Ga naar inhoud

Konijn met ondertemperatuur


Aanbevolen berichten

Vanmorgen lag Fluffy op een hele rare manier in de ren. Half op zijn buik en helemaal apathisch. Gelijk opgepakt, mee naar binnen genomen en getemperatuurd. Temp 35,1!!!

Direct dierenarts gebeld en Fluffy in een deken gewikkeld en aan mijn dochter gegeven om op te warmen.

We konden gelukkig gelijk bij de dierenarts terecht. 
Fluffy’s buik voelt soepel, dus waarschijnlijk geen gas. Darmen en blaas voelen leeg. Ze hoorde wel iets van een darmgeluid, dus dat zou positief moeten zijn.

Temp bij de dierenarts 35,9 iets omhoog gegaan dus.

Hij heeft een injectie met pijnstillers gekregen en een injectie met emeprid.

Voor thuis heb ik novacam hond 1,5 mg/ml meegekregen. De dosering voor Fluffy is 2x daags 0,6 ml. Hij weegt 2,08 kilo en cisaral drops meegekregen. De dosering cisaral is 2-4 keer daags 1ml.

 

Omdat Fluffy niet wil eten heb ik ook dwangvoer meegenomen. Als hij over een uurtje niet gegeten heeft moet ik hem dwangvoer aanbieden.

 

Vanzelfsprekend zit hij nu binnen. Nog even alleen om te kunnen zien wat hij doet, maar straks zet ik Pip er bij.

 

Ik had me mijn verjaardag iets anders voorgesteld 😬

aangepast door Evee
titel aangepast
  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is schrikken! En dat dan nog wel op je verjaardag. Veel beterschap voor Fluffy.

En voor jou toch een fijne verjaardag gewenst, hopelijk komen er nu geen verrassingen meer en knapt hij goed op, zodat jij lekker van je dag kan genieten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat is heel erg laag! 
 

Heb je een snuggle safe? Die zou ik dan lekker bij hem leggen. En eventueel een dekentje over hem heen als hij blijft liggen. Ik kreeg ooit een tip van Dollie om het konijn met ook flinke ondertemperatuur op schoot te nemen met een dekentje over haar heen. Nou was dat een erg schuw konijn, dus had ik haar niet op schoot genomen, maar bij de snuggle safe als alternatief.

 

Hopelijk knapt hij met warmte, pijnstillers en darmstimulatie snel weer op.

 

En gefeliciteerd met je verjaardag…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van alles geprobeerd om hem aan het eten te krijgen, maar meer dan een paar sprietjes hooi zijn er niet ingegaan.

Een uurtje geleden daarom maar dwangvoer gaan geven, eerst aangeboden op een theelepeltje, daar nam hij een paar likjes van maar daarna wilde hij niet meer. De rest dus onder dwang met een spuitje gegeven. In totaal heeft hij nu zo’n 20 ml binnen, meer kreeg ik er echt niet in.

Hij zit eigenlijk continu in de wc bak, wil niet onder zijn dekentje of bij de snugglesafe liggen. 
Daarom nu Pip er maar bij gezet, dan kan zij hem misschien wat warm houden en hopelijk gaat hij door haar ook weer zelf eten.

 

Ik heb totaal geen ervaring met een ziek konijn, en merk dat ik best onzeker ben.

Hoe vaak en hoeveel zou ik hem moeten dwangvoeren? 
Vanavond mag ik hem voor het eerst Cisaral geven.

Denk dat ik hem vanavond toch ook nog even ga temperaturen. Welke temperatuur is acceptabel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, mammafelina zei:

Gelukkig zijn er net 2 takjes peterselie in gegaan 🥳

Joepieeee 🤗🤗 bij onze boys doet peterselie wonderen om trek te krijgen. 9 van de 10 keer binnen een uur na peterselie crunch crunch crunch mnjam mnjamm. Kom op Fluffy eten 💪💪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor eten is hier de volgorde vaak:

- Peterselie

- Weegbree

- Groenvoer

- Brokjes

- Hooi

 

Soms wil hij hooi eerder dan brokjes. Ik moet vaak wel echt pesten. Dus ipv aanbieden echt een beetje onder de neus wrijven, beetje mee 'slaan', beetje mee pesten, zodat hij uit nijd een hap neemt en dan besluit om te kauwen.

 

Qua hoeveelheid dwangvoer zit je al heel goed. Volgens mij is het 25-50ml per kg konijn, dus zit je met 100ml per dag al goed. Dus 20 ml is al heel netjes.

Wel tussen de 6-8x aanbieden op een dag, zodat je goed kan zien dat hij heet en zijn maag nooit leeg raakt.

 

Ik hoop dat hij snel weer zelfstandig eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt zelf eten doet hij nog niet echt, maar hij spartelt flink tegen met dwangvoeren 😅 nu het bakje dwangvoer maar in het verblijf gezet. Hij knabbelt af en toe wel aan een hooi sprietje en als ik hem flink pest met peterselie neemt hij daar ook wel een paar happen van. Hij is in elk geval veel levendiger dan vanmorgen, begint de ziekenboeg al te verbouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is flink schrikken! Dat bij je nemen met een deken (en eventueel een kruik erbij) doe ik ook. Meestal ga ik op de bank liggen en dan beestje op mijn borstkas, dat is iets rustiger dan op schoot.

 

Ik vind 20ml in 1x best flink hoor. Ik kom eigenlijk nooit verder dan 15ml per keer, meestal 10-12ml. Je kunt inderdaad beter om de paar uur iets doen en vaker kleine hoeveelheden, dan alles in eens. Beetje zoeken naar de balans tussen rust en voeren zien te vinden. 2 kg is inderdaad 100ml als je alles over moet nemen. Je gebruikt 3 eetlepels poeder per kilo, zo uit m'n hoofd gezegd. Afhankelijk van hoeveel water je erbij doet kom je ongeveer op 50 ml uit. Zou dat in een keer of 6 doen, zoals al benoemd. Ik doe iets minder water bij het dwangvoer, maar dan is een goed werkende spuit wel prettig 😅 Levendig is altijd beter dan dat het zomaar uit de bek loopt. Zet hem op Fluffy!

 

Hopelijk had je niet de halve familie op bezoek, is toch geen fijne verjaardag, op die manier. Toch gefeliciteerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond voordat ik naar bed ging nog een klein beetje dwangvoeding zo’n 10 ml en de cisaral gegeven.

Vanmorgen heeft hij pijnstilling en weer cisaral gehad. En hij heeft weer zelf brokjes gegeten 🥳 zo blij!

Ik kan mijn kleine pluizenbol nog helemaal niet missen ❤️

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed met Fluffy (en Pip).

Inmiddels zijn we gestopt met de medicatie en valt hij weer lekker op zijn eten aan 😅

Ze zitten nog wel binnen. Merk wel dat ik het spannend vindt om ze weer buiten te zetten. Vandaag dag 4. Ik wil ze eigenlijk zaterdag, dag 6 weer buiten zetten. Ze voorspellen voor hier een temperatuur van 13 graden, ik heb nu boven bij hun ook een raam open, hopelijk wordt de overgang dan niet te groot.
 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, mammafelina zei:

Het gaat goed met Fluffy (en Pip).

Inmiddels zijn we gestopt met de medicatie en valt hij weer lekker op zijn eten aan 😅

Ze zitten nog wel binnen. Merk wel dat ik het spannend vindt om ze weer buiten te zetten. Vandaag dag 4. Ik wil ze eigenlijk zaterdag, dag 6 weer buiten zetten. Ze voorspellen voor hier een temperatuur van 13 graden, ik heb nu boven bij hun ook een raam open, hopelijk wordt de overgang dan niet te groot.
 

Toen ik Kushi de eerste keer ziek had (haakjes) vond ik het ook heel spannend ze weer naar buiten te doen, was ook in oktober.  Toen ze gesteriliseerd was helemaal (maart) inmiddels zijn we een aantal buikpijn momenten van Micha verder en de laatste keer met zijn haakjes was het een nachtje binnen en dan nog 2 keer per dag pakken voor medicatie. Ik snap je onzekerheid heel goed hoor! Het gaat me nu iets makkelijker af maar schiet ook nog iedere keer in de stress als er wat met ze is

Link naar reactie
Delen op andere sites

We denken er over om Fluffy en Pip binnen te houden. In elk geval de komende winter. Ze hebben boven wel minder ruimte dan buiten, maar daar lijken ze tot nu toe niet echt last van te hebben. 
Natuurlijk mogen ze dan ook best los lopen, maar dit kan alleen als er iemand bij is. 
Ze hebben de puppy ren van Ollie eventueel met tralie kooi erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd waarom daar jullie over denken. Omdat het toch wel gezellig is binnen?

 

Ik heb altijd het idee dat ze buiten extra kunnen genieten van de weersinvloeden, geuren, geluiden, enz. Het staat buiten dichter bij de natuur dan binnen. Sommige konijnen kunnen het binnen ook niet wennen, andere hebben er geen probleem mee. 
 

Ik heb zelf 2 keer een konijn driekwart jaar binnen gehad, in de woonkamer. Het waren 2 verschillende konijnen, ieder in een ander jaar. Dat was omdat ze ernstig ziek waren (en helaas moest ik ze uiteindelijk in laten slapen). Met ernstig zieke konijnen zijn er natuurlijk vooral grote zorgen, maar het bracht ook wel gezelligheid binnen, dus ik kan goed begrijpen dat mensen ze graag binnen willen houden. Het rondzwermende hooi vond ik op den duur wel een beetje vervelend, net als de keutels die regelmatig de ren uit gekatapulteerd werden 🤣 Die belandden zo 1,5 meter buiten de panelenren 🤪 En ik maakte de ren binnen vaker schoon dan wanneer ze buiten zitten. 
 

Als Fluffy en Pip het binnen goed vinden en jullie er ook goed over hebben nagedacht of je het voor de hele winter ziet zitten, dan kan het natuurlijk prima. Het lijkt me gezellig. Wel jammer dat ze dan binnen minder ruimte hebben. Succes met afwegen wat jullie gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Lienappelsien zei:

 

Ik ben benieuwd waarom daar jullie over denken. Omdat het toch wel gezellig is binnen?

 

Vooral dat eigenlijk. Dochter vindt het heerlijk dat ze nu binnen zijn.

Bij mij misschien ook wel een beetje angst. Het gebeurt dagelijks dat we pas tegen 10 uur s’ochtends bij de konijnen buiten zijn, als er dan weer zoiets gebeurt ben ik misschien wel te laat. Binnen kunnen we ze toch beter in de gaten houden. 
Ze worden beide 5. Voor bb begrippen niet oud, maar ik hoor van diverse mensen om mij heen dat hun konijnen nooit ouder geworden zijn dan 5.

 

We moeten dit weekend de knoop doorhakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf altijd binnen konijnen gehad. Maar het geeft heeeeeeeel veel troep! Katapulteren zijn ze master in, inderdaad. Overal hooi, bodembedekking en keutels en vergeet de haren niet.

 

De gezelligheid, dat snap ik wel, maar de cavia's zijn toch ook naar buiten verhuist? Dat had ook een reden, diezelfde reden ga je ook bij de konijnen tegen komen en zou ik dus nu toepassen, om jezelf te overtuigen wat de beste optie is.

 

Dat stukje toezicht snap ik wel, dat zou je kunnen ondervangen met cameratoezicht. Want meer dan 12 uur, ik noem maar wat, zonder toezicht, is inderdaad wel spannend soms. Maar wees alsjeblieft niet te bang voor ondertemperatuur. Als hij het nu al dagen goed kan, dan kan hij dat buiten ook. Zeker als je ze einde van de ochtend, begin van de middag naar buiten doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

 

Zelf altijd binnen konijnen gehad. Maar het geeft heeeeeeeel veel troep! Katapulteren zijn ze master in, inderdaad. Overal hooi, bodembedekking en keutels en vergeet de haren niet

 

Ik moet zeggen dat ze zich tot nu toe voorbeeldig gedragen 😇 sterker nog ze zijn binnen beter zindelijk dan buiten. 
 

2 uren geleden, Kolino zei:

De gezelligheid, dat snap ik wel, maar de cavia's zijn toch ook naar buiten verhuist? Dat had ook een reden, diezelfde reden ga je ook bij de konijnen tegen komen en zou ik dus nu toepassen, om jezelf te overtuigen wat de beste optie is

De cavia’s zijn naar buiten verhuisd omdat ze binnen ondanks meerdere keren per week verschonen en kapitalen aan verschillende soorten bodembedekking vreselijk stonken. Omdat ze bij mijn dochter op de kamer stonden was dat gewoon geen gezonde situatie meer.

De konijnen stinken daarentegen helemaal niet. Natuurlijk ruik je ze wel, mede door het hooi, maar dat is zeker niet hinderlijk.

2 uren geleden, Kolino zei:

 

Dat stukje toezicht snap ik wel, dat zou je kunnen ondervangen met cameratoezicht. Want meer dan 12 uur, ik noem maar wat, zonder toezicht, is inderdaad wel spannend soms. Maar wees alsjeblieft niet te bang voor ondertemperatuur. Als hij het nu al dagen goed kan, dan kan hij dat buiten ook. Zeker als je ze einde van de ochtend, begin van de middag naar buiten doet

Het plan is nu om ze deze winter binnen te houden. Als dat goed bevalt mogen ze binnen blijven en als het om welke reden dan ook niet goed bevalt kunnen ze halverwege mei 2025 weer naar buiten. Hun verblijf blijft dan ook zeker tot die periode nog gewoon staan. 
Camera toezicht is lastig te realiseren hier begreep ik van mijn man.

 

Morgen gaan we samen kijken of we een goed/acceptabel verblijf voor ze kunnen realiseren binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .