Vlinder20 Geplaatst: donderdag om 16:10 Geplaatst: donderdag om 16:10 Mijn konijn is 10 dagen geleden onder narcose geweest voor castratie. Hij heeft nu last van zijn evenwicht, valt soms zomaar op zijn zij bij het lopen. Hij is 1 keer rond gaan tollen alsof hij niet meer zelf op zijn poten terecht kon komen. Daarna bleef hij op zijn zij liggen en heb hem rechtop moeten helpen. De dierenarts kon niets vinden want hij zag er verder "gezond" uit. Hij eet, drinkt en poept verder goed. Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Quote
Kolino Geplaatst: donderdag om 16:46 Geplaatst: donderdag om 16:46 Klinkt voor mij als een uitbraak van E.C. Probeer voor morgen toch weer een afspraak bij de dierenarts te maken, hoe eerder je begint met behandelen, hoe beter! Als je vanavond nog terecht kunt, zou ik dat zelfs proberen (maar het hoeft geen spoed dierenarts te zijn), of in ieder geval kijken of je de medicatie op kunt halen. Lees voor je naar de dierenarts gaat het artikel over E.C. van Wilhelminapark maar eens door. E.C. komt soms ook bij jonge konijnen voor, het is zeldzaam, maar komt voor. Er zijn voldoende verhalen van konijnen die E.C. hebben gekregen na een narcose. Probeer zo'n aanval meteen op te nemen, mocht er niks meer te zien zijn bij de dierenarts, kun je dat in ieder geval nog laten zien! Maar eerlijk is eerlijk, zo snel mogelijk met fenbendazol beginnen te behandelen, voor mij heeft dat meer prioriteit dan een filmpje maken. Alternatieve diagnoses kun je vinden in rug, of problemen in het zenuwstelsel, dat soort plekken, neem aan dat daar wel naar gekeken is. Quote
Evee Geplaatst: donderdag om 18:18 Geplaatst: donderdag om 18:18 Ik ben het eens met de reactie hiervoor, ik denk ook aan e cuniculi. Quote
Vlinder20 Geplaatst: donderdag om 18:59 Auteur Geplaatst: donderdag om 18:59 2 uren geleden, Kolino zei: Klinkt voor mij als een uitbraak van E.C. Probeer voor morgen toch weer een afspraak bij de dierenarts te maken, hoe eerder je begint met behandelen, hoe beter! Als je vanavond nog terecht kunt, zou ik dat zelfs proberen (maar het hoeft geen spoed dierenarts te zijn), of in ieder geval kijken of je de medicatie op kunt halen. Lees voor je naar de dierenarts gaat het artikel over E.C. van Wilhelminapark maar eens door. E.C. komt soms ook bij jonge konijnen voor, het is zeldzaam, maar komt voor. Er zijn voldoende verhalen van konijnen die E.C. hebben gekregen na een narcose. Probeer zo'n aanval meteen op te nemen, mocht er niks meer te zien zijn bij de dierenarts, kun je dat in ieder geval nog laten zien! Maar eerlijk is eerlijk, zo snel mogelijk met fenbendazol beginnen te behandelen, voor mij heeft dat meer prioriteit dan een filmpje maken. Alternatieve diagnoses kun je vinden in rug, of problemen in het zenuwstelsel, dat soort plekken, neem aan dat daar wel naar gekeken is. Kan het ook bij een eenmalige aanval blijven? Was hij dan al ziek voor de operatie? Of komt dat dan echt door de narcose zelf? Ja ze heeft wel overal gevoeld en hem even laten lopen Quote
Evee Geplaatst: donderdag om 19:58 Geplaatst: donderdag om 19:58 Nee het zal niet bij een eenmalig iets blijven. Het kan je de aanval ziet en het dan weer een tijdje stil is. Daar kan best even tussen zitten, soms zelfs dagen, weken of zelfs een maand. De kans is wel groot dat het weer terug komt en steeds erger zal zijn. Bij EC is het belangrijk om op tijd te behandelen en niet te laten sluimeren! De parasiet veroorzaakt ontstekingen in het lijf. Dat kan op verschillende plekken zijn. Konijnen verbergen hun pijn en ongemak zo veel mogelijk omdat het prooidieren zijn, dus pas als het echt slecht gaat met je konijn dan zie je dat. En sommige EC tekenen zijn heel subtiel. De meeste konijnen dragen de parasiet bij zich, veel konijnen worden in de baarmoeder al besmet. Niet bij alle konijnen wordt de parasiet actief. Sommige konijnen hebben het hun hele leven bij terwijl je dat nooit zal weten. Bij andere konijnen komt het wel tot uiting. Dat is dan pas bij verminderde weerstand. Een operatie zorgt voor een flinke weerstand dip, tijdens het herstel. Het is dus niet gek dat dit opspeelt op zo een moment. Quote
Vlinder20 Geplaatst: donderdag om 22:20 Auteur Geplaatst: donderdag om 22:20 2 uren geleden, Evee zei: Nee het zal niet bij een eenmalig iets blijven. Het kan je de aanval ziet en het dan weer een tijdje stil is. Daar kan best even tussen zitten, soms zelfs dagen, weken of zelfs een maand. De kans is wel groot dat het weer terug komt en steeds erger zal zijn. Bij EC is het belangrijk om op tijd te behandelen en niet te laten sluimeren! De parasiet veroorzaakt ontstekingen in het lijf. Dat kan op verschillende plekken zijn. Konijnen verbergen hun pijn en ongemak zo veel mogelijk omdat het prooidieren zijn, dus pas als het echt slecht gaat met je konijn dan zie je dat. En sommige EC tekenen zijn heel subtiel. De meeste konijnen dragen de parasiet bij zich, veel konijnen worden in de baarmoeder al besmet. Niet bij alle konijnen wordt de parasiet actief. Sommige konijnen hebben het hun hele leven bij terwijl je dat nooit zal weten. Bij andere konijnen komt het wel tot uiting. Dat is dan pas bij verminderde weerstand. Een operatie zorgt voor een flinke weerstand dip, tijdens het herstel. Het is dus niet gek dat dit opspeelt op zo een moment. Dankjewel voor de informatie. Vind het wel eng zeg. Ik ga opnieuw een afspraak maken maar dan met een arts die wat meer verstand heeft van konijnen Quote
Kolino Geplaatst: donderdag om 23:14 Geplaatst: donderdag om 23:14 Ik snap wel dat je schrikt, in deze situatie zou ik echt op behandeling met panacur/fenbendazol staan. Het is allemaal net iets te toevallig, de parasiet heeft namelijk een cyclus van ongeveer 2 weken. Eerst was de aanname geloof ik dat ongeveer 80% van de konijnen besmet is met deze parasiet, maar ik heb ook al vaker gehoord dat het meer 50-50 is. In ieder geval, een konijn kan al in de baarmoeder besmet zijn geraakt, zoals Evee uitlegt. Het enige zinvolle is om zo snel mogelijk medicatie in te zetten, afwachten kan niet, als je langer dan 10 dagen wacht met inzetten, sta je 10-0 achter. Hoe sneller je bent, hoe groter de kans op "herstel". Herstel is een beetje dubbel, want het kan altijd terugkomen. Maar je kunt, zeker als ze jong zijn, wel hele periodes hebben dat ze "klachtenvrij" blijven. Er zijn nog wel andere diagnoses die zouden kunnen passen, maar dat kan een dierenarts met veel verstand van konijnen beter beoordelen. Zoals je het verhaal vertelt is E.C. het meest passend. Quote
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: gisteren om 10:00 Geplaatst: gisteren om 10:00 17 uren geleden, Vlinder20 zei: De dierenarts kon niets vinden want hij zag er verder "gezond" uit. Dit is vaak bij EC het geval. Doordat het ongrijpbaar is, blijft het (te) lang onbehandeld. Maar hoe eerder de behandeling start, hoe sneller en makkelijker je konijn ervan kan herstellen. Ik sluit me ook aan bij @Kolinoen @Eveeen denk ook gelijk aan EC als ik dit hoor. De eerste klappen zijn daalders waard, dus snel naar de DA, kan echt wel weer goedkomen! Laat maar weten hoe het gegaan is! PS: het kan ook echt wel even duren voor je konijn om hiervan te herstellen, maar geduld geduld geduld. En goed monitoren. Je konijn goed warmhouden (buitenkonijn naar binnen halen). De info op de website van praktijk Wilhelminapark is heel goed. Fenbendazol = hetzelfde als Panacur en Meranox en Fenbendrops (mocht je denken; huh ik krijg iets anders van de dierenarts) Succes! Quote
Vlinder20 Geplaatst: 22 uren geleden Auteur Geplaatst: 22 uren geleden Bedankt allemaal! Ik ga starten met medicatie En voor maandag een afspraak gemaakt voor bloedonderzoek Quote
Evee Geplaatst: 21 uren geleden Geplaatst: 21 uren geleden Bloedonderzoek voor ec zegt niet zo veel, wil je ook op andere dingen laten testen? Anders zou ik dat niet direct aanraden. Quote
Vlinder20 Geplaatst: 20 uren geleden Auteur Geplaatst: 20 uren geleden 56 minuten geleden, Evee zei: Bloedonderzoek voor ec zegt niet zo veel, wil je ook op andere dingen laten testen? Anders zou ik dat niet direct aanraden. Ja ik weet het niet zo goed, het liefst wil ik weten wat het precies is. Misschien is hij aan het lijden zonder dat ik het weet Quote
Kolino Geplaatst: 19 uren geleden Geplaatst: 19 uren geleden Ik vroeg me ook al af, waarom bloedonderzoek? Wat wil je te weten komen? Testen of je konijn wel of niet besmet is geraakt met E.C. is het geld dat bloedonderzoek kost inderdaad niet waard. Bij konijnen is lijden vaak moeilijk te zien, maar niet onzichtbaar. Is er een reden dat je denkt dat hij misschien lijdt? Quote
Vlinder20 Geplaatst: 18 uren geleden Auteur Geplaatst: 18 uren geleden 59 minuten geleden, Kolino zei: Ik vroeg me ook al af, waarom bloedonderzoek? Wat wil je te weten komen? Testen of je konijn wel of niet besmet is geraakt met E.C. is het geld dat bloedonderzoek kost inderdaad niet waard. Bij konijnen is lijden vaak moeilijk te zien, maar niet onzichtbaar. Is er een reden dat je denkt dat hij misschien lijdt? Een andere arts die meer gericht is op konijnen vertelde aan de telefoon over het bloedonderzoek om het aan te kunnen tonen Quote
Kolino Geplaatst: 16 uren geleden Geplaatst: 16 uren geleden Dat kan inderdaad, je kunt bepaalde bloedwaarden onderzoeken. Ik dacht dat de zin ervan wel in het artikel van Wilhelminapark uiteen wordt gezet, heb het even voor je opgezocht: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi bloedonderzoek.html Misschien helpt het je om te bepalen of je dit wel of niet wilt doen. Quote
Vlinder20 Geplaatst: 5 uren geleden Auteur Geplaatst: 5 uren geleden 10 uren geleden, Kolino zei: Dat kan inderdaad, je kunt bepaalde bloedwaarden onderzoeken. Ik dacht dat de zin ervan wel in het artikel van Wilhelminapark uiteen wordt gezet, heb het even voor je opgezocht: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi bloedonderzoek.html Misschien helpt het je om te bepalen of je dit wel of niet wilt doen. Dankjewel, nee dan doe ik geen bloedonderzoek. Alleen medicatie voor de zekerheid Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.