Ga naar inhoud

Normaal drink volume dwergkonijn

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb pas een nieuw rammetje aan mijn voedster laten koppelen. Ik heb hem nu een week. Ze wegen ieder rond de 1.8 kg.

Het valt me op dat de drinkbak iedere 24 uur erg ver leeg is. Het is zo'n drinkbak voor honden waar ongeveer 0,5 L water in gaat bij normaal vullen.

Na 24 uur staat er nog ongeveer 100 mL in. Deze hoeveelheid wijkt af van wat ik gewend ben van een koppel. Normaal is er hooguit een kwart volume uit de bak na 24 uur voor een koppel.

Mijn voedster heeft een paar weken hiervoor alleen gezeten dus ik weet dat zij niet zoveel drinkt, dus het moet aan hem liggen. Ik vind ook wel redelijk wat urine, maar hoeveel precies is moeilijk te zeggen omdat het meeste in die absorptiekorrels gaat en er veel plasplekjes zijn. Ik denk niet dat ik 400 mL per dag aan urine aan het opruimen ben. Ik vind wel plasjes echte konijnenurine (donker en troebel) maar ook gewoon normaal gekleurde urine (helder lichtgeel).

Hij oogt verder gewoon normaal gezond, is levendig, actief en nieuwsgierig. Ik zie hem niet vaak drinken als ik bij ze ben. Maar het water moet ergens blijven. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n beestje in 24 uur ruim 300 mL water drinkt. Kijk maar naar de foto hieronder, dan zou hij helemaal vol zitten met water🤔 Maar ik zou niet weten wat anders. De plek waar de drinkbak staat blijft redelijk droog dus het is geen morsen. Verdamping kan ook niet. Het is ook niet warm op die kamer (geen verwarming aan + raam staat overdag de hele tijd open).

Het konijn is een soort leeuwekopje met van die bakkebaarden. Ik heb me al afgevraagd of er misschien niet veel water in zijn baard blijft hangen. Na het drinken zie ik hem wel langer zijn gezicht aflikken (maar dan zou hij het water nog steeds binnen krijgen). Ik heb vanmiddag even gevoeld of zijn gezichtsbeharing nat is na het drinken maar ik vond het niet echt nat aanvoelen (toen had hij wel al zijn baard schoongelikt na het drinken). Er zitten wel lange haren in het water als ik het ververs, dus hij komt er wel in met zijn bakkebaarden.

Borrit-Drinking.jpg

Dus ik snap hem niet zo goed. Ik weet niet of 300 mL een normaal drinkvolume is voor een dwergkonijn. Het lijkt mij erg veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel ze drinken hangt af van zo ontzettend veel af. Tot 100ml per kg is sowieso volkomen normaal.

Ik wordt bij 150ml per kilo alert. Dus ik zou in dit geval kijken, is zien drinken, doen drinken? Dus drinkt de voedster nu stiekem toch meer dan je gewend bent?

Is er iemand die sneller is met brokken eten? Hoe meer droogvoer, hoe meer ze moeten drinken, dat geldt ook voor konijnen die dus heel goed hooi eten, daar moet ook een bak water achteraan 😉

Maak anders even een foto van de verschillende plasjes, moeilijk om er zo iets over te zeggen. Normaal zou ik zeggen, vang even een plasje op, maar zo fris gekoppeld, meh... Voor nu zou ik dus adviseren om vooral goed op gedrag te letten, zie je gekker houdingen of pijn bij het plassen?

Kijk je hebt net gekoppeld, dus ik zou dan ook nog een oogje open houden of er geen E.C. opspeelt, maar dat lees ik niet direct terug in je verhaal. Dus geen paniek.

Weet je hoe oud hij (geschat) is? Je hebt het vast al ergens gemeld, vergeten, sorry.

Blaas en nieren goed in de gaten houden. Wie doet wat. Het zou mij niks verbazen als de ram het gedrag van je voedster ook iets veranderd heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

100-150 ml water per kilo konijn is normaal. Is het meer, dan is het wel een reden om goed op te letten. 

Het kan ook minder zijn, bijvoorbeeld als je veel groenvoer geeft waar veel vocht in zit. 

Als het meer is, dan moet er wel een reden zijn. Dat kan bij een zogende voedster zijn, omdat ze jongen heeft. Blaas & nierproblemen. Of er verdampt veel op de plek waar het water staat, of er lekt iets. Dat soort dingen ga je dan na.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wegen elk iets meer dan 1.8 kg, dus dan is 200 mL / konijn niet abnormaal. Tenzij er eentje 250 - 300 mL drinkt en de ander maar 100 mL. Maar dan nog zou het dus normale variatie kunnen zijn.

Ik heb het even bij de opvang nagevraagd waar het rammetje vandaan komt. Daar kreeg hij een flesje en was het volume dat hij dronk niet afwijkend. Maar uit een flesje drinken ze volgens mij minder goed. Ze gaf aan dat het ook aan het temperatuursverschil kan liggen. Ze zitten nu op een slaapkamer, in de opvang is het echt veel kouder.

Ik heb mijn verwarming nog niet hoger gezet, dus overdag is die zeker niet aan, maar toen ik vannacht even wakker werd hoorde ik dat de CV aansloeg. Als dat al langer het geval is 's nachts kan dat misschien wel verklaren waarom ze meer drinken. Ik heb nu die radiator in die kamer helemaal uit gezet en laat het raam vanaf nu 's nachts ook open. Even kijken of dat verschil uitmaakt. Het zou een logische verklaring zijn. Vooral omdat ze pas eind Oktober naar binnen zijn verhuisd en het rammetje is zo'n leeuwekopje die vrij veel beharing rond zijn kopje heeft. Dus die zal wel sneller last van warmte hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die verwarming was het toch niet. Zelfs als het raam dag en nacht open staat zonder verwarming verdwijnt dat volume uit de drinkbak.

Vooral 's nachts, wanneer het toch iets kouder is. 

Toch is het op die kamer dan niet echt koud 's morgens, vergeleken met buiten. Dus de temperatuur kan er iets mee te maken hebben.

Mica dronk normaal voor de koppeling en het rammetje dronk normaal in de opvang. Dus het zal wel iets met het verplaatsen van buiten naar binnen te maken hebben.

Ik zie ze niet overdreven vaak drinken. Jammer dat ik geen camera heb waarmee ik 24 uur kan opnemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een koppeling worden er ook wel wat meer (territoriale) plasjes gedaan. Misschien dat dat simpelweg de reden is?  Lastig. Ik zou wel goed opletten dat er geen andere signalen komen dat er iets mis is. Het lijkt nu niet echt zo een probleem dat direct actie en onderzoek nodig is. Maar wel verstandig om het in de gaten te houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Evee zei:

Na een koppeling worden er ook wel wat meer (territoriale) plasjes gedaan. Misschien dat dat simpelweg de reden is?  Lastig. Ik zou wel goed opletten dat er geen andere signalen komen dat er iets mis is. Het lijkt nu niet echt zo een probleem dat direct actie en onderzoek nodig is. Maar wel verstandig om het in de gaten te houden. 

Het kan, of het temperatuursverschil, of beide. Maar hoewel de volumes theoretisch misschien mogelijk zijn vind ik het opvallend veel. Als ik een normale drinkbak voor konijnen had gehad was het te weinig geweest. Van de keren dat ik ze zie drinken, gaan ze beide even vaak.

Ik weet niet hoe lang het duurt voordat EC zich openbaart in drinkgedrag, en hoe lang je dat veilig kunt aanzien voordat je actie moet ondernemen.

Zou je niet al iets anders kunnen zien aan verminderde levendigheid etc?

Op 3-11-2024 om 22:07, Marjoleink zei:

Blackie en Shira drinken ook zo'n bakje leeg, terwijl Blackie en Tara bijna niets dronken. Beanie en Clarence drinken ook ongeveer zoveel. Ik neem maar aan dat het normaal is.

Gaat het dan echt om een bak van 0,5L ?

Op 3-11-2024 om 23:37, Kolino zei:

Kijk je hebt net gekoppeld, dus ik zou dan ook nog een oogje open houden of er geen E.C. opspeelt, maar dat lees ik niet direct terug in je verhaal. Dus geen paniek.

Weet je hoe oud hij (geschat) is? Je hebt het vast al ergens gemeld, vergeten, sorry.

Blaas en nieren goed in de gaten houden. Wie doet wat. Het zou mij niks verbazen als de ram het gedrag van je voedster ook iets veranderd heeft.

Sorry overheen gelezen, hij is ongeveer net zo oud als Mica dacht ik (4 jaar).

Zou je bij EC meer moeten zien dan alleen veel drinken? Heeft EC dan al zo snel effect op het drinkgedrag? Lijkt me best snel. Mica dronk niet zoveel voor de koppeling en ze is 5 dagen daar geweest en vanaf dag 1 wordt er zoveel gedronken. En het rammetje had in de opvang geen afwijkend drinkgedrag (althans dat wordt mij verteld). En dan moeten er in die opvang toch meer konijnen zijn die met EC zitten? Of dat er daar iets bekend is.

Ja Mica is wel anders met hem dan met haar vorige rammetje waar ze 3 jaar mee heeft samen gewoond. Er is een andere dynamiek tussen die twee. Ik vind het een verbetering.

Ik heb geen indicatie dat ze zich niet goed voelen ofzo. Ik denk zelfs signalen te zien dat ze wel lekker in hun vel zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ongeveer 2 weken bij een stress situatie optellen, voordat het tot uiting komt, dat is de cyclus van de parasiet om tot ontwikkeling te komen. Ik verwacht niet dat dat het is, maar wilde volledig zijn.

Meestal zie je naast meer drinken dan ook meer plassen (wat je dus ook beschreef, maar ook bij een koppeling kan passen). Ik denk eerder dat het gedrag is door de koppeling, door veranderde omstandigheden. Ik verwacht dat beiden wat mee drinken.

Maar het is wel iets dat je in het oog moet houden, vooral ook wanneer ze moeten plassen, kijk of je daar pijn ziet of ongemakkelijk zitten ofzo, een blaasontsteking of iets in die richting, kan altijd. Meestal zie je dan wel afwijkend gedrag.

Gewoon observeren, als je verder niks raars ziet, dan trekt het wel bij, of niet. Maar tot 150ml per kilo, dus afgerond 300 ml per konijn, maak ik me echt nog geen grote zorgen. Een halve liter totaal kan dus gewoon. Eigenlijk moet je bij konijnen altijd alert zijn, maar als je goed kijkt zie je altijd wel meer clues dan alleen maar meer drinken, bij problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Kolino zei:

Je kunt ongeveer 2 weken bij een stress situatie optellen, voordat het tot uiting komt, dat is de cyclus van de parasiet om tot ontwikkeling te komen. Ik verwacht niet dat dat het is, maar wilde volledig zijn.

Meestal zie je naast meer drinken dan ook meer plassen (wat je dus ook beschreef, maar ook bij een koppeling kan passen). Ik denk eerder dat het gedrag is door de koppeling, door veranderde omstandigheden. Ik verwacht dat beiden wat mee drinken.

Maar het is wel iets dat je in het oog moet houden, vooral ook wanneer ze moeten plassen, kijk of je daar pijn ziet of ongemakkelijk zitten ofzo, een blaasontsteking of iets in die richting, kan altijd. Meestal zie je dan wel afwijkend gedrag.

Gewoon observeren, als je verder niks raars ziet, dan trekt het wel bij, of niet. Maar tot 150ml per kilo, dus afgerond 300 ml per konijn, maak ik me echt nog geen grote zorgen. Een halve liter totaal kan dus gewoon. Eigenlijk moet je bij konijnen altijd alert zijn, maar als je goed kijkt zie je altijd wel meer clues dan alleen maar meer drinken, bij problemen.

Het was al op de eerste dag dat ze bij mij terug waren. Dus een week nadat ik Mica weg bracht voor koppeling.

Ik zie verder niets abnormaals. Alles gaat eigenlijk perfect, alleen maak ik me hier wel wat zorgen om. 

Ik vind wel bijna dagelijks van die kleine plasjes, meestal aan de rand vd ren, of in de hoek. Maar soms ook gewoon op een willekeurige plek.

https://i.postimg.cc/nrp26H26/Plasje.jpg

Normaal zitten mijn konijnen buiten, en dan zie je die plasjes buiten de toiletbak niet want dan trekken ze in de stoeptegels. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ze zitten in een neutrale ruimte, die willen ze nog afbakenen als zijnde hun plekje (soms ook tegenover elkaar, als in dit is mijn plek, maar dan zie je eerder sproeien).

Ik snap wel heel goed dat het je niet lekker zit, als het vaak op dezelfde plek is zou je een extra wc kunnen plaatsen.

De plas die ik op de foto zie, ziet er voor mij niet gek of alarmerend uit. Als je echt wilt uitsluiten, dan zou je zo'n plasje met een spuitje op kunnen zuigen en weg kunnen brengen voor onderzoek. Maar ik zie geen redenen om dit te doen. Dat zou dan puur voor je eigen gemoedsrust zijn.

Geniet nou maar van ze en observeer gewoon zoals je altijd zou doen, als je verder niks geks ziet, dan kun je er wel vanuit gaan dat dit koppeling gerelateerd is. Nieuw huisje inwijden, geen lekkere manier, maar opzich normaal dat ze willen zeggen, hier woon ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Kolino zei:

Maar ze zitten in een neutrale ruimte, die willen ze nog afbakenen als zijnde hun plekje (soms ook tegenover elkaar, als in dit is mijn plek, maar dan zie je eerder sproeien).

Ik snap wel heel goed dat het je niet lekker zit, als het vaak op dezelfde plek is zou je een extra wc kunnen plaatsen.

De plas die ik op de foto zie, ziet er voor mij niet gek of alarmerend uit. Als je echt wilt uitsluiten, dan zou je zo'n plasje met een spuitje op kunnen zuigen en weg kunnen brengen voor onderzoek. Maar ik zie geen redenen om dit te doen. Dat zou dan puur voor je eigen gemoedsrust zijn.

Geniet nou maar van ze en observeer gewoon zoals je altijd zou doen, als je verder niks geks ziet, dan kun je er wel vanuit gaan dat dit koppeling gerelateerd is. Nieuw huisje inwijden, geen lekkere manier, maar opzich normaal dat ze willen zeggen, hier woon ik!

Zal ik doen!👍

Rationeel gezien denk ik zelf ook wel dat het normaal is, gezien het volume nog binnen de grenzen valt en zo kort na de koppelvakantie. En omdat hun gedrag verder gewoon normaal is + in de opvang was niets opgevallen aan beide en die hebben er wel oog voor.

Maar het blijft wel in je achterhoofd. Het is een drinkbak voor honden, dus zelfs een hond zou daar genoeg aan moeten hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen donderdagnacht + vrijdag was het drinkvolume normaal. Toen stond er wel een heel koude wind op het open raam en was het 's morgens steenkoud in de konijnenkamer. 

Maar daarna liep het drinkvolume weer op. Vanmorgen was de drinkbak zelfs echt helemaal leeg. Maar het is nu ook een stuk warmer.

Ik vraag me af of de temperatuur niet toch een sterke factor is. 

Volgens mij is het wel Mica die meer drinkt.

Ik vraag me af hoe dat werkt als het te maken heeft met territoriale plasjes. Want je gaat niet meer drinken omdat je veel plast, maar andersom.

Of weet een konijn instinctief dat het meer moet drinken om meer plasjes te kunnen produceren?

Lastige vraag misschien maar ik vraag het me gewoon af.

En stel dat het toch te maken heeft met EC, als er dan andere verschijnselen optreden, zijn die dan blijvend of kan dat ook heel kortdurend zijn? (een paar minuten). Ik dacht nml dit weekend op de camera iets vreemds te zien, maar toen ik een half uurtje later thuis kwam was er helemaal niets aan de hand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je gezien? E.C. is soms overduidelijk en soms weer niet, het is ook vaak dat men denkt dat het E.C. is, maar dan toch iets anders is. E C. Is geen eenduidig beeld, ook al denken mensen vaak aan konijnen met schuine koppies.

Wat betreft territoriaal plassen, daar zal vast een hormonaal systeem achter zitten. Moet zeggen dat ik me daar dan nooit in verdiept heb. Als er meer vocht het lijf verlaat, ga je automatisch meer drinken, omdat je dorst krijgt natuurlijk. Dus heel gek is dat niet, maar er moet dus ook een factor zijn, die je meer vocht laat verliezen, konijnen zweten niet, dus dat is het niet 😉 Ik gok dus op hormoonhuishouding, maar zeker weet ik dat niet. Misschien is er iemand die hier het fijne van weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het met EC te maken heeft, is mijn ervaring dat je het sneller ziet aan ze, aan de pootjes en rondom de geslachtsopeningen. Verkleuringen, nat. 
Als het simpelweg territoriaal is, houden ze zich meestal verder gewoon goed schoon. Terwijl als het voorbode / teken van EC was, het konijn er toch sneller wat rommelig uit ging zien.  Ik zal niet zeggen dat dat altijd zo is, maar dat is mijn ervaring geweest. 

Als het goed is zou een konijn dat meer plast (of dat nou door ziekte, hormonaal of van stress is), meer moeten drinken om dat weer aan te vullen. Zo voorkomen ze uitdroging. Of ze dan meer plassen omdat ze veel drinken of meer drinken omdat ze veel plassen, dat is afhankelijk van de oorzaak. 

Als ze dat niet doen, drinken om aan te vullen, drogen ze uit, dat zie je bij ziekte soms. Als je dan wat vel pakt aan de zijkant en voorzichtig daar aan trekt, dan zou dat soepeltjes terug moeten vallen, als het dat niet doet en eigenlijk een soortje blijft staan, blijft hangen, dan is je konijn uitgedroogd. 

Maar als jouw gevoel zegt dat het EC kan zijn, zou ik dat niet negeren. Soms zie je bij EC eerst vage signalen. En dan over een week opeens wel dat het echt tot uiting komt op meerdere plekken. Het kan dus wel zijn dat het meer drinken een eerste signaal is. Lastig he? Beslissen bij van die subtiele dingen of het nou wel of niet een probleem gaat worden? Konden ze maar praten!

Ik ben ook wel benieuwd wat je gezien hebt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat het lichaam signalen geeft dat een konijn meer moet drinken, dat doet ons lichaam namelijk ook. Al zijn wij soms te koppig om ernaar te luisteren, totdat het echt erg wordt en we hoofdpijn krijgen, erg droge en pijnlijke lippen e.d. 

Ik spreek totaal niet uit ervaring hier 😉 (pakt lippenbalsem en een glas water...)

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat plassen bedoel ik eigenlijk: urine wordt door de nieren uit het bloed gefilterd en verzamelt zich in de blaas. Als de blaas een bepaald volume bereikt krijg je aandrang, en dan plas je de blaas leeg. Je kunt er niet meer urine uit persen dan er in de blaas zit. De nieren zorgen voor een homeostase van het bloed, dus teveel water wordt verwijderd. Of de blaas vol, leeg of halfvol is, maakt niet uit voor de werking vd nieren. Tenminste zo is het voor mensen, ik weet niet of de urineproductie bij konijnen veel afwijkt.

Ik weet niet of er conclusies getrokken kunnen worden aan wat ik zaterdagavond via de camera gezien heb. Het was te kort en niet goed zichtbaar. Het kan ook zijn doordat ik EC in mijn achterhoofd heb zitten alles wat afwijkt verdacht vind. Misschien moet ik het daarom ook beter niet beschrijven omdat ik het niet zeker weet.

Toen ik even later thuis kwam was er helemaal niets aan de hand, hij rende, hij wou geaaid worden, hij at een snackje en hooi en speelde met zijn knaagspeeltje. De hele zondag en vandaag ook niets raars gezien. Dus ik denk dat ik het allemaal verkeerd interpreteer. Daarom vroeg ik me af dat wanneer er een EC verschijnsel zou zijn of dat dan langer zichtbaar zou moeten zijn. Op zich toch wel goed om te weten, omdat ik ze gedurende 24 uur meer niet zie dan wel. Dus als er een kortstondig verschijnsel is, dan is het mogelijk dat ik dat niet zie. Het liefst zou ik een camera hebben die 24 uur opneemt, zodat ik beelden kan terug kijken. Met live meekijken moet je maar net op het goede moment kijken.

Het is inderdaad lastig om te weten of het vele drinken een eerste signaal is. Ik blijf het toch wel verdacht vinden dat zo'n grote bak helemaal leeggedronken wordt. Wat niet klopt in het hele plaatje is dat Mica voorheen niet zoveel dronk, ik breng haar naar de opvang, ze is daar 5 dagen en toen ze terug kwam dronk ze zoveel. EC heeft volgens mij meer tijd nodig voor dat effect. En nierproblemen ontstaan ook niet acuut, dat had ik al eerder moeten zien. En dat zou toch wel heel toevallig zijn. En Borrit dronk in de opvang ook niet teveel, want dan was dat daar wel opgevallen.

Ik vond die plasjes ook wel mooi helder, maar dat is het hem juist. Normaal zie ik ook troebel gele tot oranje plasjes, maar als een konijn 5x meer drinkt, dan wordt het verdund natuurlijk. Ze zijn wel wat geel gekleurd, zie je op de foto niet goed denk ik.

aangepast door Marcovka2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .