Ga naar inhoud

Wonen jouw konijnen buiten of binnen?

Konijnen buiten houden of in huis  

44 leden hebben gestemd

1. 1. Wonen jouw konijnen buiten of binnen?

• Buiten
      29
    • Binnen
      14
    • In de zomer buiten, in de winter binnen
      1

Aanbevolen berichten

Een nieuwe poll:

Wonen jouw konijnen buiten? Of binnen? Of misschien wissel je en wonen ze in de zomer buiten en in de winter binnen. 

Ik ben ook wel benieuwd waarom jullie voor de locatie gekozen hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ooit, lang geleden 😂 begonnen met konijnen in huis. Los op de benedenverdieping. Heel gezellig, maar echt te veel gesloopt in al die jaren. Uiteindelijk toen de bank uitgehold werd als projectje, zijn ze naar buiten verhuisd. Sindsdien heb ik altijd konijnen buiten gehad. Ik heb het idee dat ze in een buitenverblijf meer lekker konijn kunnen zijn omdat graven en knagen, geen perfecte zindelijkheid, dat soort dingen is gewoon minder een probleem als ze buiten wonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijnen (toen ik nog heel klein was) waren buiten. Ze ontsnapten beiden en het mannetje kwam onder een auto😵 vrouwtje was zo depressief geraakt dat zij er later aan overleed...

Toen ik ouder was (18 of zo) kwam Flap en die was binnen maar ze werd heel agressief naar mensen na een (niet nodige) narcose. Op dierenarts advies konijntje Koosje erbij en na een week dikke vriendinnen...maaarrrr... Ze waren beiden grote slopers😱 Mooie grote plek buiten gemaakt. Zaten ze nog jaren in...en ineens was Koosje verdwenen..😔 en Flap zwanger van een haas. Overleefde ze niet🥺

Sindsdien een trauma om Nijnen buiten te houden.

Dus weer jaaaaaren later Lappie binnen. En nu deze 2 donderstenen binnen.  Lappie kwam natuurlijk wel veel buiten. Leeuw en Kleine niet... Leeuw zou nog kunnen maar kleine durf ik niet aan. Te gestrest helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ik ben zelf ooit, lang geleden 😂 begonnen met konijnen in huis. Los op de benedenverdieping. Heel gezellig, maar echt te veel gesloopt in al die jaren. Uiteindelijk toen de bank uitgehold werd als projectje, zijn ze naar buiten verhuisd. Sindsdien heb ik altijd konijnen buiten gehad. Ik heb het idee dat ze in een buitenverblijf meer lekker konijn kunnen zijn omdat graven en knagen, geen perfecte zindelijkheid, dat soort dingen is gewoon minder een probleem als ze buiten wonen. 

Dat uithollen van de bank zie ik vaak gebeuren op filmpjes😱  Ik kijk elke paar dagen even hoe de bank er van achter uit ziet hihi. Leeuw heeft gister wel de hele wolk gesloopt van hun regenboog tunnel😵 Alle vulling eruit en de Kleine lag daar altijd zo lekker op....🙄 Heb de vulling bewaard en ga het maar weer maken. Ben bang dat hij dit begint te doen omdat hij geen zakken meer kan slopen sinds ik de nieuwe ruif heb opgehangen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten. Het lijkt me binnen heel gezellig, vooral in de winter. Soms kriebelt het wel om binnenkonijnen te hebben, maar het kost binnen veel ruimte en geeft veel troep (ondervond ik toen ik 2 keer een ziek konijn langdurig binnen had). De meeste konijnen die ik heb gehad waren schuw naar mensen, dus die hadden het binnen ook sowieso niet fijn gevonden. Buiten hebben ze een goede, veilige ren, dus het risico op gevaar is klein. En volgens mij genieten ze ook van het buitenleven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik geen konijnen meer, maar ik had ze altijd binnen, lekker los door het huis. Ik had ook geen buiten, zo simpel was het ook, maar zelfs als zou ik dat wel hebben (ik zoek nog steeds naar dat landgoed :-)), zou ik ze toch heel graag binnen hebben. Het is zo gezellig, je bouwt er echt een band mee op, je hebt geen angst of ze wel veilig zitten, geen gedoe met naar binnen/buiten als ze ziek zijn of vanwege het weer, kortom: ik zie alleen maar voordelen 🙂 Het lijkt me wel geweldig om ze in de tuin te laten rennen. Ik had ook altijd wel geluk dat ze heel zindelijk waren en weinig sloopten. Anders wordt het natuurlijk een ander verhaal 😬

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen Aya en Verdi buiten zitten. Ik woon in een woongroep en mag geen huisdieren binnen houden. Aya en Verdi hebben een mooi buitenverblijf met veel ruimte waar ze heerlijk konijn kunnen en mogen zijn. Ze kunnen knagen en graven en ze kunnen niet weg want onder de grond hebben we gaas en tegels gelegd en ook staat het verblijf op tegels en een gedeelte zand waarin ze kunnen graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zitten buiten, want daar kan ik ze veel meer ruimte geven dan binnen. Een ziekenboeg kan, maar als ik ze bijvoorbeeld ooit door ziekte een hele winter binnen zou moeten houden dan zou ik flink moeten gaan puzzelen. Ik zit ook niet echt te wachten op alle troep binnen. 

Ik denk inderdaad wel dat het makkelijker is om een goede band op te bouwen als je niet in weer en wind naar buiten moet, je gaat niet vaak lang in de ren zitten in de regen of in het donker. Maar die van mij zijn toch helemaal niet mensgericht, vooral schuw, dus dat komt nu wel goed uit. Ik kan er gewoon van genieten om naar ze te kijken en te zorgen dat alles verder goed voor ze geregeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde altijd een hond maar die kreeg ik niet op een bovenhuis in de stad. Vandaar In mijn jeugd een konijn gehad dat in de tuin eenzaam in een hok zat. Mijn vader ging op de fiets elders gras plukken. Van brokjes wisten we nog niets af. Hoe het met dit konijn verder gegaan is, weet ik niet meer. Dood? Weggedaan? Ik meen het laatste omdat ik er te weinig naar omkeek. Je moest naar zijstraat naast ons huis en daar een poort opendoen en zag je het konijn. Moest moeite doen om er te komen.

Toen kreeg ik een kat uit het dierenasiel(!!!!!) : Peter. Maar in maart bleek Peter een Petra te zijn en moest hij weg. We werden gek van het gemiauw. Castreren hoorde je toen nog niet over. Bedenk dat internet nog niet bestond. Later eindelijk een hondje.

Na het trouwen en kinderen gekregen te hebben konijnen in hokjes aangeschaft. Ook meerdere honden gehad. Een konijn is doodgevroren. Begrijp nog altijd niet hoe dat kan met de hoeveelheid hooi.

Op een gegeven moment een konijnen ren gemaakt. Niet overdekt. Met buizen en heuvel en konijnen genoten en wij ook. Het ene konijn ging en het andere konijn kwam via speeddates en koppelvakanties. Jaren goed gegaan. Ziektes meegemaakt en veel onkosten gehad met 0% resultaat. Tot er twee konijnen verdwenen zijn. Daarna een goed (te dure) ren laten maken van 18m2. Maar omdat er hier vossen en marters en zelfs wel eens fretten gezien zitten. Zitten ze m.i. nu erg veilig.

Ook hebben ze nog nooit een poging gedaan door de deur te ontsnappen. De deur zwaait naar binnen open en ze wachten altijd achter de geopende deur. Ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij bijna 5 jaar geleden weer aan een konijn begonnen was het eigenlijk de bedoeling om hem alleen binnen te houden in een tralie kooi en los in de woonkamer als we thuis waren (informatie gevraagd bij Intratuin in mijn woonplaats). Fluffy uitgezocht en samen met hem alle volgens bovengenoemde winkel noodzakelijke spullen aangeschaft.

Een paar dagen na aanschaf begon Fluffy met tralie knagen in zijn kooi. Ik kwam op bunny bunch terecht toen ik ging googelen op tralie knagen.

Daar las ik al snel dat het hok veel te klein was en dat je konijnen met z’n tweeën moet houden. Na heel veel discussie thuis, Fluffy dus laten castreren en 3 weken daarna laten koppelen in de konijnen opvang. Omdat we een groot verblijf in de woonkamer niet zagen zitten hebben we het kersverse stel een nieuw buitenverblijf gegeven.

Zo’n 3 weken geleden werd Fluffy ziek. Een gasbuik en onder temperatuur waardoor hij tijdelijk naar binnen moest. Mijn dochter vond het echter zo gezellig dat de konijnen op haar kamer stonden dat ze, ze niet meer naar buiten wilde doen 🙈

Nu wonen Fluffy en Pip dus binnen en wordt de 5 jaar geleden gekochte tralie kooi inmiddels gebruikt als luxe wc 😅

aangepast door mammafelina
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, mammafelina zei:

Toen wij bijna 5 jaar geleden weer aan een konijn begonnen was het eigenlijk de bedoeling om hem alleen binnen te houden in een tralie kooi en los in de woonkamer als we thuis waren (informatie gevraagd bij Intratuin in mijn woonplaats). Fluffy uitgezocht en samen met hem alle volgens bovengenoemde winkel noodzakelijke spullen aangeschaft.

Een paar dagen na aanschaf begon Fluffy met tralie knagen in zijn kooi. Ik kwam op bunny bunch terecht toen ik ging googelen op tralie knagen.

Daar las ik al snel dat het hok veel te klein was en dat je konijnen met z’n tweeën moet houden. Na heel veel discussie thuis, Fluffy dus laten castreren en 3 weken daarna laten koppelen in de konijnen opvang. Omdat we een groot verblijf in de woonkamer niet zagen zitten hebben we het kersverse stel een nieuw buitenverblijf gegeven.

Zo’n 3 weken geleden werd Fluffy ziek. Een gasbuik en onder temperatuur waardoor hij tijdelijk naar binnen moest. Mijn dochter vond het echter zo gezellig dat de konijnen op haar kamer stonden dat ze, ze niet meer naar buiten wilde doen 🙈

Nu wonen Fluffy en Pip dus binnen en wordt de 5 jaar geleden gekochte tralie kooi inmiddels gebruikt als luxe wc 😅

Aaaaaaw wat leuk🥰. Ja zo.n kooi is dan best fijn als badkamer/toilet en geen gerommel met hooi. 

Enige min puntje vond ik het schoonmaken ervan en verbruik van veel meer pallets. Een teiltje en iets grotere bak nu als wc is dan toch wat handiger met schoonmaken en veel minder pallets verbruik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Lappie2 zei:

Aaaaaaw wat leuk🥰. Ja zo.n kooi is dan best fijn als badkamer/toilet en geen gerommel met hooi. 

Enige min puntje vond ik het schoonmaken ervan en verbruik van veel meer pallets. Een teiltje en iets grotere bak nu als wc is dan toch wat handiger met schoonmaken en veel minder pallets verbruik. 

Ja, dat is idd wel een nadeel. Aan de andere kant zijn ze nu met de tralie kooi wel veel zindelijker dan ze buiten met kleinere bakken ooit geweest zijn.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen! Ze hebben hun eigen kamer (jaja, verwende kinderen), met een deur naar mijn balkon waar ze in de zomer dus (beschermd) onbeperkt naar binnen en buiten kunnen. Daar staat een zandbak, huisjes, een tunnel etc. Verder mogen ze dagelijks helemaal los in huis en hebben ze dan toegang tot de woonkamer en gang. Ze zijn zindelijk en laten mijn meubels met rust en komen met regelmaat bij me op de bank zitten voor een aai-uurtje! Een enkele keer werd er een poging gedaan tot knagen aan een plint, maar die heb ik inmiddels allemaal beschermd.

Ik had vroeger buiten konijnen, was ook leuk en is voor mijn gevoel ook wel meer in lijn met hun natuurlijke habitat etc, maar vind het binnen toch ook wel fijn (geen gestress om winterkou, zomerhitte, andere dieren, harde geluiden, etc.), plus ik heb het idee dat ik nu een hechtere band met ze heb dan vroeger met mijn buitenkonijnen 🙂 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .