TeunEnTed Geplaatst: 2 november Delen Geplaatst: 2 november Deze week zijn mijn konijnen (gecastreerde ram en voedster heeft zeer waarschijnlijk geen baarmoeder) beide ongeveer 7 maanden oud begonnen met vechten. De afgelopen 5 maanden zaten ze zonder problemen bij elkaar en waren ze echt een koppel met samen eten en tegen elkaar aan liggen. De voedster heeft een wat actiever karater terwijl de ram wat rustiger is, maar dit heeft tot nu toe altijd gematched. Het lijkt op een dominantiestrijd nu het rammetje het verzoek tot wassen van de voedster negeerd, zelf eist om gewassen te worden en de impasse wat eindigdt in vechten met veel loslatend haar. Nu heb ik ze gescheiden en met koppelsessies in de badkamer (neutraal terrein) lijkt er nog niet veel verbetering in te zitten. Bezet houden van het hooi of toilet zodat de ander er niet bij kan en ik zie nog geen toenadering tussen de konijnen. Beide wassen zich wel in de badkamer. Ik ben bang dat dit vechten voor dominantie tot ernstige verwondingen kan zorgen, maar omdat beide al langer bij ons zijn is het wegdoen van een van beide niet een gemakkelijke keuze. Hebben jullie nog advies voor het uitvogelen van een dominantiestrijd? En hoe het gaat als ik van neutraal terrein (de badkamer) naar hun hok/woonkamer switch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 2 november Delen Geplaatst: 2 november (aangepast) Allereerst, welkom op BunnyBunch. Vervelend! Dit gebeurt helaas wel vaker bij jonge konijnen. Een koppel jonge konijnen gaat vrijwel altijd goed, maar zodra ze in de puberteit komen (en dat zitten die van jou nu) kan het mis gaan. Hun karakter komt dan pas goed naar boven. Dat de een wat actiever is dan de ander is niet erg, het gaat erom of ze een klik hebben. Een aantal vragen: Wat gebeurde er toen ze gingen vechten? Kan je dat omschrijven? Koppelgedrag/dominantiestrijd ziet er al gauw vrij heftig uit. Vloog de een achter de ander aan en werden er een paar plukken haar uitgetrokken? Dat is nog acceptabel. Vocht de ander ook terug? Of rolden ze als 1 bol konijnen over de grond? Als ze als 1 bol konijnen over de grond rolden dan moet je ze direct uit elkaar halen en nooit meer samen zetten. Wanneer heb je ze uit elkaar gehaald? Direct nadat ze 1 keer vochten (wat versta je dus onder vechten?)? Of was het al langer aan de gang? Hoe groot is hun verblijf? En is dat een vast verblijf, of mogen ze soms ook ergens anders lopen? Een wisselend terrein is voor sommige konijnen ook moeilijk. Hoe ziet de neutrale ruimte in de badkamer er uit? Dan bedoel ik hoe groot is de ruimte, en wat staat er in? Konijnen kunnen elkaar inderdaad ernstig verwonden, elkaar zelfs doden, dus het is goed dat je voorzichtig bent. Ik ben zelf geen voorstander van (her)koppelen in verschillende sessies, uitzonderingen daargelaten. Je start de koppeling dan iedere keer opnieuw. Hoe heb je ze in de tussentijd gescheiden? Volledig uit elkaars buurt, of kunnen ze elkaar nog wel zien, ruiken, horen? Als ze de ander wel kunnen zien/horen/ruiken maar er niet bij kunnen dan kan dat tot frustraties leiden. En die komen er dan uit zodra ze wél bij elkaar komen. Begrijpelijk dat het moeilijk zou zijn om er 1 weg te doen en ‘om te wisselen’ voor een ander. Ik ben benieuwd naar de antwoorden, dat zal ons een beter beeld geven wat er mogelijk aan de hand is en of het nog een kans van slagen heeft tussen die 2. 2 november aangepast door Lienappelsien 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 2 november Delen Geplaatst: 2 november Bovenstaande is echt goed omschreven. Ik lees 7 maanden en denk, *konijnendropjes*, nee, precies zo'n moment dat het fout gaat. Super dat je hier terecht komt en hier vraagt om mee te denken. Beantwoord rustig de vragen, voel je niet veroordeeld. Het komt zo ontzettend vaak voor, helaas regelmatig door verkeerde voorlichting. Het belangrijkste is, laat de konijnen daar niet dupe van worden. Vaak is het zo dat als het op deze leeftijd mis gaat, dat het ook niet meer goed komt, er zijn uitzonderingen, maar precies in deze tijd gaan ze hun persoonlijkheid ontwikkelen en dus ook beginnen aan het zoeken van een rangorde. Voor ons beeld is het belangrijk om te weten hoever ze zijn gegaan. Dat is wel bepalend voor wat je nog kunt proberen. Je krijgt ongetwijfeld meer reacties als je kunt vertellen wat er nu precies gebeurt als ze bij elkaar zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.