Kolino Geplaatst: zaterdag om 23:12 Delen Geplaatst: zaterdag om 23:12 Blindedarm keutels laten ze met worminfectie echt niet altijd liggen, dat is juist de bron van herbesmetting. Ik weet niet wat ik je aan zou raden, op zich kan aantonen ook met gewone keutels, maar dat is niet altijd prijs. Het kan wèl. Als beide konijnen klachten hebben, kijk ik toch gauw naar voeding (heb ik iets anders gedaan?) en daarna meteen naar besmettelijke dingen. Denk trouwens ook aan voeder tijd, wisselt dat, of is het elke dag hetzelfde stramien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: zondag om 14:26 Auteur Delen Geplaatst: zondag om 14:26 De laatste keer met Fluffy dacht ik dat het door de spruitjes kwam. Hoewel ze die net als andere koolsoorten wel vaker krijgen en er dus aan gewend zouden moeten zijn. Bij Pip heb ik geen idee in welke hoek ik moet zoeken 🤷♀️ Na het gedoe met Fluffy, ben ik nog voorzichtiger met kool, dus ik weet voor 100% zeker dat, dat het deze keer niet geweest kan zijn. Qua voeding gaat eigenlijk alles verder wel volgens schema, maar wijken de tijden nog weleens af. In de ochtend 40 gram care + brokjes voor beide konijnen, hooi en schoon water. In de avond groenten en hooi. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: zondag om 15:30 Delen Geplaatst: zondag om 15:30 Wij hebben dus ook eerst gedacht: Lodewijk heeft last, Scarlett niet, dus laten we wat voorzichtiger zijn met voeren. Gestopt met bloemkoolblad, paksoi, brocolli stronk e.d. en geminderd met witlof. Even geen hooi snoepjes (Loops) of johannesbrood e.d. Het liep af en aan, met grote periodes dat er niets mis was, tot het dus toch weer fout liep met niet eten en buikpijn voor Lodewijk. Maar nu ze behandeld zijn tegen wormen hebben we dus 0,0 gekke keutels meer. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: zondag om 18:05 Auteur Delen Geplaatst: zondag om 18:05 Toch wel iets om in de gaten te houden dus. Nu weer even een kleinere wc bak in het verblijf gezet, zodat ik het iets makkelijker kan monitoren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: zondag om 18:06 Auteur Delen Geplaatst: zondag om 18:06 Stomme vraag misschien 🤔 maar hoe komt een konijn eigenlijk aan wormen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: zondag om 20:52 Delen Geplaatst: zondag om 20:52 Meestal via groenten, ook als ze uit de supermarkt komen, kan het voorkomen. Daarom moet je eigenlijk altijd alles wassen en zeker niet plukken waar katten of honden poepen. Er zijn wel verschillende soorten wormen, bij konijnen is het meestal een pinworm. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: zondag om 21:01 Delen Geplaatst: zondag om 21:01 Zojuist, Kolino zei: Meestal via groenten, ook als ze uit de supermarkt komen, kan het voorkomen. Daarom moet je eigenlijk altijd alles wassen en zeker niet plukken waar katten of honden poepen. Er zijn wel verschillende soorten wormen, bij konijnen is het meestal een pinworm. Ik hoorde dat het ook gewoon uit je eigen tuin kan komen. Wij hebben een konijnen-tuintje met aarde waar ze in graven. Daar komen geen katten of honden in. Groenten was ik en blad uit de tuin ook altijd. Volgens onze dierenarts is het meestal 'bij-vangst', omdat wormen vaak alleen vage klachten geven en ze vaak pas laat in de gewone keutels te vinden zijn. Als de typische klacht van blinde darmkeutels laten liggen (waar je de wormen makkelijker in kan zien) niet zijn, dan is het ook moeilijk vaststellen. Als het meerdere dagen onder de 10 graden is, gaan de wormen dood zei ze. Bij andere temperaturen zijn ze vaak binnen 10 minuten dood, dus dan zie je ze ook niet bewegen. Wel kan je dus witte draadjes zien, maar omdat Lodewijk witte vacht heeft, verwachtte ik ook witte haartjes in de keutels. Maar die ei-vormige keutels zijn dus ook een duidelijke hint dat er iets niet klopt, die krijgen ze volgens mij ook alleen bij wormen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: maandag om 08:43 Delen Geplaatst: maandag om 08:43 11 uren geleden, bunnyempress zei: die krijgen ze volgens mij ook alleen bij wormen. Met als uitzondering het megacolon konijn. Maar als je geen Charlie konijn hebt, dan zijn wormen de eerste gedachte. Van wormen kan een gewoon konijn ook megacolon krijgen, dat heeft wel te maken met de impact die de keutels hebben op de darm, die kan daardoor oprekken (meestal verstopping) en door dat oprekken heb je dus zenuwschade en loopt het spijsverteringskanaal ook weer sneller vast. Maar niet alle konijnen met wormen krijgen megacolon hoor. Het is wel zo wat je zegt A zie je de wormen zelden, meestal pas met een super besmetting. B, is daardoor ontlastingsonderzoek vaak vals negatief, toevalstreffer dus als je dat vindt. 1,5 keutels, in eivorm, zeggen mij altijd, ik moet vragen hoe een konijn er uit ziet, vragen hoe vaak het voorkomt en op basis daarvan neig ik dan naar een van beiden, het nadeel is een megacolon konijn kan wormen hebben en een gewoon konijn ook weer megacolon door de gevolgen van een worm besmetting. Als aanvulling, er zijn meer parasieten die in de cyclus van de besmetting, klachten geven. Dus vaker klachten zegt niet automatisch: wormen, wel dat je echt goed moet kijken, hoe vaak komt het voor? Dan voeding uitsluiten als oorzaak. Leeftijd speelt soms ook een rol in de frequentie, met het ouder worden, verdwijnt ook een stukje veerkracht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 16 uren geleden Delen Geplaatst: 16 uren geleden Er zijn dus meer mensen die zitten te hannesen met terugkerende gasbuiken/ stoppen met eten/ dwangvoeren. Hier ook echt om gek van te worden, maar altijd in het voorjaar. Maar dan is het echt iedere paar weken raak. Word er gek van en durf amper nog vakanties te boeken. Ook al ontlasting laten onderzoeken op wormen, maar nog geen oorzaak kunnen vinden. Zo vervelend hè! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MarieElsa Geplaatst: 8 uren geleden Delen Geplaatst: 8 uren geleden Ik vond het ook opvallend ja, denk deels te verklaren door de gekke temperaturen dat geeft toch een dip in de weerstand bij sommige konijnen. Ik herken je angst wat betreft het boeken van vakanties, hier hetzelfde. De laatste 2x dat we zijn weggegaan is het raak geweest met Elsa. Ga je toch niet met een gerust gevoel weg. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.