evilbunny Geplaatst: maandag om 08:52 Delen Geplaatst: maandag om 08:52 We hebben gisterenavond helaas 1 van onze nijntjes moeten laten gaan na een derde en zware pasteurella aanval waar hij niet meer ging doorkomen. We hebben dit koppel geadopteerd wetende dat ze dit gehad hebben, alles ging jaren goed, tot nu dus.. Stoffer is degene die we nog hebben, hij heeft het destijds niet heel erg gehad en is ook stabiel gebleven sindsdien. We gaan hem sowieso even zijn tijd laten nemen, maar ik ben er wel zeker van dat er een nieuw vriendje moet komen. Door zijn voorgeschiedenis heb ik altijd gedacht om opnieuw een vriendje te nemen die ook pasteurella heeft, om een gezond konijn niet ziek te maken. Maar na wat onderzoek lijk ik bij de vzw’s in mijn buurt niet direct zo’n vriendje te vinden. Nu wil ik weten of er mensen hier ervaring mee hebben, en wat jullie zouden doen in deze situatie.. het moet niet vandaag of morgen al gebeuren, maar ik wil voorbereid zijn, want tijdens het rouwen om mijn liefste konijnenvriendje, mag ik mijn andere vriendje niet uit het oog verliezen.. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: maandag om 11:27 Delen Geplaatst: maandag om 11:27 Sterkte met het verlies! Als ik het goed begrijp, heeft Stoffer op dit moment geen klachten van de pasteurella? Heeft hij nog wel klachten gekregen na de eerste besmetting of is het daarna weg gebleven? Hopelijk heeft hij meet geluk dan zijn maatje en is hij van de bacterie genezen en is het niet chronisch geworden bij hem. Het is goed om in de gaten te houden en als je gaat koppelen het ook zeker aan de opvang laten weten zodat ze met je mee kunnen denken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: maandag om 12:54 Delen Geplaatst: maandag om 12:54 Ik heb wel eens geroepen dat ik het gevoel heb dat alle konijnen de pasteurella bacterie bij zich dragen en dat er maar een deel van de konijnen gevoelig voor is en dus klachten krijgt. Als in, de weerstand van het konijn bepaald of een konijn die bacterie de baas kan of niet. Dat is natuurlijk niet te voorspellen, zelfs als Stoffer het wel onder controle heeft, denken dat de bacterie 100% weg is, naar mijn idee utopie, het is meer een balans die je vindt, dat het lijf de besmetting de baas is. Wat ik al zei, ik heb het idee dat alle konijnen drager zijn van een of meerdere stammen. Dat is wel een gevoel, geen bewezen feit. Dat wil ik wel heel duidelijk stellen. Maar voordat het paniekvoetbal wordt, ik denk dat je met ieder konijn kan koppelen, maar beter vooraf goed overleg kunt hebben over, met welk konijn, zodat stoffer weinig stress heeft (stress is een uitlokker om die balans weer te verstoren) en dat je dus met zo min mogelijk andere konijnen in contact komt tijdens het koppel proces. Het is niet zo dat je perse met een snot konijn moet koppelen, je weet namelijk niet of ze met dezelfde stam besmet zijn geraakt. Ik vind het wel nobel hoor, die beestjes verdienen ook een huisje. Ook dapper dat je die zorg aandurft. Het is echter geen must. Dus voel je vrij om een keuze te mogen maken, maar wees open op dat dit speelt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
evilbunny Geplaatst: maandag om 14:11 Auteur Delen Geplaatst: maandag om 14:11 2 uren geleden, happy211 zei: Sterkte met het verlies! Als ik het goed begrijp, heeft Stoffer op dit moment geen klachten van de pasteurella? Heeft hij nog wel klachten gekregen na de eerste besmetting of is het daarna weg gebleven? Hopelijk heeft hij meet geluk dan zijn maatje en is hij van de bacterie genezen en is het niet chronisch geworden bij hem. Het is goed om in de gaten te houden en als je gaat koppelen het ook zeker aan de opvang laten weten zodat ze met je mee kunnen denken. Stoffer heeft inderdaad geen symptomen vertoont sinds hij van ons is! We gaan proberen om bij dezelfde zorgboerderij een vriendje te halen, zij kennen hen nog. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
evilbunny Geplaatst: maandag om 14:15 Auteur Delen Geplaatst: maandag om 14:15 1 uur terug, Kolino zei: Ik heb wel eens geroepen dat ik het gevoel heb dat alle konijnen de pasteurella bacterie bij zich dragen en dat er maar een deel van de konijnen gevoelig voor is en dus klachten krijgt. Als in, de weerstand van het konijn bepaald of een konijn die bacterie de baas kan of niet. Dat is natuurlijk niet te voorspellen, zelfs als Stoffer het wel onder controle heeft, denken dat de bacterie 100% weg is, naar mijn idee utopie, het is meer een balans die je vindt, dat het lijf de besmetting de baas is. Wat ik al zei, ik heb het idee dat alle konijnen drager zijn van een of meerdere stammen. Dat is wel een gevoel, geen bewezen feit. Dat wil ik wel heel duidelijk stellen. Maar voordat het paniekvoetbal wordt, ik denk dat je met ieder konijn kan koppelen, maar beter vooraf goed overleg kunt hebben over, met welk konijn, zodat stoffer weinig stress heeft (stress is een uitlokker om die balans weer te verstoren) en dat je dus met zo min mogelijk andere konijnen in contact komt tijdens het koppel proces. Het is niet zo dat je perse met een snot konijn moet koppelen, je weet namelijk niet of ze met dezelfde stam besmet zijn geraakt. Ik vind het wel nobel hoor, die beestjes verdienen ook een huisje. Ook dapper dat je die zorg aandurft. Het is echter geen must. Dus voel je vrij om een keuze te mogen maken, maar wees open op dat dit speelt. Sowieso ga ik hier open over zijn, dat vind ik enorm belangrijk. Ik geloof er niet in dat pasteurella ooit echt verdwijnt, vandaar de extra oplettendheid bij het koppelen. Stoffer heeft helaas snel last van stress, maar dus altijd wel het geluk gehad dat hij geen opstoot heeft gehad. Ik vind de zorg niet persee zwaarder als met standaard gezonde konijnen, we hebben met Chewy gewoon enorm veel pech gehad nu.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: dinsdag om 06:31 Delen Geplaatst: dinsdag om 06:31 Wat verdrietig. Sterkte ermee. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: dinsdag om 13:05 Delen Geplaatst: dinsdag om 13:05 Sterkte met het verlies van Chewy en veel succes met de koppeling straks van Stoffer. Fijn dat Stoffer nooit meer erg ziek is geworden na de eerste aanval. Je hoort weleens heel nare verhalen van toch heel veel dokteren hoor, met dat snot, dus wees voorzichtig als je toch voor een tweede besmet konijn gaat. Die kan best weleens welke paar weken last hebben als het chronisch is geworden. Sommige baasjes werken met verstuivers of neusspoelingen en dat lijkt me best veel werk. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
evilbunny Geplaatst: dinsdag om 21:44 Auteur Delen Geplaatst: dinsdag om 21:44 8 uren geleden, bunnyempress zei: Sterkte met het verlies van Chewy en veel succes met de koppeling straks van Stoffer. Fijn dat Stoffer nooit meer erg ziek is geworden na de eerste aanval. Je hoort weleens heel nare verhalen van toch heel veel dokteren hoor, met dat snot, dus wees voorzichtig als je toch voor een tweede besmet konijn gaat. Die kan best weleens welke paar weken last hebben als het chronisch is geworden. Sommige baasjes werken met verstuivers of neusspoelingen en dat lijkt me best veel werk. Ja met Chewy hebben we het laatste jaar afgezien.. snot is er nooit geweest bij hem en qua luchtwegen was het dus enkel de laatste 2 dagen.. Al bij al hebben we geluk gehad met onze besmette nijntjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.