Marcovka2 Geplaatst: zaterdag om 20:00 Auteur Geplaatst: zaterdag om 20:00 Van de opvang de terugkoppeling gekregen dat het drinkvolume van Borrit normaal is🤔 Maar toen ik ze ging halen vond de medewerkster 0,5L ook wel veel. Ik denk dat ik toch eens wat verder onderzoek laat doen. Kun je ook alleen met urine naar een dierenarts zodat die eerst de urine nakijkt, zonder dat ik hem de stress van een dierenartsbezoek laat ondergaan? Quote
Billie2021 Geplaatst: zaterdag om 22:01 Geplaatst: zaterdag om 22:01 1 uur geleden, Marcovka2 zei: Van de opvang de terugkoppeling gekregen dat het drinkvolume van Borrit normaal is🤔 Maar toen ik ze ging halen vond de medewerkster 0,5L ook wel veel. Ik denk dat ik toch eens wat verder onderzoek laat doen. Kun je ook alleen met urine naar een dierenarts zodat die eerst de urine nakijkt, zonder dat ik hem de stress van een dierenartsbezoek laat ondergaan? Quote
Billie2021 Geplaatst: zaterdag om 22:03 Geplaatst: zaterdag om 22:03 Hoi! Ik zat hier met hetzelfde probleem. Een konijn die ongeveer 500ml/dag drinkt. Ik heb medische kennis aangezien mijn opleiding heb ik hier verder over opgezocht. Uit een wetenschappelijk artikel komt dat een volwassen konijn 300-500ml drinkt per dag. Dit volume kan wijzigen door de hoeveelheid hooi, de temperatuur,…. Hooi is een droog bestandsdeel waardoor dit water vraagt. Konijnen kunnen zich ook niet goed afkoelen waardoor dit ook nog meer water vergt. Als je ze vers groenvoer geeft zal dit even de waterinname beperken doordat er water zit in de groentes. Ook zit er een groot verschil tussen “nipple valve drinkers” en “open drinkers”. Er zit dus een groot verschil tussen een kom en een drinkfles. Bij een kom zullen ze sneller gaan drinken en meer omdat dit makkelijk toegankelijk is. Bij een drinkfles niet. Als je konijn verder geen andere symptomen vertoont zoals sufheid zou ik hier niet veel mee inzitten. Dit artikel werd gepubliceerd in januari 2023. Artikel link: https://www.researchgate.net/profile/Karoly-Bodnar/publication/366823611_DATA_FOR_THE_DOMESTIC_RABBIT'S_DRINKING_WATER_SUPPLY/links/63b3f96ca03100368a4dd5b1/Data-for-the-Domestic-Rabbits-Drinking-Water-Supply.pdf?origin=publication_detail&_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uRG93bmxvYWQiLCJwcmV2aW91c1BhZ2UiOiJwdWJsaWNhdGlvbiJ9fQ Quote
Marjoleink Geplaatst: zondag om 00:09 Geplaatst: zondag om 00:09 2 uren geleden, Billie2021 zei: Ik denk dat ik toch eens wat verder onderzoek laat doen. Kun je ook alleen met urine naar een dierenarts zodat die eerst de urine nakijkt, zonder dat ik hem de stress van een dierenartsbezoek laat ondergaan? Ik neem aan van wel, maar je kunt natuurlijk altijd even bellen met de praktijk om dit te bespreken. Bij mijn konijn bleek uit bloedonderzoek dat ze nierproblemen had, dus ik weet niet in hoeverre urine-onderzoek uitsluitsel kan geven. Maar het is niet belastend voor je konijn, dus wellicht een goed startpunt. Quote
Marcovka2 Geplaatst: zondag om 20:06 Auteur Geplaatst: zondag om 20:06 Vandaag bleek het volume dat er gedronken is sinds gisteren normaal, wat ik ongeveer zou verwachten voor twee konijnen in 24h. Maar dat gebeurde wel vaker. Soms zit er een dag of twee tussen dat er bijna niet gedronken wordt, en dan plots is weer de hele drinkbak leeg een paar dagen achter elkaar. Ik realiseerde me alleen wel dat een plasje lastig is op een specifiek moment te vinden. De losse plasjes die ik zo kan opzuigen met een spuitje komen niet vaak voor. Meestal urineren ze in de grote lekbak en zit het in het absorptiemateriaal. Of een plasje zit op de meest onmogelijke plek🙄. En dan nog weet ik niet 100% zeker of het plasje van Borrit of van Mica is. En vragen of Borrit in een opvangpotje wil plassen zal weinig effect hebben vrees ik😂 Quote
Marcovka2 Geplaatst: zondag om 20:16 Auteur Geplaatst: zondag om 20:16 22 uren geleden, Billie2021 zei: Hoi! Ik zat hier met hetzelfde probleem. Een konijn die ongeveer 500ml/dag drinkt. Ik heb medische kennis aangezien mijn opleiding heb ik hier verder over opgezocht. Uit een wetenschappelijk artikel komt dat een volwassen konijn 300-500ml drinkt per dag. Dit volume kan wijzigen door de hoeveelheid hooi, de temperatuur,…. Hooi is een droog bestandsdeel waardoor dit water vraagt. Konijnen kunnen zich ook niet goed afkoelen waardoor dit ook nog meer water vergt. Als je ze vers groenvoer geeft zal dit even de waterinname beperken doordat er water zit in de groentes. Ook zit er een groot verschil tussen “nipple valve drinkers” en “open drinkers”. Er zit dus een groot verschil tussen een kom en een drinkfles. Bij een kom zullen ze sneller gaan drinken en meer omdat dit makkelijk toegankelijk is. Bij een drinkfles niet. Als je konijn verder geen andere symptomen vertoont zoals sufheid zou ik hier niet veel mee inzitten. Dit artikel werd gepubliceerd in januari 2023. Artikel link: https://www.researchgate.net/profile/Karoly-Bodnar/publication/366823611_DATA_FOR_THE_DOMESTIC_RABBIT'S_DRINKING_WATER_SUPPLY/links/63b3f96ca03100368a4dd5b1/Data-for-the-Domestic-Rabbits-Drinking-Water-Supply.pdf?origin=publication_detail&_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uRG93bmxvYWQiLCJwcmV2aW91c1BhZ2UiOiJwdWJsaWNhdGlvbiJ9fQ Die 300 - 500 mL gaat dan wel over medium sized rabbits. Borrit is een dwergkonijntje. In hetzelfde artikel staat dat 50-100 mL / kg / dag normaal is (afhankelijk van het dieet). Quote
Marcovka2 Geplaatst: zondag om 20:17 Auteur Geplaatst: zondag om 20:17 20 uren geleden, Marjoleink zei: Ik neem aan van wel, maar je kunt natuurlijk altijd even bellen met de praktijk om dit te bespreken. Bij mijn konijn bleek uit bloedonderzoek dat ze nierproblemen had, dus ik weet niet in hoeverre urine-onderzoek uitsluitsel kan geven. Maar het is niet belastend voor je konijn, dus wellicht een goed startpunt. Mag ik vragen hoe dat is opgelost? Met medicatie? En kon je verder nog iets merken? Quote
Marjoleink Geplaatst: zondag om 23:53 Geplaatst: zondag om 23:53 Door EC waren haar nieren aangetast. Ze viel enorm af, maar ik weet dus niet of dat van de EC was of door nierfalen. Ze heeft het met medicatie (Semintra voor katten) nog 3,5 jaar volgehouden, en ze is uiteindelijk ergens anders aan overleden. Quote
Evee Geplaatst: maandag om 10:14 Geplaatst: maandag om 10:14 Normaal is 50-150 ml water drinken per kilo lichaamsgewicht. Als jouw dwergkonijn veel meer per dag drinkt dan dat, zoals de in dit genoemde 500ml, dan zou ik het goed uit laten zoeken bij de dierenarts. Dat kan zo uitgebreid als je maar wil als eigenaar. Wat voor onderzoeken en oplossingen er zijn, ligt er helemaal aan wat je dierenarts heeft aan kennis en middelen, wat je zelf als eigenaar wil en waar aanleiding toe is. Meestal begin je met een gewoon consult waarbij de dierenarts je vragen stelt en het konijn lichamelijk onderzoekt vanaf de buitenkant. Aan de hand van jouw antwoorden en wat te zien, horen en voelen is bij jouw konijn, stelt een dierenarts meestal onderzoeken voor. In dit geval kan dat zijn urine testen, bloed testen of een echo of röntgenfoto's laten maken. Als eigenaar kun je zelf aangeven wat je wil en niet wil, vraag ook echt door, zeker als je geen konijnkundige dierenarts hebt. Wat je aan behandeling krijgt ligt er helemaal aan, aan wat ze vinden. Het kan zo simpel zijn als wat voedsel aanpassen. Of een wormenkuur tegen de EC parasiet, als dat het kan zijn. Medicijnen voor een bepaalde infectie of ontsteking. Maar het kan ook ingrijpender zijn dan dat. Aan de hand van "mijn konijn drinkt veel" op een forum melden, kunnen wij daar niet zo veel over zeggen. Dit is echt iets wat je door een dierenarts uit moet laten zoeken. Als ervaringsdeskundige die zowel blaasontstekingen, nierstenen als nierbekkenontstekingen heeft gehad kan ik je één ding melden, dat soort aandoeningen, dat doet PIJN! ik krijg er nog de rillingen van als ik er aan terug denk. Mijn advies is dus gewoon te bellen en een afspraak te maken voor onderzoek. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: maandag om 11:10 Geplaatst: maandag om 11:10 34 minuten geleden, Evee zei: Als ervaringsdeskundige die zowel blaasontstekingen, nierstenen als nierbekkenontstekingen heeft gehad kan ik je één ding melden, dat soort aandoeningen, dat doet PIJN! ik krijg er nog de rillingen van als ik er aan terug denk. Mijn advies is dus gewoon te bellen en een afspraak te maken voor onderzoek. Brrrrrr 😵😖 Gelukkig al een hele tijd niet meer gehad maar idd echt niet fijn. Ik weet nog met Lappie dat hij zijn eerste jaar een echte zuipschuit was. Toen hadden we nog een fles omdat hij altijd maar dan ook echt aaaaltijd met zijn kont in het water zat en de hele bak omgooide. Paar keer bij de "normale" DA geweest, ook in Nederland maar die konden niks vinden. En zeiden allemaal het zelfde. Toen jaaaren normaal drink gedrag en kon gewoon een drink bak want hij ging er eindelijk niet meer in zitten. En zijn laatste jaar ineens weer heel veel drinken en bol zitten en moeite met plassen. Hij kreeg een kuur voor blaasontsteking en ging weer goed. Toen ik het vroeg aan deskundige zei ze dat hij waarschijnlijk al een langere tijd kampte met nierproblemen maar dat de dierenarts die ik toen had, dit niet goed gecontroleerd heeft. (Voor dat onderzoek moest ik hem achter laten en later in de middag weer ophalen, dus ik was daar niet bij) Het feit dat Lap flink dronk uit een water bak en niet een flesje heeft zijn leven waarschijnlijk een stuk verlengd omdat hij ipv druppels flink kon drinken. Zo vaak dat ik vroeg aan die andere dierenarts of het wel goed zit daar...en dat hij gekleurde plasjes had en ook ineens zomaar een plas op de grond deed...het niet kunnen ophouden. En zijn laatste maanden.. 1 probleem bij zijn kies...en toen nog een ander probleem bij zijn andere kies...bloedtest ...nieren niet goed.(Ook nog niet dramatisch slecht) ..niks kunnen doen aan een simpel haakje van die kies omdat hij door nierfalen niet onder narcose kon maar door die kies niet kon eten. Door dat alles ook nog lever falen en toen was hij op.. 🥺 Dus mijn advies zoals ook hierboven... Deskundig dierenarts! en röntgen, bloedtest, urine test vragen. De hele mikmak om alles uit te sluiten. Quote
Marcovka2 Geplaatst: maandag om 11:31 Auteur Geplaatst: maandag om 11:31 (aangepast) Ook vanmorgen was er redelijk normaal gedronken. Ik wacht nog even. Ik wil ze ook niet net na een herkoppeling een hoop stress bezorgen. Hoe nemen ze urine af bij een konijn? maandag om 11:32 aangepast door Marcovka2 Quote
Evee Geplaatst: maandag om 11:52 Geplaatst: maandag om 11:52 Het makkelijkst is dat ze ergens plassen en je dat met een schoon spuitje opzuigt. Dat kun je forceren door de toiletbakken weg te halen evt. een zonder vulling neer te zetten voor je naar de dierenarts gaat. Houden ze het op of lukt het om een andere reden niet, dan is het alternatief dat die dierenarts het direct uit de blaas haalt, dan gaat de naald dus in je konijn. Kan zijn dat dat wel de voorkeur heeft, want dan is de urine wel steriel. Voor katten zijn er plastic kattenbakkorrels te koop die je kan gebruiken in de kattenbak zodat ze daar wel hun behoefte in doen, maar je het toch kan opzuigen om te laten testen. Nadeel is dat ik denk dat konijnen dat opknagen. Quote
Kolino Geplaatst: maandag om 13:13 Geplaatst: maandag om 13:13 Bij nierfalen is juist bloedonderzoek belangrijk, urine onderzoek zegt niet genoeg, maar kan wel blaasontsteking uitsluiten bijvoorbeeld. Je kunt wel vermoedens checken wbt de nieren via urine, ik zou dus eerst urine checken en dan aan de hand van die conclusies eventueel aanvullend bloedonderzoek. Zo houd je toch wat grip op meteen grootschalig inzetten. Ik zou wel rekening houden met eventueel bloedonderzoek en/of röntgen. Echo is ook een optie, maar kan niet bij elke praktijk of je moet daarvoor nog een keer terugkomen. Zoals gezegd, tot 150ml is aanvaardbaar. Dat is bij een dwerg dus gemiddeld 200ml. Een wat groter konijn, zoals die van 2,5 kilo, 400ml imo. Bij een groot konijn zou volgens deze berekening 600-800ml mogen drinken, afhankelijk van het gewicht. Ik ben het dus eens dat die 300-500ml niet helemaal representatief is, zelfs een konijn van 3kg komt daar onder, met 450ml. De meeste eigenaren hebben konijnen van < 3kg. Je verwacht dus 200-400 ml bij het gros van de konijnen, als maximum. Ik vind dan weer normaal en dan weer veel drinken, apart. Wissel je van groenten of kruiden, dus niet in hoeveelheid, maar welke je geeft? De rest zal wel dagelijks hetzelfde zijn? Ik zou een voedingsdagboek bijhouden, mocht je niet elke dacht dezelfde groenten geven, misschien vind je daar je antwoord. Enige wat nog opkomt, als hij het niet doet, wordt hem de toegang ontzegd, is hij dan met andere dingen bezig? Gedrag uitsluiten is ook heel belangrijk. Van beide konijnen, omdat ze net herkoppelt zijn, zou gedrag als factor mij ook niet verbazen. Verveling is ook wel een dingetje soms. Quote
Marcovka2 Geplaatst: maandag om 14:44 Auteur Geplaatst: maandag om 14:44 Het is een beetje raadselachtig. Bij de opvang zeggen ze dus dat hij normaal drinkt, dat kan ik niet checken maar ik neem aan dat ze wel weten waar ze het over hebben en dat ze de waarheid spreken. Bij mij is het drinken afwisselend, maar meestal echt teveel. Ik geef ze eigenlijk altijd hetzelfde voer. Sinds ze terug zijn heb ik ze ook geen verse groenten gegeven omdat ik niets geschikts in huis had. Ik dacht zelf nog aan knaagspeeltjes (van die knaaghuisjes op kartonbasis), die hebben ze nu even niet. Bij EC zou ik inmiddels wel meer symptomen verwachten en dat had Mica inmiddels ook geinfecteerd moeten zijn, terwijl zij dus normaal drinkt. Het valt me op dat als ze samen zijn, dat ik Mica ook meer zie drinken. Ik dacht eerst zelfs dat zij diegene was die veel dronk. Maar toen ze apart zaten viel het me dus op dat Mica heel weinig drinkt, en Borrit heel veel. En Borrit plast het ook allemaal weer uit🙄 Ik weet dat konijnen pijn en ongemak niet makkelijk laten zien, maar Borrit is het meest actieve en nieuwschierige konijntje van de 4 die ik heb. Mica was altijd de acrobaat, maar Borrit spant nu de kroon. Ik heb niet het idee dat hij ergens last van heeft. Gedragsmatig zit ik zelf ook aan te denken, maar daar kan ik natuurlijk niet vanuit gaan. Ik hou het nu nog even in de gaten, maar als de bak straks weer steeds leeg is laat ik het gewoon onderzoeken. Als ik met ze naar de dierenarts ga laat ik dan wel gelijk bloed afnemen zodat ik daar niet voor terug hoef te komen. Dan heb ik gewoon uitsluitsel. Het gaat mij niet om het geld maar ik wil ze geen onnodige stress bezorgen. Maar stel dat er toch niets gevonden wordt, dan is het niet echt voor niets, dan kan ik het wel meer uit mijn hoofd zetten. Quote
happy211 Geplaatst: maandag om 15:13 Geplaatst: maandag om 15:13 Het is volgens mij al eerder genoemd, maar hoe zit het met de temperatuur binnen? In de opvang was het misschien wat kouder dat ze daar minder dronken? Misschien nog verstandig om voor je naar de dierenarts gaat een dagboekje bij te houden, hoeveel hebben ze de afgelopen week precies gedronken? Quote
Marcovka2 Geplaatst: gisteren om 11:42 Auteur Geplaatst: gisteren om 11:42 Ja het zal bij mij binnen wel warmer zijn, maar ik weet niet wat het temperatuursverschil is. Ze hadden in de opvang nu een warmtelamp omdat het binnenkonijnen zijn. In de slaapkamer waar ze zitten heb ik de verwarming uit gedaan. Maar er zal wel warmte vanaf de hal komen de deur staat continu open anders zitten ze zo opgesloten. En de lucht is binnen veel droger natuurlijk. Als ik blijf twijfelen ga ik het laten onderzoeken om uitsluitsel te hebben. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.