Evee Geplaatst: 20 november Geplaatst: 20 november Zijn kerstbomen veilig voor konijnen? Nee! Het antwoord is echter niet zo simpel als de "Nee!" hierboven. Het is namelijk per boomsoort verschillend of of en hoe giftig het is voor konijnen. De naalden zijn wel giftig voor katten en honden, ook water waar naalden in gelegen hebben zijn voor die diersoorten giftig. Voor konijnen zit het net wat anders. Het verschilt een beetje per boomsoort. Vooral de olie en hars is giftig voor konijnen. Wilde konijnen eten in de natuur wel dennenappels en sparappels in tijden van schaarste. Soms ook schors van naaldbomen. Waarom is het antwoord op de vraag of kerstbomen veilig zijn dan toch nee? Kerstbomen zijn behandeld met chemische middelen om te zorgen dat ze hun naalden niet verliezen tussen de periode dat ze geoogst worden en het kerst is. En dat maakt de kerstboom giftig! Soms zijn kerstbomen ook met brandvertragende middelen behandeld, ook dat is giftig! Ook de kerstverlichting kan een gezondheidsrisico vormen met konijnen, kabeltjes zijn aantrekkelijk om de tanden in te zetten en konijnen kunnen ernstige brandwonden in de bek krijgen als ze een kabel waar stroom op staat door knagen. Neem het zekere voor het onzekere, zorg er voor dat jouw konijnen niet bij de kerstboom kunnen komen! Zet er bijvoorbeeld een panelenren omheen, zet de kerstboom op een tafel, kies voor een kunstkerstboom en/of zet de kerstboom in een ruimte waar de konijnen niet komen. Werk ook het snoer van de lampjes goed weg! Extra tip: Kerststerren en mistletoe zijn ook giftig voor huisdieren! Houd dat dus ook altijd buiten bereik van konijnen en andere huisdieren! 1 Quote
happy211 Geplaatst: 20 november Geplaatst: 20 november Denk er bij een kunstboom aan dat bepaalde versiering ook gevaarlijk kan zijn voor huisdieren. Zeker als ze graag in de boom klimmen en er bijvoorbeeld glazen ballen kapot kunnen vallen waar ze zich aan kunnen bezeren. Of engelenhaar dat voor verstopping kan zorgen. Ook een kaarsje branden is natuurlijk super gezellig rond deze tijd van het jaar, maar laat deze niet onbeheerd bij je huisdier achter. Ik vind kerststerren altijd zo mooi! Dus ik heb dit jaar als compromis maar een minikerstster gekocht om op mijn bureau op werk weg te zetten. Quote
Evee Geplaatst: 5 december Auteur Geplaatst: 5 december Ik geef dit topic even een schopje naar boven, aangezien dit wel echt de tijd van het jaar is dat mensen hun boom kopen 🙂 Ik ben ook wel benieuwd wat voor oplossingen de bunnybunch baasjes hebben bedacht? Ik heb buitenkonijnen in een ren, dus dat is vrij simpel. Daarbij hebben we in huis ook geen echte kerstboom met onze monsterhondjes, een metalen kerstboomvormig rekje is onze kerstboom dit jaar 😅 Toen ik vroeger nog wel konijnen in huis had, zette ik de kunstkerstboom op een tafel om te voorkomen dat de konijnen erbij konden. Ik overweeg nog wel gezellige kerstverlichting in de konijnenren te hangen 🎅 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 5 december Geplaatst: 5 december 9 uren geleden, Evee zei: Ik heb buitenkonijnen in een ren, dus dat is vrij simpel. Wij hebben ook buitenkonijnen, maar dat is niet simpel want ze breken in. 😡 Vorig jaar vonden ze de boom alleen leuk om er ff onder te lopen, bijten of knagen deden ze niet, voordat ze alweer bedachten dat verder lopen en om snoep bedelen leuker was. Ik hoop ze dit jaar 100% van de tijd buiten te houden, maar anders werkt rammelen met de snoeppot heel effectief. 😉 2 Quote
happy211 Geplaatst: 5 december Geplaatst: 5 december Wij hebben een kleine kunstboom, die past op een lack-tafeltje van Ikea. Zo staat die niet op een hoogte dat het niet echt interessant is voor de kat. En sowieso alleen maar plastic ballen. Ik vind het nog steeds wel jammer van de kerstster. Ik was gisteren in het tuincentrum op zoek naar een neppe, maar die waren niet mooi genoeg. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 5 december Geplaatst: 5 december Kerstboom beneden, konijnen boven 🙃 Heel makkelijk hihi. Quote
bunnyempress Geplaatst: 5 december Geplaatst: 5 december (aangepast) 29 minuten geleden, happy211 zei: Ik vind het nog steeds wel jammer van de kerstster. Mini in een muurhangpotje? Je hebt ze zelfs ook groter en die kunnen dan aan de koelkast hangen met een magneet. Daar kan de kat toch niet bij? Of wel? Zoiets zeg maar, als zijn er dus ook mini varianten. Ik mag dit niet van mijn man, want we hebben al teveel planten 😛 En ze doen het te goed en maken kleintjes. En die op mijn werk ook... die vetplantjes blijven maar mini's maken. Wel geinig die keer dat mijn schoonvader die weet dat ik vrij groene vingers heb, mij zo aankeek en zei: "Uh, die planten hier zien er wel wat zielig uit zo, die op de salon tafel". Ik: "Dat hoort, daar is aangeknaagd, vandaar dat die blad puntjes van de graslelie er niet uit zien.. dit is konijnen-afleiding-voer en geen plant plant". Hij: "Afleiding voer?" Ik: "Salon tafel staat lekker vlak bij de pui-deur, dus als ze dan die plant zien, gaan ze daar knagen ipv aan de plinten, de bank e.d. totdat ik die inbrekers weer buiten heb gezet". Hij lag in een deuk. 5 december aangepast door bunnyempress 2 Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 6 december Geplaatst: 6 december Nu vraag ik mij af: waarom wil iemand in godsnaam plantjes aan de koelkast🤔😅 1 Quote
Evee Geplaatst: 6 december Auteur Geplaatst: 6 december Mensen die van planten houden willen elk plekje in huis optimaal benutten voor plantjes 😉 Dus als de koelkastdeur een optie is, dan ook aan de koelkast! 3 Quote
bunnyempress Geplaatst: 6 december Geplaatst: 6 december (aangepast) Ik kwam er dus achter dat de hoeveelheid planten dus hard groeit bij mij. Ik koop ze dus zelf weinig, maar dan vermeerderen ze zichzelf of ik krijg er eentje. Van mijn man mag ik geen mini potjes meer, want na 6 weken zijn ze geen mini meer en dan komen er nog grotere planten bij. En die gaan dan weer mini's maken, zodat mijn mini potjes weer gevuld zijn en dan herhaalt dat proces zich weer. Boven is de ene plant van 1 naar 2 gegaan, want hij groeide zo groot en bol, dat ik hem door midden heb gekliefd en nu dus 2 planten heb. Hij zei dat ik ze niet meer mocht klieven want dat was een rotklus en dat als ze nu te groot worden dan hebben ze maar pech, want een nog grotere pot wil hij niet. Deze zijn volgens mij diameter 45/50cm en heel zwaar. Maar ja, dan ga ik er gewoon 1 stengel uithalen en die dan los in en pot zetten. Dan heb ik er vanzelf wel weer 8 ofzo. Het is een Zamioculcas die ik heb gehad van iemand en in de schaduw staat in de studeerkamer en nog hard groeit. Mijn man zei dat het planten leven zo hoort: - Je krijgt of koopt een plant - Je geeft hem hoopvol water - Hij ziet er zielig uit en/of laat al zijn bloemen vallen - Je bent niet meer zo hoopvol - Hij gaat dood of je vindt hem stom, omdat hij geen bloemen meer heeft en je voelt je schuldig Hij zei dat planten-leven zoals bij mij, dat ze allemaal floreren en zichzelf vermeerderen of opnieuw in bloei komen niet hoort. Ook niet amaryllis bollen die dan zichzelf vermeerderen en dan opnieuw bloeien. Die gooi je weg, nadat je ze hebt gekocht en klaar verder. Die mag ik ook niet meer tenzij ik ze weggooi na afloop. Kerststerren die na kerst het nog doen en na Pasen ook nog vind hij ook raar... want een kersster heb je 4 weken en dan zijn ze dood. Dus ik denk eerder dat planten van mij houden... 🫣 en niet zo van mijn man... die zelfs mijn orchidee die al 20+ jaar oud was heeft vermoord. 6 december aangepast door bunnyempress 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.