Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 20 oktober Delen Geplaatst: 20 oktober Hoi allemaal, Een tijdje geleden (in maart '24) was ik hier ook met EC-vragen. Mijn EC-konijn Bunnie (van Bunnie & Clyde ;-)) had toen een lichte terugval na/tijdens een gebitsbehandeling. Naar aanleiding van een topic dat ik hier had geopend, ben ik toen in overleg met de dierenarts de dosis fenbendazol op gaan hogen, eerst voor 2 weken een hogere dosering en daarna 2 ml per dag (voor een konijn van 2,3 kg). Zoals @Kolino destijds aangaf, had mijn DA inderdaad een rekenfout gemaakt en moest de dosis min. 0,2 ml per dag hoger zijn. Toen ik de dosis had opgehoogd, was Bunnie eigenlijk ruim een half jaar heel stabiel. Tot een paar weken terug. Inmiddels heeft ze al sinds december '21 'actieve' EC, maar met fenbendazol ging het al die tijd dus prima. In september ben ik een weekje op vakantie geweest, vrienden van mijn zorgden toen voor de konijnen (mijn konijnen verbleven thuis, dus geen verandering van omgeving) en gaven ze ook de fenbendazol. Toch heeft de stress van 'andere situatie/andere mensen', misschien ook in combi met de plotselinge weeromslag (het werd toen van de ene op de andere dag ineens koud en in dit pand is geen centrale verwarming) voor een heftige opleving gezorgd. Op 2 oktober was ze ineens heel kritiek, 2 graden ondertemperatuur en heel suffig. De avond ervoor was ze nog normaal. Ik ben natuurlijk met spoed naar de DA gegaan. Daar kreeg ze de nodige injecties en een infuus. Vervolgens heb ik haar met kruiken warm gehouden de eerste dagen en gedwangvoerd en alle noodzakelijke meds gegeven (cisapride/metoclopramide en ze krijgt nu nog steeds novacam). Vooral die eerste dag was ze zo suf dat ze ook niet zelf de warmte meer opzocht, het was echt heel spannend of ze het ging redden. Ik heb haar echt dag & nacht bij me moeten houden en tussen de kruiken moeten leggen om haar weer op te warmen. De volgende dag was haar temperatuur al 37,8 dus al een hele verbetering. Eerst was het een beetje onduidelijk wat eraan scheelde (echt alles was gecheckt en haar buik was ook niet hard ofzo). Maar toen zag ik weer een epileptiforme/epileptische EC-aanval, dus was het wel weer duidelijk en sinds 4 oktober krijgt ze nu 2x daags de dubbele dosis (2x daags 2ml) voor 2 weken. De DA zei dat als ze niet verbetert of verslechtert binnen 2 weken, dat ze dan injecties Dexamethason moet krijgen. Als ik het goed begrijp is dat een corticosteroïd en best heftig/pijnlijk ook om te geven. Nu is ze in de afgelopen 2 weken duidelijk verbeterd. Ze is weer actief, speels, wil graag geaaid worden en eet goed. Gewoon Bunnie zoals ik haar ken. Maar ze heeft nog steeds die epileptiforme/epileptische EC-aanvallen. Ze lijken wel milder en minder frequent te zijn en ze komt er makkelijker weer uit, maar ze heeft ze dus nog wel. Daar bovenop komt dat we volgende week voor de winter weer naar het appartement van mijn vriend willen gaan verkassen. Lang verhaal kort heb ik geen verwarming in mijn apartement (er was een oude gashaard, maar die is vorig jaar afgekeurd). Door wat dingen die in mijn contract staan is dit juridisch nogal lastig om aan te vechten, dus nu wonen we in de zomer in mijn appartement (ruim & fijne locatie) en in de winter in het appartement van mijn vriend (warm! maar kleiner & mindere locatie). Ik denk dat het voor Bunnie ook beter is als ze lekker in de warmte zit (het is hier nu tussen de 16 - 18 graden in huis), maar de reis (30 min met de auto) en weer het andere verblijf (kennen ze al wel van vorig jaar) is natuurlijk extra stress. Plus dat de dierenarts daar niet om de hoek zit zoals hier. Dus dexamethason injecties zou meer logistiek gedoe & stress zijn. Dus ik sta nu voor grote dilemma's. Nu zijn de vragen die ik hier ga stellen ook vragen die ik morgen aan de DA wil gaan stellen, maar ik wil graag goed voorbereid zijn: Hoe heftig zijn dexamethason injecties voor een konijn? Dit zou voor het eerst zijn dat ze die krijgt. Zijn die injecties een beetje begin-van-het-einde? Of (stel dat ze later in haar leven nog weer een opleving krijgt) kan ze die vaker krijgen? En wat zijn de bijwerkingen? Ik heb me wel ingelezen op Wilhelminapark, maar kan daar verder weinig vinden over de bijwerkingen/consequenties van die injecties. Weet iemand hoelang/hoe vaak ze die injecties zou moeten krijgen? Als het 5 dagen is en het is echt beter om daarvoor te kiezen, zo het precies deze week nog kunnen voor we verhuizen naar het appartement van mijn vriend. Maar als het bijv. langer is, dan moet ik ook de dierenarts daar nu al op de hoogte stellen van de situatie en dat ze die injecties op tijd krijgt. Ze lijkt wel op te knappen met de 2x 2ml fenbendazol per dag, maar ze is er nog niet. Is het misschien minder schadelijk om die hogere dosering nog een x aantal weken door te zetten? En is het toereikend genoeg om door te gaan met een hogere fenbendazol dosis als ze daarmee na 2 weken nog niet helemaal van die aanvallen af is? Zijn er verder nog andere dingen die ik kan doen/overwegen om Bunnie te helpen er weer helemaal bovenop te komen? Ze is nu ongeveer 7 jaar oud, waarvan ze dus 4 jaar met (geactiveerde) EC heeft geleefd. En al die tijd heeft ze fenbendazol gehad om dat te onderdrukken. Ik vind haar zelf nu ze er weer enigszins bovenop is wel echt blij ogen. Ze rent en springt weer vrolijk rond, alleen die aanvallen moeten weg. Ik hoop heel erg dat ze als dat gelukt is nog een paar jaartjes mag blijven ❤️ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 20 oktober Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober PS: met fenbendazol bedoel ik Panacur (de vloeibare) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 20 oktober Delen Geplaatst: 20 oktober Er is een ander medicijn wat bij dit soort aanvallen gegeven wordt. Ik moet even nazoeken, want ik weet het uit mijn hoofd niet zeker hoe het heet. Dexamethason ben ik geen fan van, er zijn zeker dingen die je vooraf moet weten, bijvoorbeeld dat de weerstand een flinke klap krijgt en dus ook de E.C. meer ruimte krijgt. Het doet wel wat tegen acute ontstekingen natuurlijk, maar uit onderzoek blijkt dat het voor de levensverwachting niks uit maakt. Konijnen kunnen helemaal niet goed tegen corticosteroïden, ik snap het voorstel wel vanwege de ontstekingsremmende werking. Het is dus een afweging, doet het middel meer goed dan kwaad? De pijnlijke injectie is vitamine B. Dat kan wel een optie zijn hoor. Wat betreft verhuizen en E.C., dat is echt een moeilijke, want ook dat geeft de weerstand weer een duw. Ik zou dat op een moment doen, dat ze stabiel is en je ook hoog kan doseren. Ik zou over langer dan 2 weken hoog doseren met de dierenarts overleggen, gevoelsmatig zeg ik, dat moet ook een maand kunnen. Zo schadelijk is het niet in die dosering, tenminste fenbendazol niet. Andere middelen uit die groep geven wel problemen met het bloedbeeld. Besef je wel, die parasiet geeft ook schade die je niet kunt herstellen. Het ligt een beetje aan of het een zwelling of littekenweefsel is wat die aanvallen veroorzaakt. In het laatste geval zie ik het nut van dexamethason dus niet. Denk dat dit soort informatie goed is om te weten. In geval van acute onsteking, zul je moeten afwegen, wel of niet? Let ook op de halfwaardetijd van de huidige pijnstillers, er moet genoeg tijd tussen zitten! Maar dat weet de dierenarts wel. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 20 oktober Delen Geplaatst: 20 oktober Ik heb het nagezocht. Even voor de duidelijkheid, deze middelen zijn geen kattenpis. Ze zijn bedoeld om dingen als epilepsie te verminderen, dus ook niet geschikt voor elk konijn met E.C. Uiteindelijk is het de dierenarts die bepaalt wat je wel of niet toe kunt passen. Fenobarbital, diazepam of midazolam, zijn de middelen, waarvan ik de naam zo snel terug kan vinden. Mogelijk zijn er nog meer mogelijkheden, maar het brengt in ieder geval het gesprek op gang over middelen die de klachten zouden kunnen verminderen. Het een is niet perse beter dan het andere, de keuze maak je op basis van de klachten. Mijn advies is dus, zwengel het gesprek er over aan, laat de dierenarts eventueel dingen nazoeken, voor je een beslissing neemt. Ook hier geldt, het middel moet niet erger zijn dan de kwaal. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 20 oktober Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 3 uren geleden, Kolino zei: Het doet wel wat tegen acute ontstekingen natuurlijk, maar uit onderzoek blijkt dat het voor de levensverwachting niks uit maakt. Konijnen kunnen helemaal niet goed tegen corticosteroïden, ik snap het voorstel wel vanwege de ontstekingsremmende werking. Het is dus een afweging, doet het middel meer goed dan kwaad? Ja, dat is precies waarom ik mijn twijfels erover heb, zeker nu ik lees dat het voor de levensverwachting niks uitmaakt. 3 uren geleden, Kolino zei: Ik zou over langer dan 2 weken hoog doseren met de dierenarts overleggen, gevoelsmatig zeg ik, dat moet ook een maand kunnen. Zo schadelijk is het niet in die dosering, tenminste fenbendazol niet. Ik weet niet meer precies hoelang ze de vorige keer in de winter van '20/'21 panacur/fenbendazol op hogere dosering heeft gehad. Volgens mij was het toen ook wel langer dan 2 weken (iets van een maand geloof ik). Maar ik ga dit natuurlijk zeker overleggen met de dierenarts. Zelf neig ik na het lezen van jouw berichten het meeste naar langer hoog blijven doseren met fenbendazol. Het lijkt wel echt aan te slaan, maar ik heb het idee dat ze wat langer nodig heeft om te herstellen. 3 uren geleden, Kolino zei: Besef je wel, die parasiet geeft ook schade die je niet kunt herstellen. Het ligt een beetje aan of het een zwelling of littekenweefsel is wat die aanvallen veroorzaakt. Is er een manier om dat uit te sluiten? Bij mensen zou je dan een MRI doen denk ik, maar zou een echo of x-ray hier info over kunnen geven? Ik ga zeker eerst het gesprek aanzwengelen met de dierenarts. Dankzij jouw kennis en info in je berichten kan ik ook goede vragen stellen aan mijn DA en zo echt goed afwegen wat wijsheid is. Als ik jouw berichten zo lees is het inderdaad (wat mijn gevoel ook al een beetje zei) geen peanuts die corticosteroïden. Dat wil ik echt vermijden als goed herstel ook op een andere manier mogelijk is voor haar. Wat doet vitamine B precies bij EC? Ik las het op Wilhelminapark i.c.m. Dexamethason, maar wordt het ook afzonderlijk gegeven? 2 uren geleden, Kolino zei: Fenobarbital, diazepam of midazolam, zijn de middelen, waarvan ik de naam zo snel terug kan vinden. Mogelijk zijn er nog meer mogelijkheden, maar het brengt in ieder geval het gesprek op gang over middelen die de klachten zouden kunnen verminderen. Ontzettend bedankt voor je uitzoekwerk!! Echt, je reacties met al die info zijn zeer gewaardeerd! 2 uren geleden, Kolino zei: laat de dierenarts eventueel dingen nazoeken, voor je een beslissing neemt. Ook hier geldt, het middel moet niet erger zijn dan de kwaal. Ja, dit ga ik zeker doen. Voor mij staat het echt voorop dat het middel niet erger moet zijn dan de kwaal. Haar kwaliteit van leven is voor mij het allerbelangrijkste. Als ik haar zo zie door de dagen heen, dan heeft ze die kwaliteit van leven wel weer terug, op die aanvallen na. Hopelijk is er een mildere oplossing / medicatie om die aanvallen weer de kop in te drukken. Ik laat het wel weten als er meer bekend is over follow-up. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 21 oktober Delen Geplaatst: 21 oktober 17 uren geleden, Bunnie.and.Clyde zei: Wat doet vitamine B precies bij EC? Vitamine B moet helpen om de zenuwen te herstellen. Bij neurologische klachten kun je dat dus overwegen. Bij mijn weten kun je dat ook los geven, maar is een pijnlijke injectie. Wat betreft onderzoeksmethode, inderdaad een mri, als je het zeker wil weten. Maar alles van schedel ct tot mri, moet ze stil zitten en dus eigenlijk een roesje krijgen voor een goed beeld. Ik weet niet of dat in dit geval de beste keuze is. Zelf zou ik dus eerder naar symptomen kijken. Wat lokt het uit, zie je nystagmus? Zit het overal of in bepaalde hersengebieden? Aan de hand daarvan kijken, wat is passend? Je kunt vanuit klachten wel een beetje inschatten hoe of wat, het is ook afhankelijk van hoe vaak zie je die aanvallen, moet je het dagelijks inzetten of kan het alleen als ze er last van heeft? Ik denk dat er op het gebied van konijnen hersenen nog weinig bekend is. Ik hoor ook weinig inzet van dit soort middelen door dierenartsen, tenminste bij konijnen. Ik moest ook nog terug denken aan een konijn dat gabapentine kreeg, is ook een middel tegen epilepsie. Wordt bij konijnen eerder ingezet bij zenuwpijn etc. Maar niet noemen, voelde toch niet juist. Bovenstaande medicatie (ook die ik eerder noemde), is echt gekoppeld aan diagnoses en oorzaken/triggers, maar ik kan vanaf hier niet inschatten wat passend is. Hopelijk heb je een goed gesprek met de dierenarts. In jouw geval kan ik de keuze voor dexamethason, in geval van zwelling wel snappen hoor. Maar goed geïnformeerd worden blijft belangrijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 29 oktober Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober (aangepast) Bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn vriend lag maandagnacht onverwacht een paar nachten in het ziekenhuis (hele ziekenboeg hier ;-)) dus ben er helemaal niet meer op teruggekomen. Mijn dierenarts zei dat dexamethason vooral overwogen werd in de acute fase, maar dat dit nu niet meer aan de orde is. Ze heeft vorige week aangeraden om de dubbele dosis panacur/fenbendazol nog 2 weken voort te zetten en daarna te kijken of er bijv. iets van epileptie-medicatie ingezet moet worden. Afgelopen week was het door de ziekenhuisopname van mijn vriend nogal chaos, ik was weinig thuis en de konijnen hebben ook 2x eten en medicatie gekregen van een vriendin. Wat toch voor hun ook wat stressvoller is. Daarbij kwam ook nog dat mijn vriend echt niet in mijn koude appartement verder kon herstellen na de ziekenhuisopname, dus zaterdag zijn de konijnen naar zijn appartement verhuisd. Ik was bang dat de verhuizing en de stress daarvan (35 min in de auto) misschien een opvlamming zou veroorzaken, maar de afgelopen dagen ben ik veel thuis geweest (en mijn vriend is ook de hele dag thuis) en we hebben geen epileptiforme aanvallen meer gezien! 🎉 En ook nystagmus heb ik niet meer gezien. Ik denk dat het qua stress een hoop scheelt dat ze het appartement van mijn vriend al kennen. Je zag ook aan ze dat Bunnie & Clyde allebei eigenlijk gelijk weer door het hele huis liepen, terwijl ze vorig jaar in het begin echt wel voorzichtiger waren voordat ze op onderzoek uit gingen. Bunnie ziet er heel ontspannen uit. ipv veel in elkaar gedoken zitten, ligt ze lekker languit en ze oogt vrolijk. Ze eten allebei goed, prima keutels. Dus dat is een hele opluchting! Ik denk dat de warmte hier Bunnie ook wel echt goed doet, dat is bij herstel van EC toch wel belangrijk en het is hier gewoon 3-5 graden warmer dan in mijn appartement nu. Op 21-10-2024 om 14:21, Kolino zei: Zelf zou ik dus eerder naar symptomen kijken. Wat lokt het uit, zie je nystagmus? Zit het overal of in bepaalde hersengebieden? Aan de hand daarvan kijken, wat is passend? Hier heb ik, ook vorige week/weken, goed op gelet. Wat ik merk is dat cognitieve uitdagingen (puzzels/denk- en zoek spelletjes) en rennen/veel bewegen haar echt goed doen. En veel aandacht & aaien. Ook al zitten Bunnie & Clyde lekker samen, Bunnie is heel mensgericht en ze geniet echt van aandacht, aaien en interactie met ons. Ik heb het idee dat die dingen andere 'hersenpaden' activeren, waardoor dat gebied vd epileptische EC-aanvallen wordt omzeild. Waar het denk ik mis is gegaan toen wij op vakantie waren, is dat ze toch weinig aandacht kregen en minder beweging. Er kwam 2x per dag iemand voeren, medicatie geven en (paar keer die week) het verblijf schoonmaken, maar verder zaten ze toch de hele dag alleen. Ze hebben best een groot verblijf (1,80m x 1,80m) waarin ze ook kunnen rondlopen en springen, maar de vrijheid van lekker door het appartement crossen is toch wel anders. Als we weer op vakantie gaan, ga ik dit toch anders regelen en zorg ik dat er echt iemand bij ze in huis verblijft. 29 oktober aangepast door Bunnie.and.Clyde 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 29 oktober Delen Geplaatst: 29 oktober Wel fijn om te lezen dat de dubbele dosis zijn werk doet. Wat de dierenarts zegt, dat klopt. In de acute fase heb je zwellingen door de ontstekingsreactie en dan wil je dat afzwakken. In die fase snap ik het dus, dat het ingezet wordt. In jouw geval zegt mijn gevoel, het komt niet van iets acuuts. Dus beter niet. Mooi dat een antiepilepticum een optie is, als het nodig is. Beterschap voor je vriend, dat is allemaal wel veel ineens! Je hebt het goed gedaan hoor, soms moet je gewoon keuzes maken en dan is wat je nu hebt gedaan voor iedereen het beste. Ik denk dat je gelijk hebt, dat je moet kijken of als je op vakantie wilt, er iemand is die wat meer kan doen dan eten en medicatie geven. Je zou ook kunnen overwegen om bij zoiets preventief de dosering omhoog te gooien. Moet je alleen niet te vaak op vakantie gaan. Doe je het verhogen ook al als je vaccineert? Dat is ook iets wat ik aan de dierenarts zou vragen, is dat een moment om even 2 weken omhoog te gaan (3 dagen voor vaccinatie beginnen, uit mijn hoofd gezegd)? Sterkte met alles, ik vind het voor nu wel positief klinken, als je naar beneden moet met de dosis en het komt weer terug, dan zou ik eens kijken naar hoe is het met de lever? Want dat is eigenlijk de voornaamste reden om de dosis te verlagen naar verloop van tijd. Er is geen onderzoek gedaan naar lange tijd die hoge dosis geven, zover ik weet. Dat is iets wat je bij de dierenarts neer kan leggen, die kan makkelijker in literatuur neuzen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 12 november Auteur Delen Geplaatst: 12 november Op 29-10-2024 om 14:20, Kolino zei: Beterschap voor je vriend, dat is allemaal wel veel ineens! Je hebt het goed gedaan hoor, soms moet je gewoon keuzes maken en dan is wat je nu hebt gedaan voor iedereen het beste. Bedankt! Mijn vriend is ook nog niet de oude, maar het gaat langzaam wel vooruit. Helaas heeft de verhuizing van de konijnen naar zijn appartement toch weer een lichte opleving gegeven van de EC bij Bunnie. De eerste 6 dagen leek alles goed te gaan, toen kwamen toch de epileptiforme aanvallen weer terug. Ook merkte ik dat ze veel alleen zat, een beetje in elkaar gedoken ipv languit ontspannen. Dit hield toch nog een kleine 1,5 week aan. Sinds afgelopen weekend zie ik weer verbetering en heb ik geen epileptiforme aanvallen meer gezien. Bunnie zit nog wel op de hoge dosis. Ik ga na het weekend weer even met de dierenarts overleggen, maar als ze de komende week geen aanvallen meer heeft, heb ik er wel vertrouwen in. Ze heeft nu sinds zondag elke dag haar gekke kwartiertjes gehad, dan gaat ze routes bedenken die ze keihard kan rennen met binkies tussendoor 😂 Dat is toch best een goed teken. Verder heeft ze al die tijd wel goed gegeten. Ze heeft wel 1x diarree gehad (ik denk dat ik misschien teveel brokjes etc. gaf en dat het eigenlijk bd-keutels waren), maar dat bleef gelukkig maar bij 1x. Op 29-10-2024 om 14:20, Kolino zei: Ik denk dat je gelijk hebt, dat je moet kijken of als je op vakantie wilt, er iemand is die wat meer kan doen dan eten en medicatie geven. Je zou ook kunnen overwegen om bij zoiets preventief de dosering omhoog te gooien. Moet je alleen niet te vaak op vakantie gaan. Doe je het verhogen ook al als je vaccineert? Dat is ook iets wat ik aan de dierenarts zou vragen, is dat een moment om even 2 weken omhoog te gaan (3 dagen voor vaccinatie beginnen, uit mijn hoofd gezegd)? Dit heb ik tot nu toe nog nooit gedaan, de dosis omhoog gooien bij bijv. vaccinatie of vakantie, maar vind ik wel een goede tip. De vaccinaties is ze tot nu toe altijd goed doorgekomen, maar ze is nu bijna 7,5 jaar en begint toch kwetsbaarder te worden ook door die EC. Ik ga gelukkig meestal maar 1x per jaar op vakantie, dus dat moet goedkomen. Op 29-10-2024 om 14:20, Kolino zei: Sterkte met alles, ik vind het voor nu wel positief klinken, als je naar beneden moet met de dosis en het komt weer terug, dan zou ik eens kijken naar hoe is het met de lever? Bedankt! Ook voor de suggestie over de lever. Ik heb het hier na jouw bericht wel over gehad met de dierenarts. Die zei dat ik wel op symptomen kan letten en dat dit voornml. minder/slecht eten is en dat de slijmvliezen geel kleuren. Een 'voordeeltje' in dit geval is dat Bunnie een rexvacht heeft en een lichte huidskleur, daardoor kan ik de kleur van haar huid op haar oortjes bijv. goed zien. Ik weet niet of de huid ook geel kleurt bij leverproblemen, zoals bij mensen? Ze is ook makkelijk met bijv. controleren van de oogjes, dus dan check ik ook de kleur van het oogwit en haar oogleden. Ik zie in ieder geval geen signalen van leverproblemen. Ze eet gewoon goed. De dierenartsassistente zei ook dat ik alles doe wat ik kan en dat het er niet op lijkt dat ze orgaanproblemen heeft, dus het is nu gewoon geduld hebben en hopen dat de EC nu weer onderdrukt is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 12 november Delen Geplaatst: 12 november Ja inderdaad bij konijnen kijk je naar de ogen en de slijmvliezen, zover in weet. Ik denk dat ik wat de lever betreft bedoelde, zou de lever het aan kunnen om langere tijd een hoge dosis te verdragen? Omdat je toch soms keuzes moet maken die niet standaard zijn, om een konijn stabiel te houden. Wat betreft het antiepilepticum, dat is een inschatting die de dierenarts moet maken. Het kan helpen als het probleem neuropatisch is. Maar of het zinvol is, dat zit dus in de oorzaak. Het is ook geen tic tac. Het is serieuze medicatie, met bijwerkingen. Dus het moet wel in het belang van bunnie zijn. Je lost het probleem niet op, verkleint de kans op aanvallen, wat voor bunnie wel fijn kan zijn, als de oorzaak dus in de zenuwbanen zit. Even in leken taal, als jij het gevoel hebt dat het overbelasting, stress is, dat je denkt "er zit kortsluiting in het koppie", dan denk ik dat je het serieus kunt overwegen, in overleg met de dierenarts uiteraard. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: dinsdag om 17:16 Auteur Delen Geplaatst: dinsdag om 17:16 Op 12-11-2024 om 15:31, Kolino zei: Ik denk dat ik wat de lever betreft bedoelde, zou de lever het aan kunnen om langere tijd een hoge dosis te verdragen? Omdat je toch soms keuzes moet maken die niet standaard zijn, om een konijn stabiel te houden. Oh op die manier. Ik houd het in ieder geval in de gaten, maar heb vooralsnog niet het idee dat ze klachten heeft die bij dat beeld passen. Op 12-11-2024 om 15:31, Kolino zei: Dus het moet wel in het belang van bunnie zijn. Je lost het probleem niet op, verkleint de kans op aanvallen, wat voor bunnie wel fijn kan zijn, als de oorzaak dus in de zenuwbanen zit. Even in leken taal, als jij het gevoel hebt dat het overbelasting, stress is, dat je denkt "er zit kortsluiting in het koppie", dan denk ik dat je het serieus kunt overwegen, in overleg met de dierenarts uiteraard. De afgelopen 1,5 week is ze toch weer flink vooruit gegaan met (nog steeds) de dubbele dosis panacur/fenbendazol. Ze heeft nu weer iedere ochtend haar gekke kwartiertjes (dan gaat ze routes bedenken die ze op superspeed kan rennen en gaat ze vervolgens helemaal los, binkies alles 😂), dat is toch wel het beste signaal dat je kunt krijgen van een konijn, denk ik. Ik heb alleen afgelopen zondag een mild epileptisch toeval gezien, ik denk omdat het een drukke dag was (schoonfamilie over de vloer, veel geluiden en bewegingen etc). Toch heb ik nog steeds wel het idee dat het vooruit gaat want de intensiteit van de aanvallen is echt een stuk minder. Ik moet morgen weer een nieuwe voorraad panacur halen bij de dierenarts, dus zal dan ook weer even overleggen over hoelang doorgaan op deze dosering. Ik vind een anti-epilepticum toch heel wat, ook omdat het waarschijnlijk heftig is op haar lijfje, dat wil ik toch nog even uitstellen als het toch met hogere dosering panacur opgelost kan worden. Ik had het net even opgezocht in m'n mail, de vorige keer dat ze zo heftig EC had (december '20 - februari '21) ben ik ook echt bijna 2 maanden bezig geweest voor ze weer van die toevallen af was. Dat is nu ook weer een beetje hetzelfde (nu 7 weken sinds ze ineens heel ziek was). Volgens mijn dierenarts moet ik geduld hebben en heeft ze verder geen verontrustende symptomen (dat was 2 weken terug, toen had ik voor het laatst overlegd). Mijn gevoel zegt nu ook wel dat het tijd nodig heeft en dat die aanvallen toch langzaam weg lijken te gaan. Ik houd je wel op de hoogte over de verdere ontwikkelingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.