Bunnie.and.Clyde Geplaatst: dinsdag om 16:58 Delen Geplaatst: dinsdag om 16:58 Hi there! Mijn konijn Clyde (ruim 6 jaar oud) heeft sinds afgelopen zomer last van terugkerende oogproblemen. In augustus trad het voor het eerst op, toen zijn we gelijk naar de dierenarts gegaan. Hij had toen een linkeroogje dat hij dichthield/dichtkneep, het was iets rood en traande. De dierenarts kon niks opvallends vinden, ook eet Clyde gewoon goed en keutelt hij ook goed. De dierenarts heeft toen antibiotica-druppeltjes voorgeschreven. Ook de suggestie gegeven dat het mogelijk bijv. met problemen met kiezen te maken zou kunnen hebben. Precies een maand later had hij het weer, maar toen aan zijn rechteroog. Het oogje/oogwit zelf was toen ook flink rood, het ooglid ietsjes rood/geirriteerd. Het was in het weekend, ik heb toen de spoeddierenarts gebeld; die raadde me aan om te spoelen met afgekoelde kamillethee en dan na het weekend naar mijn eigen dierenarts te gaan. Het bizarre was dat die kamillethee zo goed hielp, dat het oog de volgende dag weer volkomen normaal was. Ik heb wel nog met de dierenarts gebeld, maar omdat alles weer helemaal normaal was, ging de dierenarts niet uit van kies/tandproblemen en zou het misschien veroorzaakt zijn door een stofje oid. Twee weken later was het weer zover, aan het rechteroog. Precies hetzelfde verhaal, ook weer in het weekend (dat was de 2e week van september). Gespoeld met afgekoelde kamillethee, volgende dag was het weg. Toen ging het een hele tijd goed en gisteren had hij het weer, aan zijn linkeroog dit keer. En weer hetzelfde verhaal; gespoeld met afgekoelde kamillethee en vandaag is alles weer volkomen normaal. De dierenarts denkt dat het onschuldig is, dat hij misschien wat gevoelig is voor stof oid. Maar de dierenarts zei dat als het echt kiesproblemen of iets anders serieus zou zijn, het niet zo makkelijk te verhelpen zou zijn met kamillethee. Zelf merk ik verder ook niks geks aan hem. Hij eet ook niet selectief ofzo. Even ter info: de bodembedekking van het toilet van Bunnie & Clyde is back2nature papierkorrels, ze eten timothy hooi (versele-laga) gemengd met gedroogde kruiden (meestal munt en weegbree en Bunny Nature konijnendroom brokjes meng ik er ook doorheen, zodat ze moeten zoeken) en op de bodem van het verblijf ligt een wollen deken (schapenwol). Dus behoorlijk stofarm/stofvrij. Ze zitten samen binnen. Zijn er konijnenbaasjes die hier ervaring mee hebben? Die dit herkennen? Ik maak me niet al teveel zorgen, omdat het steeds binnen 24 uur weer helemaal weg is, maar vind het toch wel bijzonder dat hij hier sinds een aantal maanden ineens last van heeft. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: dinsdag om 23:03 Delen Geplaatst: dinsdag om 23:03 Ik lees je verhaal en vraag me af, is de oogdruk toevallig gemeten? Hetzelfde geldt voor de bloeddruk. Ik snap dat mensen nu gekke beelden voor hun ogen krijgen, maar je kunt de systolische bloeddruk bepalen. Zodat je een hoge bloeddruk uit kunt sluiten. Er zijn nog tal van andere oorzaken voor dit soort problemen te bedenken, het aparte is dat het steeds komt en gaat. Dat maakt ook dat ik denk, die serieuze oorzaken die in mijn hoofd omhoog komen, moet ik ze wel benoemen? Hoe waarschijnlijk zijn ze? Kan zoiets wel? Een dierenarts zou hier wel op aan springen. De meeste oorzaken die ik kan bedenken, zijn dus niet zo leuk, maar dan zou het, zoals de dierenarts zegt, niet zo makkelijk weer wegtrekken. Dat is het moeilijkste hier. Er is een ding wat in op komt... Het kan misschien iets zeggen over de kwaliteit van de bloedvaten, maar dat het oog wel goed in staat is om de boel weer "op te ruimen". Hoe heb je gespoeld? Ik vraag me af, kan het zo simpel zijn, als droge ogen? Ik zie je geen dingen gebruiken die de ogen perse irriteren. Misschien de verwarming? Als in verandert de luchtvochtigheid op het moment dat er problemen zijn? Hoeft niet alleen de verwarming te zijn hoor. Kamille is volgens mij niet zo sterk dat het meteen antibacterieel werkt, al zouden we misschien wel willen, dat dat zo is. Het wordt ook wel in de markt gezet als antibacterieel werkend. Het zou tegen stafylokokken helpen, wat waarschijnlijk ook is aangepakt met die druppels eerder. Maar in 1 dag, ik geloof wel in het gebruik van kruiden hoor, maar dat is wel zeer onwaarschijnlijk. Hopelijk kom je toch achter de oorzaak. Wat ik lees is, er komt een bloeding/irritatie, het is weg, blijft even weg en er is weer een bloeding/irritatie. Zeker als je oorzaak gevolg zoekt, dagboeken zijn ideaal. Overigens laat het ooglid wat ook mee doet me het meest richting bacterie neigen. Bij mensen heet het iets met een B. Moest het opzoeken: Blefaritis. Kijk eens of het daar bij in de buurt komt, dat gaat vooral om het ooglid, maar kan ook overslaan op het oog. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.