To van de Veluwe Geplaatst: 30 oktober Delen Geplaatst: 30 oktober Vanmorgen even de uitzending van gisteravond: de rijdende rechter teruggekeken. Het ging over kippen die gedumpt waren in een park. De uitspraak was ook voor vertegenwoordigers van dierenbelangenorganisaties een verrassing. Wat blijkt: als een dier gedumpt is, is de gemeente eigenaar van dat dier en mag hij het bijv. laten doden/ruimen. Maar dit geldt niet voor dieren die weggelopen zijn. Dan moeten ze het 14 dagen ergens onder dak brengen. Maar katten, honden en ganzen zijn beschermd en moeten ze 14 dagen bewaren. Als een gemeente een groep konijnen zou aantreffen, mogen die in principe dus gedood worden. Ps. Wij hebben een keer een klein eendje bij ons aangetroffen. Groot gebracht maar we gingen op vakantie en wat moesten we? We hebben hem toen naar Akka's ganzenparadijs gebracht. Daar zitten veel eenden en had hij de vrijheid om er te blijven of weg te gaan. Was wel hartverscheurend dat hij ons achterna liep. Maar het was daar echt beter voor hem/haar. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 30 oktober Delen Geplaatst: 30 oktober 3 uren geleden, To van de Veluwe zei: Als een gemeente een groep konijnen zou aantreffen, mogen die in principe dus gedood worden. Ja ik heb het gisteren zitten kijken, moest daar ook al aan denken 😔 Dus als je konijn kwijt raakt... Zet hem DIRECT op Amivedi, liefst met foto! Want dan heeft het beestje een eigenaar en voorkom je dat je beestje(s) dood gemaakt worden! Wat het programma betreft, de uitspraak is wettelijk kloppend, maar er is iemand die die beestjes wil(de) hebben, dan heb je als gemeente geen hart als je ze dood gaat maken! Je kunt ze gratis kwijt, dus ik hoop dat dit toch anders opgelost wordt voor de rest van die beestjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 30 oktober Delen Geplaatst: 30 oktober Ergens begrijp ik wel dat ze wettelijk gezien deze keuze maken (dat de gemeente eigendom wordt). Niet specifiek over de aflevering, die heb ik niet gezien. Maar er worden hier in de omgeving heel vaak kippen in een park gedumpt. Dat geeft erg veel overlast, die zijn er echt niet zelf heen gelopen, dus ik het echt een kwestie van dumpen. Beter zou zijn als de gemeente ze dan naar een asiel zou brengen, maar als er een hele kolonie van 20 kippen verwijderd moet worden uit een park, dan wordt daar natuurlijk gewoon praktisch naar gekeken i.p.v. naar dierenwelzijn. Ik ben het er natuurlijk niet mee eens, onnodig leed voor de dieren, maar wettelijk gezien moest er iets geregeld worden natuurlijk en dan kijken ze praktisch. Zeker als er bijvoorbeeld meerdere ongecastreerde konijnen worden gedumpt, dan kan het voor de gemeente snel uit de hand lopen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 30 oktober Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2 uren geleden, Kolino zei: dus ik hoop dat dit toch anders opgelost wordt voor de rest van die beestjes. Ik begreep dat ze de rest ook weg wilden vangen maar dat het even lastig was om ze te vangen. Voor deze kippen zal het goed komen. Wij hebben ook kippen en een haan gehad. Er kunnen heel leuke dieren tussen zitten. Wij hebben er veel plezier aan beleefd maar we hadden vaak 'zwarte kopziekte'(black head). Ze liepen bij ons helemaal los en dan kunnen ze dus ook van alles opdoen. Op een gegeven moment is het middel om die parasiet te bestrijden uit de handel gehaald en zijn we gestopt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 30 oktober Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 1 uur geleden, happy211 zei: maar als er een hele kolonie van 20 kippen verwijderd moet worden uit een park, dan wordt daar natuurlijk gewoon praktisch naar gekeken i.p.v. naar dierenwelzijn. Het waren er daar rond de 150! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.