Ga naar inhoud

Konijn Lodewijk weer buikproblemen - ook pinwormen

Aanbevolen berichten

Lodewijk tussen 10.00-12.30 behoorlijk hooi gegeten. 1 rits keutels rond het hooi, 1 rits keutels in de bak. Totaal 30.

Die in de bak waren later en zijn lichter van kleur, dus meer hooi binnen.

Scarlett in dezelfde tijd 50+ maar die at ook meer hooi.

Panacur bij beide erin. Scarlett via komkommer, Lodewijk via komkommer, banaan 🙃 en wat ongegeten brokjes.

Nieuwe reeks groenvoer van mij,  selderij blad, wilg en druivenblad. Daar werd wat minder van gesmikkeld, maar ook door Scarlett.

Ze hadden namelijk net ook net die komkommer enzo gehad. Maar dan ligt er wat, wat ik kan beoordelen als ik weg ben.

Zag dat meneer zijn timothy brok had meesleept om te eten. Dus dat is ook heel mooi en vol met vezels.

Nieuwe plan: nu weg tussen 13.00-15.30 ongeveer. Als er daar tussen niet 30+ keutels zijn en/of zien van eten, dan weer dwangvoer.

Maar voorlopig ziet het er goed uit. Hoop dat hij nog opeet wat er buiten ligt aan hooi, wilg, blad e.d.

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas - hij eet gewoon te weinig. Dus  om 16.30 weer extra dwangvoer opgehaald bij de DA.

Brokjes geprobeerd, eet wel wel wat, maar afgeleid. Zo'n 30+ keutels, maar Scarlett haalt 60+ in dezelfde tijd denk ik.

Die zag ik ook rond huppen, restje groenvoer en hooi eten. Hij lag wat zielig in een hoekje tussen 13.15-17.30.

Er zitten weer 1,5 spuit in. Vanavond om 22.00 hoop ik een extra set handjes te hebben, dan gaan we voor 3 spuiten.

Dan zitten er 4,5 spuit in. Minder dan die 5 van gisteren, maar ik heb wel het idee dat hij dus meer hooi eet.

Ik kwam naar buiten, want ik was de Novacam vergeten, maar die moest hij niet.

Hij ging heel geirriteerd hooi lopen eten, recht voor me. Zo van: zie je dat ik wel eet.

Uh, darling, als je het nu meer dan 1 minuut vol hield... dan zou ik je niet dwangvoeren.

We hebben nieuwe panacur meegekregen. Dus we hebben nu 14 tabletten (voor 1 week).

Ze gaan verder bij bestellen. Die gaan er tenminste wel makkelijk in. Als hij nu dat dwangvoer zou oplikken, want ik een stuk happier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En aan zijn gedrag merk je dus bijna niets. Hij springt. Hij likt Scarlett. Hij wast zichzelf.

Hij komt op je af rennen voor eten. Alleen als je blijft staan dan zie je dat hij na een paar happen, zich omdraait en wat anders gaat doen.

Hij was altijd al snel afgeleid, maar dan kwam hij terug eten, maar nu doet hij dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor, las net al je updates. Opzich kun je uitrekenen hoeveel dwangvoer je nog moet geven. Wat ik al zei het is hooi en brok in een, de rest moet je niet rekenen.

Gevoelsmatig zeg ik doe ongeveer 80ml per dag. Maar dat is een schatting, weet niet wat hij precies weegt. Minimaal 15-20ml per kilo in ieder geval. Mits dat hij blijft eten wat hij nu eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Gevoelsmatig zeg ik doe ongeveer 80ml per dag. Maar dat is een schatting, weet niet wat hij precies weegt. Minimaal 15-20ml per kilo in ieder geval. Mits dat hij blijft eten wat hij nu eet.

15-20ml per kilo zou 57ml-76ml zijn. Er is net weer 2,5 spuit ingegaan. En ciseral. Hij was wel echt bozer. Het duurde langer voordat ik hem het huis in kreeg.

Hij wist hoe laat het was. Hij liet tijdens het dwangvoeren 14! angstkeutels. Aan de ene kant super sneu. Aan de andere kant wel bewijs dat die darmen nu beter lopen.

O.a. vast ook door het dwangvoer van 18.00. Er is nu dus in totaal zo'n 4 spuiten in. En mijn man vult eerder naar 20ml dan 15ml. Dus op zijn minst 60ml en op zijn meest 80ml. Dus vannacht hoef ik me dan geen zorgen meer te maken. Hij heeft daarna nog pastinaak gegeten onder de bank. En hij had andijvie gegeten. Bijna 2 hele bladeren.

Je ziet hem dus wel opknappen. Ik hoop dat dit het laatste was wat we hebben moeten dwangvoeren. Vannacht gaan we dan weer extra groenvoer geven en keutels tellen.

En dan terugkijken, wie welke heeft gelegd. Die van Scarlett zijn groter, maar ik wil het toch zeker weten.

In de ochtend hebben we weer hulp, mocht dwangvoeren weer noodzakelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveelheid dwangvoer klinkt goed nu. Ik denk dat hij 4 eetlepels poeder nodig heeft, ongeveer. Misschien red je het morgen al met 3 hoor.

Natuurlijk weet hij het, aan de ene kant wel fijn dat hij daar wel de energie voor heeft, om tegen te werken. Doorpakken dan maar. Misschien is morg men extra check wel fijn, als je het goed gedaan hebt zou hij nu wel goed gevuld moeten zijn (de maag en darm dus).

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat je eerst maar voor 3 dagen Panacur meekreeg. Maar dat wordt nu dus opgelost.

Mijn konijnen hadden een half jaar geleden ook een wormbesmetting. Dobby had het vanuit de opvang, of zijn vorige baasje, meegenomen. Ik heb ze toen voor zekerheid 4 weken behandeld. Ik had eerst druppels meegekregen (voor 3 weken) terwijl ik om Panacur pasta had gevraagd. Die druppels waren een drama. Toen wéér om de pasta gevraagd en toen mocht ik het deels omruilen voor pasta. Heel gedoe. Uiteindelijk heb ik ze voor de zekerheid nog iets langer behandeld. De pasta kregen ze vrijwillig binnen als ik het op groente uitsmeerde, dus vandaar dat ik nog wat langer ben doorgegaan met behandelen. Op de website van Wilhelminapark staat er inderdaad goede informatie over. Zij geven aan om 2 tot 4 weken te behandelen.

Een goed teken dat Lodewijk steeds meer zelf eet. Hopelijk zet dat door.

aangepast door Lienappelsien
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend had ik een hooi etend konijn. Meerdere malen, meerdere minuten. Ik had flink wat keutels. Bijna evenveel als Scarlett.

Mijn man: normaal ben ik niet blij dat de ren een rotzooi is met keutels, maar nu wel 😍

Brokjes half opgegeten. Zelfstandig meerdere malen water drinken. Dus we durfden het wel aan met alleen medicatie.

Elke paar uur groenvoer, wilg, extra lekker hooi en ik zag hem gewoon als een normaal konijn reageren. Rond 11.30 met smaak de andere helft van de brokjes opgegeten.

Wel lastig om Scarlett te ontwijken dus die kreeg bij elke  6-8 brokjes van hem er eentje van mij of een aai.

13.00 de panacur met extra groenvoer. Verder een beetje inzakken 's middags tussen 13:00-15:00, maar goed, dan is het ook wel slaap tijd voor konijnen.

Na 15.00 weer meerdere malen hooi eten per uur. Daarnet om 17.00 10 gram van de 25 gram aan brokken op. Straks weer opnieuw aanbieden. En as we speak zit meneer alweer hooi te eten.

Ik moet nog even wennen aan het idee dat het beter gaat, maar als hij straks de andere helft van zijn brok op heeft, dan denk ik dat hij gewoon normaal gegeten heeft.

Alleen dus in iets meer fases. Maar dat vind ik prima. Dan ga ik hem niet meer pesten met dwangvoer. Zeker dus een flink stijgende lijn @MarieElsa @Lienappelsien

3 uren geleden, Lienappelsien zei:

Vreemd dat je eerst maar voor 3 dagen Panacur meekreeg. Maar dat wordt nu dus opgelost.

Ze zei dat het lange protocol alleen voor EC was. Ik:  uh nee, ook voor pinwormen. Heb gelijk link meegestuurd. Ik denk dat als het alleen voor Scarlett was geweest, een kort protocol wel had gekund. Zij had immers nauwelijks klachten. Ze eet normaal. Ze was alleen wat kribbiger, maar ik weet niet of dat na 4 weken weg is of dat ik nog langer niet vergeven ben voor zo vaak reizen. Ze lagen ook lang in de bak woensdag. Mijn man: oh, ik snap waarom ze zo naar achteren zijn gaan liggen, ze hebben in de hennep mat geplast. Ze rende echt die bak uit, gelijk haar toilet bak in. We geinen altijd dat ze nodig moet plassen, want ze doet het bijna altijd na een autorit. Ze is veel zindelijker dan Lodewijk. Dus of ze pissig was dat ze in de reisbox had geplast of pissig was dat Lodewijk in de reisbox had geplast, dat weten we niet. Maar boos was ze zeker.

Omdat Lodewijk eerst ook verslechterde (hadden ze niet verwacht bij de DA) en zij telkens dachten dat hij het wel weer op zou pakken, is er opnieuw overlegd. Toen zeiden ze: doe toch maar het lange protocol. Jammer dat jij er ook mee te maken hebt gehad. Volgens mij had jij toen ook een niet etend konijn toch? Die druppels werd ons afgeraden, ze zeiden dat die heel vies smaakten en dat ze daarom zeer slechte ervaringen er mee hebben met konijnen. Die pasta weet ik niet. Die pillen vermalen we en die eten ze alletwee goed gemixt in groenvoer of in brokjes, dus dat is mooi.

Extra check hebben we dus niet meer gedaan @Kolino. Met de hoeveelheid hooi die ik hem zie eten en de hoeveelheid keutels, ben ik dik tevreden.

Laatste dwangvoer is er om 22.00 ingegaan gisterenavond. Straks ga ik weer novacam geven en we geven de ciseral nog wel door een paar dagen, 3x per dag, voordat we dat gaan minderen.

Ik maakte me dinsdag ernstig zorgen, sowieso in de ochtend al om 11.00, ondanks dat hij toen wel brokjes had gegeten om 8.30 en hooi om 8.00. Toen het in de middag verslechterde heb ik echt wel gejankt. Zeker toen mijn man moeite kreeg met hem dwangvoeren. Woensdag waren ze ook wel verbaasd dat het nog zo slecht ging, maar wel fijn dat hij toen om 12.00 bij hen nog dwangvoeding  kon krijgen en om 19.00 en 1.00 het thuis lukte. Donderdag is het 18.00 / 22.00 geweest en nu ziet het er dus echt goed uit.

Lodewijk is echt 100% een nepperd als ziek konijn. Ik heb alleen keutel en camera bewijs, want hij komt dus best wel vrolijk aanrennen, eet wat, en zodra je je omdraait, houdt hij dus op. Dus toch mijn eigen instinct volgen, want achteraf zeggen wij dus: hij wilde bij mijn man de novacam al telkens niet echt aannemen, maar bij mij wel. Hij werd veel vaker gelikt door Scarlett (die gaat altijd zijn kop likken als hij naar is). Ik vond hem opeens zo mak en aaibaar, wat ik hier nog had gepost. Ik ben echt dolbij dat we zoveel camera's hebben, inclusief eentje recht op de toiletbakken. Dan kan je gewoon echt zien of hij gekeuteld heeft en of hij water drinkt.

We waren vrij moe, maar ergens is Scarlett ook nog op mijn man's rug gesprongen om het hok in te komen, omdat hij probeerde half in de deur opening Lodewijk uit 1 van de toiletbakken te heisen. Hij vroeg me of ik nog wist op het dinsdag of woensdagnacht was en hoe laat precies. Ik: uh, nee, maar kan nog wel nazoeken ergens. Dus we hebben ondanks alles toch weer gelachen samen.

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het wel spannend. Nu langer dan 24 uur zonder dwangvoer. Ik had gelijk medelijden met iedereen waar de konijnen veel zieker hebben gelegen.

Vanochtend was er nog nauwelijks iets, maar goed, ook niet van Scarlett, want ze sliepen natuurlijk. En nu voor 10 uur hebben ze samen ruim 100 keutels gekeuteld.

Inclusief een flinke hoop door Lodewijk, gesnapt door de Plee-Cam. Grappig wel om te zien dat hij met keutels dus eigenlijk zindelijker is dan Scarlett, omdat hij de hele tijd braaf ging keutelen in de bak. Alleen als hij langer eet, dan ligt het buiten bij het hooi. Maar afgeleid dat hij is, is dat haast niet zo. Scarlett gaat wel rustig 10+ minuten hooi eten op dezelfde plek en keutelt dan dus buiten. Maar die plast 100% eigenlijk in de bak, waarbij Lodewijk  nog weleens buiten plast, want dat hooi is zo zacht onder zijn kontje.. of soms schrikt hij van iets en dan laat hij het lopen 😛 Arme vent.

Ik zal nog wel een paar dagen alerter blijven, maar al met al zijn we er begenadigd vanaf gekomen.

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, bunnyempress zei:

Ik vond het wel spannend. Nu langer dan 24 uur zonder dwangvoer. Ik had gelijk medelijden met iedereen waar de konijnen veel zieker hebben gelegen.

Vanochtend was er nog nauwelijks iets, maar goed, ook niet van Scarlett, want ze sliepen natuurlijk. En nu voor 10 uur hebben ze samen ruim 100 keutels gekeuteld.

Inclusief een flinke hoop door Lodewijk, gesnapt door de Plee-Cam. Grappig wel om te zien dat hij met keutels dus eigenlijk zindelijker is dan Scarlett, omdat hij de hele tijd braaf ging keutelen in de bak. Alleen als hij langer eet, dan ligt het buiten bij het hooi. Maar afgeleid dat hij is, is dat haast niet zo. Scarlett gaat wel rustig 10+ minuten hooi eten op dezelfde plek en keutelt dan dus buiten. Maar die plast 100% eigenlijk in de bak, waarbij Lodewijk  nog weleens buiten plast, want dat hooi is zo zacht onder zijn kontje.. of soms schrikt hij van iets en dan laat hij het lopen 😛 Arme vent.

Ik zal nog wel een paar dagen alerter blijven, maar al met al zijn we er begenadigd vanaf gekomen.

Oefffff gelukkig😄 wat kan een mens blij zijn met Joepie de poepies 🥳🥳🥳

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, bunnyempress zei:

Ze zei dat het lange protocol alleen voor EC was. Ik:  uh nee, ook voor pinwormen. Heb gelijk link meegestuurd. Ik denk dat als het alleen voor Scarlett was geweest, een kort protocol wel had gekund. Zij had immers nauwelijks klachten. Ze eet normaal. Ze was alleen wat kribbiger, maar ik weet niet of dat na 4 weken weg is of dat ik nog langer niet vergeven ben voor zo vaak reizen. Ze lagen ook lang in de bak woensdag. Mijn man: oh, ik snap waarom ze zo naar achteren zijn gaan liggen, ze hebben in de hennep mat geplast. Ze rende echt die bak uit, gelijk haar toilet bak in. We geinen altijd dat ze nodig moet plassen, want ze doet het bijna altijd na een autorit. Ze is veel zindelijker dan Lodewijk. Dus of ze pissig was dat ze in de reisbox had geplast of pissig was dat Lodewijk in de reisbox had geplast, dat weten we niet. Maar boos was ze zeker.

Omdat Lodewijk eerst ook verslechterde (hadden ze niet verwacht bij de DA) en zij telkens dachten dat hij het wel weer op zou pakken, is er opnieuw overlegd. Toen zeiden ze: doe toch maar het lange protocol. Jammer dat jij er ook mee te maken hebt gehad. Volgens mij had jij toen ook een niet etend konijn toch? Die druppels werd ons afgeraden, ze zeiden dat die heel vies smaakten en dat ze daarom zeer slechte ervaringen er mee hebben met konijnen. Die pasta weet ik niet. Die pillen vermalen we en die eten ze alletwee goed gemixt in groenvoer of in brokjes, dus dat is mooi.

3 dagen is gewoon te kort. Ze kunnen zich herbesmetten. 2 weken is bij pinwormen gewoon nodig/slim. Bij EC geef je minimaal 4 weken, dus dat zie ik meer als het ‘lange protocol’. 

Dobby had een poosje daarvoor inderdaad ook buikpijn en voelde zich ellendig. Achteraf dikke kans dat dat door de wormbesmetting kwam. Volgens mij was hij er met 2 momenten medicijnen weer zo goed als bovenop. Dat heb ik bij andere konijnen wel vaker gehad, maar ik vond het nu verdacht omdat ik al een vermoeden had dat hij wormen had. Toen hij na de koppelvakantie met Do mee naar huis kwam vond ik namelijk steeds overal blindedarmkeutels en ik zag ook regelmatig ovale (gewone) keutels in de toiletbak. Wilhelminapark noemt dat 1,5 keutels. Dus ik zat al steeds met mijn neus in de keutels (bijna dan hè 😆) en bekeek vooral de blindedarmkeutels omdat wormen daar vaak goed in te zien zijn. Op een gegeven moment zag ik dan een pinworm in de toiletbak (op een gewone keutel). Dus toen meteen bij de dierenarts om Panacur pasta gevraagd. Een aantal jaar terug heb ik een konijn met EC gehad die ik 9 maanden met de pasta heb behandeld en hij at het ook vrijwillig op als ik het op andijvie of witlof uitsmeerde. Iemand anders haalde het nu bij de dierenarts voor me op, maar de assistente gaf toen dus de druppels mee 🤨 Ik niet bepaald blij, want dan zou ik het 3 weken lang bij 2 konijnen die niet aangeraakt willen worden onder dwang moeten geven. En zie ze eerst maar eens te vangen. Ik heb nog geprobeerd het op groente te doen, maar het was te dun en liep daar dus zo af. Ik weer bellen. Nee, de druppels waren beter omdat je die beter kan doseren. Nou dat werkt dus niet. Ik ga echt niet 3 weken lang iedere dag een vangactie opzetten om ze daarna onder dwang de druppels te geven. Do 1 keer vangen is al een ramp en erg lastig. Ze gaat dan ook wild met haar achterpoten naar je krabben enz, ze geeft zich niet over. Terwijl ik dus al een prima ervaring had met de pasta bij een ander konijn 😲 Ik was echt pissed. 4 weken pasta geven aan Do en Dobby ging ook prima. Ik had voor ieder in een hand met met pasta ondergesmeerde andijviebladen vast. 1 (Dobby dacht ik) had soms wel door dat er iets mee was, maar uiteindelijk won de smaak van de andijvie het toch 😁

aangepast door Lienappelsien
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het beter gaat!

Er zijn wel wat verschillende protocollen, maar ik verwijs toch het liefste naar die van Wilhelminapark.

De dosis van 3 dagen geven dan ff niet en dan nog een keer, is veel hoger. Zover ik weet. Dan praat je over 50mg/kg per dag en nu over 20mg/kg per dag.

Wel een beetje onhandige keuze van mij om te zeggen dat het dezelfde dosis is als bij E.C., maar dan 1x per dag. Klopt feitelijk wel, maar misschien is het toch verwarrend.

Het verschil is dus dat je bij wormen 1x per dag doet en voor 2 tot 4 weken en bij E.C. 2x per dag en dan na 2 weken halveer je dosering en ga je nog minimaal een maand door. Ook daar zijn ook nog andere behandelprotocollen actief, dus is voorzichtigheid geboden.

En ja dat alerte houd je nog wel ff, hij heeft je toch de stuipen op het lijf gejaagd 😉

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Kolino zei:

De dosis van 3 dagen geven dan ff niet en dan nog een keer, is veel hoger. Zover ik weet. Dan praat je over 50mg/kg per dag en nu over 20mg/kg per dag.

Maar die heb ik toch ook? Want het zijn 250mg tabletten, en ze zeiden dat het tot 5kg konijn was. Dus dat klopt met 50mg/kg. Is dat niet wat veel voor hen om ze dan 14 dagen te geven? Of maakt dat dan niet uit. Nu zit ik daar weer over te zenuwen. Er zijn nog steeds slechte keutels, dus die wormen zitten er nog.

Gelukkig gaat het makkelijk, dat tabletten geven. Mijn man voelt zich een coke-dealer, lekker vermalen met het broodmes, en dan dat "lijntje" door de komkommer heen mixen of iets anders nattigs. En dan vreten ze het zo op. 0,0 problemen. Ze hebben het nu sinds dinsdag, dus we zijn 5 dagen verder. Ik had genoeg meegekregen voor 10 dagen en ze zouden nog bij bestellen.

42 minuten geleden, Kolino zei:

En ja dat alerte houd je nog wel ff, hij heeft je toch de stuipen op het lijf gejaagd 😉

Hij vrat zijn brokjes in 1x naar binnen. Hij blijft netjes keutelen en hooi eten. Hij besloot weer lekker buiten over het hooi heen te plassen.. waarna Scarlett besloot om er bij te gaan plassen. 🫣.

@Lienappelsien Geen blindedarmkeutels gezien hier. Sterker nog: die zouden we van Scarlett moeten zien, want Panacur is vies en dat horen ze niet nogmaals op te eten. Dus gewaarschuwd dat we ze zouden zien bij het geven van Panacur. Alleen bij Lodewijk gespot. Scarlett vreet echt *ALLES* tenzij het zoet is.

Mijn man heeft vandaag keutel les van me gehad. Want ik zei dat hij allang wat had moeten zien aan de keutels. Maar gaandeweg de zwangerschap deed hij de bakken en de ren schoonmaken alleen ipv dat we het samen deden. En nu doet hij het als ik borstvoeding geef. En dat ik dus elke paar dagen vroeg of alles ok was met de keutels en hij ja zei, maar achteraf zegt hij nu dat hij heel veel ovale, onregelmatige en 1,5x keutels had gezien. Hij dacht dat het kettingkeutels waren van het verharen, maar die zien er echt anders uit. Vanavond kreeg ik foto van de verkeerde keutels, dus hij had ze goed gespot. Nou hopen dat het snel ophoudt...

Lodewijk vangen is ook geen pretje... hij heeft mijn man echt een paar keer lelijk gebeten. Hij kan ook behoorlijk trappen ja.

Dan is een groot konijn echt opeens wel pittiger. En hij raakt helemaal wild van een handdoek, dus dat werkt ook niet.

En mijn man maar elke keer 'rustig nou, rustig nou' tegen hem zeggen. Wat natuurlijk 0,0 werkt. Bij mensen ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, bunnyempress zei:

Dus dat klopt met 50mg/kg. Is dat niet wat veel voor hen om ze dan 14 dagen te geven? Of maakt dat dan niet uit. Nu zit ik daar weer over te zenuwen.

Daar vraag je me wat. Ik weet niet of daar onderzoek naar is gedaan. Het is natuurlijk ook net weekend. Ik zeg maar even konijnendropjes. Voor je gemoedstoestand, 5 dagen geven is sowieso geen probleem in die dosis. Je bent dinsdag begonnen toch, dus rustig doorademen, niks aan de hand. Het is niet dat dag 5 niet schadelijk is en dag 6 dan ineens wel.

Mijn advies, vraag het maandag dan even na. Het enige dat ik weet dat andere vergelijkbare middelen bij konijnen niet ingezet worden vanwege afwijkende bloedwaarden bij hoge doseringen, daarom wordt er met fenbendazol/panacur ook voorzichtig omgegaan. Waarschijnlijk voorzichtiger dan nodig is. Als ik goed heb gerekend zit je nu op dag 5?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Gelukkig schreef je na 100% nog "eigenlijk" dan is 100% toch ineens geen 100% meer. En zo blijkt.

Vind um wel geniaal "eigenlijk"

😅

Het is ook echt alsof je haar hoort denken: "Nu stinkt het naar hem. 😡. Dat kan niet 🤬. Ik los het wel weer op 🤔💦. Fixed  🥳".

Vooral omdat ze weigert in de reisbox te plassen is het echt hilarisch om te zien dat ze dus echt over zijn plas heen plast. Of anders zo dicht mogelijk erbij.

Vandaag overal buiten keutels. En alleen vanochtend in de bakken. Beide konijnen buiten lekker lang eten en keutelen. 🎉.
Bij tweede lading groenvoer brengen (en al die keutels aanvegen zodat ik weet wat er verder gebeurd), besloot Lodewijk om flink binkies rond mij te maken.

Het is altijd fijn als je je mens ziet en sowieso als je je beter voelt. ❤️

• Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
19 uren geleden, Kolino zei:

Daar vraag je me wat. Ik weet niet of daar onderzoek naar is gedaan. Het is natuurlijk ook net weekend. Ik zeg maar even konijnendropjes. Voor je gemoedstoestand, 5 dagen geven is sowieso geen probleem in die dosis. Je bent dinsdag begonnen toch, dus rustig doorademen, niks aan de hand. Het is niet dat dag 5 niet schadelijk is en dag 6 dan ineens wel.

Mijn advies, vraag het maandag dan even na. Het enige dat ik weet dat andere vergelijkbare middelen bij konijnen niet ingezet worden vanwege afwijkende bloedwaarden bij hoge doseringen, daarom wordt er met fenbendazol/panacur ook voorzichtig omgegaan. Waarschijnlijk voorzichtiger dan nodig is. Als ik goed heb gerekend zit je nu op dag 5?

Ik ga het maandag inderdaad even navragen. En zeggen dat het weer goed met hem gaat. En vragen of de panacur binnen is. En of onze schroeven nog zijn gevonden (reisbox uit elkaar gehaald en in elkaar geklikt, zonder schroeven). Woensdag zouden we gaan voor zijn foto maar misschien verzetten we dat nog een paar dagen. Als hij namelijk onrustig is, dan moet het met narcose. Vorig jaar is het zonder gelukt. Kijken hoe het staat met artrose/heupdysplasie.

Vandaag is dag 6.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou was ik vandaag dus helemaal niet blij. Maar goed, wij hebben dus echt een achterlijk hoge dosering aan onze konijnen gegeven. 😬 500 mg per konijn per dag, dat is dus 100mg per kilo voor Scarlett en 131,5 mg per kilo voor Lodewijk.

Want op onze bon stond 250mg, dus ik dacht, ok, dat is dan de hoge dosis, van 50mg per kilo konijn. Ze hadden mijn man verteld dat het tot 5kg konijn was, 1 zo'n tablet.

Wat dus eigenlijk 20mg/kilo zou moeten worden volgens Wilhelmiapark in Utrecht. Ik was nogal druk bezig, dus mijn man zou even bellen. Zij bespreken met hem, ja, mag in principe wel naar beneden, hou dan toch die 14 dagen aan, blahdieblah. Al die tijd heeft mijn man de tabletten gegeven, want hij ging ze vermalen e.d. en ik hielp alleen mee met de konijnen uit elkaar houden, zodat ze elk hun eigen bakje hadden.

Sta ik in de keuken te kijken naar die tabletten, en hij mij vertellen hoeveel we nog hadden/nog nodig hebben, zie ik dat er 500mg op het doosje staat! Mijn man: ok, maar als het echt erg was, dan hadden ze vast wel klachten gehad. Ik: bel de dierenarts terug! Maar die zeiden idd dat het geen kwaad kon. Nu krijgen ze dus een halve tablet samen, dat is 125mg dan per konijn, dat is voor Scarlett net iets te hoog (100mg had ze gemoeten) en voor Lodewijk (76 mg had hij gemoeten) iets meer, maar anders valt er niet te doseren en dan hoef ik niet te stressen als ze wat laten liggen in hun bakjes. 

Die donderstenen zitten aan de andere kant van de ren, omdat de pui geschilderd zou worden vandaag.

Ze blijven goed eten en keutelen en ze waren aan het chillen op hun tweede verblijf.

Hokchillen.jpg

De bedoeling was dat ze vanavond weer terug konden, want na een paar uurtjes zou de verf droog zijn.

Maar alles is zo nat, dat ze misschien wel vanavond daar moeten blijven. Helaas dus verminderd camera toezicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scarlett heeft op de nieuwe plek overal lopen springen in de hoop dat ze vanaf die kant de border met planten in kon.

Helaas vanaf die kant heeft mijn man ook het hek verhoogd, dus dat werkte niet. Toen besloot ze dus als eerste op het hok te springen om te kijken wat ze daar mee kon.

Ze hebben de hele nacht erop geslapen - want je moet je domein immers vanaf boven overzien. En we hadden geen boomstronken verschoven voor ze.

De schilder hebben ze min of meer met rust gelaten, al zei die dat hij dan af en toe wat hoorde en dan schrok hij even, maar dan stond er dus een konijn bijv. tegen het hek aan of was die net ergens op gesprongen.

Verder lijkt het voor mij alsof ze minder wat drinken, maar dat is lastig zien van een afstand. We hadden al een tweede bakje water neergezet én natuurlijk groenvoer, maar meestal zie ik ze wel 'tanken' na de brokjes. Deze keer wat minder, maar dat is dan misschien wel verdeeld over 2 waterbakken.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .