bob Geplaatst: 5 oktober Delen Geplaatst: 5 oktober (aangepast) Hallo allemaal, Meer dan 10 jaar geleden heb ik hier ontzettend veel geleerd en sindsdien heb ik met veel plezier konijnen, eerst binnen en inmiddels in de tuin. Nu ben ik opnieuw benieuwd naar jullie mening. Het komende jaar is het doel om te gaan verhuizen naar een huis met een tuin groot genoeg voor mijn droomkonijnenhok. Ik zou in de toekomst graag een konijnengroep willen. Het aantal ligt niet vast, maar meer dan vier. Welk huis we gaan kopen is mede afhankelijk van deze droom. Ik woon namelijk in een stad en de tuinen zijn niet heel groot. Sommige huizen voldoen aan alle andere wensen en hebben vervolgens een tuin van 80 vierkante meter.. dat vind ik klein icm het door mij gewenste konijnenhok. Ik ben daarom benieuwd: hoe groot zou voor jullie het perfecte konijnenhok in dit geval zijn? Binnen- en buitenruimte samen. Ik neig nu richting 20 vierkante meter, maar is dat bijvoorbeeld te klein als je ook een groter konijn in de groep hebt? Of is er iemand die 15 vierkante meter heeft en dat ook zat vindt? Het is allemaal toekomstmuziek, ik heb nu 2 oudjes (10 en 7) op 9 vierkante meter in de tuin en die blijven bij mij tot ze overlijden. Dus ik moet tzt ook nog bedenken hoe ik praktisch over kan gaan op een groep. Ik lees graag jullie gedachten! 5 oktober aangepast door bob Taalfout Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 5 oktober Delen Geplaatst: 5 oktober Wij hebben een tuin van 50m2 minus een schuur die erin staat. In de tuin staat een kleuterhuisje (hout) voor onze twee middelgrote konijnen (4,5kg en 3,8kg), die altijd open staat van 1.50x1.50x1.60cm We hebben 2 grote borders met planten en het idee was dat ze de hele tuin zouden krijgen, nadat ze gewend waren op kleinere ruimte als nieuw koppel. Helaas hebben wij vraathazen. Ik was dus bang voor buikproblemen, want ze eten alles op en stoppen niet. Dus de tijdelijke hekken zijn permanente hekken geworden en we hebben ze wel iets verschoven, dieper de tuin in. Ze hebben nu met zijn tweetjes denk ik 20-22m2. Voordeel dat wij hebben is dat we ons geen zorgen hoeven te maken over roofdieren. We wonen stedelijk en onze konijnen zijn groter en zwaarder dan de meeste katten. Die wij de afgelopen 4 jaar ook niet in de tuin hebben gehad. Behalve 1 jonkie die zich te barsten schrok en vanaf de schutting niet naar beneden durfde. Daar zit nu een extra gaas stuk op, zodat de kat daar niet meer kan komen. Roofvogels hebben we niet en zouden het ook niet lukken om zo'n groot konijn op te tillen. Daardoor is onze ren niet afgesloten van boven en kunnen wij dus gewoon de tuin delen met de konijnen. Heel gezellig om 's ochtends in de zon te zitten met ze. In het achterste stuk hebben wij nu plek om te bbq-en en met grotere groepen te zitten. Onze konijnen zijn heel tam en mensgericht, dus dit kan ook makkelijk met hen. Toen er iemand was die buiten in de tuin rookte (achterin), waren ze helemaal blij dat er iemand telkens naar buiten liep. Lekker er achter aan lopen en aandacht vragen. Van wat ik merk, willen konijnenbaasjes steeds groter. Ik merk dat sinds we groter zijn gegaan, vooral Scarlett toch actiever en blijer is dan hiervoor. Lodewijk was altijd al een springende clown. Ze hebben naast het betegelde stuk en het hok ook een eigen graafstuk waar ze af en toe toegang toe hebben. Daar zit gaas onder, zodat ze niet kunnen ontsnappen, maar ik wil niet dat ze 's nachts onbeheerd tunnels gaan graven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 5 oktober Delen Geplaatst: 5 oktober Konijnengroepen houden is best complex. Grote kans ook dat je toch konijnen apart moet zetten uit die groep. Heb je daar dan ook voldoende ruimte voor? Wel iets om over na te denken. Koppels zijn veel stabieler dan groepen. Ik heb zelf nu een drietal op 16 vierkante meter en dat gaat prima, er zouden er vier op kunnen, maar ik wil terug naar één koppel op termijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bob Geplaatst: 9 oktober Auteur Delen Geplaatst: 9 oktober Dank voor jullie reacties! Vooralsnog d3nk ik ook dat 20 vierkantemeter als minimum voldoende is. Dat biedt mogelijkheden in het tuinplan.🌿 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober Leuk! 20 m2 is natuurlijk een prachtige ruimte. Ik adviseer wel om het volledig dicht te maken, ook aan de bovenkant. Met bijvoorbeeld nertsengaas. Je wil niet dat de konijnen gedood worden door een roofdier (kat, marter, roofvogel, enz.). Helaas komt dat regelmatig voor, ook in stedelijke gebieden waar je het totaal niet verwacht. Hou er dus ook rekening mee of het te doen en betaalbaar is om dit zelf te maken of enigszins kant-en-klaar te kopen. Ik durf er niet direct een nummer op te plakken, hoeveel konijnen je als groep goed kwijt kan op 20 m2. Dat verschilt ook per groep. Je zou het bij een goede konijnenopvang na kunnen vragen, wat zij adviseren. Wat hierboven ook al is gezegd, hoe meer ruimte (per konijn) hoe fijner. De groep zou ik sowieso door een goede konijnenopvang samen laten stellen. Dan wordt er goed gekeken welke konijnen erbij passen qua karakter. Anders weet je al vrij zeker dat de groep uit elkaar gaat vallen. De opmerking van Evee dat je er rekening mee moet houden dat de groep uit elkaar kan vallen, en of je daar dan plek voor hebt, vind ik een heel goede. Daar heb je bij een groep namelijk best veel kans op. Ik heb zelf een groep van 5 gehad (ik had deze als groep overgenomen). Toen ze nog niet zo lang bij mij waren ging er 1 dood en en had ik dus nog een groep van 4. Dat is nog wel een hele tijd goed gegaan, en het was genieten om ze zo samen te zien, maar op den duur werd er toch opeens gevochten. Uiteindelijk zat ik met 3 aparte koppels haha. Bedenk ook dat dierenartsen de laatste jaren heel erg duur zijn geworden. Hoe meer konijnen hoe meer kans op heel hoge dierenartskosten. Het klinkt misschien allemaal een beetje somber, maar dit zijn allemaal wel dingen waar je vooraf over na moet denken. Ik ben het met je eens dat een groep prachtig is 🙂 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.