Blackadder Geplaatst: dinsdag om 20:14 Delen Geplaatst: dinsdag om 20:14 Voor deel 1, zie: We hebben onze voedster opnieuw laten koppelen met een andere rammelaar in de konijnenopvang. Dat is allemaal goed verlopen. Ze waren vanaf de eerste dag al dikke vriendjes. Ze zijn na een weekje koppelvakantie terug huis gekomen. Na deliberatie samen met de mensen van de konijnenopvang hebben we beslist om ze de volledige konijnenren te gunnen. De eerste anderhalve week ging prima, met af en toe nog wat koppelgedrag. We zagen dat ze voortdurend mekaar opzochten, bij elkaar gingen liggen en ook steeds samen eten. Gisteren is het echter misgelopen. Onze voedster is s'ochtends verwoed beginnen tunnels graven in het zandgedeelte. Ze heeft daar toch wel een groot deel van haar dag mee gevuld. Onze nieuwe ram heeft zich afzijdig gehouden. In de late namiddag, nadat hij enkele keren in de gegraven tunnels is gesprongen zagen we vlindergedrag dat twee maal uitmondde in een gevecht. Na het gevecht zijn ze elks in een hoekje gaan liggen om te bekomen. De rammelaar had het meest nood aan recuperatie terwijl onze voedster er toch geen last van bleek te hebben. We hebben die avond een poging ondernomen om de situatie te ontmijnen door de gegraven tunnels opnieuw dicht te gooien. Onze voedster zocht opnieuw toenadering, en ze hebben samen nog korreltjes gegeten. Afgelopen nacht hebben ze samen gezeten en vanochtend hebben ze opnieuw samen groenten gegeten. Vandaag heb ik op die plek voor ongeveer één m2 tuintegels gelegd om te beletten dat die plek opnieuw voor conflict zou zorgen. Dit betekende ook het (voorlopige) einde van de graafwerken van onze voedster. Tijdens de voormiddag zagen we opnieuw koppelgedrag waarbij onze voedster achter de rammelaar liep, en ze heeft hem ook een keer of twee proberen te berijden. Dat koppelgedrag is wat afgenomen deze namiddag. Deze avond zaten ze weer dicht bij elkaar, waarbij onze voedster languit tegen de rammelaar ging aanliggen. Ook krijgt de rammelaar af en toe een wassessie. Je voelt en ziet wel nog een zekere spanning en frustratie bij de rammelaar. We vroegen ons af of het niet opportuun zou zijn om de volledige oppervlakte van het zandgedeelte van onze konijnenren te bedekken met iets (bv. tuintegels of een zeil met wat speelzand op)? Voorlopig gaat het nog goed gezien de omstandigheden, maar onze voedster kan opnieuw ergens beginnen graven natuurlijk. We merken dat het dan precies begint mis te lopen, ook met de vorige koppeling die mislukt was. Graag lezen we jullie input en meningen. Elke suggestie is welkom. Alvast hartelijk bedankt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: dinsdag om 21:06 Delen Geplaatst: dinsdag om 21:06 Is de koppeling tussen de 2 en 4 weken geleden? Ik denk eigenlijk aan hormonaal gedrag van de voedster, mogelijk schijnzwangerschap. Is zij ooit gecastreerd? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Blackadder Geplaatst: dinsdag om 22:05 Auteur Delen Geplaatst: dinsdag om 22:05 57 minuten geleden, Kolino zei: Is de koppeling tussen de 2 en 4 weken geleden? Ik denk eigenlijk aan hormonaal gedrag van de voedster, mogelijk schijnzwangerschap. Is zij ooit gecastreerd? De koppeling zal nu iets meer dan twee weken geleden zijn gebeurd. Onze voedster is gesteriliseerd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: dinsdag om 22:47 Delen Geplaatst: dinsdag om 22:47 Weet je of alles is weggenomen bij de operatie? Het voelt voor mij als, ze zijn in koppeling gekomen, hij zal ongetwijfeld ook op haar gereden hebben, normaal krijgt een voedster dan een eisprong. Wat niet kan als er geen eierstokken meer zijn. Toch zijn er meer systemen in het lijf die hormonen produceren. Het verhaal voelt als een hormonale voedster. Dan zit je dus nu rond de tijd dat een gedekte voedster een nestje zou kunnen gaan maken. Ik neem aan dat je de operatie zelf bij haar hebt laten uitvoeren door de dierenarts. Misschien is na te gaan wat ze precies gedaan hebben. Bij konijnen wil je een castratie, dus alles er uit. Het helpt je niet echt verder zo natuurlijk. Ook omdat ze een beetje op hem zit te fitten. Het was haat oude leefomgeving ook, als ik het zo begrijp. Zie je claim gedrag? Wegjagen, de ander mag ergens niet komen of niet aan komen? Ik probeer te denken wie wat waar waarom doet. Of je plan het oplost, hoeveel m2 is de ren ook alweer? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Blackadder Geplaatst: gisteren om 07:49 Auteur Delen Geplaatst: gisteren om 07:49 8 uren geleden, Kolino zei: Weet je of alles is weggenomen bij de operatie? Het voelt voor mij als, ze zijn in koppeling gekomen, hij zal ongetwijfeld ook op haar gereden hebben, normaal krijgt een voedster dan een eisprong. Wat niet kan als er geen eierstokken meer zijn. Toch zijn er meer systemen in het lijf die hormonen produceren. Het verhaal voelt als een hormonale voedster. Dan zit je dus nu rond de tijd dat een gedekte voedster een nestje zou kunnen gaan maken. Ik neem aan dat je de operatie zelf bij haar hebt laten uitvoeren door de dierenarts. Misschien is na te gaan wat ze precies gedaan hebben. Bij konijnen wil je een castratie, dus alles er uit. Het helpt je niet echt verder zo natuurlijk. Ook omdat ze een beetje op hem zit te fitten. Het was haat oude leefomgeving ook, als ik het zo begrijp. Zie je claim gedrag? Wegjagen, de ander mag ergens niet komen of niet aan komen? Ik probeer te denken wie wat waar waarom doet. Of je plan het oplost, hoeveel m2 is de ren ook alweer? Ik ben niet helemaal zeker wat de dierenarts precies heeft gedaan. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat hij alles heeft weggenomen. We zagen dat claim gedrag vooral op het moment dat de rammelaar naar haar pas gegraven tunnels begon te bewegen. Bij de vorige mislukte koppeling was ze wel territoriaal over haar eten, maar dat zien we nu hoegenaamd niet. Ze eten volgens ons goed samen. Het kan natuurlijk zijn dat het wegjagen wel eens gebeurd zonder dat we het gezien hebben. Onze konijnenren is in totaal 12m2 groot, waarvan 9m2 gevuld met zand. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.