Evee Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Op sommige plekken zullen de eerste knallen al te horen zijn, dus ook weer de tijd van het jaar om deze informatie onder de aandacht te brengen. Wat doe jij om te zorgen dat jouw konijnen niet al te veel last hebben van vuurwerk en comfortabel de jaarwisseling door komen? Of misschien zijn jouw konijnen er niet bang van. Een eerdere poll gaf aan dat 37% van de konijnen niet bang is. 56% vind het een beetje spannend. En 7% is echt bang. De belangrijkste tips: Zorg dat er geen vuurwerk in het verblijf kan komen. Zorg voor voldoende schuilplekjes, richt het verblijf in op een manier dat de konijnen zich er beschut en veilig voelen. Geef ze aandacht en knuffels als ze dat gewend zijn en fijn vinden. Ga dat echter niet aan schuwe konijnen opdringen, dan maak je de stress alleen maar groter. Geef op de ergste momenten lekkere voedsel- of sloop projecten zodat de aandacht daarop gericht kan worden. Tips staan in dit informatieve artikel: https://www.bunnybunch.nl/konijnen-en-vuurwerk/ Quote
Evee Geplaatst: 20 november 2024 Auteur Geplaatst: 20 november 2024 Wij hebben het geluk vrij rustig te wonen. Een klein dorpje, wat vergrijsd is. Er zijn wel af en toe knallen, maar als ik het vergelijk met steden valt dat echt erg mee. Meestal is het alleen in de kerstvakantie echt een "ding". Mijn konijnen zitten in een veilige ren die overdekt is. Ze gaan wel op standje "alert" bij knallen, soms schiet er een konijn (lees Sofie) een schuilhok in of stampt er een konijn na een knal. Maar als het weer voorbij is herstellen ze zich gelukkig weer snel zonder problemen. Eerdere jaren kwamen er op het forum echter genoeg verhalen voorbij van mensen die het minder treffen met hun locatie en de reactie van de konijnen. Het is dus verstandig om goed na te denken wat je doet. Soms kan het verstandig zijn om de konijnen de dag voor de vuurwerkverkoop van start gaat echt naar binnen te halen. En dan na de jaarwisseling weer terug te doen. Als je dat in een onverwarmde kamer doet en je houd ze niet langer dan een week binnen, kan dat een optie zijn. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Wat een gedoe ieder jaar weer omdat anderen hun pleziertje willen hebben😤 Quote
Evee Geplaatst: 29 december 2024 Auteur Geplaatst: 29 december 2024 Hoe gaat het bij jullie, nu de vuurwerk verkoop van start is gegaan? Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 29 december 2024 Geplaatst: 29 december 2024 Al wel knallen gehoord, maar nog niet super veel. Nijntjes hebben er gelukkig niet super veel last van, al is het af en toe wel schrikken als de knallen wat harder zijn. Quote
Lappie2 Geplaatst: 29 december 2024 Geplaatst: 29 december 2024 Hier af en toe een knal achter de flat de afgelopen dagen. Ze zijn wel wat herrie gewend (gamen en zo) en knallen reageren ze niet op. Wel veel meer geblaf van honden dan normaal. Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Het gaat hier al weken tekeer. 1e en 2e kerstdag 's avonds was echt belachelijk. En wij wonen bijna in the middle of nowhere. Misschien daarom. Ook al veel carbid. Gelukkig wonen de konijnen nu in de stad😬😊 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Tot nu toe valt het reuze mee. Een stuk beter dan voorgaande jaren. Ik heb toen een keer koffie over mijn toetsenbord gemorst omdat ik schrok van zo'n knal terwijl ik met een mok koffie achter mijn PC zat 😡 1 Quote
happy211 Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Hier valt het ook wel mee. Sinds een paar jaar is er in het gebied rond het winkelcentrum hier een vuurwerkverbod en ik merk wel verschil. Het knalt af en toe wel, maar het eerste jaar dat wij hier woonden leek het in november al 30 december en was het op 30+31 echt heel veel. Quote
Arielle Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Ik woon gelukkig in het buitengebied waar niet veel vuurwerk wordt afgestoken! Daarvoor in een appartement gezeten midden in de stad. Dat vond Muffel niet heel prettig, maar was gelukkig ook niet extreem bang. Ik heb haar destijds een enorm knaag project gegeven waar ze echt wel uren mee zoet was! Dat hielp haar. Ik ga dat dit jaar ook weer doen voor het nieuwe konijn Alwin die sowieso hier nog wat moet wennen. Quote
Suus1978 Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 (aangepast) Wij zijn het land uit gevlucht. De cavia's hebben gelukkig weinig last van vuurwerk, maar wij slapen vier dagen niet. De stad is een soort oorlogsgebied deze dagen, echt verschrikkelijk. Er geldt een verbod, maar het is nog nooit zo erg geweest als met dit verbod... Typisch Nederlands. We ontsnappen gelukkig ook aan alle feestjes die tot in de ochtend doorgaan. Wat heb ik een hekel aan deze periode 😞 30 december 2024 aangepast door Suus1978 1 Quote
Arielle Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 2 uren geleden, Suus1978 zei: Wij zijn het land uit gevlucht. De cavia's hebben gelukkig weinig last van vuurwerk, maar wij slapen vier dagen niet. De stad is een soort oorlogsgebied deze dagen, echt verschrikkelijk. Er geldt een verbod, maar het is nog nooit zo erg geweest als met dit verbod... Typisch Nederlands. We ontsnappen gelukkig ook aan alle feestjes die tot in de ochtend doorgaan. Wat heb ik een hekel aan deze periode 😞 Ach jeetje... Dat is wel heel heftig zeg! Ik snap heel goed dat je weggaat 😓 Quote
Marjoleink Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 9 uren geleden, happy211 zei: Hier valt het ook wel mee. Sinds een paar jaar is er in het gebied rond het winkelcentrum hier een vuurwerkverbod en ik merk wel verschil. Het knalt af en toe wel, maar het eerste jaar dat wij hier woonden leek het in november al 30 december en was het op 30+31 echt heel veel. Hier loopt het zo'n vaart niet. Gek dat de ene of de andere wijk zoveel uitmaakt. Je bent welkom hoor, als het daar te gek is. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 31 december 2024 Geplaatst: 31 december 2024 Ik was vandaag boodschappen aan het doen maar er moet zo'n harde knal geweest zijn dat onze logé zei dat ons huis trilde. Grrr. Dat zal bij de buren schuin aan de overkant geweest zijn. Jongens worden groter. Vorig jaar ook carbid schieten. Morgenavond maar even in de gaten houden en anders ze even in de ren gezelschap houden. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 31 december 2024 Geplaatst: 31 december 2024 Op 30-12-2024 om 10:13, Marcovka2 zei: Tot nu toe valt het reuze mee. Een stuk beter dan voorgaande jaren. Ik heb toen een keer koffie over mijn toetsenbord gemorst omdat ik schrok van zo'n knal terwijl ik met een mok koffie achter mijn PC zat 😡 Nou mijn woorden zijn nog niet koud, vandaag een inhaalslag, wordt knettergek van dat gedreun. En ik zit dan nog binnen. Ik mag vannacht nadat de buurtkinderen hun pleziertje gehad hebben weer met een zaklamp op zoek gaan naar fragmenten vuurwerk die in de konijnen rennen terecht zijn gekomen😤 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 31 december 2024 Geplaatst: 31 december 2024 Op 30-12-2024 om 17:47, Suus1978 zei: Wij zijn het land uit gevlucht. De cavia's hebben gelukkig weinig last van vuurwerk, maar wij slapen vier dagen niet. De stad is een soort oorlogsgebied deze dagen, echt verschrikkelijk. Er geldt een verbod, maar het is nog nooit zo erg geweest als met dit verbod... Typisch Nederlands. We ontsnappen gelukkig ook aan alle feestjes die tot in de ochtend doorgaan. Wat heb ik een hekel aan deze periode 😞 Dat heb ik ook een aantal jaar gedaan, toen had ik nog geen konijnen, maar voor mezelf. In de bergen van Noorwegen sta je om middernacht buiten en is het doodstil, heerlijk🫠 Quote
Cheeta26 Geplaatst: 31 december 2024 Geplaatst: 31 december 2024 (aangepast) Ondertussen in het oosten van het land. Vuurwerk-knal die je in ons 1900 huis voelt. Konijnen: 31 december 2024 aangepast door Cheeta26 3 Quote
Lollie Geplaatst: gisteren om 02:05 Geplaatst: gisteren om 02:05 Gelukkig Nieuwjaar! 🎆 Hier hadden we vuurwerkverbod, maar dat had lang niet iedereen door. Vond ik niet erg, want ik hou van vuurwerk. Ik heb de caafjes de hele avond lekker beziggehouden, gepuzzeld, gekroeld, koriander geknabbeld, ondertussen gesmuld van hun kamillethee. En nu lekker slapen in hun snuffeltas. 's Ochtends en 's middags schrokken ze nog wel af en toe van knallen, 's avonds was dat minder had ik het idee. Wel wat spannend als het raam af en toe open ging voor vuurwerk kijken. Ze waren lekker rustig. 3 Quote
Cheeta26 Geplaatst: gisteren om 10:16 Geplaatst: gisteren om 10:16 Ik heb tegenwoordig de lampen in de keuken en de buitenlamp als lichtbron als ik ze verzorg. Als ik ze om 9 uur heb verzorgd gaat dat normaal uit en het rolluik omlaag. Nu heb ik het tot 1 uur vannacht aangelaten en toen pas uitgedaan. Tussen 12 en 1 waren ze gewoon rustig aan het hooi eten. Alleen 1 lichte schrikreactie maar niet eens verstoppen. Ben zo trots op ze. 3 Quote
Arielle Geplaatst: 23 uren geleden Geplaatst: 23 uren geleden 19 uren geleden, Marcovka2 zei: Dat heb ik ook een aantal jaar gedaan, toen had ik nog geen konijnen, maar voor mezelf. In de bergen van Noorwegen sta je om middernacht buiten en is het doodstil, heerlijk🫠 Woon je in Noorwegen? Het is echt mijn droom om daarheen te gaan! Lijkt me heerlijk een doodstille omgeving... Hier is ook alles goed gegaan rond de jaarwisseling! 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden 5 uren geleden, Arielle zei: Woon je in Noorwegen? Het is echt mijn droom om daarheen te gaan! Lijkt me heerlijk een doodstille omgeving... Hier is ook alles goed gegaan rond de jaarwisseling! Haha, nee was dat maar waar. Ik ben daar een paar keer op vakantie geweest. Hier was helaas meer vuurwerk dan voorgaande jaren, duurde ook iets langer, maar na het kabaal ging ik bij ze kijken en zaten ze met zijn tweetjes een beetje beduusd bij elkaar. Na een snackje waren ze het alweer vergeten😁 Vandaag niets gemerkt aan ze. Quote
bunnyempress Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden Ik heb weer video beelden van Scarlett die stoïcijns zit en nergens op reageerde. En Lodewijk die paniekerig doet. Soms naar haar rennen. Andere keer naar 3 verschillende plekken en dan dus uiteindelijk in het hok eindigen. Zo sneu dat hij het niet chill vindt. Ze hebben hier weer binnen gezeten in een heel klein hok. Om dan vervolgens met zijn tweetjes alleen in de toilet bak te gaan zitten en de rest dus helemaal niet gebruiken 😣. Heel lief. Ik weer met open deur op de bank met een dekentje. En dan regelmatig natte groenten geven. Want er staat dus wel water, maar Scarlett gaat wel drinken, maar Lodewijk blijft 99% van de tijd in de toiletbak liggen. Omdat ze zo mak deden heb ik gelijk ze helemaal geborsteld inc. de staarten. Alle ondervacht van Scarlett die nat was geweest en die nog verhaart netjes uit geborsteld. Staartjes heel voorzichtig kleine klitjes/viezigheid uit gehaald. Was wel echt rare jaarwisseling, want mijn man was boven met de baby (te koud). Heel even kusje geven en dat was het dan. Zelf dan tot 2.00 wakker blijven en de ren goed schoonmaken en daarna de konijnen pas weer naar buiten. Quote
Almira Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Hier lopen ze los in huis en staat er altijd muziek redelijk hard aan op zulke dagen ik draai ik door het jaar door af en toe een filmpje van vijftien minuten met vuurwerk geluiden. Dit doe ik al sinds ik m’n eerste ventje had. Hierdoor huppelt hij gewoon vrolijk rond plus we wonen buitenaf dus het is enkel rond twaalf dat het echt tekeer gaat hier gelukkig. 1 Quote
MarieElsa Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Beste wensen allemaal! Ik ben blij dat het er weer op zit, ik laat ze altijd buiten want dat is toch hun vertrouwde plekje en probeer ze dan de hele tijd af te leiden door lekker kruidenhooi en speelgoed. Ging goed gelukkig, ze waren wel doodsbang tussen 12-00. Ondanks het vuurwerkverbod in mijn stad... Gelukkig nu weer hersteld!! Quote
Kolino Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden Ik kon pas om 4 uur naar mn nest, ik kan geen vuurwerk meer zien of horen. Merk dat het voor een oud konijn ook niet goed is, al die dagen, iedere keer die herrie, gisteren was het qua gedrag echt een heel arm schaapje. Wel eten, gelukkig. Maar als ik daar naar kijk, dan voel ik wel boosheid, waarom is het zo moeilijk om de regels te respecteren? Ik heb twee seconden gekeken even na 0:00 en dacht, ach dat heb ik al dagen gezien, laat maar, totaal niet speciaal meer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.