Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een voedster van 4,5 jaar en een rammetje van 7 maanden, ze zijn met succes gekoppeld en verdragen elkaar goed, behalve als er eten in het spel is. Ze krijgen 2x per dag biks en 1-2x per dag uitgebreid groente, onbeperkt hooi en water, overdag binnen freeroam en ‘s nachts binnen in een ruime ren. Wc-bak wordt om de dag verschoond, ze zijn allebei zindelijk. Dit is het gedrag waar ik me zorgen om maak: 

• Ze haalt uit naar maatje wanneer die eet
  • Ze haalt uit naar maatje na het eten, jaagt hem af en toe dan de hele ren door
  • Ze is te dik en komt aan op dieetvoer
  • Ze is erg voedingsgericht (intelligent)
  • Ze wast hem af en toe een paar seconden
  • Ze trekt nooit, nooit naar hem toe
  • Hij trekt altijd naar haar toe, ook bij bijv. schrikken van iets 
  • Hij triggert haar nooit met ander gedrag (behalve als hij aan het eten is), niet met rijden, niet met van zich af bijten, niets; en hij komt altijd op termijn terug als ze hem weggesnauwd heeft
  • Zij moet als eerste eten, terwijl er geen ander gedrag van dominantie is
  • Ze is bang voor menselijke voetbewegingen (eerder trauma?) 
  • Ze beweegt vrijwel niet, buiten eten om
  • Ze is al zeker 3,5 jaar bij ons; haar eerdere maatje bij ons was ze minder eetgericht bij (hij was ouder en eerder bij ons gekomen, helaas overleden, hij heeft haar bij een speeddate uitgekozen)  
Geplaatst:

Hoe lang zijn ze al samen?

Je ram is nog vrij jong, dus hij kan inderdaad ondergesneeuwd worden. Maar ze doet het vooral tijdens/rond het eten, toch? Dat komt regelmatig voor bij konijnenkoppels. Veel konijnen vinden eten ontzettend belangrijk en worden helemaal wild als er eten in zicht is. De meeste konijnen gaan dan rennen, en bij sommige koppels moet het maatje het dan ontgelden. Dat is niet leuk om te zien, maar als het alleen rond het eetmoment is en ze verder een goed koppel zijn dan kan het geen kwaad.

Met de andere dingen die je beschrijft klinkt het, buiten het eten om, ook niet heel gezellig. Zie je ze wel samen zitten? Het hangt er ook van af hoe lang ze al samen zijn of dit dan nog bij gaat trekken. En je ram moet ook nog volwassen worden, dus dat kan de band ook nog gaan veranderen. 

Als ze te dik is en verder amper beweegt zou ik er over denken om ze ieder apart te voeren. Daar moet je dan even een goede manier in vinden wat voor jou en voor de konijnen werkt. Bij een drietal dat ik had was 1 konijn iets te mager. Ik liet haar dan in een apart deel van de ren lopen en zette er even een plank hout tegen. De andere 2 konden haar dan niet zien en zo kon ze rustig iets extra’s eten (als de andere 2 haar wel nog langer zagen eten dan werd het onrustig). Dat werkte goed, en ze had het na een paar keer precies door wat de bedoeling was. Zoiets kan je bij jouw koppel ook doen. Jij eet hier, en jij eet daar. Ik zou er dan ook voor zorgen dat ze elkaar even niet kunnen zien tijdens het eten, want anders wordt je voedster waarschijnlijk boos. Zo kan je het portie brokjes voor je voedster dan minimaliseren (hoeveel geef je nu?) en komt je ram toch aan genoeg brokjes toe. 

Geplaatst:

Ik heb een drietal wat ook lange tijd wat onrustig is tijdens  voer tijd, hoewel dat inmiddels wel gewoon rustig is. Een drietal is ook geen ideale combinatie, maar ik wil van twee koppels terug naar één koppel en heb daarom deze tussenoplossing.

Wat ik doe tijdens voeren is het brokvoer en groenvoer niet op één plek / in één bak aanbieden, maar verspreid door het verblijf. Ze moeten het dus op meerdere plekken zoeken en daardoor kunnen ze rustig eten en jagen ze elkaar niet snel weg. Ik strooi het uit over de vloer en verstop ook wat in de tunnels, schuilhuisjes enz. 

Geplaatst:

Dat was de eerste weken hier ook. Denk dat Leeuw bang was dat hij geen eten zou krijgen en jaagde vaak de kleine weg. Heb toen 2 bakjes gebruikt en tegelijkertijd onder hun neus geschoven. Na een week of zo ging het zonder gedoe en aten ze zelf al uit 1 bakje. 

Alleen met de snacks. JR farm blokken. Die breek ik in 4 stukjes. 

Zodra ze zien dat ik daar mee aan kom 😜 Ene keer binkies, andere keer elkaar opjagen en zelfs snauwen naar elkaar.😱. en dan allebei netjes naast elkaar staan. Pakken het uit mijn handen en gaan ieder ver weg van elkaar zitten om het op te knabbelen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .