Ga naar inhoud

Bodembedekking na operatie

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijn is maandag gecastreerd en hij zit momenteel in een hok in de garage (normaal buiten in een groter hok samen met voedster)

Het hok is niet heel groot en hij wil er heel graag uit maar helaas mag dat nog niet.🙁

Ik heb er plasmatjes in liggen, handdoeken en een fleece matje.

Maar nu na 2 dagen eet hij alles op!

Het hele hok heeft hij overhoop gehaald. 

Wat kan ik nu het beste in het hok leggen behalve stro?

Hij doet dit denk ik omdat hij gefrustreerd is en wil rennen en springen

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Suus1978 zei:

Ik gebruikte vroeger ook vaak oude kranten. Als ze daar iets van opeten, is dat geen ramp. Maar hij moet natuurlijk niet de halve zaterdagkrant oppeuzelen 🙂 

Vroegaaah had ik een krantenwijk.

En als ik de kranten moest vouwen voor ik het weg bracht dan greep Flappie er een paar en scheurde ze aan stukken met nagels en tanden. Had de eerste week kranten tekort of een halve krant😆..sorry mijn konijn...

Maar de redactie gaf me een extra krant speciaal voor Flap. Die gooide ik naar haar en kon ik rustig alle kranten vouwen. Denk dat ze het hele alfabet kon kakken of haar eigen kranten kon maken🤪😂😂

Vroeger werd altijd oude kranten gebruikt in de hokken/kooien.

Heb je iets te knagen voor hem? @Vlinder20 tegen de frustratie.. al zijn het toilet rolletjes, wilgen takjes... Al denk ik dat hij nu alweer bij zijn vriendinnetje zit of bijna zit...

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-11-2024 om 14:01, Lappie2 zei:

Vroegaaah had ik een krantenwijk.

En als ik de kranten moest vouwen voor ik het weg bracht dan greep Flappie er een paar en scheurde ze aan stukken met nagels en tanden. Had de eerste week kranten tekort of een halve krant😆..sorry mijn konijn...

Maar de redactie gaf me een extra krant speciaal voor Flap. Die gooide ik naar haar en kon ik rustig alle kranten vouwen. Denk dat ze het hele alfabet kon kakken of haar eigen kranten kon maken🤪😂😂

Vroeger werd altijd oude kranten gebruikt in de hokken/kooien.

Heb je iets te knagen voor hem? @Vlinder20 tegen de frustratie.. al zijn het toilet rolletjes, wilgen takjes... Al denk ik dat hij nu alweer bij zijn vriendinnetje zit of bijna zit...

Ja heb knaaghout in zijn hok maar kennelijk is het hok zelf leuker om aan te knagen🙈

Nog 3 weken wachten tot ze samen mogen. De dierenarts had het over 6 weken maar dat vind ik te lang

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer was de ingreep dan? 11 november? Dan de vraag, hoe oud zijn de konijnen? Koppelen doe je pas met konijnen die minimaal 16 weken oud zijn.

In principe is de ram niet meer vruchtbaar op dag 15 na de castratie. Dat zou dan de 26ste zijn, over een week dus. Bij elkaar zetten kan dan, maar het echte koppelen ga je pas zien tussen de 16 en 20 weken, maar kan ook veel later komen. Bij konijnen die jong bij elkaar zaten en nog moeten gaan puberen, zie je vaak wat later of ze wel of niet samen willen leven. Eigenlijk kun je pas bij konijnen die ouder zijn dan een jaar en daarna vreedzaam samen blijven leven, dat je een stabiel koppel hebt.

Ik kan uit je verhaal nu niet halen, hoe oud ze zijn. Dus misschien is de extra informatie overbodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Wanneer was de ingreep dan? 11 november? Dan de vraag, hoe oud zijn de konijnen? Koppelen doe je pas met konijnen die minimaal 16 weken oud zijn.

In principe is de ram niet meer vruchtbaar op dag 15 na de castratie. Dat zou dan de 26ste zijn, over een week dus. Bij elkaar zetten kan dan, maar het echte koppelen ga je pas zien tussen de 16 en 20 weken, maar kan ook veel later komen. Bij konijnen die jong bij elkaar zaten en nog moeten gaan puberen, zie je vaak wat later of ze wel of niet samen willen leven. Eigenlijk kun je pas bij konijnen die ouder zijn dan een jaar en daarna vreedzaam samen blijven leven, dat je een stabiel koppel hebt.

Ik kan uit je verhaal nu niet halen, hoe oud ze zijn. Dus misschien is de extra informatie overbodig.

De castratie was indd 11 november.

Ze komen uit hetzelfde nest dus vanaf het begin bij elkaar.

Ze zijn nu ruim 4 maanden oud.

Achteraf kwamen we er pas achter dat het terugkoppelen misschien niet goed kan gaan maarja dat wisten we dus niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee en in dit geval kan het dus ook nog een paar maanden wel goed gaan en daarna alsnog fout lopen.

Rot hè, als je denkt, ik doe het goed, want ik kies voor een ram en een voedster en dat het dan achteraf toch iets complexer blijkt. Ik hoop echt voor je dat het goed gaat, een plan B, wat als, is wel handig.

*konijnendropjes* dat je nu nog een paar maanden in spanning moet leven en extra op moet letten. Heb je misschien de optie om een camera in het verblijf te installeren, als je ze gaat koppelen? Zit de voedster nu nog in het verblijf waar ze normaal zouden wonen?

Dat is eigenlijk een andere discussie, maar mocht je daar vragen over hebben. Je mag altijd een topic openen. Garanties voor een goede koppeling heb je niet, maar je kunt wel goed nadenken over, hoe ga ik dit aanpakken, hoe ver zijn ze in het proces dat ze al rangorde willen bepalen (en neemt de voedster dan al de ruimte waar ze nu zit, voor zichzelf)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is indd veel moeilijker dan ik dacht. 

De voedster zit indd in het verblijf waar ze samen horen te zitten.

Wel doe ik ze dagelijks om de beurt in een grote ren.

14 minuten geleden, Kolino zei:

Nee en in dit geval kan het dus ook nog een paar maanden wel goed gaan en daarna alsnog fout lopen.

Rot hè, als je denkt, ik doe het goed, want ik kies voor een ram en een voedster en dat het dan achteraf toch iets complexer blijkt. Ik hoop echt voor je dat het goed gaat, een plan B, wat als, is wel handig.

*konijnendropjes* dat je nu nog een paar maanden in spanning moet leven en extra op moet letten. Heb je misschien de optie om een camera in het verblijf te installeren, als je ze gaat koppelen? Zit de voedster nu nog in het verblijf waar ze normaal zouden wonen?

Dat is eigenlijk een andere discussie, maar mocht je daar vragen over hebben. Je mag altijd een topic openen. Garanties voor een goede koppeling heb je niet, maar je kunt wel goed nadenken over, hoe ga ik dit aanpakken, hoe ver zijn ze in het proces dat ze al rangorde willen bepalen (en neemt de voedster dan al de ruimte waar ze nu zit, voor zichzelf)?

De ram zit in een hok vlakbij haar. Dus ze zien elkaar wel.

Ik doe ze wel elke dag om de beurt in een grote ren.

Ze deden echt alles samen, zelfs tegelijk op het toilet. Hoop ook echt dat straks weer te zien.

De ram was vaak aan het rijden op haar en zij was hem de hele dag aan het wassen. Dus ja hij was wel het baasje zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noem dat "het konijnenfluf nog niet kwijt zijn". Eerlijk is eerlijk, ik durf geen voorspelling te doen, wat je gaat zien. Er kan zoveel gebeuren, feit blijft dat ze de puberteit nog door moeten en dat het in die tijd op ieder moment kan breken. Maar het hoeft niet te gebeuren, het kan gebeuren. Er zijn vast tal van verhalen, die wel goed gaan. Mensen komen hier vaak pas terecht als ze problemen hebben. Dus we zien over het algemeen vooral de verhalen die niet goed gaan.

Is de ram inmiddels wat rustiger qua slopen?

Ik zie je wisselen van ruimte, dat kan de ram ook onrustiger maken in de tijd dat hij weer opgesloten zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Kolino zei:

Ik noem dat "het konijnenfluf nog niet kwijt zijn". Eerlijk is eerlijk, ik durf geen voorspelling te doen, wat je gaat zien. Er kan zoveel gebeuren, feit blijft dat ze de puberteit nog door moeten en dat het in die tijd op ieder moment kan breken. Maar het hoeft niet te gebeuren, het kan gebeuren. Er zijn vast tal van verhalen, die wel goed gaan. Mensen komen hier vaak pas terecht als ze problemen hebben. Dus we zien over het algemeen vooral de verhalen die niet goed gaan.

Is de ram inmiddels wat rustiger qua slopen?

Ik zie je wisselen van ruimte, dat kan de ram ook onrustiger maken in de tijd dat hij weer opgesloten zit.

Ja wisselen is indd niet ideaal. Alleen hij zit in een klein hok dus ik dacht ja hij moet wel kunnen rennen.

Verder is hij nu rustig. Hij wil ook weer geaaid worden. Paar dagen keerde hij de rug naar mij toe. zolang hij de voedster ziet is hij rustig.

Juist de voedster is erg druk in de avond en vroege ochtend.

Dan gooit ze al het stro en hooi naar beneden.

Konden ze maar praten😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .