Ga naar inhoud

Knabbel heeft zere hieltjes...


Aanbevolen berichten

Hoi hoi BB'ers,

 

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie me hier hebben gezien. Druk, druk, druk, ik moet binnenkort weer even bijlezen. Maar we hebben hier helaas een klein probleempje. Toen ik net Knabbel ging controleren op plakpoep, daar had ie laats weer last van (DA heeft het gelukkig weer weggehaald en honingzalf meegegeven), kwam ik tot de ontdekking dat hij hele rode hakjes heeft! Ik herinner me dat Leeuw (@Lappie2) ook zere hakjes had, heb even de foto terug gezocht, Knabbel hakjes zijn veel roder. Het zijn hele rode bultjes. Er zit wel nog haar over heen. Iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen? Knabbel woont buiten samen met z'n twee vrouwtjes, dus dat is natuurlijk ook wel anders als bij Leeuw. Ik hoop dat jullie  kunnen helpen... Arme jongen😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor advies is meer informatie over de ondergrond waarop ze leven wel heel handig, neem hierin ook het materiaal van schuilhokken en eventuele trappen in mee.

 

Kijk ook naar of er misschien plekken in het verblijf zijn waar het vochtig wordt.

 

Pododermatitis is de medische term waar je op zou kunnen zoeken.

 

Ik heb meer tips, maar heb echt wat meer informatie nodig over jouw verblijf om binnen die situatie iets pasbaars te bedenken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Hoi hoi BB'ers,

 

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie me hier hebben gezien. Druk, druk, druk, ik moet binnenkort weer even bijlezen. Maar we hebben hier helaas een klein probleempje. Toen ik net Knabbel ging controleren op plakpoep, daar had ie laats weer last van (DA heeft het gelukkig weer weggehaald en honingzalf meegegeven), kwam ik tot de ontdekking dat hij hele rode hakjes heeft! Ik herinner me dat Leeuw (@Lappie2) ook zere hakjes had, heb even de foto terug gezocht, Knabbel hakjes zijn veel roder. Het zijn hele rode bultjes. Er zit wel nog haar over heen. Iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen? Knabbel woont buiten samen met z'n twee vrouwtjes, dus dat is natuurlijk ook wel anders als bij Leeuw. Ik hoop dat jullie  kunnen helpen... Arme jongen😔

Ach arme poetjes 🥴

 

Buiten is inderdaad heel anders dan binnen. Hier legde ik dekbedden  en matras(uitklapbank) neer. Dekbedden zijn nu we maar de bank staat nog uitgeklapt.

Het beste werkte de sokjes...maar ook dat is weer niet voor buiten ben ik bang, of het moet heel droog zijn.  Ook is het heel belangrijk dat de nagels niet te lang zijn... Wat ook meestal niet gebeurt bij buiten konijnen. 

 

Wat Kolino vraagt.. hoe is de ondergrond? Zijn er natte plekken in het verblijf? Ik denk dat Kolino jou beter kan helpen in dit geval.

Niks op smeren zolang het niet open is!!

 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino bedankt voor je reactie! Om even te antwoorden op je vragen:

- Ze leven op tegels, het binnenhok is bedekt met houtsnip en daarover stro, en het trapje daar naar toe is van hout.

- Vochtige plekken zijn er alleen als het hard regent, dan regent het soms voor een deel in.

 

Ik hoop dat je hier iets meer mee kan, anders roep je maar😄.

@Lappie2, ook bedankt, binnen is idd wel heel anders dan buiten... Moeilijk, moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: Er is bij Knabbel z'n poetjes nog niks veranderd. Ik heb nu even een paar dekens weggelegd in 90% van het verblijf. Knaagje haar eerste reactie daarop was niet zo best (graven, bijten, wat doet dit in mijn huis😂) maar nu lijkt ze het te accepteren. Ik hoop, doordat de ondergrond nu want zachter is, dat het over zal gaan... Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag! Ik houd jullie op de hoogte...🤞 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal strooien ze overal een dikke laag stro als het om een buitenverblijf gaat. Sommige zachte dekens, voornamelijk fleece, geeft juist meer klachten, omdat het wrijving geeft op de pootjes. Katoen werkt het beste, maar dan wel graag dikte, vandaar dat binnen vaak dekbedden worden geadviseerd.

 

Let goed op dat Knaag geen stukken stof binnen krijgt. Scarlett pikt handdoeken niet als ondergrond, dus daar blijft ze maar in bijten/knagen/graven. We dachten dat hennepmatten misschien gingen helpen in de transportbox, maar Mw. vond het te lang duren bij de dierenarts bij de balie en heeft het toen op de terugweg finaal aan flarden gescheurd. 🫣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm ja, dus niet alle dekens zijn goed... Het is geen fleece, een combinatie van katoen en wol volgens mij. Het waren verhuisdekens (schone uiteraard), die zijn namelijk lekker groot. Zouden die dan ook niet geschikt zijn? Heb inderdaad goed gekeken, maar tot nu toe scheurt ze het geloof ik alleen maar aan flarden🙈. Slopertje, dat wordt haar nieuwe bijnaam. Ik had gehoopt dat het dan wat zachter was voor knabbel, wat het ook wel is. Maar het is geen 100% katoen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gek genoeg hoor ik vaak eerder dat 1 konijn van het koppel er last van heeft, dan beide. Kennelijk hebben sommige konijnen gewoon gevoelige poetjes... @knaagjeknabbelsuddenly. Ik hoop dat het snel beter wordt. Hier liggen ze zo vaak geflopt, dat ik het dan kan makkelijk kan zien. Poot controle wordt hier ook niet gewaardeerd. Deed ik in het begin meerdere malen voor de nagels, maar na een paar weken was het duidelijk dat ze voldoende slijten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

@Evee, ik had hem gevonden inderdaad. Wel typisch dat Knabbel het als enige mannetje krijgt🤦‍♀️🤷‍♀️. Ik had Knaag en Satje ook nog gecontroleerd (met grote tegenzin voor hun😂🤪) maar zij zagen er gelukkig nog goed uit.

Hier ook alleen bij Leeuw gehad. Ik denk dat het bij hem gebeurde omdat hij ineens actiever werd en steeds capriolen uithaalde met de Kleine. En omdat hij nog wat te zwaar is, de druk te veel op zijn achterpoetjes zit. Hij heeft nog wat hoor. Helemaal weg is het nog niet, maar het is bijna niet te zien. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .