Ga naar inhoud

Konijn met E cuniculi en gasbuik


Aanbevolen berichten

Goeie avond,

 

Aangezien mijn probleem aansluit op dit topic, dacht ik dat ik hier mijn vraag wel kon stellen. Zo niet, dan hoor ik het graag.

 

Afgelopen woensdag merkte ik dat mijn konijn Espresso heel mager was geworden. Maandag had ik haar nog uitgebreid geaaid en toen was ze nog flink goed op gewicht. Ik verwachtte dat ze Ecuniculi had dus gelijk naar de dierenarts en ja hoor, Ecunciculi. De dierenarts heeft haar een maagdarmstimulerend middel gegeven (welke weet ik helaas niet), pijnstilling en ik kreeg een behandeling mee tegen Ecuniculi. Ze was van 2,8 naar 2,3kg gegaan...

 

Nu is het probleem dat ze nog steeds een gasbuik heeft. Harde opgezwollen buik. Ze is wel actief, eet en drinkt wel goed en is ook niet uitgedroogd. Nu vraag ik me af, moet ik dit nog afwachten en morgenochtend kijken hoe het gaat of is dit een spoedgeval?

 

Ik heb haar nu even apart in haar buitenren in een reismand gezet met hooi en ik kijk zo even of ze ook gekeuteld heeft. Een massage heb ik geprobeerd maar ze vindt het niet fijn en ik weet ook niet zeker of ik het goed doe..

 

Ik hoor graag jullie advies!

 

 

- Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen medicijnen meegekregen tegen gasbuik. Wat wordt er meestal meegegeven tegen gasbuik? Dan kan ik dat morgen gelijk even ophalen als dat mag.

Ik heb Panacur meegekregen tegen Ecuniculi voor de komende 4 weken 2x daags. Dat heeft bij mijn andere konijn (iets meer dan een half jaar geleden) ook goed gewerkt. Wat is jouw ervaring met dat middel?

 

Ik heb nu net een uurtje bij haar in de ren gezeten, terwijl ze een halve voerbak (formaat voor honden) op at aan vers vochtig gras. Daarna heeft ze een hoopje normaal formaat keutels achtergelaten. Ik zag dat zelf als goed nieuws. Is dat een goede aanname? Of moet er toch nog wat gebeuren aan die gasbuik?

aangepast door Dropje&Clyde
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Dropje&Clyde zei:

Een massage heb ik geprobeerd maar ze vindt het niet fijn en ik weet ook niet zeker of ik het goed doe..

Ik heb het onze dochter een paar keer zien doen maar heb het nu zelf pas geprobeerd. Niet te veel over in zitten. Ik heb het konijn op schoot genomen in de lengte richting met de kop vooruit. Toen opzij gaan masseren van voor naar achteren. Dat zo'n 10 minuten gedaan. Konijn ging er zelfs languit bij liggen en werd heel rustig. Daarna inderdaad apart gezet om te kijken of ze keutelde. Het is steeds goed gekomen. Op internet zal er vast wel iets over staan hoe het precies moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat je ook medicijnen mee krijgt voor verdere behandeling thuis, wat kan verschillen afhankelijk van waar het probleem zit.

 

Het eten en keutelen is wel een heel goed teken. Ik hoop voor je dat het de goede kant op blijft gaan. 

 

 Panacur bevat fenbendazol (=werkzame stof tegen EC) dus dat is prima. 

 

Warmte, warm blijven, is ook belangrijk bij zowel ec als een gasbuik. Kun je haar zonder veel stress warmer (binnen) huisvesten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is helaas geen schootkonijn. Aaien vindt ze héérlijk, maar oppakken en masseren vond ze heel vervelend. Ik zal t morgen wel nog eens proberen.

 

10 minuten geleden, Evee zei:

Warmte, warm blijven, is ook belangrijk bij zowel ec als een gasbuik. Kun je haar zonder veel stress warmer (binnen) huisvesten?

Ik heb helaas geen binnenhok, maar haar oren voelen niet koud aan. Met veel overleg heb ik voor mekaar gekregen dat het konijn (en haar maatje) binnen mogen blijven. Zal ik het raam op een kier houden, zodat het temperatuurverschil niet té groot is? Of is het beter om geen koude lucht binnen te laten komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze vannacht binnengehouden in een ren met dikke kleden en het raam dicht. Ze heeft wel gekeuteld, maar dit keer waren ze klonterig en vochtig. Nu hebben ze gisteren nog wel perenschillen gehad. Dit krijgen ze wel vaker, maar misschien dat het nu té zoet was? Ze is nog steeds levendig en actief, maar ik heb haar weer buitengezet, omdat ze zich binnen niet comfortabel voelde. Ik hoop dat ze buiten meer eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fenbendazol geven is prima. De keutels zijn veranderd na de start daarmee, ga ik maar even van uit. Ongeacht wat ik nu ga zeggen, niet twijfelen aan de juistheid van deze behandeling, erg belangrijk om dat sowieso te doen en af te maken voor de minimale tijd, 4 weken kan, maar meestal zit je wel op 2 maanden, soms 3.

 

Er zijn meer oorzaken voor sterk afvallen, is daar ook naar gekeken? Het komt wel eens voor, darmproblemen bij E.C. (meestal het stilvallen ervan).

 

Gas, vooral hoger in het spijsverteringskanaal is moeilijk weg te krijgen. Wat je inzet, ook thuis, wisselt. Het beeld van de natte keutels zit mij niet lekker, ik heb meerdere verklaringen, maar ik kan niet uit het verhaal destilleren, welke ik moet hebben.

 

Er is geen volledig beeld. Ik krijg een paar neigingen om aan te denken, de E.C. heeft de nieren geraakt. De nieren staan in verbinding met het spijsverteringskanaal, maar tegelijkertijd zie ik ook dat het spijsverteringskanaal zelf een klap heeft gehad.

 

Lang verhaal kort, alleen fenbendazol (dat is panacur) is eigenlijk te weinig, die injectie van de dierenarts, werkt maar een paar uur. Dus of de dierenarts heeft gedacht dat dat genoeg was, of het is geen konijnkundige dierenarts. Als je nu nog darmproblemen ziet, zou ik daar aan de bel trekken.

 

Gas heeft ook zo ontzettend veel oorzaken, maar is eigenlijk altijd het gevolg van onderliggend lijden. Wat ik al zei, ik kan uit je verhaal de reden niet halen.

 

Het volgende is een puur speculatieve verklaring, om je een beeld te geven van wat er gebeurd zou kunnen zijn...

 

De E.C. parasiet is actief geworden en heeft zich ergens in het lijf genesteld, best vaak zijn de nieren een hotspot, zeker bij onverklaarbaar afvallen. Ergens op een moment heeft je konijn een ondertemperatuur opgelopen, waardoor de darm is gaan vertragen, toevallig zat daar nog eten in, wat door het langere verblijf in het spijsverteringskanaal is gaan vergisten.

 

Wat ik al zeg, pure speculatie. Nattere keutels kunnen soms door medicatie komen, zelf heb ik geen herinnering aan dat dit bij fenbendazol gebeurt.

 

Bij slecht vocht uit de ontlasting halen kijk je altijd naar de dikke darm, als de vorm niet klopt, dan moet je ook wormen (gelukkig hetzelfde middel) of coccidiose niet uitsluiten. Afvallen vind ik meer passen bij de nieren in dit geval.

 

Zoals gezegd, er zijn nog meer diagnoses voor afvallen, dat vind ik voor de dierenarts iets om uit te sluiten. Maar kijk ook zeker naar de gevolgen voor het orgaan waar de E.C. zich genesteld heeft. De schade die gemaakt is, is onomkeerbaar, dus daarin kijk je naar symptoombestrijding en ondersteuning.

 

Ik weet niet of nu naar buiten de beste zet is, het is gelukkig niet heel koud nu, maar E.C. konijnen haal je in principe naar binnen, om ze minder energie kwijt te laten zijn aan dingen als zichzelf op temperatuur houden bijvoorbeeld. Het is een afweging hoor, want stress kost ook energie.

 

Dus als buiten voor haar inderdaad beter is qua stress, dan zul je warmtebronnen moeten aanbieden. Denk aan een of meerdere snuggle safes. Maar naar binnen is bij E.C. eigenlijk gebruikelijker en makkelijker, controleerbaarder qua temperatuur. Is er een rustige ruimte in huis? Zijn er vertrouwde dingen uit het verblijf die mee kunnen?

 

Even voor mijn beeld, wat en hoeveel eet ze zelfstandig? Is het wel stress? Het kan hoor, sommige konijnen kunnen er gewoon echt niet tegen. Dan is het belangrijk om te weten of ze zelfstandig hun temperatuur kunnen houden, zo niet, gaat het buiten weer mis. Dat is het moeilijke, soms heb je twee kwaden. Dan moet je dus stabiliseren, meestal dwangvoeren tot het moment dat alles stabiel is. Globaal gezien 2 a 3 dagen wel, om maag en darmen weer goed op gang te krijgen, met gas soms wat langer (afhankelijk van de locatie).

 

Het is veel informatie, ik wil je wel zeggen dat je er goed aan hebt gegaan om naar de dierenarts te gaan. Zoals ik al aangaf, het is soms echt kiezen tussen kwaden, het is dus niet dat je iets fout doet. Hopelijk lukt het je om haar er weer bovenop te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je uigebreide reactie. Het konijn zit vannacht weer binnen. Ik begrijp uit je bericht dat het beter is om haar ook overdag binnen te houden, totdat de gasbuik weg is en ze is aangekomen, klopt dat? Dan zal ik dat zeker doen! Ze lijkt vanavond niet meer gestresst binnen, dus dat is goed nieuws.

 

Hooi eet ze niet goed meer, maar al het andere (vers gras, brokjes en af en toe een beetje groente) wel. Ik heb nog dwangvoer liggen, dit kan ik morgen wel geven in de hoop dat die vezels de darmen beter stimuleren!

Het kan ook zijn dat ze minder hooi eet omdat het buiten heel vochtig is. Er was wel gegeten van het hooi, maar ik weet niet welke van de twee dat heeft gegeten.

 

Verder heeft de dierenarts gekeken naar de tanden en kiezen en gevraagd naar de ontlasting (om wormen en coccidiose uit te sluiten vermoed ik). Raad jij aan om morgen een darmstimulerend medicijn te halen? Die gasbuik vind ik zelf ook zeer spannend om maar gw af te wachten..

 

Momenteel smikkelt ze wel van het verse gras en ze drinkt ook goed! Vanmiddag liet ze gezonde keutels achter, maar daarna niet meer keutels gezien. De gasbuik is voor zover ik kan voelen en zien niet groter geworden, maar haar buik staat nog wel  gespannen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het gas niet weg is, ja, dan wil je daar meer behandeling op. De kans dat ze weer onderkoeld raakt is, zolang er gas is, zeker aanwezig.

 

Een normale behandeling is dan meerdere soorten medicatie en dwangvoeren tot het zelf weer goed gaat.

 

Dwangvoeren doe je niet voor de lol, afhankelijk of het afvallen ook echt voor ondergewicht heeft gezorgd en of er genoeg wordt gegeten, maak je een afweging. Meestal in overleg met de dierenarts.

 

In jouw geval zou ik dus inderdaad de dierenarts weer inschakelen, zeker als de hele buik vol gas is. Dat is veel te risicovol. Ik krijg in zo'n geval over het algemeen meerdere soorten medicatie mee en een dwangvoeradvies. Maar voor dwangvoeren moeten ook dingen worden uitgesloten. Er zijn situaties waarin je niet kunt dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend de dierenarts gebeld met de vraag of ik medicatie mag ophalen om de darmen wat te stimuleren, maar ik ben nog niet teruggebeld.

Wel heb ik haar dit weekend en vandaag verse dille gegeven en dat gaat er natuurlijk zo in!

Ze eet nog steeds hooi, biks en gras en af en toe een stukje wortel.

Vanochtend woog ze 2,54kg (ipv 2,3kg) dus ze komt langzamerhand toch weer aan 🙂 Ik denk dat ze het daarom wel gaat redden zonder dwangvoer, maar ik hou het gewicht dagelijks in de gaten. Je voelt nog wel duidelijk haar ruggengraat dus ondergewicht heeft ze momenteel nog wel.

Verder is ze gelukkig nog helemaal zichzelf: levendig, graag geaaid worden en nieuwsgierig.

 

Het is leuk om te zien hoe snel ze zich aanpassen aan binnen wonen. Ik heb een rennetje gemaakt van ongeveer 3 vierkante meter en er twee kattenbakken in gezet.

Ze plasten gelijk netjes in de kattenbak, maar de keutels liggen wel verspreid.

 

Ik ga de dierenarts nu maar even bellen. Misschien dat ze het zijn vergeten, want anders zijn ze straks dicht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeiemorgen,

 

De dierenarts heeft me gisteren emeprid en cisaral drops meegegeven. De gasbuik is er vandaag nog steeds, maar hij is niet meer zo strak gespannen als eerst. Espresso raakt wel verwend ondertussen met de vele aaitjes op een dag 😉 Ze is ook weer wat aangekomen. Ik heb er nu wel meer vertrouwen in dat ze hier snel van gaat herstellen!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .