Ga naar inhoud

Konijn eet weinig, keutelt niet en is passief

lenako

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

Normaal ben ik hier alleen maar aan het meekijken, maar nu maak ik me zorgen om mijn konijn Pedro (een Franse hangoor) en hoop ik dat iemand hier advies heeft. Hij lijkt ziek, en ik kan online niets vinden dat echt helpt. Misschien hebben jullie tips? 

Gisterenavond merkte ik dat Pedro zich vreemd gedroeg. Hij at weinig, was erg passief, en kwam alleen overeind als hij koekjes rook of ergens van schrok. Vanochtend was er geen verbetering. Toen ik onze konijnen uit hun hok wilde laten, bleef Pedro stil zitten en kwam hij niet naar het poortje – iets wat ze normaal allebei altijd doen. Binnen in de woonkamer bleef hij ook passief; hij at niets en zat vrijwel de hele tijd stil. 

Ik heb hem apart gezet in mijn slaapkamer zodat ik hem goed kan observeren, vooral om te zien of hij nog keutelt. Maar het is nu avond en er ligt nog steeds geen enkele keutel in zijn bak. Hij heeft wel een beetje gegeten, maar alleen als ik hem met de hand voer. Ik geef hem zijn favoriete snacks, zoals paardenbloemen, kruidenmixen, en witloof. Van het witloof heeft hij maar drie blaadjes gegeten, en hij heeft ook een klein beetje hooi genomen. Verder wil hij niets eten. 

Ik heb hem al een pijnstiller gegeven en medicatie voor zijn darmen, maar dat lijkt niet te helpen. Ik las ergens dat babyvoeding via een spuitje kan helpen, dus dat ga ik vanavond nog proberen halen. 

Ik heb hem nog niet naar de dierenarts gebracht omdat hij daar enorm gestrest van raakt, en omdat de dierenarts waarschijnlijk dezelfde medicatie zal voorschrijven als ik al heb

gegeven. Maar als er morgen geen verbetering is, ga ik zeker naar de dierenarts van wacht. 

Bij een vorig bezoek zei de dierenarts dat Pedro iets aan zijn snijtanden had – volgens mij waren die te scherp. Misschien heeft dat er iets mee te maken? Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik nog kan doen? Alvast bedankt voor jullie hulp! 

Groetjes,  
Lena

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je ten sterkste aanraden om toch naar de dierenarts te gaan. Niet keutelen is echt een probleem. Als hij een verstopping heeft, rekt de darm alleen maar verder uit als het niet behandeld wordt. Weinig eten, vanwege bijv. een gasbuik, abces of problemen met de tanden, is ook snel een probleem.

De dierenarts kan de temperatuur opmeten. Verder kunnen ze warm water inspuiten, wat ook zorgt voor verbetering in de darmen. Uitdroging geeft ook problemen.

Daarnaast kunnen ze kijken wat het probleem is van niet eten. Evt. de tanden of de mond behandelen, maar ook betere medicatie inspuiten en bekijken of er dwangvoeding nodig is. Dat is veel beter dan babyvoeding .

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, bunnyempress zei:

Ik zou je ten sterkste aanraden om toch naar de dierenarts te gaan. Niet keutelen is echt een probleem. Als hij een verstopping heeft, rekt de darm alleen maar verder uit als het niet behandeld wordt. Weinig eten, vanwege bijv. een gasbuik, abces of problemen met de tanden, is ook snel een probleem.

De dierenarts kan de temperatuur opmeten. Verder kunnen ze warm water inspuiten, wat ook zorgt voor verbetering in de darmen. Uitdroging geeft ook problemen.

Daarnaast kunnen ze kijken wat het probleem is van niet eten. Evt. de tanden of de mond behandelen, maar ook betere medicatie inspuiten en bekijken of er dwangvoeding nodig is. Dat is veel beter dan babyvoeding .

Oei, ik ga morgen meteen naar de dierenarts. Heel erg bedankt voor je reactie en advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het gelukt om hem meer te eten te geven? Een lege maag is heel gevaarlijk voor konijnen.

Hier vindt je meer over op bunnybunch:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-eet-niet-een-stappenplan-wat-te-doen

En dit is het protocol van mijn dierenarts.

Als hij te weinig eet en je krijgt er niets in én je ziet geen keutels, zou ik echt vanavond nog gaan.

Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt om je konijn te redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bunnyempress zei:

Is het gelukt om hem meer te eten te geven? Een lege maag is heel gevaarlijk voor konijnen.

Hier vindt je meer over op bunnybunch:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-eet-niet-een-stappenplan-wat-te-doen

En dit is het protocol van mijn dierenarts.

Als hij te weinig eet en je krijgt er niets in én je ziet geen keutels, zou ik echt vanavond nog gaan.

Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt om je konijn te redden.

Ja, hij heeft nog wel wat hooi, witloof, en kruiden gegeten en een beetje water gedronken. Maar ik maak me echt zorgen omdat hij vandaag nog geen enkele keutel heeft gelegd. Is er iets wat ik kan doen om hem te helpen keutelen? Ik ben bang dat ik op dit late uur geen dierenarts in de buurt kan vinden die nog beschikbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Heeft je dierenarts bij de contactgegevens geen dierenarts van de spoeddienst staan? Daar heb ik zelf al een paar keer gebruik van moeten maken, 's avonds laat en in het weekend. Niet goedkoop maar een hele dag niet keutelen klinkt als spoed

Ik heb mijn dierenarts van wacht gebeld, en die is ziek. Verder vind ik geen dierenartsen in de buurt die me nu kunnen helpen. Hij wordt al iets actiever en eet meer, dus hopelijk keutelt hij snel. Sowieso ga ik morgen zo snel mogelijk naar een dierenarts waar ik dan verder voor ga moeten rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, lenako zei:

Sowieso ga ik morgen zo snel mogelijk naar een dierenarts waar ik dan verder voor ga moeten rijden. 

Probeer zijn buik te masseren. Op internet is wel te vinden hoe dat moet. Beter iets dan  niets. Op je schoot nemen en dan masseren.

Gasbuik, hoe masseren

Door Maryo van den Berg

Het gemakkelijkst is het, wanneer uw konijn op uw schoot zit, met zijn rug in de holte van uw rechterarm en de snuit en poten wijzend in de richting van uw linkerarm. U houdt met uw rechterhand het konijn onder de voorpootjes ietwat rechtop, zodat het dier niet zo in elkaar zakt. U kunt nu makkelijk de buik op alle punten bereiken.

U masseert in deze positie steeds met uw linkerhand.

De kronkeldarm bevindt zich enigszins aan de rechterzijde van uw konijn, een klein stukje beneden de ribben, en vaak bevindt zich hierin het gas. Deze darm valt niet te masseren omdat hij in een kluwen gekronkeld zit. Leg de vingers van uw linkerhand over de buik heen op de rug en trek zachtjes richting buik om de kronkeldarmmassa wat te bewegen en zo het gas in beweging te zetten. Zet uw vingers iets meer naar voren en iets lager en masseer zacht omlaag richting lies en langs de lies verder omlaag. Vaak zult u dan gasbellen voelen bewegen of u hoort geborrel. Een gedeelte van de darm waar zich vaak veel gas ophoopt bevindt aan de linkerzijde in de lies, richting buik. Als er gas zit voelt u daar een langgerekte bult. Hier wordt zachtjes een klein stukje opwaarts (dus richting hoofd konijn) gemasseerd om de bellen omhoog te duwen. Daarna zet u uw vingers weer over de buik op de rug en herhaalt u de eerste handeling. Zo blijft u in een cirkel masseren.

Wil uw konijn beslist niet in deze houding, maar wel gemasseerd worden wanneer het voor u ligt, meestal in een ongemakkelijke houding, met de buik op de grond of op uw schoot, probeer dan vanaf de rugzijde van uw konijn bovengenoemde massagetechniek zo goed mogelijk na te bootsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de techniek die ik inderdaad ook vaak gebruik, maar ik gebruik hem in allerlei houdingen, masseren werkt vaak, maar niet altijd.

Hoeveel uur zit je inmiddels op niet keutelen? Welke darmmedicatie heb je gegeven en hoeveel en in welke frequentie?

Eens dat dit echt spoed is, heb je een thermometer? Ik lees je vanalles doen, maar ik mis warmhouden. Naar binnen halen is bij ondertemperatuur niet genoeg. Alles beneden de 38 graden is nu 👎 Om deze tijd (late avond) zou ik toch wel echt een 39 willen zien. Na de avond zakt de temperatuur met ongeveer 1 graad in de vroege ochtend, als je nu onder de 38,5 meet zou ik een snuggelsafe geven, of wat ik zelf vaak doe, konijn op mijn borst of tegen me aan en dan samen (eventueel met kruik) onder een dekbed of warme deken. Misschien lachen mensen me uit hierom, maar je eigen lichaamswarmte is voor een konijn, icm een warme deken, ideaal. Je kunt ook goed checken of ze het niet te warm krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kolino zei:

Dat is de techniek die ik inderdaad ook vaak gebruik, maar ik gebruik hem in allerlei houdingen, masseren werkt vaak, maar niet altijd.

Hoeveel uur zit je inmiddels op niet keutelen? Welke darmmedicatie heb je gegeven en hoeveel en in welke frequentie?

Eens dat dit echt spoed is, heb je een thermometer? Ik lees je vanalles doen, maar ik mis warmhouden. Naar binnen halen is bij ondertemperatuur niet genoeg. Alles beneden de 38 graden is nu 👎 Om deze tijd (late avond) zou ik toch wel echt een 39 willen zien. Na de avond zakt de temperatuur met ongeveer 1 graad in de vroege ochtend, als je nu onder de 38,5 meet zou ik een snuggelsafe geven, of wat ik zelf vaak doe, konijn op mijn borst of tegen me aan en dan samen (eventueel met kruik) onder een dekbed of warme deken. Misschien lachen mensen me uit hierom, maar je eigen lichaamswarmte is voor een konijn, icm een warme deken, ideaal. Je kunt ook goed checken of ze het niet te warm krijgen.

Vannacht heeft hij eindelijk gekeuteld! Het was niet veel (ongeveer een handvol), de keutels waren kleiner dan normaal en erg hard, maar ik ben al super opgelucht dat er iets uit is gekomen. Helaas heb ik geen geschikte thermometer voor een konijn, maar hij zit al een tijd in mijn slaapkamer waar de verwarming aanstaat. Zijn oren en nek voelen warm aan, dus hopelijk is dat een goed teken.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn dat hij heeft gekeuteld! Opluchting!

Klein en hard, geeft aan dat hij ook vocht tekort komt. Dat kun je hem zelf toedienen, maar beter is bij de dierenarts.

Ik hoop dat je vandaag terecht kan, dat zou super zijn.

Oren en nek warm, en konijn actief, is goed teken.

Als ze ondertemp hebben, dan is de nek koud, de oren zijn koud en dan zitten ze ook vaak heel slap in de hoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het nu met je konijn? Hopelijk al een stuk beter.

Als je een mensen thermometer hebt voor rectaal gebruik, die snel resultaat geeft (binnen een paar seconden piept), dan kun je die ook gebruiken. Thermometers die langer nodig hebben, kunnen wel, maar zou ik niet aanraden, omdat het konijn al die tijd stil moet blijven zitten. Liefst laat je een persoon het konijn vasthouden en iemand anders de thermometer in de kont stoppen, daar heb je echt twee handen voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Hoe is het nu met je konijn? Hopelijk al een stuk beter.

Als je een mensen thermometer hebt voor rectaal gebruik, die snel resultaat geeft (binnen een paar seconden piept), dan kun je die ook gebruiken. Thermometers die langer nodig hebben, kunnen wel, maar zou ik niet aanraden, omdat het konijn al die tijd stil moet blijven zitten. Liefst laat je een persoon het konijn vasthouden en iemand anders de thermometer in de kont stoppen, daar heb je echt twee handen voor nodig.

We hebben thuis geen thermometer, dat moet ik nog eens aanschaffen.

Vandaag zijn we met Pedro naar de dierenarts geweest, en het blijkt dat hij oormijt heeft. (We hadden gisteren al opgemerkt dat hij veel aan zijn oren krabde, dus dat hebben we ook aan de dierenarts verteld.) Ze zei dat wat we tot nu toe gedaan hebben goed was, dus bedankt voor alle tips en hulp! Pedro heeft nu medicatie gekregen voor de oormijt, en daarnaast extra pijnstilling en medicatie voor zijn maag en darmen. Hopelijk knapt hij snel op. Bedankt iedereen! 🙂

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .