Tammm86 Geplaatst: 14 november Geplaatst: 14 november Met goede bedoelingen voor ik mijn konijnen al jaren lijnzaadbrokjes. Nu kom ik dit bericht tegen. Wat is jullie mening hierover? “Wij bestellen geen lijnzaadbrokjes, omdat lijnzaadbrokjes eigenlijk niet ideaal zijn. Laat me dat duidelijker uitleggen. "Lijnzaadbrokjes worden regelmatig geadviseerd. Het idee erachter is dat lijnzaad veel olie bevat en daardoor de darmen ‘smeert’ en overtollig haar zo makkelijker de darmen passeert. Lijnzaad bevat inderdaad wel vetzuren, maar dat is niet de reden. Lijnzaad bevat veel slijmstoffen. Slijmstoffen verandert in een gelachtige substantie wanneer het in contact komt met vocht. Dit stimuleert de darmperistaltiek maar zorgt er ook voor dat de spijs gemakkelijk door de darm heen ‘glijdt’. Het gaat dus niet om de olie maar om de slijmstoffen. De structuur van slijmstoffen wordt echter aangetast bij hogere temperaturen en om lijnzaadbrokjes te vormen, moet het worden verhit. Hierdoor is het niet meer zeker of de slijmstoffen nog aanwezig zijn. Het is daarom beter om lijnzaad te geven in plaats van lijnzaadbrokjes. Lijnzaad bevat daarnaast nog talloze andere gezonde inhoudsstoffen, waaronder vezels. Vezels zijn ook weer goed voor de spijsvertering – maar ook hiervan verandert de structuur wanneer het wordt bewerkt en vermalen en verliest het in feite zijn werking. In lijnzaadbrokjes worden vaak ook weer andere ingrediënten toegevoegd die niet veel waarde hebben en veelal rijk zijn in suikers en zetmeel, en dat kan weer de spijsvertering verstoren. Zeker bij konijnen die al een gevoelige spijsvertering hebben én moeite hebben met de vachtwissel, kunnen lijnzaadbrokjes daardoor juist extra belastend zijn voor de spijsvertering. Hoe ziet het met blauwzuur in lijnzaad? Het wordt nog vaak afgeraden om (hele) lijnzaden te voeren vanwege het mogelijke gevaar op blauwzuurintoxicatie. Daarom worden o.a. voornamelijk lijnzaadbrokjes geadviseerd om dit te voorkomen. Het klopt dat er waterstofcyanide in lijnzaad zit en, theoretisch gezien, kan dit leiden tot een blauwzuurintoxicatie. Máár: dit gebeurt niet in een zure omgeving en aangezien de spijs eerst in de maag terecht komt (deze is van nature een erg zuur om o.a. bacteriën en ziekteverwekkers tegen te gaan), wordt dit afgebroken waardoor de kans op blauwzuurintoxicatie nihil aanwezig is. Het zou bovendien dan ook moeten gaan om grote hoeveelheden en dat raad ik sowieso af omdat konijnen geen zadeneters zijn en maar in zeer minimale hoeveelheden tot zich nemen. Daarom dat het voeren van enkele lijnzaden (maximum een halve theelepel om de twee dagen) op een dag geen risico vormen voor de gezondheid." Ik vermoed dat je lijnzaadbrokjes wou geven naar de rui toe ? Dan heb ik nog wel wat andere tips, buiten het gebruik van 'echt lijnzaad' in plaats van de brokjes. Oh ja, ik spreek over lijnzaad, maar ook chiazaad bevat veel slijmstoffen. Chia week je best wel op voorhand in water - een uur of twee - alvorens het te geven. Lijnzaad eigenlijk best ook. Eerst laten wellen in water. 🙂 Quote
Cheeta26 Geplaatst: 14 november Geplaatst: 14 november Hmm. Ik voer alleen de lijnzaadpellets. Daar zit enkel en alleen lijnzaad in Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 15 november Geplaatst: 15 november Ik weet niet beter dan dat het juist goed is, tenminste als ze in de rui zijn. Ik gaf wel de pellets. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 november Geplaatst: 16 november Ik gaf eerder meer die brokjes maar nu pellets. Ik had meer schik met de brokjes omdat ik die beter uit de hand kan voeren. Die pellets zijn vaak klein. Kolino en Evee kunnen ons vast antwoord geven of er iets mis is om een paar lijnzaadbrokjes per dag te geven! Quote
Kolino Geplaatst: zondag om 08:51 Geplaatst: zondag om 08:51 Er wordt hier een onderscheid gemaakt tussen gewoon lijnzaad en lijnzaadbrokjes. Tijd om het uit te zoeken wat het ware verhaal is, heb ik op het moment niet. Zelf geef ik over het algemeen geen lijnzaadbrokjes. Lijnzaad dat niet verhit is geweest bevat dus nog blauwzuur. Dat verwijder je dus door verhitten. Nou zijn lijnzaadbrokjes, lijnzaadkoeken etc etc, het schroot van de lijnzaad, waar de olie voor ons gebruik is uitgehaald. Lijnzaadbrokjes zijn dus een afvalproduct van de olieproductie. Deze worden gebakken, wat het blauwzuur onschadelijk maakt. Ja, je kunt uitrekenen hoeveel blauwzuur je zou kunnen geven... Ik heb alleen geen idee hoe hoog de concentraties zijn en dat zal vast een gemiddelde zijn. Waar ik mee in mijn maag zit, we raden steenvruchten af, want blauwzuur, maar daar bevat alleen de kern van de pit van een rijpe vrucht nog blauwzuur, dus waarom zou ik dan nu een advies geven om onverhitte zaden te geven die blauwzuur bevatten? Ik kan dat dus niet doen, zonder het verhaal na te gaan. Kijk, zaden bevatten best vaak blauwzuur, omdat ze juist niet opgegeten willen worden. Ik wilde nog het voorbeeld geven, stel je eet zelf een meerzadenbroodje, dan kom je de zaadjes nog vaak heel in je poep tegen, als het goed is. Dus het hele maag verhaal... Ik snap hem niet, als een konijn er niet op kauwt zou in principe hetzelfde moeten gebeuren, als met het meerzadenbroodje. Kauwt een konijn er wel op dan komt alles inclusief toxines onder de beschermlaag vrij natuurlijk. Ik weet eigenlijk niet of deze toxine stapelt of hoe snel het weer afbreekt, ook al geef je maar kleine beetjes. Ik heb gewoon echt een naar gevoel bij onverhit lijnzaad geven, zonder dat ik tijd heb gehad om uit te zoeken of en hoeveel dat kan. De vraag is ook, hoelang kun je dat doen? Doet het wel wat je wilt doen als je de hele zaden geeft? Hoeveel kwaad kan het als ze de zaden vermalen? Ik heb die antwoorden helaas niet paraat. Als ik zelf lijnzaad gebruik, als eivervanger, dan werkt het met kokend water erbij gooien nog steeds bindend. Maar ik weet eigenlijk niet of ik heel of gebroken lijnzaad gebruik dan. Ik gebruik het dan ook in combinatie met graan en ga daar dan mee bakken, dat slijmerige werkt dan nog steeds. Ik ken het verhaal van het slijm dus wel, want daarom gebruik ik het als eivervanger, maar zelf verhit ik het dus ook. De dosering voor zaden in het algemeen klopt wel, voor gezonde konijnen. Bij zieke konijnen is de dosering anders! Je kunt ook een verschil maken tussen binnen en buiten konijnen en zomer en winter. Mijn advies verschilt dus sowieso al per situatie. Dit is de enige reactie die ik uit mijn hoofd kan geven. Voor nu raad ik het dus af, maar vooral omdat ik de tijd niet heb om het na te gaan. Dan zeg ik liever, geef voorlopig maar gewoon wat ze gewend zijn en dus de brokjes. Quote
Evee Geplaatst: zondag om 11:29 Geplaatst: zondag om 11:29 Ik denk dat het lastig is hierin echt wetenschappelijk onderbouwd antwoord te geven, want voor zo ver ik weet is dat niet onderzocht specifiek voor konijnen. Onverhit lijnzaad, dus in de pure vorm, wordt voor zo ver ik weet afgeraden voor konijnen. Inderdaad vanwege blauwzuur. Daarbij zijn konijnen van nature ook geen zaden eters en is mijn ervaring dat je met het voeren van zaden en pitten bij konijnen erg voorzichtig moet zijn omdat deze producten vrij scheve verhoudingen aan voedingsstoffen bevatten voor konijnen. Zeker als je goed zoekt naar een mooie balans in voedingsstoffen in de rest van het voedsel, is dat zonde om dat op die manier te niet te doen, in mijn ogen. Dat is dus niet alleen voor lijnzaad. De lijnzaadsnoepjes of brokjes met allerlei toevoegingen kun je wel geven, maar zie het als een snoepje dat ze lekker vinden. Ik zou dat niet inzetten als ondersteuning voor gezondheid, maar als lekkernij. Natuurlijk wel nagaan wat je precies geeft, maar er zijn ergere snoepjes te koop voor konijnen, met gekkere dingen er in. En lijnzaad zit ook regelmatig in snoepjes voor konijnen, dus misschien geven mensen het wel ongemerkt. De supreme loops enzo bevatten het bijvoorbeeld ook. De enkelvoudige lijnzaad pellets, lijnzaadbrokjes of lijnzaadolie geven mensen vaak om het laxerende effect, om verstopping in verhaarperiodes te voorkomen. Ik raad dat niet aan om altijd / jaarrond te geven, maar alleen indien nodig. Werking is niet bewezen, maar veel konijnenbaasjes zeggen wel verschil te merken. Ik heb ze zelf ook wel in huis, Nog even een opmerking: in heel veel konijnenbrokken zit tegenwoordig ook standaard lijnzaad als toevoeging. Veel konijnenbaasjes geven dit tegenwoordig dus al dagelijks aan hun konijnen. Zelf geef ik lijnzaad brokjes (de zo puur mogelijke) alleen als er reden toe is, dus niet standaard. Afgelopen jaar heb ik ze aan een senior konijntje gegeven toen er wat kettingkeutels waren rond de verhaarperiode. Gewoon twee brokjes uit de hand voor een week of twee. Verder geef ik het vrijwel nooit. Ik geef wel een brok waar het ook in zit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.