Ga naar inhoud

Konijn Niest waarschijnlijk Allergie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Ik heb donderdag een jonge voedster opgehaald.

Nu had ik in de auto dar ze wat traan oofjes had naar huis. Thuis bij mij begon ze te niesen en het hield niet op.

Ik heb vlas weg gehaald. Nog steeds. Gisteren heel de dag weg geweest en toen had ze best veel snot.

Metteen naar de dierenarts geweest. Ik moest de bodembedekking vlas vervangen voor een handdoek. 

Hooi en stro uitgeschud zodat het niet stoffig is. Ze blijft niesen. Ik ben een beetje radeloos. Als ze bij mij op mijn borst slaapt is het weg. Een beetje na stotteren maar niet telkens niesen.

Ik heb net geperste hooi korrels binnen gekregen.  Maar ze eet graag veel stro en hooi... maar daar gaat ze dus van niesen.

Ik heb verschillende nieuwe hooi al gekocht... maar het blijft.

Heeft iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen last hebben van snot, dit is een bacterieel probleem, waar een dierenarts van op de hoogte zou moeten zijn.

Waar ik ook nog aan denk, vooral als het een jong konijn betreft, coccidiose.

Omdat beide een andere behandeling nodig hebben, zou ik ontlastingsonderzoek laten doen, om coccidiose uit te sluiten. Snot behandel je met daarvoor geschikte antibiotica, soms is daar een swab van het snot voor nodig om beter werkende antibiotica in te mogen zetten.

Kun je iets meer vertellen over de achtergrond van het konijn, leeftijd, voorgeschiedenis, waar komt het vandaan (wil niet oordelen, maar kan soms diagnoses waarschijnlijker maken).

Wat naar dat je meteen zoveel zorgen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dankje.

Ze komt van een fokker vlak bij Utrecht.

Ze zat met 1 klein ander voedstertje.

3 september geboren maar ik heb gister een ander opgehaald die is 10 dagen jonger en een stuk groter. (Beide vlaamse reus werd gezegd) Ze zat in een schuur, verdieping hokken helemaal boven in, dus ik dacht eerst misschien dat de vloer wat te koud was. Maar ze heeft vannacht op de bank geslapen in een hokje

Ze is, moet ik zeggen ook wat onrustiger als de ander.

Ze heeft nu weer wat vaste ontlasting. 

Ik heb met een rennetje voor haar gemaakt.

Nu met niets er in behalve een toilet bak met geperste stro korrels.  Water en heb haar toch maar weer wat biks gegeven. Want ze moet wel eten. En als ze van al het stro of hooi moet niesen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zijn konijnen niet allergisch voor hooi of stro. Het kan wel, maar bijna ondenkbaar. Waar je wel mee uit moet kijken is het stof wat in bodembedekkers en hooi etc zit. Konijnen zijn wel vaak gevoelig voor het stof, de een wat meer dan de ander. Dat zou je allergie kunnen noemen, maar de kans dat het dat is... Zonder dat er meer aan de hand is acht ik zoals je de klachten omschrijft nihil.

Goed uitschudden van hooi is dan sowieso belangrijk, soms wassen mensen het hooi ook, maar dit kan maar in hele kleine porties (want vocht betekent schimmelvorming, als het niet snel wordt gegeten).

Coccidiose blijft door de leeftijd en waar ze vandaan komt wel door mijn hoofd spelen.

Vergeet niet dat een verhuizing ook invloed heeft op de weerstand, maar dit is meer dan een beetje stress.

Weet je wat het konijn verder gewend was aan voeding? Een konijn zomaar op andere voeding overzetten, dat gaat bijna altijd fout. De darmflora kan dat niet aan.

Ik heb echt nog niet eerder een verhaal van iemand gehoord, dat een konijn allergisch is voor hooi, wel dat er gereageerd wordt op het stof er in, talloze verhalen. Ik ben het wel eens met de dierenarts dat je dus irriterende stoffen moet vermijden, wat je al goed doet met stro korrels in de wc. Maar hooi is echt een must, maar dat moet je dus stofvrij maken. Bovenstaande manieren zijn opties. Ik zou inderdaad gewoon brok geven, maar als je over wilt stappen op een ander brok, meng er alsjeblieft eerst nog bij wat ze gewend is.

Er zijn hier meer ervaringsdeskundigen op het gebied van snot, snel handelen met antibiotica kan helpen voorkomen dat het chronisch wordt. Maar ik ben een beetje bang dat dit al langer speelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een narigheid. De dierenarts klinkt niet als konijnkundig, ik zou daar wel in doorzoeken. Want een jong konijn is heel kwetsbaar en konijnen horen niet te niesen. Meestal komt dat door bacteriële luchtweginfecties, en daar is wel echt medicatie bij nodig om er vanaf te komen. Vaak is het dan ook nog een combinatie van bacteriën die het veroorzaakt en ben je er ook nog niet met de eerste kuur vanaf. In het ergste geval wordt het chronisch en hebben ze een leven lang last van "chronisch snot".

Mijn advies zou dus echt zijn ga naar een goede konijnkundige dierenarts. In de regio Utrecht zou je kunnen kijken of je bij dierenkliniek Wilhelminapark terecht kan, bijvoorbeeld. 

Zeker in combinatie met de natte keutels geeft dit wel zorgen. Ben je op de hoogte dat konijnen wel meerdere soorten keutels hebben, de blindedarm keutels ongeveer 1x per dag en de normale ronde keutels? 

Allergie voor stof komt niet echt voor bij konijnen. Hier op het forum nooit geweest. Stof kan wel irritatie geven, maar dat zie je bijvoorbeeld als mensen echt zaagsel of dat soort extreem stoffige bodembedekking gebruiken.

Komt deze van de fokker die op marktplaats adverteert met Kootwijkerbroek als locatie, maar af te halen in Voorthuizen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Kolino zei:

Normaal zijn konijnen niet allergisch voor hooi of stro. Het kan wel, maar bijna ondenkbaar. Waar je wel mee uit moet kijken is het stof wat in bodembedekkers en hooi etc zit. Konijnen zijn wel vaak gevoelig voor het stof, de een wat meer dan de ander. Dat zou je allergie kunnen noemen, maar de kans dat het dat is... Zonder dat er meer aan de hand is acht ik zoals je de klachten omschrijft nihil.

Goed uitschudden van hooi is dan sowieso belangrijk, soms wassen mensen het hooi ook, maar dit kan maar in hele kleine porties (want vocht betekent schimmelvorming, als het niet snel wordt gegeten).

Coccidiose blijft door de leeftijd en waar ze vandaan komt wel door mijn hoofd spelen.

Vergeet niet dat een verhuizing ook invloed heeft op de weerstand, maar dit is meer dan een beetje stress.

Weet je wat het konijn verder gewend was aan voeding? Een konijn zomaar op andere voeding overzetten, dat gaat bijna altijd fout. De darmflora kan dat niet aan.

Ik heb echt nog niet eerder een verhaal van iemand gehoord, dat een konijn allergisch is voor hooi, wel dat er gereageerd wordt op het stof er in, talloze verhalen. Ik ben het wel eens met de dierenarts dat je dus irriterende stoffen moet vermijden, wat je al goed doet met stro korrels in de wc. Maar hooi is echt een must, maar dat moet je dus stofvrij maken. Bovenstaande manieren zijn opties. Ik zou inderdaad gewoon brok geven, maar als je over wilt stappen op een ander brok, meng er alsjeblieft eerst nog bij wat ze gewend is.

Er zijn hier meer ervaringsdeskundigen op het gebied van snot, snel handelen met antibiotica kan helpen voorkomen dat het chronisch wordt. Maar ik ben een beetje bang dat dit al langer speelt.

Hey 

Super bedankt voor je berichtje.

Ik heb geen overhangs voer gekregen... en de korrels komen zo'n 65 km van mij vandaan en ze zegt dat het uit de buurtwinkel komt. Maar daar heb ik dus echt geen reet aan... 

Sorry ik ben lichtelijk geirriteerd. Alle info die ik van haar heb gekregen is info waar ik hier nu thuis niets aan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Kolino zei:

En het snot, ze zegt dat ze nergens last van had daar. Dus mja... daar heb ik ook noet echt iets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Evee zei:

Wat een narigheid. De dierenarts klinkt niet als konijnkundig, ik zou daar wel in doorzoeken. Want een jong konijn is heel kwetsbaar en konijnen horen niet te niesen. Meestal komt dat door bacteriële luchtweginfecties, en daar is wel echt medicatie bij nodig om er vanaf te komen. Vaak is het dan ook nog een combinatie van bacteriën die het veroorzaakt en ben je er ook nog niet met de eerste kuur vanaf. In het ergste geval wordt het chronisch en hebben ze een leven lang last van "chronisch snot".

Mijn advies zou dus echt zijn ga naar een goede konijnkundige dierenarts. In de regio Utrecht zou je kunnen kijken of je bij dierenkliniek Wilhelminapark terecht kan, bijvoorbeeld. 

Zeker in combinatie met de natte keutels geeft dit wel zorgen. Ben je op de hoogte dat konijnen wel meerdere soorten keutels hebben, de blindedarm keutels ongeveer 1x per dag en de normale ronde keutels? 

Allergie voor stof komt niet echt voor bij konijnen. Hier op het forum nooit geweest. Stof kan wel irritatie geven, maar dat zie je bijvoorbeeld als mensen echt zaagsel of dat soort extreem stoffige bodembedekking gebruiken.

Komt deze van de fokker die op marktplaats adverteert met Kootwijkerbroek als locatie, maar af te halen in Voorthuizen? 

Hoi,

Ja ik heb al bijna 5 jaar vlaamse reusjes.

Ik weet van de keutels. Maar dit is toch wel heel veel natte keutels.

Ik had al een afspraak gemaakt voor a.s. dinsdag bij de konijnen dierenarts. Maar toen kwam ik gisteren thuis en was ik toch bezorgd en wilde het "nu" gechecket hebben.

Het was wel via marktplaats. Maar niet de locatie die je nu benoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel fijn dat de dinsdag terecht kan bij een konijnkundige dierenarts, neem bovenstaande mee in je verhaal. Chronisch snot is echt niet leuk, dus dat wil je echt voorkomen!

Frustrerend dat je niet echt antwoorden van de fokker krijgt, waar je iets mee kunt. Garantie tot de deur, zeg maar. Wat ik rot vind is dat een konijn daar niet mee geholpen is.

Ik heb zelf altijd als focus, het konijn, al dat gedoe wie waar verantwoordelijk voor is, wordt toch een welles nietes verhaal. Feit is dat het konijn niest, goed ook om irritatie bronnen weg te nemen, dat geeft wat rust. Maar dat gaat echt om het stof, een konijn geen hooi geven, dat kan eigenlijk niet.

Ik zie je hooi brok geven (toch?), maar dat geeft wel andere kauwbewegingen. Dus je moet ergens weer terug naar echt hooi. Winkels afstruinen naar een zak hooi met weinig gruis, goed uitschudden... Zijn er op het moment jute zakken te koop? Want ik zou eigenlijk uitschudden en het dan in zoiets verpakken.

Oja vergeten te zeggen, als je hooi wast, heb je eigenlijk ook een slacentrifuge nodig, want dan kun je het water er een eind uit slingeren.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Wel fijn dat de dinsdag terecht kan bij een konijnkundige dierenarts, neem bovenstaande mee in je verhaal. Chronisch snot is echt niet leuk, dus dat wil je echt voorkomen!

Frustrerend dat je niet echt antwoorden van de fokker krijgt, waar je iets mee kunt. Garantie tot de deur, zeg maar. Wat ik rot vind is dat een konijn daar niet mee geholpen is.

Ik heb zelf altijd als focus, het konijn, al dat gedoe wie waar verantwoordelijk voor is, wordt toch een welles nietes verhaal. Feit is dat het konijn niest, goed ook om irritatie bronnen weg te nemen, dat geeft wat rust. Maar dat gaat echt om het stof, een konijn geen hooi geven, dat kan eigenlijk niet.

Ik zie je hooi brok geven (toch?), maar dat geeft wel andere kauwbewegingen. Dus je moet ergens weer terug naar echt hooi. Winkels afstruinen naar een zak hooi met weinig gruis, goed uitschudden... Zijn er op het moment jute zakken te koop? Want ik zou eigenlijk uitschudden en het dan in zoiets verpakken.

Oja vergeten te zeggen, als je hooi wast, heb je eigenlijk ook een slacentrifuge nodig, want dan kun je het water er een eind uit slingeren.

Hey,

Ik heb haar wat uitgeschudde hooi gegeven. En metteen mooie keutels. Ik ben zo opgelucht dat ik een traantje moest laten. Ik doe nu kleine handjes hooi hold uitschudden buiten. En op de grond binnen in haar rennetje leggen.

Dan kan kan ik het wat beter in de gaten houden. Of ze goed en veel eet.

Ze is wel in het bakjes met biks (daar zit nu niets meer in) aan het graven. Haha dus ze shaken haar in iedereen geval goed.

En ik ben het helemaal met je eens.

Het gaat om het welzijn van het beestje.

Het lijkt nu goed te gaan. Geen snot meer, wel nog een paar niesjes maar echt heeeeel veel minder. Nu hopen dat het de spanning van de verhuizing en stof is en niets ernstigers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .