Ga naar inhoud

Kans op een match


Aanbevolen berichten

Vanwege alle koppel perikelen die ik heb de laatste tijd vroeg ik me al een tijd af hoe groot de kans is dat wanneer je twee willekeurige konijnen bij elkaar zet, dat het een match is.

Of hoe groot de kans is dat ze elkaar gelijk niet mogen.

Of leuker, dat het liefde op het eerste gezicht is.

 

Misschien dat mensen die veel koppel ervaring hebben daar een antwoord op weten.

 

Als ik zou moeten raden is de kans het grootste dat twee willekeurige konijnen wel matchen en dat er na het koppelen langzaam een band kan groeien. Dat ze elkaar gelijk niet mogen of dat ze echt gelijk hotel de botel zijn is denk het kleinste. Maar misschien door vooraf op karakter te selecteren kun je de kansen wel beïnvloeden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het echt te maken heeft met het karakter van het konijn zelf.


Als ik Lodewijk opnieuw zou moeten koppelen denk ik dat hij met bijna elk ander konijn wel kan. Hij is snel schrikachtig en super onderdanig. Dus hij zou met andere onderdanige, maar ook met dominante konijnen kunnen. Ik denk wel dat hij niet zo gelukkig zou worden met een ander schrikachtig konijn, want hij zoekt echt steun in een maatje. Hij snapt koppelen ook niet super - dus het dominate konijn moet wel zijn fratsen toleren. Hij heeft Scarlett om de oren geslagen met zijn tak. Hij rent achter haar aan, omdat hij blij is, maar het lijkt op jagen, totdat hij stopt en haar kop begint te likken. Hij kint alles, maar durft vervolgens niet onder de wilgenbrug te liggen, want die is van Scarlett. Alle drie. Hij is echt een kleffie - af en toe gaat ze zo liggen dat hij er niet bij past, want anders zat hij denk ik 24/7 aan haar vast. Hij knauwt haar soms van iets af, niet omdat hij erop wil, nee, omdat hij wil dat ze ergens anders gaat zitten, zodat hij bij haar kan zitten.

 

Scarlett koppelen is een gedoe. Zij is super dominant, en ze heeft dus een flink aantal koppelingspogingen achter de rug. Ze wil per se meerdere keren op een dag gelikt worden. Anders zet ze een ander konijn in de hoek. Als een ander konijn te opdringerig is, dan springt ze dus over een hoog hek heen. Dus ze wordt niet aggressief. Dus ik schat dat een willekeurig ander konijn bij haar zetten maar 5% kans van slagen heeft. Sterker nog, het asiel dacht niet dat ze koppelbaar was met Lodewijk. Lodewijk is namelijk nogal mens-dominant, dus ze dachten niet dat dit een stel zou worden, laat staan een klef stel. Maar hij is konijn-onderdanig.

 

Verreweg de meeste konijnen zoeken een maatje. De meeste konijnen snappen het koppelen. En de meeste konijnen zitten op een compleet spectrum van dominatie. Die zullen met het ene maatje de dominante zijn en met het andere maatje de onderdanige.

 

Moeilijk koppelbare konijnen zijn over het algemeen of extreem dominant, of ze hebben problemen met het snappen van koppelingen, waardoor het instinctieve gedrag voor problemen zorgt. Dan worden ze of aggressief of ze worden angstig. Ook konijnen die verzwakt zijn door chronische kwalen zijn vaak lastig te koppelen, omdat zij niet reageren op een koppeling zoals het andere konijn verwacht.

 

Over het algemeen denk ik dus dat het meestal wel goed zal gaan, met een koppeling, maar niet elk stel is echt gelukkig samen, soms wordt het maatje alleen getolereerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50-50, het klikt wel of niet 😂

 

Ik denk dat het van heel wat factoren afhangt, net als bij mensen.

En er zijn ook verschillende relaties bij konijnen. Zo zijn ze soms huisgenoten die het wel gezellig hebben. Of toch dat hoteldebotel koppeltje dat innig verliefd is. 

 

Het is denk ik afhankelijk van of jij of de persoon die de partner kiest er gevoel voor heeft, voor konijnen-matchmaking. Als je dat hebt kun je best een hoog percentage slagingskans hebben in een asiel.

 

Als je ze echt willekeurig samenzet en genoegen neemt met huisgenoten? Dan zou ik gokken op een kans van één op de drie of één op de vier. Maar realiseer je dat er dus konijnen zijn die het met de 1e potentiële partner kunnen vinden en konijnen die 10 pogingen nodig hebben.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan denk ik dat mijn voedster Mica ook wel lastig te koppelen is. Ze is vrij dominant en heel energiek, wil ook continu gewassen worden.

Maar echt een schat van een konijn.

 

Ik vraag me ook af of elk konijn een klef koppel wil vormen of dat voor sommige konijnen gewoon een maatje hebben al voldoende is.

Dus eigenlijk, als je twee konijnen hebt met een tolerantie huwelijk, met af en toe knuffelen, heb je dan een betere match gemist? Dat het dan met een andere partner wel veel kleffer zou zijn geweest.

 

Ik dacht vroeger dat speed-daten bij konijnen inhield dat je konijn meerdere konijnen ontmoet en dat dan de beste match gekozen wordt om te koppelen. Maar ik heb inmiddels begrepen dat als er bij de eerste ontmoeting een klik is, dan wordt daarmee gekoppeld. Tenzij het dan tijdens de koppeling toch niet goed gaat. Dan wordt de volgende geprobeerd. Maar je mist daarmee misschien wel de match made-in-heaven🥺

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb redelijk wat koppelervaring vanuit mijn vrijwilligerswerk bij de konijnenopvang. Ik zou zeggen dat ongeveer 40-50% van de koppelingen met de eerste partner slaagt. Die zijn natuurlijk niet allemaal compleet willekeurig, sommige klanten weten wel hoe hun eigen konijn was in een vorig koppel en dan kunnen we een beetje meedenken met de konijnen die we in de opvang beschikbaar hebben. Dat is anders dan gewoon op marktplaats een willekeurig konijn ophalen en hopen dat het klikt natuurlijk. 

Van de 50-60% die overblijft, wisselt het heel erg of het dan met de tweede keuze lukt of dat er meerdere pogingen nodig zijn. Het ligt daarbij heel erg aan de karakters van de konijnen. Sommige klanten willen heel graag een hangoor/groot/bruin/ouder konijn, en dan is het soms wel puzzelen als de karakters niet matchen (bijvoorbeeld een hele bange ram terwijl er alleen maar erg dominante voedsters op de lijst staan). 

 

Als een koppeling niet slaagt, dan gok ik dat het bij 80% binnen een uur of twee wel duidelijk is. Of in ieder geval bij ons dat wij besluiten, dit wordt niets, we proberen de volgende op de lijst. Als je maar 1 mogelijke partner hebt, dan ga je misschien wel wat langer door om te kijken of het toch nog lukt, ook met verschillende methoden zoals split cage. De kans dat het meteen liefde op het eerste gezicht is, is denk ik 10%. Wel iets vaker dat 1 van de twee het helemaal ziet zitten maar dat de andere het maar intimiderend vind, zo opdringerig meteen. 

 

Het is erg lastig te zeggen hoe klef de konijnen uiteindelijk gaan worden. Dat kan ik ook alleen vertellen vanuit mijn eigen koppels, bij de opvang krijgen we dat latere stadium bijna niet mee. Tenzij ze een droomkoppel zijn en binnen een paar dagen al echt klef liggen te slapen en elkaar wassen. Mijn koppels hebben vooral kleffe momenten, afgewisseld met wat jagen rond etenstijd en ook veel hun eigen plan trekken. Ik heb zelf nog geen klef droomkoppel gehad. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet even heel ver terug in de tijd, maar zo.n 25 jaar geleden had ik Flappie. En Flappie had een maatje nodig. Toevallig had ik toen ook een jong eendje gered en daar zorgde ze enorm voor🥰 En toen kwam Koosje. En omdat ik toen nog niet wist hoe het moest.... Werd dat een enorm gevecht binnen. Maar wonder boven wonder was dat snel over en waren ze de beste vriendinnen. 

 

Lappie was totaal niet geïnteresseerd in andere konijnen en kwijnde zelfs weg en werd er ziek en agressief van. Dus die bleef alleen, maar was altijd bij ons. Toen kwam Kip de kanarie en ook daar was hij heel agressief naar. Zelfs honden en onze poes viel hij aan.

 

En toen kwam de Kleine en dat was duidelijk een konijn wat echt een maatje nodig had. Ik dacht nog om eerst te castreren en dan ergens ver weg op date te zetten, maar toen kregen we bericht dat we Leeuw over konden nemen.  Leeuw was echt een veel te dik, vol vilten klitten, open wonden en stront..konijn. Dus de eerste week bleef hij beneden en Kleine boven. Beneden hebben wij hem helemaal gewassen en veel werk aan gehad om hem weer een beetje fatsoenlijk te krijgen. Elke dag de kleine naar beneden op neutraal terrein voor een paar uurtjes per dag. Leeuw was te zwaar om normaal te bewegen dus dat was al lekker rustig koppelen. Paar keer op de kleine gereden.. maar dat was het. Toen naar boven met 2 kooien voor de nacht naast elkaar. En daarna 1 kooi eruit. Ze waren continu bij elkaar totdat de kleine begon te puberen en hem vreselijk begon te irriteren. Dat Leeuw zelfs zo hard de kooi in vloog waardoor hij dicht klapte en meneer rust had hihi. Kleine gecastreerd en ziek.. Leeuw begon voor hem te zorgen. 

Sindsdien zijn ze onafscheidelijk. Geen echte rangorde tussen die 2.. 

 

 

We hebben gewoon weer eens geluk gehad dat het zo uitpakte. Had heel anders kunnen gaan... 2 jongens. Flink leeftijds verschil zal misschien ook wel geholpen hebben. Zit 4 of 5 jaar tussen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige ervaring die ik heb is mijn huidige koppel en die vullen elkaar goed aan. Een alert maar zorgzaam en een relaxt (de dominante) maar ook zorgzaam konijn. Kunnen ontzettend klef doen maar gaan ook hun eigen gang. Maar vaak als mijn voedster iets doet dan gaat mijn ram dat ook doen zoals hooi eten, wassen, wilgenbrug knagen.

 

Ik heb mijn voedster nog 3 maanden met een nestgenoot gehad maar dat was een ziekelijk ventje. Hij was wel de baas maar was een niet echt actief beestje

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de vraag lastig te beantwoorden is, niemand zet systematisch willekeurige konijnen samen. Plus als het mis gaat is ook de vraag of aan de randvoorwaarden voor een goede koppeling (voldoende ruimte/schuilmogelijkheden, neutraal terrein, ram gecastreerd, etc.) voldaan is. Dus zelfs als je ervaringen van verschillende mensen combineert blijft het gissen.

 

Bij ons wordt een match nooit willekeurig gemaakt. Ik match 90-95% de eerste keer goed, en vaak als het niet klikt is het omdat de eigenaar mijn advies voor een eerste keus niet wilde volgen 😅 waarbij ik dan uiteraard wel de verwachting heb dat het met het gekozen konijn ook wel zal lukken, anders zet ik het pertinent niet door. Heb wel eens boze mensen via de mail omdat zij overtuigd zijn dat het wel een match is of kan zijn. Prima, ga maar lekker boos zijn, ik ken mijn konijnen ontzettend goed en kan in het verhaal van de eigenaar ook de juiste dingen eruit pikken. Verder is het ook een groot stuk gevoel ervoor hebben, ja je moet konijnengedrag goed kunnen lezen en ervaring helpt altijd maar ik geloof niet dat ik briljante skills heb, gewoon goed gevoel 😂

 

Overigens heb ik recent mijn eigen konijn na de vijfde poging pas gekoppeld gekregen, ik maak dat dus echt nooit mee. Heb meer dan duizend koppelingen gedaan maar kan op één hand tellen de keren dat het zo vaak misging voordat er een match was.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga volgende week mijn voedster voor speeddate + koppelvakantie brengen. Daar mag ik dan 5 rammetjes uitkiezen die ze gaan 'proberen'.

 

Kijken ze dan in de opvang wie van die 5 het beste bij haar past? Want zij kennen die 5 rammetjes wel, maar na een paar uur of een dag kun je toch een nieuw konijn nog niet zo goed inschatten? Ze zien mijn voedster voor de eerste keer. Of worden daar dan allerlei vragen over haar karakter gesteld?

 

Want ik heb mijn voedster eerder laten koppelen en het valt me steeds weer op dat ze bij een ander niet helemaal zichzelf is. Ze is veel meer teruggetrokken en verlegen dan wanneer ze bij mij is zonder vreemden erbij. Ze is 4 jaar en ik spendeer veel tijd met mijn konijnen, dus ze is volledig gewend om mij in haar omgeving te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat ik met mijn voedster Kushi kwam en dat de opvanghoudster 2 rammen had geselecteerd op basis van haar karakter. Wij werden voorgesteld aan die rammen en de volgende ochtend ging ze koppelen.  We mochten een voorkeur doorgeven. Het was mijn huidige ram Micha (zwarte hangoor) en ook een dwerg met Japanner tekening.  Ik had niet echt een voorkeur, mijn vriend vond de Japanner tekening mooier. Ze heeft eerst Micha met haar samen gezet en dat ging gewoon meteen goed. Dat was een koppelvakantie en ze mochten zelfs een dag eerder naar huis omdat het zo goed ging.

Die opvang heeft de beschikbare konijnen niet op een website staan. Ik was eerst huiverig om een hangoor te hebben omdat ze typische medische hangoor problemen kunnen ontwikkelen.  Maar Micha is geen volbloed hangoor volgens mij. Enige nadeel is dat we zijn leeftijd niet weten..wel zijn achtergrond. Samengezeten met andere rammen en daardoor een gerafeld oor. Maar hij is echt een top konijn qua karakter 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Marcovka2 zei:

Ik ga volgende week mijn voedster voor speeddate + koppelvakantie brengen. Daar mag ik dan 5 rammetjes uitkiezen die ze gaan 'proberen'.

 

Kijken ze dan in de opvang wie van die 5 het beste bij haar past? Want zij kennen die 5 rammetjes wel, maar na een paar uur of een dag kun je toch een nieuw konijn nog niet zo goed inschatten? Ze zien mijn voedster voor de eerste keer. Of worden daar dan allerlei vragen over haar karakter gesteld?

De aanpak verschilt waarschijnlijk wel wat per opvang. Bij een opvang waar veel vrijwilligers werken zal dat anders zijn dan een eigenaar die een opvang runt met wat hulp. Bij die laatste zal het karakter van de konijnen die er zitten veel beter bekend zijn. Die zijn vaak ook wat kleinschaliger. 

Ze zullen zeker vragen stellen over jouw voedster. Ik doe dat wel in ieder geval. Hoe kun je anders advies geven. Maar waarschijnlijk mag je zelf wel uit de selectie de eerste voorkeur aangeven waar ze het als eerste mee gaan proberen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, happy211 zei:

Tenzij ze een droomkoppel zijn en binnen een paar dagen al echt klef liggen te slapen en elkaar wassen.

Dit is gebeurd met Bobby en Floor. Na ja binnen een paar dagen dan weer niet want het gebeurde na 2 uren al. Zo ontzettend verdrietig voor hun dat ze maar 3 maanden samen zijn geweest.

 

22 uren geleden, happy211 zei:

Mijn koppels hebben vooral kleffe momenten, afgewisseld met wat jagen rond etenstijd en ook veel hun eigen plan trekken.

En zo is het nu met Bobby en Meike. Ook prima maar Bobby en Floor waren voor zowel hun als ons echt een droomkoppel. Beide keren is de koppeling met de eerste voedster geslaagd trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons zaten natuurlijk beide konijnen in het asiel. Scarlett was moeilijk koppelbaar, dus ze wilden niet blijven wachten op speeddates/koppelvakanties voor haar.

Dus mochten wij haar adopteren. ❤️. Ons netjes verteld dat ze heel dominant kan zijn, dus dat we waarschijnlijk een schuwer konijn zouden krijgen bij onze knuffelkont. We mochten een top 3 doorgeven en uiteindelijk gingen ze koppelen met nr. 2. Dat vond ik wel een beetje raar, maar die was een langzitter en ze hoopte dat hij tegen haar op kon. Maar dat was dus niet zo, Mw. duwde op dag 2 deze Vlaamse Reus die heel blij met haar was van ruim 7kg de hoek in. Dus toen ging hij grommen en hebben ze de konijnen uit elkaar gehaald.

 

Lodewijk was onze nummer 1. Asiel dacht niet dat dit een match zou zijn, maar ze zijn echt een super super lief klef stel samen. Zelfs zo klef dat ze bij ziekte bij elkaar kunnen blijven. Scarlett gecastreerd: Lodewijk haar verzorgen en ook beetje van slag dat zij zo suf was. Lodewijk verstopping: Scarlett zijn kop aflebberen en mij zo aankijken van: "hij doet het niet meer?!". Scarlett over hek de border in gesprongen, Lodewijk langs dat hek rondjes lopen zo van: "hey, je zit aan de andere kant, help! ik wil bij jou". Lodewijk snoekduik achter de boomstronken en zichzelf klem gezet, Scarlett om de stronken heen proberen bij hem te komen, maar ze gaf dat wel op en is ergens anders gaan liggen na een paar minuten. Maar toen ik hem had ontzet is ze hem wel komen troosten.

 

Lodewijk is ook totaal mensgericht en een super pleaser, dus je verwacht het ook niet dat die twee zo leuk met elkaar zijn, maar dat zijn ze dus wel.

 

Ze vinden het bij het asiel nog steeds heel leuk om kleffe foto's en updates te zien.

aangepast door bunnyempress
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .