blackscell Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober (aangepast) Wie o wie heeft hier ervaring mee, mijn nijntje (8) is cq. 5 dagen geleden naar de dierenarts geweest i.v.m. een abces. Hier hebben ze ook der tanden geslepen, hij zit nu op metacam 0.3ml 2x per dag en dagelijks een spuitje antibiotica. Nu valt het me op dat ze laatste tijd aan het eten is zonder voedsel in der mond, en dit kan een tijdje zo doorgaan. Ze eet en drinkt wel goed. Video hieronder https://streamable.com/jaerm7 3 oktober aangepast door blackscell Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lappie2 Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober @Kolino Dit weet jij vast wel.. Lappie had dit, maar dat kwam door te veel speeksel na het trekken van zijn kies. Ik zie geen speeksel op het filmpje. Zat het abces in de mond? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober Hoeveel weegt je konijn? Ik zou zeggen gebitsproblemen, maar die zijn juist net mee behandeld, schrijf je. Zit er een wond in de mond van het weghalen van het abces? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober Zonder het filmpje te kijken, meestal is dit een teken van pijn. 0.3ml is wel voor een heel klein konijntje. Dit kan alleen als het konijn, rond 1 kilo weegt. Als het konijn meer weegt, dan moet je het aangeven, zoals Evee al zegt, dit kan een te lage dosis zijn. Geef ook even aan of je de kat of hond variant geeft, dit heeft invloed op het aantal ml. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 3 oktober Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober Zat een wond in de mond, maar er kwam geen pus uit. Het moest nog "rijpen", dus ze hebben schoongemaakt wat ze konden en de tanden waren scheef door het abces, deze zijn recht geslepen. Kiezen zijn goed. Ze was aardig afgevallen i.v.m. weinig eten, nu eet ze weer goed en komt ze ook weer rustig aan. Ze krijgt 2x 0.3ml op een dag dus 0.6 totaal. Zal zo kijken of het kat/hond dosis is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 4 oktober Auteur Delen Geplaatst: 4 oktober Op 3-10-2024 om 17:23, Kolino zei: Zonder het filmpje te kijken, meestal is dit een teken van pijn. 0.3ml is wel voor een heel klein konijntje. Dit kan alleen als het konijn, rond 1 kilo weegt. Als het konijn meer weegt, dan moet je het aangeven, zoals Evee al zegt, dit kan een te lage dosis zijn. Geef ook even aan of je de kat of hond variant geeft, dit heeft invloed op het aantal ml. Het is inderdaad de hond variant. Ze eet nog geen harde dingen, alleen zacht als banaan etc. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 5 oktober Delen Geplaatst: 5 oktober Hoeveel weegt je konijn? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 5 oktober Delen Geplaatst: 5 oktober Ik denk dat ze dan toch last heeft van de wond in haar mond, de tanden en kiezen, waarschijnlijk een combinatie van pijn en ongemak. De juiste dosering pijnstillers is wel heel belangrijk voor het herstel, met pijn - zeker in de mond - zal ze niet goed zelf gaan eten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 5 oktober Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober Ze woog cq. 1.3 of 1.4 kilo. Wat ik ook erg raar vind aan der gedrag, voor het eten is ze heel actief. Ze komt rennen naar de opening voor eten/drinken. Hardvoer kan ze niet eten dus krijg ze zakjes van Science Selective recovery. Hier is ze dol op. Eenmaal buikvol dan lijkt het alsof ze in een trance raakt, reageert op niks en zit erg stil. Dit gebeurt alleen na het eten. Als ik dan over der kopje aai maakt ze nog van die 'kauw' bewegingen, maar geen knarsetanden. Zie video voor voorbeeld. https://streamable.com/u6skdm Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 5 oktober Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober Er is trouwens niks inwendig in der mond verwijderd, alleen vanuit de buitenzijde. Ook daar is niet veel gebeurt gezien de abces onrijp was. Voorderest waren der kiezen goed, voortanden lichtelijk afgeslepen omdat ze scheef waren i.v.m. abces in mond dat ze scheef ging eten. Maar mij is niet verteld dat ze inwendig wat gedaan hebben in der mond, daar ga ik morgen even navraag over doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 6 oktober Delen Geplaatst: 6 oktober De dosering pijnstillers is iets te laag. De dosis is, 0,45 ml 2x daags. Wijs de dierenarts hier op en vraag het na. Dit is de dosis voor een konijn van 1,35kg, heb het gemiddelde van wat je zei genomen. Bij veel pijn kan 3x daags nodig zijn, overleg dit ook met de dierenarts, de dosering kan dan afwijken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 7 oktober Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober Vandaag ook opgevallen dat der poep echt diarree was. Heeft dit te maken met dat ze geen hardvoer eet/alleen science selective zakjes en zachte dingen (banaan) etc, of is er toch iets meer aan de hand? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 oktober Delen Geplaatst: 7 oktober Heb je contact gehad met de dierenarts? Ik zou dit toch even voorleggen aan een konijnkundige dierenarts. Ook de dosering pijnstiller goed navragen. Het kan zijn dat de diarree door het voedsel komt, banaan is iets wat diarree kan geven, wat je eigenlijk maar heel erg met mate zou moeten geven. Antibiotica kan ook diarree veroorzaken. Maar meerdere dagen slecht en kieskeurig eten, kan op zich ook al genoeg zijn voor diarree. De konijnendarmen lijken aardig van slag. Ik maak mij in ieder geval wel wat zorgen over je konijn, en zou aanraden toch weer contact te zoeken met de dierenarts. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 7 oktober Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober Heb morgen een afspraak bij de DA Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 8 oktober Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober Net langs geweest naar een andere DA. Deze heeft dezelfde abces aan de buitenkant van der wang opengesneden, hierbij kwam er niks uit. Ze dacht dat het een tumor was. Ook waren haar kiezen uitgegroeid tot in haar wang, deze heeft ze afgeknipt. Advies was inslapen. Ik heb er toch even voor gekozen om dat niet te doen, ik had der gister in de tuin gezet en ze was best actief. Ik wil het toch nog even proberen. Ze woog niet 1.3KG maar 1KG. Heb weer pijnstillers gekregen voor een hond 2x 0.7ml per dag. Vond dit best veel of kan dit kloppen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 8 oktober Delen Geplaatst: 8 oktober Oei wat een ellende. Apart trouwens dat de ene dierenarts zondag nog zei dat de kiezen goed waren, en dat de andere dierenarts vandaag zegt dat ze waren doorgegroeid tot in de wang. Nou zijn de kiezen zonder narcose niet heel goed te bekijken, maar het is nogal een verschil. Met afgeknipt bedoel je hopelijk afgeslepen? Naar dat het advies was om in te laten slapen. Maar het klinkt inderdaad heel serieus… Abcessen zijn bij konijnen al slecht nieuws, want die zijn bij konijnen heel lastig te behandelen. Een tumor is uiteraard ook slecht nieuws. Heb je een idee wat je wil gaan doen? Alleen een pijnstiller lost het probleem natuurlijk niet op. Maar ik kan me goed voorstellen dat je er niet voor hebt gekozen om haar ter plekke in te laten slapen. Dat was voor jezelf onverwachts. Je kan het voor jezelf eerst nog op een rijtje proberen te zetten. Misschien mag je daarna ook nog met de dierenarts bellen om te overleggen. Dat kan ook ‘fijn’ zijn weet ik uit eigen ervaring. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 8 oktober Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober Eerste DA had haar onder narcose behandeld. Tweede niet. Tweede had idd niet afgeslepen maar echt geknipt met een tang. Het is niet zeker of het een tumor is, daar gaat ze van uit omdat er geen pus in het abces zat. Ik wil het toch nog even proberen. Want voor mijn bezoek bij de eerste da at ze wel maar moeizaam. Na het bezoek at ze alleen zachtvoer i.c.m. constant kauwen. Nu doet ze dat niet meer, denk dat het kauwen te maken had met de kiezen die in der wang vast zat. Nu dat niet het geval is wil ik zien hoe ze nu reageert op hooi etc. Ziet het er nog steeds somber uit dan wordt het inslapen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 8 oktober Delen Geplaatst: 8 oktober 2x 0,7 mag wel bij veel pijn. De dosering is niet gek, zeker niet in deze situatie. Wat de dierenarts probeert te doen is zorgen dat je konijn geen pijn heeft. Daarom is de dosis verhoogd. Even voor mijn beeldvorming, die kieswortels is dat in de boven- of onderkaak? Dat je geschrokken bent van inslapen, als enige optie, dat snap ik heel goed, je komt daar toch om haar beter te maken. Wat ik je mee wil geven, de dierenarts zegt dit niet voor de lol. Hoe moeilijk ook, uiteindelijk draait het daar vaak toch op uit, in dit soort gevallen. Neem wat tijd om afscheid te nemen, maar houd de levenskwaliteit van je konijn heel nauw in het oog. Als het niet gaat, denk dan vooral aan het welzijn van je konijn! De enige manier om het te dragen is te weten dat zij niet meer hoeft te lijden. Dat is waarom je zo'n keuze maakt, helemaal klaar om los te laten, ben je eigenlijk nooit. Heel veel sterkte, echt heel rot als je zulk nieuws krijgt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
blackscell Geplaatst: 8 oktober Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober Vandaag thuisgekomen, zie ik mijn meisje helaas levenloos in der kooi liggen. Ik denk dat de stress teveel was voor haar gezien de DA zonder verdoving tewerk was gegaan. Helaas, maar nu mag ze rusten 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 8 oktober Delen Geplaatst: 8 oktober Ach jeetje, wat rot. Heel veel sterkte! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober Wat verdrietig. Sterkte ermee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lappie2 Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober Ach wat sneu🥺 Heel veel sterkte 🌈 🖤 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober Sterkte met het verlies. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober Dat is schrikken! Sterkte Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.