Ga naar inhoud

Konijn met ondertemperatuur

Aanbevolen berichten

Er staat als het goed is een dosering op de zijkant. Mijn advies is, neem de laagste dosis, als je hoger wilt doseren, dan is een dierenarts bellen heel verstandig. Die kan het een en ander bij je uitvragen. Het is geen onschuldig middel namelijk.

Je mag het echt niet zonder verder contact met de dierenarts, langer dan 3 dagen gebruiken en maximaal 3x per dag geven. 

Het zou binnen een uur effect moeten hebben, meestal rond de 20 a 30 minuten.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Kolino zei:

Er staat als het goed is een dosering op de zijkant. Mijn advies is, neem de laagste dosis, als je hoger wilt doseren, dan is een dierenarts bellen heel verstandig. Die kan het een en ander bij je uitvragen. Het is geen onschuldig middel namelijk.

Je mag het echt niet zonder verder contact met de dierenarts, langer dan 3 dagen gebruiken en maximaal 3x per dag geven. 

Het zou binnen een uur effect moeten hebben, meestal rond de 20 a 30 minuten.

Oh echt joh? Ik geef het wel 5-7 dagen steeds. Maar eerder is Ukkie gewoon niet opgeknapt steeds. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Oh echt joh? Ik geef het wel 5-7 dagen steeds. Maar eerder is Ukkie gewoon niet opgeknapt steeds. 

Na meer dan 3 dagen moet je eigenlijk altijd afbouwen, maar als jij emeprid geeft ben je voordar dag 3 aanbreekt, al bij de dierenarts geweest, toch?

Ja mag het zeker langer geven, het kan zelfs jaren achtereen hoor. Maar er zitten wat risico's aan langere tijd geven. Over 5-7 dagen maak ik me geen zorgen hoor, mits je afbouwt. Het wisselt een beetje wanneer ik afbouw, gemiddeld kijk ik op dag 4- 5 wat ik moet doen. Vaak krijg je van de dierenarts het advies om 5 dagen medicatie te geven.

Ik doelde op dat je niet zonder tussenkomst van een dierenarts blijft aanklooien, omdat je medicatie in huis hebt, je wilt ook weten wat er aan de hand is. Zeker als een konijn niet binnen een paar uur opknapt raad ik aan om sowieso naar de dierenarts te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, mammafelina zei:

Vanmorgen werd het eten helaas weer geweigerd.

Wat stom. Heb je iets gedaan waardoor er wel weer gegeten zou kunnen worden?

De medicatie was om 4 uur vanmorgen uitgewerkt (de pijnmedicatie). Heb je toen het niet wilde weer medicatie gegeven?

Probeer de vinger te leggen op, in welke hoek je moet zoeken. Denk dat de dierenarts misschien toch de beste oplossing is. Ik vind het moeilijk om in te schatten of je het nog makkelijk tot morgen kunt laten wachten. Je hebt in principe alle medicatie voor handen. Maar stel het niet te lang uit. Wordt er normaal hooi gegeten? Want ik hoor je nu brokjes en groen (zeker met selective vind ik het eten van brokjes niet helemaal representatief, weet niet of je dat geeft?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Wat stom. Heb je iets gedaan waardoor er wel weer gegeten zou kunnen worden?

De medicatie was om 4 uur vanmorgen uitgewerkt (de pijnmedicatie). Heb je toen het niet wilde weer medicatie gegeven?

Probeer de vinger te leggen op, in welke hoek je moet zoeken. Denk dat de dierenarts misschien toch de beste oplossing is. Ik vind het moeilijk om in te schatten of je het nog makkelijk tot morgen kunt laten wachten. Je hebt in principe alle medicatie voor handen. Maar stel het niet te lang uit. Wordt er normaal hooi gegeten? Want ik hoor je nu brokjes en groen (zeker met selective vind ik het eten van brokjes niet helemaal representatief, weet niet of je dat geeft?).

Vanmorgen om 8 uur heb ik alle medicatie (0,6 ml metacam, 1 ml cisaral en 0,5 ml emeprid gegeven) nadat het eten hardnekkig geweigerd werd.

Daarna moest ik weg om het huis van mijn moeder leeg te gaan ruimen. 
Bij thuiskomst zaten ze de brokjes te eten en later ging er ook nog wat peterselie in.

Hooi wordt ook gegeten, maar minder dan normaal.

Ik geef ze overigens brokjes van Beaphar care + en snoepjes van Sience selective de loops en stukjes van die sticks afgewisseld.

Op die laatste werd net flink aangevallen 😅

Ik wil voordat ik ga slapen nog medicatie geven en dan kijken hoe het morgenochtend gaat. Pip lijkt zich beter te voelen want ze laat weer steeds meer van haar pittige karakter zien 🥰

Als het morgenochtend weer niet goed gaat, bel ik de dierenarts.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

Wat jammer dat het zo af en aan gaat. Weet je of ze dat al vaker had?

Die van @Lappie2 hebben soms ook opeens een wilde haar met geen brokjes willen en dan later toch weer wel.

Hier is het niet eten echt duidelijk een teken van problemen.

Pip doet normaal echt alles voor eten, dus als zij weigert is er echt wel iets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Na meer dan 3 dagen moet je eigenlijk altijd afbouwen, maar als jij emeprid geeft ben je voordar dag 3 aanbreekt, al bij de dierenarts geweest, toch?

Ja mag het zeker langer geven, het kan zelfs jaren achtereen hoor. Maar er zitten wat risico's aan langere tijd geven. Over 5-7 dagen maak ik me geen zorgen hoor, mits je afbouwt. Het wisselt een beetje wanneer ik afbouw, gemiddeld kijk ik op dag 4- 5 wat ik moet doen. Vaak krijg je van de dierenarts het advies om 5 dagen medicatie te geven.

Ik doelde op dat je niet zonder tussenkomst van een dierenarts blijft aanklooien, omdat je medicatie in huis hebt, je wilt ook weten wat er aan de hand is. Zeker als een konijn niet binnen een paar uur opknapt raad ik aan om sowieso naar de dierenarts te gaan.

Ukkie heeft echt zo bizar vaak gasbuik in het voorjaar dat ik nu steeds het hele rataplan er maar in doe icm dwangvoeren zonder da. Ik kwam daar alle vorige keren ook niet verder dan gasbuik en de gebruikelijke medicatie adviezen. Alleen als ze ondertemperatuur heeft ga ik wel langs voor een warmte infuus. Brownie doet ook regelmatig mee in het voorjaar, wordt er niet goed van. Maar wel minder vaak als zij en hij knapt ook wel een stuk sneller op dan zij. 
Ik hoor dat van afbouwen nu ook voor het eerst, da me ook nooit verteld. Ik ga altijd door dat ze weer helemaal goed eet met 2 maal daags alle medicatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, mammafelina zei:

Pip doet normaal echt alles voor eten, dus als zij weigert is er echt wel iets aan de hand.

Met Ukkie hetzelfde, dat is dan iig wel een handige graadmeter om te zien hoe het gaat. Wat een drama hè. Dacht je net dat het weer goed ging en dan kwakkelt ze nog weer door. Maar wel fijn dat ze iig wat op heeft vandaag, dan kun je iig met een gerust gevoel naar bed en heb je een aantal x dwangvoeren kunnen overslaan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei:

Ik hoor dat van afbouwen nu ook voor het eerst,

O dat zeg ik al heeeeeel erg lang. Geloof dat de meeste dierenartsen wel zullen zeggen dat het met 5 dagen ook wel kan, in 1x stoppen. Bij hele gevoelige konijnen durf ik dit niet. Liever zekere voor het onzekere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Pip er weer bovenop is.

Gisteravond was ze gelukkig veel meer zichzelf en toen ik rond half 11 naar bed ging viel ze aan op de groenten schotel en daarna nog op het hooi 🥳

Ik heb haar dus gisteravond al geen medicatie meer gegeven.

Vanmorgen zat ze voor het deurtje van de ren te wachten en viel ze aan op haar brokjes ❤️

Pip wordt in december 5, in de jaren hiervoor heeft ze nooit iets gehad. 

• Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hier ook om de paar maanden dat er een konijn waarschijnlijk een gasbuik heeft. Eén keer zou het kunnen komen door het nieuwe gras in het voorjaar. De andere keren leek er geen oorzaak voor te zijn. Je gaat het al merken als er kleine keutels liggen. Hier helpt nog steeds masseren en dan gaan ze tot nu toe steeds weer eten en na een paar dagen zijn de keutels weer groot. Je moest kunnen weten waar het door veroorzaakt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 'blij' (voor zover je dat kunt zeggen) dat het niet alleen hier zo is. Ik heb sinds mei ook al vier keer een ziek konijn gehad, in de zin van niet willen eten. Nu ook net een konijn dat weer aan het opknappen is, een maand geleden was het ook al raak. Toen waarschijnlijk door de rui, nu weet ik het niet zo goed. Er liggen af en toe veel perenboomblaadjes in de ren, misschien daardoor. Geeft elke keer weer veel stress. Hier helpt warmte ook erg goed, naast masseren en medicatie.

Fijn dat Pip er weer bovenop lijkt te zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat Pip er weer bovenop is gekomen.

@Bunny566 Wij hadden dat ook met Lodewijk. Vanaf april/mei toen ik later in mijn zwangerschap zat, 2x met masseren opgelost. 1x met spoeddierenarts, prikken met medicatie en emprid/ciseral (aug/sept) en de laatste keer afgelopen week, met prikken medicatie en dwangvoer. Hij bleek toch wormen te hebben. Wij dachten ook rui, rui, stress vanwege de baby, maar uiteindelijk toch wormen. Als je konijn vage klachten blijft houden is het wel de moeite waard om even naar de keutels te laten kijken. Lodewijk had geen standaard worm-verschijnselen wat betreft blinde darmkeutels laten liggen. Scarlett heeft sowieso 0,0 laten zien, die at prima door. Achteraf zei mijn man dat hij het aan de keutels wel had kunnen zien. Ik vroeg altijd of ze goed waren en hij zei ja, maar die eivormige zaten er dus wel al eerder tussen.

Voor de rui-verstoppingen hebben we laxamalt gekregen, dat schijnt ook te helpen, maar we hebben dat te kort gegeven om te weten of dat zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie, @bunnyempress Daar zit ik idd ook aan te denken. Ik zie soms wel eivormige keutels maar verder niks aan ze gemerkt. Milo heeft twee of drie weken laxatract gehad op advies vd DA maar daar was ik mee gestopt omdat hij en Silke klaar leken met de rui. Ik had nog Laxatract, anders hadden we ook Laxamalt gekregen. Zal binnenkort de keutels toch maar eens laten controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Bunny566 zei:

Ik zie soms wel eivormige keutels maar verder niks aan ze gemerkt

Kijk even bij Wilhelmiapark, want toen ik mijn man dat plaatje liet zien, herkende hij het gelijk:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Zij noemen het 1,5x keutels en die zagen wij dus ook. Bovendien vond ik de keutels dus ook wat donkerder dan normaal, waarschijnlijk omdat ze dus toch ook minder hooi zijn gaan eten. Nu zien ze er weer top uit. We waren ze vergeten mee te nemen, maar Lodewijk, onze angsthaas, keutelde tijdens zijn röntgenfoto, dus toen konden ze ze alsnog beoordelen.

Wij hebben gezien dat Lodewijk dus een paar keer is gestopt met eten. Scarlett niet.

Verder vond ik Scarlett wat bijterig en beide konijnen hebben flink meer geknaagd, dus mogelijk toch ook frustratie van buikpijn. Maar goed, de komende tijd kan ik zien of ze minder knagen. Al is het met dit weer vaak sowieso minder.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .