijkt op wat konijnen in de natuur zouden eten, juist omdat dit een probleem is waar je dan tegen aan loopt. Â Het is heel veel uitzoeken hoe je het goed doet. Ik weet dat er iemand op het forum is/was die nog steeds, brokloos voert. Ik kom er alleen even niet op wie. Â Er zijn er hier heel veel meer mensen die weinig brok voeren en veel groen. Hoe erg ik ook voor natuurlijk voeren ben, of in ieder geval zo natuurlijk mogelijk, toch vind ik het moeilijk om brokloos te promoten. Juist omdat het niet eenvoudig is. Â Om je even een beeld te geven een kilo groen per dag is geen uitzondering, voor de duidelijkheid, per konijn. Met 3 konijnen een behoorlijke klus. Dus weet waar je aan begint. Â Gedroogde kruiden kun je wel een beetje gebruiken, ter compensatie, maar omdat het net als brok ook droog is, is het voor de darmen nog steeds niet helemaal ideaal. Toch denk ik, dat is, als je het goed doet, al een verbetering. Je kunt dan namelijk zelf invloed uitoefenen op welke kruiden e.d. je geeft. Â Stel vooral meer vragen hoor. Optimale voeding voor konijnen is wel een heel interessant onderwerp. Want mijn grootste ergernis is toch wel, wat ze soms in brokken gooien. Het liefste zou ik daarin wat meer voor konijnen natuurlijke keuzes zien. Niet vooral uit reststromen, maar raak plukken en kijken hoe je dat duur verkoopt, maar het konijn centraal zet. Utopie natuurlijk, ik ken maar weinig merken die keuzes maken, die ik zelf zou maken. Als het een beetje klopt dan is het hartstikke duur. Zelf samenstellen scheelt wel, maar is nog steeds duur. Â De tijd er in steken vond en vind ik het wel waard. Maar ja, het is wel arbeidsintensiever dan gewoon een handje brokjes geven. Â De winter is ook een interessante vraag in deze, zal kijken of ik daar op een later moment op terug kan komen. Zeker konijnen die buiten leven hebben wel wat meer nodig om de winter door te komen. Â Â Â Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden 2 uren geleden, Kolino zei: Er zijn er hier heel veel meer mensen die weinig brok voeren en veel groen. Ik voer 's morgens een handje brokken en 's avonds een bak groen. Voor vanavond - ga zo nog wat geven - zitten er nog druivenbladeren in, een stronk witlof, appelschil, een paar takken basilicum, een handje gras, nog wat fluitenkruid en een paar blaadjes van de zonnehoed plant en dan voer ik er nog gedroogde weegbree (zijn ze stapelgek op) wat goudsbloem, luzerne bij. Ik blijf dus zeker brokken voeren maar het gaat me om wat geef je nu in de winter als groenten voor twee dwergen. Quote
Kolino Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden In de winter hebben konijnen wat meer " brandstof" nodig. Luzerne is een optie, maar denk ook aan het toevoegen van wat zaad ( binnen de marges), knolgewassen en wortels. Dingen waar je normaal van zegt, meh, worden ze dik van, kun je in de winter dus juist ( met mate) geven, om ze op gewicht te houden, in het geval je geen brok geeft. Â Omdat ik dus met een konijn zat wat voedingsstoffen niet goed op kon nemen, deed ik dat noodgedwongen jaarrond. Ik heb alles dus op de gram nauwkeurig afgemeten en daar uiteindelijk een mix van gemaakt. Dat gaat dus om een basis van eiwitten en vetten (al kom je niet om wat zetmeel heen, als je daaraan begint). Â De rest was een kwestie, van voerbak op de weegschaal en dan per blad en bloem aan de slag. Ja, ik heb van te voren uitgezocht welke planten je dagelijks kunt geven en waar je wat voorzichtiger mee moet zijn. Ik zou dat nu nog op gevoel goed doen. Dat zit er zo in gebakken. Dit gaat om gedroogde kruiden. Alleen blad en bloem. Â Groen was beperkt door de aandoening en werd steeds moeilijker. Normaal zou je dat als basis gebruiken. Je basis zijn (groene) bladgroente. Zal eens kijken of ik een overzicht kan maken, in hoeveel je ze gebruikt en waar je mee aanvult. Andijvie en witlof horen sowieso in het eerste rijtje thuis, dus dat is goed. Het kan wel iets langer duren om het overzicht te maken, er zijn zoveel groentes, maar ja veel daarvan kun je vergeten in de supermarkt. Even zien wanneer ik genoeg tijd hebt. Â Zomer er winter voeding is verschillend, met een standaard basis van dingen die wel altijd verkrijgbaar zijn. Zodat je de darmen in balans houdt. Later meer, er is zo veel over te zeggen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.