Ga naar inhoud

Afstand doen?

mammafelina

Aanbevolen berichten

Ongeveer 3 jaar geleden heb ik 2 cavia’s aangeschaft. 
De afgelopen jaren heb ik samen met mijn gezin geprobeerd om Bibi en Coco een goed thuis te geven. 
Hoewel ik het moeilijk vind om toe te geven, merk ik gewoon dat ik ze niet de zorg kan geven die ze nodig hebben en verdienen. Het voelt als falen als ik voor mezelf toegeef dat ik spijt heb van het aanschaffen van de caafjes. 
Steeds vaker spookt het door mijn hoofd om afstand van ze te doen en ze dus naar de opvang te brengen.

Ik verwijt het mezelf, maar gun hun gewoon een goed huisje waar ze wel de zorg en aandacht krijgen die ze verdienen ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is geen falen hoor, het is juist heel dapper om zo eerlijk te zijn. Je wilt het beste voor de caafjes, ook als dat misschien betekent dat je ze weg moet doen. Als je echt de basis zorg niet kunt geven, is het misschien wel beter inderdaad. Als je dit gevoel nu al hebt, zal dat niet zo snel minder worden. Ze zijn nu nog redelijk jong, ze vinden vast snel een nieuw huisje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Suus1978 zei:

Dit is geen falen hoor, het is juist heel dapper om zo eerlijk te zijn. Je wilt het beste voor de caafjes, ook als dat misschien betekent dat je ze weg moet doen. Als je echt de basis zorg niet kunt geven, is het misschien wel beter inderdaad. Als je dit gevoel nu al hebt, zal dat niet zo snel minder worden. Ze zijn nu nog redelijk jong, ze vinden vast snel een nieuw huisje.

Dankjewel.

Tja wat is basiszorg? Ze krijgen natuurlijk dagelijks eten, drinken, hooi en groenten.

Maar hun hok wordt door tijdgebrek gewoon te weinig verschoond en ze krijgen veel te weinig aandacht. 
Het voelt gewoon niet goed meer en ik gun ze een beter leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het durft te delen, wat vind jij te weinig schoonmaken? 1x per week vind ik in tijden van stress en geen zomer te verantwoorden. Liever 2x per week natuurlijk, of vaker. Zeker bij meerdere cavia's

Vind het wel rot om te lezen dat je het gevoel hebt een slechte baas voor ze te zijn. Basiszorg is in tijden van stress oke hè! Ze hebben ook elkaar nog!

Wel lief dat je ze beter gunt. Je merkt het misschien niet zo, maar dan geef je nog wel genoeg om ze, juist doordat te zeggen en te voelen.

Je hebt natuurlijk ook wel 2 cavia's, 2 konijnen en een hond. Dat kan misschien ook teveel zijn in deze situatie. Dus stel jezelf vooral de vraag, wordt de situatie op relatief korte termijn nog beter?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze ook weinig aandacht, maar ze zitten er ook totaal niet op te wachten. Althans, zo lijkt het. Twee van de drie rennen hard weg als ik in de buurt kom en niks te eten heb. Met speelgoed doen ze meestal niks en knuffelen en op schoot zitten is er al helemaal niet bij. Wat dat betreft denk ik dat cavia's ook best gelukkig kunnen zijn zonder al te veel menselijke aandacht. Ze liggen het liefst te dutten in een pluchen mandje of in hun wc. Jouw caafjes zitten samen en krijgen elke dag eten, drinken, hooi en groente. Dat is al meer dan de meeste cavia's denk ik. Dus je bent echt geen slecht baasje hoor. En een schoon hok is wel een enorme uitdaging ja. Het gaat ook snel stinken, daar heb ik me ook best op verkeken. Wat dat betreft wel een heel groot verschil met konijnen. Althans, mijn keurige zindelijke binnenkonijnen...

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Kolino zei:

Als je het durft te delen, wat vind jij te weinig schoonmaken? 1x per week vind ik in tijden van stress en geen zomer te verantwoorden. Liever 2x per week natuurlijk, of vaker. Zeker bij meerdere cavia's

Zelfs 1x per 2 weken red ik amper de laatste tijd 😞

Ik zie het in de komende periode niet rustiger voor mij worden, vandaar ook dat ik mijn opleidingsplan voorlopig op de lange baan geschoven heb. 
Ze zitten bij mij natuurlijk buiten, wel in een geïsoleerd nachthok nu met de kou, maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ze ziek zouden worden doordat ze in de nattigheid zitten. Dat wil ik echt niet.

Ik heb geprobeerd om ze zindelijk te maken zodat het verschonen makkelijker zou gaan, maar dat lukt helaas echt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten, nattigheid, twee weken niet verschonen en de winter in aantocht... Dat is misschien niet ideaal inderdaad. Cavia's zijn heel moeilijk zindelijk te krijgen, ik weet er alles van. Ze piesen en poepen overal, het is echt niet schoon te houden. Het klinkt een beetje alsof je de beslissing al hebt genomen en daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Naar binnen zou misschien al fijner zijn, maar er is vast een reden dat ze buiten zitten. Misschien dan toch maar op zoek naar een opvang met plek? Dat is in elk geval beter voor je gemoedsrust denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag om half zes hebben mijn dochter en ik samen Bibi en Coco weggebracht 💔

Beide verdrietig, maar er tegelijk van overtuigd dat dit het beste was wat we voor ze konden doen, ze verdienen gewoon een plek bij iemand binnen waar ze naast goede verzorging ook voldoende aandacht krijgen ❤️

De eigenaresse van de opvang vertelde dat ze waarschijnlijk snel herplaatst worden omdat er al mensen zijn geweest die interesse hadden in een koppeltje cavia’s. 

IMG-5687.jpg

IMG-5688.jpg

IMG-5689.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-11-2024 om 13:42, mammafelina zei:

Ik verwijt het mezelf, maar gun hun gewoon een goed huisje waar ze wel de zorg en aandacht krijgen die ze verdienen

Eerlijk van je. Maar bedenk dat je veel aan je hoofd hebt en hebt gehad met je moeder! Daar ging even alle aandacht naar toe. En je hebt veel te regelen! Ook je gezin nog en je had gewoon veel ballen in de lucht te houden. Ik heb dat gehad toen mijn man in het ziekenhuis lag.  De konijnen kregen te weinig aandacht. Maar ze hebben elkaar! En ze krijgen hun natje en droogje.  Dus niet te 'slecht' over jezelf denken. We kennen je als een dierenliefhebster.

Maar dat jer nu een goed tehuis voor ze gevonden gat worden, is toch een goede oplossing? En hopelijk kunnen de mensen er ook t.z.t. van genieten.

aangepast door To van de Veluwe
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .