Ga naar inhoud

Oorontsteking


Lio en Leia

Aanbevolen berichten

Hallo konijnenvrienden. Een tijdje geleden dat ik nog iets schreef op BB over Lio maar hij blijft het goed doen 😍

Ondertussen wel wat zorgen rond Leia. Anderhalve maand geleden ongeveer wou ze plots niet meer eten. Op een zondag 😮. Naar spoeddierenarts. Vermoeden oorontsteking, dwangvoeding en medicatie met advies naar konijnkundige dierenarts gaan. Dat hebben we dan ook gedaan. Gedurende anderhalve maand twee keer oorspoeling, meloxidyl en otoact. 

Om de twee weken controle maar geen verbetering... Vorige week een RX gedaan waar duidelijk de ontsteking te zien is en ook beginnende artrose. 

We hebben dan beslist om toch voor een operatie te gaan. Deze ochtend heeft de dierenarts een PECA gedaan. De assistente heeft mij ondertussen wel al laten weten dat de ingreep goed is verlopen en dat ze ook al wakker was. Oef! Zover staan we al. Ik weet dat het  een zware en pijnlijke ingreep is. Iemand ervaring? Tips voor nazorg?

  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat net zoiets als lateral wall resection? Want dat is hier wel eens voorbij gekomen.

 

Ik heb eigenlijk geen tips voor je, vooral het advies van de dierenarts opvolgen.

 

Is @Jamesthebunnybutler nog wel eens actief? Misschien, omdat oude gezondheids topics er nog wel zijn, kun je er iets over terug vinden.

 

Ik weet dat er ook een konijn is geweest die de operatie niet heeft gehad, maar uiteindelijk is ingeslapen.

 

Weet je toevallig ook wat de oorzaak van de ontsteking is? 

 

Over het algemeen zeg ik, als je stomme dingen bij konijnen moet doen, zorg dat je daar ook iets leuks/lekkers tegenover zet. Balans tussen stomme dingen doen en toch het vertrouwen houden van je konijn, helpt wel heel erg als je iets moet doen.

 

In de meeste gevallen kies ik dan voor lekkere kruiden ofzo, die ook bij het probleem passen of ze heel lekker vinden. Zeker voedingsgerichte konijnen gedijen hier goed op, soms kun je daarmee zonder stress ook controles doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Kolino! De oorzaak zijn haar hangoren met vermoedelijk ergens 'verkeerde fok' 😏. Oorsmeer kan niet genoeg weg...

Ik weet dat ze vandaag ook nog eerst een CTscan gingen nemen. Het trommelvlies gaat open gemaakt worden.. ze zou ook een pijnpomp krijgen. 

Ik had de assistente daarnet zelf niet aan de lijn. Ze heeft bericht ingesproken. Ik zal idd nu nog best even afwachten welk nieuws ik nog krijg. 

Ja, de liefde gaat bij hen ook echt door de maag 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een bekend probleem bij hangoren, door de knik van het neergeklapte oor. Alle hangoren, zeker als ze ouder worden (artrose helpt niet, want dan kun je je oor niet zelf goed schoon maken), kunnen hier last van krijgen.

 

Wilhelminapark heeft wel een uitgebreide beschrijving van hoe het zit. Zal de link even posten. https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/oorontsteking.html

 

Misschien geeft het je wat meer informatie over wat ze (kunnen) doen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste maanden eet ze ook haar blindedarmkeutels minder goed op. De DA zei ook dat dit vermoedelijk komt door last/pijn. Ik vrees dat we haar steeds metacam of meloxidyl gaan moeten blijven geven voor die artrose. Man man... ik dacht dat ik 1 zorgenkindje had.... Lio doet het nu goed maar heeft ook blijvende zorg nodig voor geamputeerd piemeltje en zijn tandproblemen.... Maar ze zijn met z'n twee 😌

Maar we gaan ervoor 😍

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Lio en Leia zei:

De laatste maanden eet ze ook haar blindedarmkeutels minder goed op. De DA zei ook dat dit vermoedelijk komt door last/pijn. Ik vrees dat we haar steeds metacam of meloxidyl gaan moeten blijven geven voor die artrose. Man man... ik dacht dat ik 1 zorgenkindje had.... Lio doet het nu goed maar heeft ook blijvende zorg nodig voor geamputeerd piemeltje en zijn tandproblemen.... Maar ze zijn met z'n twee 😌

Maar we gaan ervoor 😍

2 zorgen kindjes 🥴 Maar dit komt ook vast weer goed💪 Dankzij jullie liefde en geweldige zorg🥰

 

Hoe werkt zo.n pijnpomp? Is dat een infuus ? Is dat alleen bij de da?... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de lieve reacties en het meeduimen 🤗. De pijnpomp is enkel bij de dierenarts na de ingreep. 

Ondertussen heb ik nieuwe update. Deze ochtend superblij om te horen dat ze sinds gisteravond al is beginnen eten en dat ze het heel goed doet en vanavond naar huis mag. 

Net terug telefoon gekregen dat ze plots koorts is beginnen maken en gestopt is met eten. Ze blijft dus nog zeker tot morgen. Heel spannend allemaal...

Ik troost mezelf dat ik denk dat ik echt wel bij een goede dierenpraltijk ben. Ze behandelen enkel konijnen en exotische dieren. 

Ze hebben alletwee idd toch heel speciale kwaaltjes.. 

De DA zei dat hij de ingreep die hij nu bij Leia gedaan heeft wekelijks doet Dus ze hebben er wel ervaring mee.

 

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Lio en Leia zei:

Dankjulliewel voor de lieve reacties en het meeduimen 🤗. De pijnpomp is enkel bij de dierenarts na de ingreep. 

Ondertussen heb ik nieuwe update. Deze ochtend superblij om te horen dat ze sinds gisteravond al is beginnen eten en dat ze het heel goed doet en vanavond naar huis mag. 

Net terug telefoon gekregen dat ze plots koorts is beginnen maken en gestopt is met eten. Ze blijft dus nog zeker tot morgen. Heel spannend allemaal...

Ik troost mezelf dat ik denk dat ik echt wel bij een goede dierenpraltijk ben. Ze behandelen enkel konijnen en exotische dieren. 

Ze hebben alletwee idd toch heel speciale kwaaltjes.. 

De DA zei dat hij de ingreep die hij nu bij Leia gedaan heeft wekelijks doet Dus ze hebben er wel ervaring mee.

 

🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏kom op Leia 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons meisje heeft het heel moeilijk 😥. Nog steeds bij DA . Heel sterk afgevallen,met infuus terug wat meer op gewicht. Dwangvoeding neem ze aan maar nog niet sterk genoeg om zelf te eten. Ze zit nu apart van haar vriendje om goed te kunnen opvolgen of ze zelf eet. Af en toe zetten ze hen samen.  Ik maak mij echt wel zorgen. Ook voor Lio die bij haar is. Ik had ook voorgesteld om hem naar huis te brengen maar is dubbel want ze zien dat hij ook heel lief en beschermend naar haar toe is. Voorlopig blijft hij dus ook. 

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee plaatste dit topic in de spotlight

Update van gisteravond was niet goed! Ze blijft heel de tijd languit liggen, houdt hoofdje volledig schuin en plat. ..lang gebeld met assistente (huilend 😓). Dwangvoedng neemt ze op maar niet zelfstandig.. ze bieden haar verschillende soorten groenten, kruiden aan. 

Ze hebben Lio terug bij haar gezet omwille van de steun die hij haar geeft. Hijzelf doet het nog steeds goed. Nieuwsgierig... komen kijken als ze iets doen, ligt heel vaak bij Leia.

Deze ochtend stond ze ineens recht, hebben infuus weggenomen maar haar temperatuur zakte onmiddellijk. Terug infuus. DA heeft ook nog eens RX genomen maar niks opvallends te zien.

Ze geven haar nog niet op dus nog afwachten hoe ze rest van de dag doet. 

Bang hartje...

 

  • Verdrietig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .