Ga naar inhoud

Konijn Lodewijk weer buikproblemen - ook pinwormen

Aanbevolen berichten

Helaas ging het vandaag weer fout bij Lodewijk. Dit jaar heeft hij een aantal keren gehad dat hij niet meer wilde eten.

2x ging het goed met wat pesten met peterselie, flink investeren in hem weer laten eten en wat masseren. Dan kwam er een grotere keutel uit en was het weer goed.

Toen kwam hij niet voor zijn brokjes.

Zo'n 9-10 weken geleden was het weer raak. Onze dochter was ook pas geboren, dus ik dacht ook dat de combinatie stress & uit de routine van medicatie, groenvoer e.d.

Ik overleg met de spoed arts. Eerst thuis ciseral geprobeerd, maar het werd niet beter en het ging al richting 21.00. Mijn man met de konijnen naar de spoedarts, ik thuis met onze dochter en hem op de speaker. Lodewijk vocht injectie gehad, zijn temperatuur was hoog, verder primperan en ciseral blijven bijgeven. Vrij snel was hij al wel weer de oude. Toch medicatie doorgegeven. Gebeld met onze vaste dierenarts, laxamalt meegekregen als preventief middel. Idee was verstopping ivm de rui.

Vanochtend voelde ik me niet zo lekker. Hij kwam gewoon brokjes eten om 8.30. Ik ging daarom rond 9.00 weer liggen, tot mijn man mij om 11.00 wakker maakte met de kleine en aangaf dat hij zijn medicatie (onderhoudsdosering Novacam) niet wilde. Wij terugkijken op de camera om 7.30 had hij nog wat hooi gegeten, maar vanaf 9.00 vond ik hem al pijn signalen vertonen. Baalde dat ik was gaan slapen. Gemasseerd en geprobeerd zijn medicatie te geven. Om 12.00 heeft mijn man het met dwang gedaan. Hij liet een keutel vallen, maar die was heel erg droog. Toen om 12.25 Ciseral en water in met dwang. De dierenarts was niet te bereiken. Uiteindelijk is mijn man met ze gaan rijden (bleek dat ze studie-dag hadden).

Waterinfuus,  prevomax injectie, novacam injectie en panacur erin om 13.00/13.30. Wat bleek: pinwormen. Dus de keutels die mee gegaan waren, bleken idd de oplossing te geven. Hoorden dat zijn maag vrij leeg was en idd ook gasvorming. Dwangvoeding erin. Dat het waarschijnlijk al een tijdje speelde, maar dat ze verwachtte dat hij een paar uur later wel weer zelfstandig zou gaan eten. Vooral hooi en groenvoer erin mikken. Ik vroeg hoe ernstig alles was, maar zij vond dat het allemaal prima was. Hij hield zijn temperatuur, hij had nu de juiste medicatie, hij zou nog wel wat last blijven houden van zijn darmen, maar verder geen gevaren signalen.

Ik schreef gisteren nog:

19 uren geleden, bunnyempress zei:

Lodewijk wordt steeds aaibaarder dus had ik van de week ff een angst momentje. Aaien, helemaal plat liggen, ergens anders plat liggen en dan geaaid willen worden... en dan niet echt meer omhoog komen. Normaal is hij een spring in het veld en met dat stil liggen (ook al zag het er relaxt uit) kreeg ik een beetje angst vanwege die verstopping onlangs. Maar toen ik een takje afbrak kwam hij gauw aanrennen om de salie te komen eten, dus toen kon ik met een gerust hart de ren uit.

Kennelijk dus toch wat mis, ondanks dat hij wel voor eten kwam. Had ik maar... denk ik dan...

Het is nu 17.07 en hij eet toch nog niet echt zelfstandig.
Daarnet heeft hij wel wat wilgenblaadjes gegeten, omdat ik hem heb gepest. Heb de dierenarts omstreeks 16.00 weer gebeld.

Advies dierenarts is: ciseral straks weer opnieuw gegeven en dan dwangvoer (4x per dag, 1,5 spuit).
De angst slaat me om het hart dat ik ons ventje straks kwijt ben. Ik vind het zo erg. Het gaat ook altijd mis als ik zelf ziek ben, dus dat is echt *pom-pom*.

Volgens de dierenarts kunnen we verder niets doen. Ik vind het moeilijk om in te schatten hoe ziek hij nu is. Aan de ene kant: hij houdt zijn temperatuur, hij wast zichzelf en beweegt. Aan de andere kant: hij eet nog nauwelijks.

Is er nog iets wat ik over het hoofd zie? Primperan was niet noodzakelijk zei ze, en die fles heeft mijn man ook vandaag stuk laten vallen, dus sowieso kan ik dat niet geven.

• Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft wel fenbendazol gekregen in de juiste dosis nu hè? Je verhaal is zo lang dat ik het niet meer weet of ik dat heb gelezen, sorry. Ik ga er maar even vanuit dat dit zo is.

Het is moeilijk, zeker voor jullie nu, met een baby die ook alle aandacht opeist.

Mijn advies, zorg echt goed voor frequent dwangvoeren. Check na het dwangvoeren even hoe de buik voelt, dan kun je ook even masseren.

Weet je wat het is met dit soort dingen, de kans is altijd 50-50. Temperatuur houden is positief, want dan is de peristaltiek vaak ook beter, dus als je maar blijft voeren, dan blijft de boel ook op gang (meestal dan). Dat de keutels zo droog zijn geeft wel aan dat het allemaal wat langzamer gaat, dus dat je wel moet zorgen dat het op gang blijft. Massage is dan toch het meest effectief. Kan je man dat ook, of alleen jij?

Oja, behandel Scarlett ook mee, want anders blijf je bezig! Zij hoeft voor nu alleen fenbendazol, verder niet. Zet je man maar aan het werk om het verblijf goed schoon te maken (vooral de toiletten en plekken waar eitjes kunnen blijven plakken).

Heel veel succes met alle zorgen! Geef ze voor de zekerheid maar een frisbee aka snuggelsafe voor de nacht.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben Panacur gekregen ipv Fenbendazol. @Kolino

Beide zijn behandelt met een 1 tablet. Scarlett spuugde hem 3x uit. Het zou 1 tablet per 5kg konijn zijn.

Wij moeten de komende 2 dagen er weer 1 geven.

Schoonmaken hoefte niet per se, zei ze, want je blijft sowieso weer besmetten, vanwege de blindedarmkeutels. Als het een paar dagen onder de 10 graden zou zijn, dan gaan ze allemaal dood. Dit in tegenstelling tot de EC.

7 minuten geleden, Kolino zei:

Massage is dan toch het meest effectief. Kan je man dat ook, of alleen jij?

Hij blijft nooit stilzitten voor mijn man. Mijn man is beter in dwangvoeren/medicatie met dwang. Ik ben beter in masseren, hem aan het eten krijgen en hem de reisbox in krijgen. Volgens mij omdat hij mij meer vertrouwt en meer wil pleasen en mijn man dus wel door kan duwen, wat ik moeilijk vind.

2 minuten geleden, Kolino zei:

Mijn advies, zorg echt goed voor frequent dwangvoeren. Check na het dwangvoeren even hoe de buik voelt, dan kun je ook even masseren.

Ze zeiden 3x per dag, maar wij gaan sowieso voor elke 6 uur, dus straks om 19.00 krijgt hij weer. De wekker staat al voor 1.00 ook.

Ik heb nog niet echt keutels gezien, dat baart me ook zorgen.

4 minuten geleden, Kolino zei:

Heel veel succes met alle zorgen! Geef ze voor de zekerheid maar een frisbee aka snuggelsafe voor de nacht.

Ik heb helaas geen snuggle safe. Ze blijven telkens buiten zitten, ongeacht de kou. Hij heeft ook wel met zijn pootjes naast zich gelegen, dus hij lijkt het niet koud te hebben.

Thanks voor je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah nee, wat vervelend. Arme Lodewijk!

Eens met wat Kolino zegt, probeer frequent te dwangvoeren als hij weinig/niet eet. Ik kan even niet uit je verhaal opmaken wat voor medicatie je nu allemaal geeft, hij krijgt standaard novacam toch? Ik zou zelf bij een konijntje wat niet eet metacam, laxatract (2x daags) en cisaral (3x daags) geven, net zolang tot hij weer normale keutels heeft en zelfstandig wil eten. 

En wat betreft de medicijnen voor de pinwormen: ik heb vanuit WP het advies gekregen om dat 14 - 18 dagen te doen (zie hun website) omdat anders de kans groot is dat ze zichzelf steeds opnieuw blijven besmetten, daar is maar 1 eitje voor nodig he. Dus misschien extra vragen bij de dierenarts ipv de tablet voor morgen. En inderdaad beide konijnen behandelen.

Sterkte, zet hem op daar!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MarieElsa zei:

En wat betreft de medicijnen voor de pinwormen: ik heb vanuit WP het advies gekregen om dat 14 - 18 dagen te doen (zie hun website) omdat anders de kans groot is dat ze zichzelf steeds opnieuw blijven besmetten

Klopt doe het in ieder geval 2 weken, soms moet je zelfs herhalen en geef je dus een maand totaal. Er is een oud behandel plan van een x aantal dagen, dan niet en dan weer wel, dit is niet de juiste behandeling voor konijnen. Ik twijfel over de dosering, volgens mij is het dezelfde dosis als E.C. maar dan maar 1x per dag, ipv 2x. Check de genoemde website maar even voor de juiste dosering, staat daar zeker op.

Linkje, hoef je niet te zoeken: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, MarieElsa zei:

Eens met wat Kolino zegt, probeer frequent te dwangvoeren als hij weinig/niet eet. Ik kan even niet uit je verhaal opmaken wat voor medicatie je nu allemaal geeft, hij krijgt standaard novacam toch? Ik zou zelf bij een konijntje wat niet eet metacam, laxatract (2x daags) en cisaral (3x daags) geven, net zolang tot hij weer normale keutels heeft en zelfstandig wil eten. 

Ik dacht dat meer dan 4x op een dag dwangvoeren niet heel nuttig was? Hij krijgt standaard 2x per dag Novacam. Omdat het van de wormen af kwam, dacht de dierenarts dat hij wel weer snel zelfstandig zou gaan eten. Dat doet hij dus helaas niet. Vandaar dat ik ciseral er bij wilde gaan geven. Dierenarts zei dat dat prima was, maar dat het makkelijkste was om met het dwangvoer mee te doen.

Ik heb het idee dat ik het zwarter inzie dan de dierenarts. Die had ook gezegd dat ze hem anders zou opnemen, als hij echt ondertemp had en heel lamlendig was. Hij is gewoon nog best levendig. Hij was wel heel overstuur bij de dierenarts. Ik hoorde hem heel hard piepen door de telefoon heen. Mijn hart brak. Hij kon geen kant op en dat vond hij dus dood eng.

@Kolino het ziet er naar uit dat ik het oude behandel plan heb. 3 dagen achter elkaar tabletten. Het  is Panacur 250mg, dus wel flink. Herhalen staat er zelfs niet bij.

Morgen ga ik daar over bellen.

Inmiddels zit de eerste dwangvoer & extra ciseral erin (19.00). Het ging redelijk vond mijn man. Bij masseren vind ik het allemaal al wat soepeler voelen. Hij heeft water opgelikt en wat gedronken. Ik zag keutels, maar weet niet zeker of dat recente waren. Ze waren niet warm, maar wel licht glanzend, maar mogelijk had hij er over heen geplast. Straks rond 23.00/0.00 gaat mijn man de bakken leeggooien. Ik heb nu alle keutels op 1 plek gelegd, zodat ik nieuwe keutels kan zien. Hij zit nu in het hok en ik laat hem even met rust. Hopelijk zie ik straks keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bunnyempress zei:

Straks rond 23.00/0.00 gaat mijn man de bakken leeggooien. Ik heb nu alle keutels op 1 plek gelegd, zodat ik nieuwe keutels kan zien. Hij zit nu in het hok en ik laat hem even met rust. Hopelijk zie ik straks keutels.

Slim plan, het niet weten maakt wel onrustig natuurlijk.

4 minuten geleden, bunnyempress zei:

Ik dacht dat meer dan 4x op een dag dwangvoeren niet heel nuttig was?

Ik doe zelf meestal tussen de 3 en 5x, soms ook 6x als ik de hoeveelheid er niet in krijg die ik wil halen. Het is maar net hoe het gaat, maar 6x is echt het maximaal haalbare per dag, naar mijn mening. 4x is dus niet gek, maar dan moet je eigenlijk meer per keer geven.

Het is maar net wat lukt. Ik combineer medicatie daar waar het kan met dwangvoeren, omdat je cisaral gemiddeld 3x geeft (varieert wel eens wat de dierenarts voorschrijft), emeprid meestal 3x (ook dit varieert), pijnstillers 2x... Lactulose wanneer voorgeschreven ook 2x. Dan zit je dus al met een afwijkend schema. Als je alles in 6 doet, dus iedere 4 uur een handeling beginnen, dan kun je als je het goed speelt die van de nacht overslaan, of inzetten wanneer nodig.

Maar de hoeveelheid dwangvoer zou ik dus wel op 50ml per kg doen hoor, als ik je nu zo hoor. Als als je iets minder water gebruikt zit je op 45ml, is mijn ervaring. Tussen 150 en 200ml, per dag, bij zijn gewicht? Dat is een hele klus in 4x. Hoeveel krijg je er per keer in? Ik heb altijd spuiten van 10ml, maar 15ml is voor hem wat weinig, zijn jouw spuiten groter? Wat is zijn gewicht ook alweer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze spuit is 15ml. Maar mijn man heeft hem verder gevuld. We hadden gehoord 1,5 spuit en dat zou dus 22.5ml per keer zijn. We denken dat er de eerste keer wel 25-30ml in is gegaan. 50ml is meer dan 3 spuiten. Is  dat geen tikfout?

We geven oxbow critical care. Daarop staat 3 eetlepels per kg gewicht per dag. Dan zit je op ongeveer 12 per dag verdeeld over 4-6 voedingen. Ons is nu 2 eetlepels voorgesteld per keer door de dierenarts. Waarschijnlijk omdat 12 eetlepels volledige vervanging is? 

Hij blijft gelukkig levendig. Zag hem weer op de boomstronk springen. Verder zag ik een paar keutels in de bak en heeft hij wat hooi gebeten. 

Straks om 1.00 volgende dwangvoer. 

Scarlett heeft haar brokjes op en zag ik wat hooi eten. Ook nog niet veel, maar zij reageert verder normaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is 3 eetlepels per kg, daar maak ik zelf 45 ml mee, als 12 volledig is dan geef je dus voor 4 kilo dat is 200ml per dag in het slechtste geval. Op de manier hoe ik het doe 180ml.

Afhankelijk van de situatie zit je dan tussen de 100 ( echt nog wel dingen zelf eten) en 200, bij niet eten. Het is geen typfout. Op de manier zoals ik het doe zou je bij volledig over pakken 45ml per keer doen. Eet hij wel wat kun je 25-30, proberen. Als hij niks wil zit je echt op 45-50, afhankelijk van de hoeveelheid water. Ik weet 100% zeker dat het 50ml per kilo is als je het helemaal over pakt, 45ml dus op mijn manier. 3 spuiten klinkt voor een groot konijn inderdaad noodzakelijk. Als hij iets eet kun je er wat onder gaan zitten, maar ik neig naar 30 ml per keer. 2 eetlepels is op mijn manier 2 spuiten van 15ml per keer.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn man net gevraagd om te vervroegen en dan 1 spuit te doen en dan straks om 4.00 weer. Maar hij kreeg er niks in. Lodewijk houdt zijn kaken op elkaar en vecht nu tegen de spuit. Hij blijft dus wel levendig en zit niet zielig apathisch in een hoekje ofzo. Masseren had hij ook geen zin meer in. We hebben hem nu ook hooi zien eten, dus dat is wel heel fijn. 

Al met al heeft hij dan vandaag 8.30 brokjes, 13.00 dwangvoer, 19.00 dwangvoer en dan nu klein beetje hooi. Verder kleine blaadjes wilg en wat andijvie. 

Aan de ene kant vind ik het rot dat er nu niets in komt en hij zich niet wil laten masseren. Aan de andere kant heb ik nu keutels & hij springt weer. Dan kan hij het toch niet super slecht hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4:00 update

Er lagen een paar betere keutels in de bak. Iets groter en 1 gekke geplette. Wel nog weinig.

Hij heeft om 2.00 buiten het hok hooi staan eten. Lagen ook keutels omheen, maar ook weinig en die waren nat. Dus lastig bepalen.

Andijvie wordt weer gegeten ipv moeizaam klein hapje nemen.

Wilg viel hij op aan en hij jatte het zelfs uit Scarletts bek weer.

Dwangvoer daarom laten zitten, omdat het lijkt dat hij best behoorlijk wat binnen krijgt en de darmen blijven op gang.

Gevoeld en er is veel minder spanning en die grote 'bult' is weg, dus de gasvorming is ook flink verminderd.

Hij blijft niet zitten voor massage.

Op naar 7.00.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje dubbel, hij weigert actief, zo te horen? Als hij goed hooi en groente eet kun je dwangvoeren afbouwen, maar in zijn geval is dat toch nog 100ml als je naar het geheel kijkt. Ik zou 50 ml op een dag (wat je achter de medicatie aan gooit) ook nog wel kunnen verantwoorden. Dat zijn wel totaal 3 spuiten van 15 ml en dus liever 6. Maar blijf 3 nog proberen, het hoeft niet 1x. Ik heb het ooit uitgerekend wat je ermee vervangt en in principe dus alleen brok en hooi. Nu hij hooi eet mag je dus dat deel er af doen, eet hij ook brokken, dan kun je stoppen. In zijn geval denk ik in dat de hoeveelheid brok ongeveer gelijk staat aan 3 spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan en dat hij zich actief aan het verzetten is regen massage en dwangvoeding. Dan beginnen ze zich meestal wat lekkerder te voelen 🙂

Ik zat nog even na te denken over de medicijnen geven, wat hier werkt (als ze zich weer wat lekkerder voelen) is om een brokkenpapje te maken, met water, basilicumblaadjes en daar de medicijnen doorheen. Scheelt weer stress met vangen. 

En wat betreft de panacur, deze kun je ook in oplossing krijgen. Dan is het makkelijker: kan je het over de brokjes heen doen en even in laten weken. Wat ik ook nog weleens heb gedaan met tabletten (ik vind die zo onhandig om binnen te krijgen) is het tablet vijzelen en daar een 100 uL lactulose (van de dierenarts, of Kruidvat is hetzelfde) doorheen doen. Dan kan je dat tussen 2 basilicum blaadjes doen. Hoef je ook geen moeite te doen om het tablet in de bek te proppen met risico dat ze hem weer uitspugen. 

Succes vandaag, hopelijk gaat het de rest van de dag ook goed verder!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Kolino zei:

Beetje dubbel, hij weigert actief, zo te horen? Als hij goed hooi en groente eet kun je dwangvoeren afbouwen, maar in zijn geval is dat toch nog 100ml als je naar het geheel kijkt. Ik zou 50 ml op een dag (wat je achter de medicatie aan gooit) ook nog wel kunnen verantwoorden. Dat zijn wel totaal 3 spuiten van 15 ml en dus liever 6. Maar blijf 3 nog proberen, het hoeft niet 1x. Ik heb het ooit uitgerekend wat je ermee vervangt en in principe dus alleen brok en hooi. Nu hij hooi eet mag je dus dat deel er af doen, eet hij ook brokken, dan kun je stoppen. In zijn geval denk ik in dat de hoeveelheid brok ongeveer gelijk staat aan 3 spuiten.

Ja, hij weigert actief het dwangvoer.

Ik vind het eten niet 'goed', maar het is er wel, het eten. Hij at vrij snel 2x een andijvie blad op, verder at hij 3-4 brokjes en zijn lijnzaad brokjes. Hij viel weer aan op de vers geknipte wilg. Hij weigert dus minder en eet met meer smaak. Hij eet ook hooi. Vannacht weinig gegeten, maar goed, Scarlett lag ook te maffen. Die at wel al haar brokjes. Beiden weer gekeuteld na het eten. Scarlett 18 stuks + blinde darmkeutel, Lodewijk ook 8 stuks. Het liefst zou ik of meer eten zien of dat het dwangvoeren lukt. Medicatie zit er wel in.

Ik moet zo weg richting ziekenhuis, maar rond 11.00 als we hopelijk weer thuis zijn, gaan we weer opnieuw proberen. Meestal bied ik elk uur eten aan, om het eten op gang te houden ipv dwangvoeren. Vooral omdat Lodewijk zo'n stresskip is. Maar hij is levendig, houdt zijn temperatuur, keutelt en is weer zelfstandig aan het eten. Ik wil alleen geen terugval daarom moet zijn maag vol blijven.

Net gezien dat hij weer 10 nieuwe keutels heeft gelegd! Ik mocht ook nog even masseren, dus dat is super fijn. Hij was lekker uitgestrekt aan het liggen na het keutelen.

Scarlett had er weerl 30+ gelegd, dus die blijft mooi netjes op gang.

23 minuten geleden, MarieElsa zei:

Succes vandaag, hopelijk gaat het de rest van de dag ook goed verder!

Dank je wel! Lodewijk likt normaal  gesproken zijn medicatie uit zijn spuit, dus het is heel uitzonderlijk dat we nu moeten dwingen.  We hopen dat het gauw weer makkelijker wordt, omdat hij zich beter voelt. Ik ga ook nog bellen als ik weer thuis ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, happy211 zei:

Zou hij het dwangvoer of brokkenpapje wel zelfstandig eten als je het op een schoteltje voor hem wegzet? 

Dat gaan we nog proberen. Brokjes wilde hij niet meer. DA gebeld. Assistente zegt dat we welkom zijn tot 12.30 om een dwangvoer spuit te laten zetten als het nodig is. Ze zijn daarna dicht. Die vond het ook lastig te bepalen of hij nu genoeg binnen krijgt of niet. Al zijn toenemende keutels wel een goed signaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de camera gezien dat hij niet had gegeten tussen 9.00-11.00. Wel iets gekeuteld.  

Hij kwam om 11.15 wel weer aanrennen, hij eet hooi en brokjes uit de hand, maar gewoon niet genoeg. Andijvie wilde hij niet. Na een paar brokjes was ik gestopt, want ik hoopte op dwangvoer zelf eten. 

Dwangvoer uit een bakje of vanaf een lepel werkt helaas niet. Scarlett wel - dus die had haar tablet Panacur zo binnen.  

Bij de DA ook lastig om het dwangvoer erin te krijgen. Maag was idd dus te leeg, dus goed ingeschat dat dwangvoer echt wel weer moest. Ondanks levendigheid en zelf eten.  Nu is het aanraden toch 2 spuiten ipv 1,5. Man heeft extra instructies gehad.

Deze keer in de reis box krijgen was wat moeilijker. Scarlett is gehaaider, die wist waar het heen ging en als zij niet wil, dan is Lodewijk ook angstiger. Toch gelukt binnen 8 minuten ipv 3. Vastgezet in een hoek en Scarlett met nog meer eten gepaaid. 

Hopen dat het straks beter gaat met zelf dwangvoeren. En ik zal met de hand blijven bijvoeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bunnyempress zei:

Maag was idd dus te leeg, dus goed ingeschat dat dwangvoer echt wel weer moest. Ondanks levendigheid en zelf eten.  Nu is het aanraden toch 2 spuiten ipv 1,5. Man heeft extra instructies gehad.

I know, het is zo rot, ik zeg het ook niet om jullie of Lodewijk te pesten dat stoppen niet verstandig is.

Ik ben echt teruggekomen op zelf laten eten, wat ik al zei dwangvoeren vervangt alleen hooi en brok en verder niks. Dus groente kunnen ze (als ze zich beter voelen) er sowieso bij eten. Geen probleem!

Succes met dwangvoeren, niet makkelijk als ze echt niet willen. Als het niet in 1x lukt, die 2 spuiten, doe het dan alsjeblieft om de 4 uur kleine beetjes, met dezelfde totale hoeveelheid.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Kolino zei:

I know, het is zo rot, ik zeg het ook niet om jullie of Lodewijk te pesten dat stoppen niet verstandig is.

Nee, dat snap ik ook wel. Je voelt je alleen zo machteloos, want het is heel lastig je man helpen met dwangvoer geven als je een kind van 11 weken in een draagzak bij je hebt. En als hij om 0.00 en om 4.00 zegt dat het niet lukt dan is dat echt heftig.

5 uren geleden, Kolino zei:

Ik ben echt teruggekomen op zelf laten eten, wat ik al zei dwangvoeren vervangt alleen hooi en brok en verder niks. Dus groente kunnen ze (als ze zich beter voelen) er sowieso bij eten. Geen probleem!

Succes met dwangvoeren, niet makkelijk als ze echt niet willen. Als het niet in 1x lukt, die 2 spuiten, doe het dan alsjeblieft om de 4 uur kleine beetjes, met dezelfde totale hoeveelheid.

Om 12.30 zijn er 2,5 spuit in gegaan. Daarnet heeft hij zelf 18 gram van de 25 gram brokken gegeten.

Mijn man gelijk:  hij heeft 2/3 op, dus dan hoeft het niet hé?

Ik: Yup, moet wel, want hij at te weinig hooi

Man: 🥲

Kleine heeft heel even in de box gelegen (ging gelukkig goed) en we hebben er samen 1,5 spuit ingekregen rond 18.30.

Ik hoopte op 2, maar na 1,5 vond ik hem zo trillen dat we hem hebben laten gaan.

Wij beide blij en duidelijk meer keutels te zien. Maar goed ik zei tegen mijn man:  0.00 moet weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, bunnyempress zei:

Nee, dat snap ik ook wel. Je voelt je alleen zo machteloos, want het is heel lastig je man helpen met dwangvoer geven als je een kind van 11 weken in een draagzak bij je hebt. En als hij om 0.00 en om 4.00 zegt dat het niet lukt dan is dat echt heftig.

Om 12.30 zijn er 2,5 spuit in gegaan. Daarnet heeft hij zelf 18 gram van de 25 gram brokken gegeten.

Mijn man gelijk:  hij heeft 2/3 op, dus dan hoeft het niet hé?

Ik: Yup, moet wel, want hij at te weinig hooi

Man: 🥲

Kleine heeft heel even in de box gelegen (ging gelukkig goed) en we hebben er samen 1,5 spuit ingekregen rond 18.30.

Ik hoopte op 2, maar na 1,5 vond ik hem zo trillen dat we hem hebben laten gaan.

Wij beide blij en duidelijk meer keutels te zien. Maar goed ik zei tegen mijn man:  0.00 moet weer.

Pfffffff erg heftig... Zit jullie niet mee 🥴 Lodewijk!!!! Nu normaal gaan eten Knappe jongen 🙏 Jouw mensen hebben het al zwaar genoeg.

In iedergeval steeds een klein stapje vooruit gelukkig.  

Dikke knuffel voor de nijntjes, lieve baby en voor jullie🤗🤗. Sterkte straks weer met voeden.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Lappie2 zei:

Pfffffff erg heftig... Zit jullie niet mee 🥴 Lodewijk!!!! Nu normaal gaan eten Knappe jongen 🙏 Jouw mensen hebben het al zwaar genoeg.

In iedergeval steeds een klein stapje vooruit gelukkig.  

Dikke knuffel voor de nijntjes, lieve baby en voor jullie🤗🤗. Sterkte straks weer met voeden.

Nou ja, hij begint al redelijk normaal te eten, alleen niet in de juiste hoeveelheden nog. Alleen is hij makkelijk te foppen. Net weer bakje hooi buiten gezet.

Hooi wat jouw mens heeft aangeraakt is lekkerder hoor. Dus gelijk nieuwsgierig komen kijken en weer wat eten. Juist omdat hij zo levendig is en beweegt is het heel lastig inschatten hoe het met hem gaat. Denk dat de dierenarts daarom ook dacht: hij gaat vanzelf wel eten. Alleen deed hij dat gisteren dus niet. 

Vandaag dacht de assistente dat het de laatste dag dwangvoer wordt zo'n beetje. Omdat hij al zelfstandig brokken eet, alleen niet genoeg. Ik ben blij dat er zoveel brok en 1,5 spuit in gegaan is nu. Vandaag heeft hij dus in totaal al 4 spuiten gehad. Dus we zitten al op 60ml of meer. Rond 0.00/1.00 gaan we weer kijken hoe het staat met de keutels en hopelijk gaat er dan weer een spuit in. Idem rond 4.00. Dat en hem masseren geeft wel een heel duidelijk beeld dat er te weinig in gaat. Heel irritant om elke paar uur keutels te ruimen, maar goed, alles voor onze vent.

Mocht het vannacht niet lukken, mogen we morgen tussen 9.00-10.00 weer langs de DA. Super fijn dat we zo ook elke keer een escape hebben, al was het vandaag dus echt rennen van de ene afspraak naar de andere.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was best moe, maar goed, de ochtend update. Tussen 1.00-2.00 is er weer een flinke spuit ingegaan. Eerder 20ml ipv 15ml, want mijn man vult gewoon verder.

Wel heel lastig, want onze dochter was niet blij, dus we zijn samen na 1 spuit gestopt. 's nachts heeft hij geslapen. 's ochtends hier en daar wat hooi geknabbeld.  Vanochtend zonder dwang Novacam, 15  gram van de 25 gram brok zonder dwang. Hooi en 20+ keutels. Zelfstandig water. 50 gram andijvie & bleekselderij blad. Wilg. Daarnet om 10.00 de ciseral er weer in.

Wat we zien is dat hij opnieuw meer doet: meer keutels & meer hooi. Ik zie meer hooi momenten en ze zijn langer. Voor het eerst ook lang genoeg om te keutelen tijdens het eten. Alleen tja, komt dat omdat zijn maag goed vol zit vanwege het dwangvoer of omdat hij gewoon weer opknapt. Vanochtend was hij aan het jagen achter Scarlett, dus zijn gedrag is dat alles 100% ok is. Totdat je keutels checkt en de camera. Dan zie je dus dat hij veel minder hooi eet en minder keutelt.

Assistente stelde voor om groenvoer te verhogen en dan vanmiddag evt. een extra spuit te doen. Dus we hebben de ochtend dwangvoer spuit laten zitten omdat hij zelfstandig behoorlijk wat brokken at, er voldoende keutels waren e.d. Ik vind het moeilijk.

Ze gaan ook overleggen over die panacur. Heeft gezien idd dat ook bij pinwormen langere kuren aangeraden worden. Ik zei dat ik dacht dat onze DA misschien denkt: jonge sterke konijnen, maar ik zie veel meer tekenen van stress en ongemak. En Lodewijk eet nog steeds niet 100% zelfstandig. Scarlett eet ook met wat minder smaak en heeft meer last van stress dan normaal. Merel maakte veel geluid en ze was echt aan het stampen en schoot langs me het huis binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .