Ga naar inhoud

Ram van 8 weken oud rijd op voedster van 8 weken oud


Aanbevolen berichten

Hoi hoi,  

 

Even een vraagje als kersverse konijnen eigenaar. Wij hebben 2 konijntjes gekocht.  Een rammetje en voedster van ongeveer 8 weken oud. 

Ze zijn beide uit een ander nestje omdat mijn vriend om een later moment graag een nestje zou willen fokken. 

Nu zag ik net dat het rammetje de voedster al vast pakt en om haar "rijd" ( geen idee hoe je dit bij konijnen noemt)

 

Nu zou ik graag willen weten of dit kwaad kan,  geslachtsrijp zijn ze nog niet toch? 

Hebben jullie hier tips voor?

 

Gr. Rachel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel de tijd dat rammeltjes alvast  gaan oefenen. Ik zit even te denken, deze konijnen zijn in augustus geboren, dus gemiddeld wat eerder vruchtbaar.

 

Hoe snel dit precies gaat ligt aan het formaat en ook daar zijn weer uitzonderingen op de regel. Normaal haal je konijnen met 10 weken uit elkaar, want 12 weken is soms al een te groot risico. Als bijvoorbeeld de leeftijd niet helemaal klopt, etc.

 

Nu wordt het een beetje minder leuk, want "mijn vriend wil graag een nestje", stemt mij niet zo vrolijk. Het lijkt allemaal leuk, maar je mag een voedster echt niet laten dekken voordat ze MINIMAAL een half jaar/jaar oud is en heel eerlijk, liever helemaal niet! Boven een bepaalde leeftijd is ook niet meer oke, als ik het uit mijn hoofd zeg, die grens ligt bij 3 jaar.

 

Waar ga je al die kleintjes laten? Heb je ruimte voor meerdere groepen konijnen en kun je de kosten dekken, niet alleen qua huisvesting en voeding, maar ook van meerdere castraties en alle dierenarts bezoeken die nog gaan komen?

 

Hoe dan ook, de kans dat dit een drama wordt is giga groot. Het is niet leuk om jonge konijnen te hebben, hoe lief ze er ook uit zien. Je weet niet eens of deze twee het uiteindelijk, als de ram gecastreerd is, met elkaar kunnen vinden. De ram kan niet bij de voedster blijven als ze eenmaal zwanger zou zijn, de kans dat hij haar een tweede keer bevrucht is veel te groot.

 

Ik denk dat je met deze keuze om voor twee hele jonge konijnen al het risico loopt om straks twee koppels te moeten houden, dan is het niet verstandig om er nog een paar bij te fokken, waarvan je helemaal niet weet wat je er mee aan moet. Je weet van beide konijnen niet of ze erfelijk belast zijn met iets, ook al komen ze dan uit een ander nest, dat zegt, behalve geen inteelt, verder helemaal niks. Ik hoop echt dat dit niet lichtzinnig opgevat wordt, want dat nestje is echt een heel slecht idee.

 

Misschien willen anderen nog iets toevoegen, maar ik wil wel zeggen dat we hier actief ontmoedigen om pretnestjes te hebben. Dus mijn boodschap, doe het niet, haal ze op tijd uit elkaar en zorg dat de ram gecastreerd wordt op het moment dat hij daar klaar voor is.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een nestje gehad, aangezien de winkel de geslachten verkeerd had, en me ook nog verkeerd had voorgelicht, en het is echt niet zo leuk als het lijkt. Mijn voedster was te jong, 3 van de jongen gingen dood, de ram moest maandenlang apart, die kwijnde helemaal weg, en uiteindelijk konden vader en dochter niet met elkaar overweg. Allemaal gedoe, kosten, zorgen.

Heb er erg in dat je konijnen op korte termijn uit elkaar moeten. Je kunt je ram met ongeveer 13 weken laten castreren, en dan na 14 dagen opnieuw koppelen op neutraal terrein.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me eerst af of dit een serieuze vraag was.

Naast wat boven al gezegd is, als een voedster zo jong zwanger wordt is dat echt niet gezond. Ze zal daar de rest van haar leven last van hebben. Dat heb je dan wel op je geweten.

Zo te lezen weet je ook niet helemaal waar je mee bezig bent, dat zal het welzijn van al die konijnen niet ten goede komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een tip bij het uit elkaar halen van de ram en de voedster. Ongeholpen rammen hebben een enorm grote geslachtsdrift en als je ze apart van elkaar zet betekent ook echt apart.

 

Mijn voedster komt uit een oepsnestje waarbij de ram zich door een smalle kier in het hok heeft gewurmd naar de voedster. Gevolg 4 jongen en dat valt qua nestgrootte nog mee. We hebben ook 1 ander rammetje overgenomen na zijn castratie maar hij was de kleinste uit het nest en ontwikkelde al snel medische problemen. Met 15 maanden oud is hij uiteindelijk ingeslapen. De andere 2 konijnen zijn samen naar een andere nieuwe eigenaar gegaan maar stel dat je die mazzel niet hebt? Stel dat je met een nest van 11 zit? Mijn voedster is na de dood van haar nestgenoot op koppelvakantie geweest in een konijnenopvang en heeft daar onze huidige ex-ram uitgekozen.  Daarnaast kennen konijnen geen familieverbanden, het moet maar net goed gaan.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn konijntjes had van ca 8 weken dacht ik dat het twee rammetjes waren (niet slim, ik weet nu beter). Maar eentje zat wel continu op de andere. Na twee weken naar de dierenarts voor de zekerheid en bleek ik een voedster en een ram te hebben. Ik was juist erg bang dat ik al te laat was en mijn voedster was bevrucht. Haar jonge lichaam is daar helemaal nog niet op gebouwd en ik heb een maand in onzekerheid gezeten (= draagtijd van een konijn). Gelukkig was ik nog op tijd met ze te scheiden.

En dat er dan mensen zijn die het expres toelaten vind ik shocking.😲

 

Als je denkt 'oh leuk, allemaal springende pluizebolletjes in huis', dan heb je het echt goed mis. Stel dat je inderdaad een nestje hebt van 11, die gaan na 10 weken ook allemaal op elkaar zitten, en binnen 4 maanden kun je er met een beetje pech 100 hebben. Dus moet je die allemaal gaan voeden, verzorgen, en ook weer scheiden, laten castreren etc.

Of je verkoopt ze aan mensen met dezelfde instelling waardoor de cyclus zich blijft herhalen😰 Daar hou je dan een paar euro aan over. En een hoop dierenleed.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips en informatie. We gaan ze apart zetten en de ram laten castreren als hij daar oud genoeg is. 

Ze kunnen het nu heel goed met elkaar vinden, hopelijk blijft dit zo na de castratie.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij te lezen dat je de ram laat castreren!

 

Wist je dat er bijna jaarrond bij de konijnenopvangen wachtlijsten zijn, voor afstand doen? Er is echt een konijnenoverschot in Nederland. Ze zijn veel te makkelijk te koop en te krijgen, en toch wel lastiger te houden dan veel mensen in eerste instantie denken. Voor veel konijnen betekent dat dat ze nog voor ze hun eerste verjaardag vieren al niet meer gewenst zijn. Dat is dus ook de reden dat wij geen voorstander zijn van fokken met konijnen en vooral promoten dat mensen juist bij de asielen om hun konijnen gaan. Daar krijgen ze namelijk wel eerlijke en juiste informatie en begeleiding bij het koppelen. Want zo simpel is het allemaal niet. Ik ben blij te lezen dat jullie afzien van het fokken en gaan kijken of deze twee konijntjes een match zijn van karakter. Want dat zal ook nog even spannend zijn!

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Evee bedankt voor je reactie, vooral de positieve manier waarop:) 

 

Wij hebben de konijntjes bij een lokale hobby fokker gekocht. Dit omdat ons meerdere keren verteld was dat als je jonge konijntjes al vroeg bij elkaar zet dit later eigenlijk altijd goed gaat. 

Nu lees ik hier dus dat dat blijkbaar niet zo is dus dat word fingers crossed voor nu en afwachten. 

Deze vertelde ook dat het fokken van konijnen niet zo veel voorsteld wat mijn vriend de doorslag gaf om er twee uit verschillende nestjes te nemen en dit ook een keertje te proberen. 

Dit gaan we nu dus zeker niet doen want we willen het beste voor deze konijntjes. 

Achteraf denk ik dat mijn kennis nog niet voldoende is/was voor het houden van konijnen. Wij dachten dat we het goed gedaan hadden.  Maar fijn dat hier veel informatie te vinden is en om meningen en tips van anderen te kunnen vragen/lezen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zien hier best wel vaak de verhalen, waarbij het niet goed gaat, helaas. Nu met meer achtergrond informatie, over wat de fokker verteld heeft... Je denkt, zo iemand weet wel van wanten. Ik vind het wel heftig om te lezen dat een nestje wordt aangemoedigd.

 

Er zijn ook nog wel wat informatieve artikelen, die de moeite waard zijn. Het zijn er zo veel, kijk gerust eens rond.

 

Twee willekeurige jonge konijnen bij elkaar, gaat op die leeftijd prima... De grootste spanning zit hem tussen 4 en 12 maanden, je zou zelfs wel kunnen zeggen tot 18 maanden. De problemen komen als ze ouder worden en ze met de ontwikkeling tot volwassen konijn, ook een persoonlijkheid ontwikkelen.

 

De liefste konijnen kunnen, bij een konijn dat ze toch niet zo leuk vinden, ontpoppen tot bloeddorstige moordmachines. Een beetje rangorde bepaling is oke en ook wel een beetje spannend om te zien, maar als ze elkaar echt niet moeten, gaat het er heel heftig aan toe. Ik denk dat je daar een beetje in verdiepen, wat kan ik verwachten, wanneer grijp ik wel en niet in, je wel gaat helpen. Het koppelen is niet altijd even leuk. Je spreekt ook pas van koppelen, als je konijnen, ouder dan 4 maanden, bij elkaar gaat zetten, daarvoor kennen ze geen rangorde.

 

Castratie is meestal tussen de 4 en 5 maanden bij een ram, bij de voedster, heeft tussen de 6 en 18 maanden bij voorkeur, mocht je dat overwegen.

 

Je ziet, ze zijn nu 8 weken, moeten al bijna uit elkaar. 2 a 3 maanden alleen zitten wordt het dan wel. Als je dat uitrekent, dan zie je dat je dan precies op het punt bent dat ze een eigen persoonlijkheid ontwikkelen.

 

Ik hoop dat je geluk hebt, mijn tip zou zijn, ga vanaf 12 weken de ram wekelijks controleren op ingedaalde ballen, wie weet heb je geluk en kan het vrij snel. Mijn verwachting is rond de 16 weken, soms kan het iets eerder.

 

Ik zit ook nog te denken, woon je in de buurt van de Duitse grens? Daar (in Duitsland) castreren ze veel eerder, dat zou op deze leeftijd nog kunnen. Dit moet VOOR de geslachtsrijping (tussen nu en maximaal week 11), voordeel van die aanpak is dat ze niet uit elkaar zouden hoeven (want de ram wordt dan nooit geslachtsrijp). In Nederland wordt dit niet gedaan. Ik dacht, ik noem de optie gezien de leeftijd toch, omdat tot 3 maanden uit elkaar, best lang is. Of er nadelige gevolgen aan zitten, qua ontwikkeling voor de ram, durf ik niet te zeggen. Wat wel aan wordt gegeven is dat ze vriendelijker, makkelijker koppelbaar zijn, juist omdat ze die hormoon boost nooit hebben gehad. Het grootste nadeel is dat ze moeten vissen naar de testikels, dus de ingreep is zwaarder. Of dat de enige reden is, dat ze het in Nederland niet toepassen, zou je eens aan een dierenarts kunnen vragen.

 

Ik hoop echt dat deze twee ook na de puberteit blijven matchen. Misschien voelt het als heel veel fout doen, terwijl je netjes een ram en een voedster hebt aangeschaft. De grootste schok voor mij, was, het willen fokken. Ben blij te lezen dat daar van af wordt gezien. Of ze blijven matchen, dat is 50-50 kans. Belangrijkste is het maken van een plan B, wat als? Heb je dan alle middelen en mogelijkheden?

 

Konijnen lijken hele makkelijke huisdieren, maar je moet wel een beetje gek zijn, om te goed te houden hoor.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino bedankt voor je uitgebreide informatie en tips. Het voelde inderdaad alsof ik alles fout had gedaan maar je berichtje helpt wel een beetje om dit gevoel weg te nemen. 

De konijnen uit elkaar houden is geen probleem voor nu. Ik ga even kijken naar de optie voor castratie in Duitsland en hier informatie over opzoeken. 

Nogmaals dankjewel 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Rees zei:

Wij hebben de konijntjes bij een lokale hobby fokker gekocht. Dit omdat ons meerdere keren verteld was dat als je jonge konijntjes al vroeg bij elkaar zet dit later eigenlijk altijd goed gaat. 

 

Helaas heb je die garantie niet. Het kan ook na een langere tijd nog fout gaan. Je moet er eigenlijk altijd rekening mee houden. Dus zorgen dat je een nood-verblijf hebt of snel kunt opzetten. Ook voor bijvoorbeeld een ziek konijn is dat onmisbaar. Dat heb ik allemaal aan den lijve ondervonden.

Het kan natuurlijk ook allemaal goed blijven gaan, maar je moet het wel kunnen opvangen als er iets is.

 

Vergeet de konijntjes ook geen onbeperkt hooi te geven😉 Brokjes alleen is niet voldoende.

 

aangepast door Marcovka2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Rees zei:

Het voelde inderdaad alsof ik alles fout had gedaan maar je berichtje helpt wel een beetje om dit gevoel weg te nemen. 

De konijnen uit elkaar houden is geen probleem voor nu. Ik ga even kijken naar de optie voor castratie in Duitsland en hier informatie over opzoeken. 

Nogmaals dankjewel 

 

Het probleem is dat je getrapt bent in de konijnen-marketing. Konijnen zijn lief en fluffy en knuffelbaar. En ze leven zo gezellig in grote groepen.

Ze zijn zo makkelijk in de omgang en zo leuk en tof en makkelijke huisdieren. Je kan ze beter jong kopen, want dan kun je zo goed opvoeden/tam maken.

Fokkers blijven dit maar roepen, want die willen verkopen. Dus dit is een beetje "wij van wc-eend - adviseren wc-eend", zeg maar.

 

Vervolgens krijgen wij op het forum mensen die totaal overrompelt raken door de konijnen-realiteit. Hoge dierenarts kosten, want een castratie van een vrouwtjes konijn is rustig €350 en eigenlijk noodzakelijk, merken dat konijnen gaan puberen en de boel slopen, konijnen die elkaar doodbijten of verwonden en niet meer samen kunnen leven, een onverwachts nestje met gelijk een onverwachts nestje er achter aan, baby konijnen die dood gaan, konijnen die sterven omdat ze niet wisten dat ze moesten vaccineren, problemen met de voeding/konijnendarmen etc. etc.

 

Je staat al 100-0 voor, want je hebt ons gevonden. Nu krijg je dus helaas wel je dosis konijnen-realiteit voor de kiezen, maar, je hebt straks hopelijk heel veel plezier van je konijnen. Je weet wat je wel/niet kan verwachten, je kan alvast ruimte maken voor problemen, je zorgt goed voor ze en kan van ze genieten. Er is een reden waarom wij allemaal genieten van konijnen.

 

Je hebt nu de bijna moeilijkste optie: twee jongen konijnen, dus 2x castratie, gescheiden moeten leven, herkoppelen en puberteit. De makkelijkste optie is een leuk stel adopteren die al gekoppeld is bij een goed konijnenasiel en al gepuberd heeft. Dat heb ik gedaan min of meer, al heeft Lodewijk hier wel gepubert. Toch zijn er heel veel mensen die vanaf de moeilijkste optie heel veel genieten van konijnen.

 

En voor je beeldvorming: de moeilijkste en trieste optie was degene die hier kwam het verhaal dat ze 2 konijnen vanaf Marktplaats zou redden. Alleen bleken de geslachten verkeerd, dus die 2 waren er al 5 geworden (nestje van 3). Wij waarschuwen dat er mogelijk al een nieuw nest was en dat er bij konijnen ook mogelijkheid is tot abortusprik en/of castratie afhankelijk van de leeftijd. Toch afgewacht, dus binnen 6 weken ging het van 2 konijnen van Marktplaats redden naar 13! konijnen thuis hebben, waarvan het oudste nestje van 4 weken dan dus geen melk meer kan hebben, want het nieuwe nest van 7 heeft dan voorrang. En je dan dus met 13x dierenartskosten, 13x castratie, 13x eten en meerdere afgescheiden ruimtes zit. En mogelijk stervende baby konijnen of een mama konijn dat het niet meer redt omdat ze niet heeft kunnen aansterken tussen nestjes in. Echt intriest, dat iemand met goede bedoelingen dan echt hele nare keuzes heeft. Want afstand doen is niet gratis. Mogelijk heb ik het aantal iets verkeerd, maar het was meer dan 10.

 

 

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .